TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?
Authors
Марушић Јаблановић, МилицаContributors
Марушић Јаблановић, МилицаГутвајн, Николета
Радуловић, Младен
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Постигнуће које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили у два циклуса
TIMSS истраживања (2011 и 2015) можемо сматрати задовољавајућим. У оба циклуса постигнуће
је било значајно изнад просека TIMSS скале и једнако постигнућу ученика из многих европских
земаља повољнијег социоекономског статуса. Упркос томе што од реализације TIMSS 2011
истраживања није дошло до промена у наставном програму, у TIMSS 2015 циклусу бележи се
напредак у постигнућу ученика (у математичкој области приказивање података, у области жива
природа, као и на задацима који се односе на когнитивни домен примене). Циљ овог рада је да
испита разлоге због којих је дошло до поменутог напретка. У ту сврху спроведено је емпиријско
истраживање на узорку од 50 учитеља који су учествовали у истраживању TIMSS 2015. Упитник
за учитеље се састојао од питања затвореног и отвореног типа којима су испитивани разлози
забележеног напретка ученика (промене у уџбеницима, увођење образовних стандарда,
проф...есионално усавршавање, међународне студије постигнућа, промене у начину реализације
наставе). Од учитеља се захтевало да известе о променама до којих је дошло у протекле
четири године, колико је прошло од претходног испитивања. У обради података коришћена је
дескриптивна статистика и извршена је квалитативна анализа добијених одговора. Уочено је да
су учитељи унели велики број промена у свој рад које су значајне за TIMSS постигнуће. Највише
промена се односи на когнитивни домен примена знања – приближно две трећине испитаних
учитеља похађало је програме усавршавања усмерене на ову тему, велика већина испитаника
(85%) је пратила образовне стандарде и у складу са њима унапређивала свој рад и безмало
сви учитељи (93%) наводе да су у већој мери задавали задатке који захтевају примену знања.
Сразмерно мали број учитеља (мање од 25%) процењује да их је праћење међународних студија
постигнућа подстакло да унапреде свој рад. Промене које учитељи перципирају у свом раду
односе се на: навођење примера из живота, илустрације и искуствено учење, корелацију између
садржаја различитих предмета, подстицање самосталног рада ученика и разноврсност наставних
средстава. Занимљиво, неки учитељи забележену промену приписују већој мотивисаности
ученика. Резултати овог истраживања указују на корисност увођења образовних стандарда и
сугеришу да је потребно у већој мери приближити резултате међународних студија запосленима
у школи, као што је учињено кроз увођење стандарда (који се у значајној мери ослањају на студију
TIMSS). Такође, одговори учитеља нам указују на начине на које се може подстаћи напредак у
TIMSS областима у којима је забележено слабије постигнуће.
Keywords:
TIMSS 2011Source:
TIMSS 2015: резултати и импликације, 2017, 6-6Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
- From encouraging initiative, cooperation and creativity in education to new roles and identities in society (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Improving the quality and accessibility of education in modernization processes in Serbia (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Note:
- Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.
Collections
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Марушић Јаблановић, Милица PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1081 AB - Постигнуће које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили у два циклуса TIMSS истраживања (2011 и 2015) можемо сматрати задовољавајућим. У оба циклуса постигнуће је било значајно изнад просека TIMSS скале и једнако постигнућу ученика из многих европских земаља повољнијег социоекономског статуса. Упркос томе што од реализације TIMSS 2011 истраживања није дошло до промена у наставном програму, у TIMSS 2015 циклусу бележи се напредак у постигнућу ученика (у математичкој области приказивање података, у области жива природа, као и на задацима који се односе на когнитивни домен примене). Циљ овог рада је да испита разлоге због којих је дошло до поменутог напретка. У ту сврху спроведено је емпиријско истраживање на узорку од 50 учитеља који су учествовали у истраживању TIMSS 2015. Упитник за учитеље се састојао од питања затвореног и отвореног типа којима су испитивани разлози забележеног напретка ученика (промене у уџбеницима, увођење образовних стандарда, професионално усавршавање, међународне студије постигнућа, промене у начину реализације наставе). Од учитеља се захтевало да известе о променама до којих је дошло у протекле четири године, колико је прошло од претходног испитивања. У обради података коришћена је дескриптивна статистика и извршена је квалитативна анализа добијених одговора. Уочено је да су учитељи унели велики број промена у свој рад које су значајне за TIMSS постигнуће. Највише промена се односи на когнитивни домен примена знања – приближно две трећине испитаних учитеља похађало је програме усавршавања усмерене на ову тему, велика већина испитаника (85%) је пратила образовне стандарде и у складу са њима унапређивала свој рад и безмало сви учитељи (93%) наводе да су у већој мери задавали задатке који захтевају примену знања. Сразмерно мали број учитеља (мање од 25%) процењује да их је праћење међународних студија постигнућа подстакло да унапреде свој рад. Промене које учитељи перципирају у свом раду односе се на: навођење примера из живота, илустрације и искуствено учење, корелацију између садржаја различитих предмета, подстицање самосталног рада ученика и разноврсност наставних средстава. Занимљиво, неки учитељи забележену промену приписују већој мотивисаности ученика. Резултати овог истраживања указују на корисност увођења образовних стандарда и сугеришу да је потребно у већој мери приближити резултате међународних студија запосленима у школи, као што је учињено кроз увођење стандарда (који се у значајној мери ослањају на студију TIMSS). Такође, одговори учитеља нам указују на начине на које се може подстаћи напредак у TIMSS областима у којима је забележено слабије постигнуће. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS 2015: резултати и импликације T1 - TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика? EP - 6 SP - 6 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081 ER -
@conference{ author = "Марушић Јаблановић, Милица", year = "2017", abstract = "Постигнуће које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили у два циклуса TIMSS истраживања (2011 и 2015) можемо сматрати задовољавајућим. У оба циклуса постигнуће је било значајно изнад просека TIMSS скале и једнако постигнућу ученика из многих европских земаља повољнијег социоекономског статуса. Упркос томе што од реализације TIMSS 2011 истраживања није дошло до промена у наставном програму, у TIMSS 2015 циклусу бележи се напредак у постигнућу ученика (у математичкој области приказивање података, у области жива природа, као и на задацима који се односе на когнитивни домен примене). Циљ овог рада је да испита разлоге због којих је дошло до поменутог напретка. У ту сврху спроведено је емпиријско истраживање на узорку од 50 учитеља који су учествовали у истраживању TIMSS 2015. Упитник за учитеље се састојао од питања затвореног и отвореног типа којима су испитивани разлози забележеног напретка ученика (промене у уџбеницима, увођење образовних стандарда, професионално усавршавање, међународне студије постигнућа, промене у начину реализације наставе). Од учитеља се захтевало да известе о променама до којих је дошло у протекле четири године, колико је прошло од претходног испитивања. У обради података коришћена је дескриптивна статистика и извршена је квалитативна анализа добијених одговора. Уочено је да су учитељи унели велики број промена у свој рад које су значајне за TIMSS постигнуће. Највише промена се односи на когнитивни домен примена знања – приближно две трећине испитаних учитеља похађало је програме усавршавања усмерене на ову тему, велика већина испитаника (85%) је пратила образовне стандарде и у складу са њима унапређивала свој рад и безмало сви учитељи (93%) наводе да су у већој мери задавали задатке који захтевају примену знања. Сразмерно мали број учитеља (мање од 25%) процењује да их је праћење међународних студија постигнућа подстакло да унапреде свој рад. Промене које учитељи перципирају у свом раду односе се на: навођење примера из живота, илустрације и искуствено учење, корелацију између садржаја различитих предмета, подстицање самосталног рада ученика и разноврсност наставних средстава. Занимљиво, неки учитељи забележену промену приписују већој мотивисаности ученика. Резултати овог истраживања указују на корисност увођења образовних стандарда и сугеришу да је потребно у већој мери приближити резултате међународних студија запосленима у школи, као што је учињено кроз увођење стандарда (који се у значајној мери ослањају на студију TIMSS). Такође, одговори учитеља нам указују на начине на које се може подстаћи напредак у TIMSS областима у којима је забележено слабије постигнуће.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације", title = "TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?", pages = "6-6", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081" }
Марушић Јаблановић, М.. (2017). TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?. in TIMSS 2015: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 6-6. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081
Марушић Јаблановић М. TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:6-6. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081 .
Марушић Јаблановић, Милица, "TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):6-6, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081 .