TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?
Autori
Марушић Јаблановић, МилицаOstala autorstva
Марушић Јаблановић, МилицаГутвајн, Николета
Радуловић, Младен
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Постигнуће које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили у два циклуса
TIMSS истраживања (2011 и 2015) можемо сматрати задовољавајућим. У оба циклуса постигнуће
је било значајно изнад просека TIMSS скале и једнако постигнућу ученика из многих европских
земаља повољнијег социоекономског статуса. Упркос томе што од реализације TIMSS 2011
истраживања није дошло до промена у наставном програму, у TIMSS 2015 циклусу бележи се
напредак у постигнућу ученика (у математичкој области приказивање података, у области жива
природа, као и на задацима који се односе на когнитивни домен примене). Циљ овог рада је да
испита разлоге због којих је дошло до поменутог напретка. У ту сврху спроведено је емпиријско
истраживање на узорку од 50 учитеља који су учествовали у истраживању TIMSS 2015. Упитник
за учитеље се састојао од питања затвореног и отвореног типа којима су испитивани разлози
забележеног напретка ученика (промене у уџбеницима, увођење образовних стандарда,
проф...есионално усавршавање, међународне студије постигнућа, промене у начину реализације
наставе). Од учитеља се захтевало да известе о променама до којих је дошло у протекле
четири године, колико је прошло од претходног испитивања. У обради података коришћена је
дескриптивна статистика и извршена је квалитативна анализа добијених одговора. Уочено је да
су учитељи унели велики број промена у свој рад које су значајне за TIMSS постигнуће. Највише
промена се односи на когнитивни домен примена знања – приближно две трећине испитаних
учитеља похађало је програме усавршавања усмерене на ову тему, велика већина испитаника
(85%) је пратила образовне стандарде и у складу са њима унапређивала свој рад и безмало
сви учитељи (93%) наводе да су у већој мери задавали задатке који захтевају примену знања.
Сразмерно мали број учитеља (мање од 25%) процењује да их је праћење међународних студија
постигнућа подстакло да унапреде свој рад. Промене које учитељи перципирају у свом раду
односе се на: навођење примера из живота, илустрације и искуствено учење, корелацију између
садржаја различитих предмета, подстицање самосталног рада ученика и разноврсност наставних
средстава. Занимљиво, неки учитељи забележену промену приписују већој мотивисаности
ученика. Резултати овог истраживања указују на корисност увођења образовних стандарда и
сугеришу да је потребно у већој мери приближити резултате међународних студија запосленима
у школи, као што је учињено кроз увођење стандарда (који се у значајној мери ослањају на студију
TIMSS). Такође, одговори учитеља нам указују на начине на које се може подстаћи напредак у
TIMSS областима у којима је забележено слабије постигнуће.
Ključne reči:
TIMSS 2011Izvor:
TIMSS 2015: резултати и импликације, 2017, 6-6Izdavač:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Finansiranje / projekti:
- Od podsticanja inicijative, saradnje i stvaralaštva u obrazovanju do novih uloga i identiteta u društvu (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Unapređivanje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja u procesima modernizacije Srbije (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Napomena:
- Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.
Institucija/grupa
IPITY - CONF AU - Марушић Јаблановић, Милица PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1081 AB - Постигнуће које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили у два циклуса TIMSS истраживања (2011 и 2015) можемо сматрати задовољавајућим. У оба циклуса постигнуће је било значајно изнад просека TIMSS скале и једнако постигнућу ученика из многих европских земаља повољнијег социоекономског статуса. Упркос томе што од реализације TIMSS 2011 истраживања није дошло до промена у наставном програму, у TIMSS 2015 циклусу бележи се напредак у постигнућу ученика (у математичкој области приказивање података, у области жива природа, као и на задацима који се односе на когнитивни домен примене). Циљ овог рада је да испита разлоге због којих је дошло до поменутог напретка. У ту сврху спроведено је емпиријско истраживање на узорку од 50 учитеља који су учествовали у истраживању TIMSS 2015. Упитник за учитеље се састојао од питања затвореног и отвореног типа којима су испитивани разлози забележеног напретка ученика (промене у уџбеницима, увођење образовних стандарда, професионално усавршавање, међународне студије постигнућа, промене у начину реализације наставе). Од учитеља се захтевало да известе о променама до којих је дошло у протекле четири године, колико је прошло од претходног испитивања. У обради података коришћена је дескриптивна статистика и извршена је квалитативна анализа добијених одговора. Уочено је да су учитељи унели велики број промена у свој рад које су значајне за TIMSS постигнуће. Највише промена се односи на когнитивни домен примена знања – приближно две трећине испитаних учитеља похађало је програме усавршавања усмерене на ову тему, велика већина испитаника (85%) је пратила образовне стандарде и у складу са њима унапређивала свој рад и безмало сви учитељи (93%) наводе да су у већој мери задавали задатке који захтевају примену знања. Сразмерно мали број учитеља (мање од 25%) процењује да их је праћење међународних студија постигнућа подстакло да унапреде свој рад. Промене које учитељи перципирају у свом раду односе се на: навођење примера из живота, илустрације и искуствено учење, корелацију између садржаја различитих предмета, подстицање самосталног рада ученика и разноврсност наставних средстава. Занимљиво, неки учитељи забележену промену приписују већој мотивисаности ученика. Резултати овог истраживања указују на корисност увођења образовних стандарда и сугеришу да је потребно у већој мери приближити резултате међународних студија запосленима у школи, као што је учињено кроз увођење стандарда (који се у значајној мери ослањају на студију TIMSS). Такође, одговори учитеља нам указују на начине на које се може подстаћи напредак у TIMSS областима у којима је забележено слабије постигнуће. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS 2015: резултати и импликације T1 - TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика? EP - 6 SP - 6 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081 ER -
@conference{ author = "Марушић Јаблановић, Милица", year = "2017", abstract = "Постигнуће које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили у два циклуса TIMSS истраживања (2011 и 2015) можемо сматрати задовољавајућим. У оба циклуса постигнуће је било значајно изнад просека TIMSS скале и једнако постигнућу ученика из многих европских земаља повољнијег социоекономског статуса. Упркос томе што од реализације TIMSS 2011 истраживања није дошло до промена у наставном програму, у TIMSS 2015 циклусу бележи се напредак у постигнућу ученика (у математичкој области приказивање података, у области жива природа, као и на задацима који се односе на когнитивни домен примене). Циљ овог рада је да испита разлоге због којих је дошло до поменутог напретка. У ту сврху спроведено је емпиријско истраживање на узорку од 50 учитеља који су учествовали у истраживању TIMSS 2015. Упитник за учитеље се састојао од питања затвореног и отвореног типа којима су испитивани разлози забележеног напретка ученика (промене у уџбеницима, увођење образовних стандарда, професионално усавршавање, међународне студије постигнућа, промене у начину реализације наставе). Од учитеља се захтевало да известе о променама до којих је дошло у протекле четири године, колико је прошло од претходног испитивања. У обради података коришћена је дескриптивна статистика и извршена је квалитативна анализа добијених одговора. Уочено је да су учитељи унели велики број промена у свој рад које су значајне за TIMSS постигнуће. Највише промена се односи на когнитивни домен примена знања – приближно две трећине испитаних учитеља похађало је програме усавршавања усмерене на ову тему, велика већина испитаника (85%) је пратила образовне стандарде и у складу са њима унапређивала свој рад и безмало сви учитељи (93%) наводе да су у већој мери задавали задатке који захтевају примену знања. Сразмерно мали број учитеља (мање од 25%) процењује да их је праћење међународних студија постигнућа подстакло да унапреде свој рад. Промене које учитељи перципирају у свом раду односе се на: навођење примера из живота, илустрације и искуствено учење, корелацију између садржаја различитих предмета, подстицање самосталног рада ученика и разноврсност наставних средстава. Занимљиво, неки учитељи забележену промену приписују већој мотивисаности ученика. Резултати овог истраживања указују на корисност увођења образовних стандарда и сугеришу да је потребно у већој мери приближити резултате међународних студија запосленима у школи, као што је учињено кроз увођење стандарда (који се у значајној мери ослањају на студију TIMSS). Такође, одговори учитеља нам указују на начине на које се може подстаћи напредак у TIMSS областима у којима је забележено слабије постигнуће.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације", title = "TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?", pages = "6-6", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081" }
Марушић Јаблановић, М.. (2017). TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?. in TIMSS 2015: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 6-6. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081
Марушић Јаблановић М. TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:6-6. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081 .
Марушић Јаблановић, Милица, "TIMSS 2011 – TIMSS 2015: Чиме се може објаснити напредак у постигнућу ученика?" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):6-6, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1081 .