Преглед истраживања о имплицитним теоријама креативности
A review of research studies about implicit theories of creativity
Аутори
Максић, СлавицаЂуришић-Бојановић, Миросава
Остала ауторства
Гојков, ГрозданкаСтојановић, Александар
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Имплицитне теорије креативности представљају предмет проучавања скоро три деценије из два разлога: формалне, научне, експлицитне теорије не успевају да на задовољавајући начин опишу и објасне креативност, док искуства и резултати истраживања из школске праксе указују на значај личних веровања и претпоставки о креативности за то како ће бити виђена и на који начин подржана од стране окружења. У овом раду направљен је преглед истраживања о имплицитним теоријама која су се односила на перцепцију, ставове и уверења о томе шта је креативност, како се испољава у току живота и какви су услови потребни за њен развој. Највећа пажња посвећена је резултатима истраживања у којима су испитаници били васпитачи и наставници. Анализа података добијених у истраживањима спроведеним у различитим срединама потврђује разлике између експлицитних и имплицитних теорија креативности. Такође, резултати анализе указују на потребу за даљим испитивањем имплицитних теорија релевантних друштвених група које учествуј...у у дефинисању и реализацији подршке креативности на нивоу друштва и у школи.
Implicit theories of creativity have been studied for almost three decades due to two
reasons: firstly, scientific, explicit theories did not succeed to describe and explain creativity to the
satisfying level; on the other hand, school practice and research findings shown relevance of personal
believes and assumptions related to creativity for the way how it was perceived and supported. Paper
presents review of research studies about implicit theories including the terms perceptions, attitudes and
believes about creativity, its manifestations through the lifespan, and characteristics of supportive
classroom environment. The focus of the paper is on the analyses of research findings from the studies
where teachers and educators participated in. It is concluded that analyses of the research findings
confirmed differences between scientific and implicit theories, asking for continuing research in the field
of implicit theories. Also, the analyses suggested the need for further re...search of implicit theories of
different relevant social groups which would participate in the defining process of creativity supportive
actions in society as well as in the implementation process of supportive measures at school.
Кључне речи:
имплицитне теорије / креативност / васпитач / наставници / школа / implicit theories / creativity / educators / teachers / schoolИзвор:
Методолошки проблеми истраживања даровитости, 2013, 18, 227-236Издавач:
- Вршац : Висока школа струковних студија за образовање васпитача "Михаило Палов"
- Арад : Universitatea de Vest „Aurel Vlaicu”
Финансирање / пројекти:
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
Напомена:
- Међународни научни скуп " Методолошки проблеми истраживања даровитости" (2012 ; Вршац)
Институција/група
IPITY - CHAP AU - Максић, Славица AU - Ђуришић-Бојановић, Миросава PY - 2013 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/743 AB - Имплицитне теорије креативности представљају предмет проучавања скоро три деценије из два разлога: формалне, научне, експлицитне теорије не успевају да на задовољавајући начин опишу и објасне креативност, док искуства и резултати истраживања из школске праксе указују на значај личних веровања и претпоставки о креативности за то како ће бити виђена и на који начин подржана од стране окружења. У овом раду направљен је преглед истраживања о имплицитним теоријама која су се односила на перцепцију, ставове и уверења о томе шта је креативност, како се испољава у току живота и какви су услови потребни за њен развој. Највећа пажња посвећена је резултатима истраживања у којима су испитаници били васпитачи и наставници. Анализа података добијених у истраживањима спроведеним у различитим срединама потврђује разлике између експлицитних и имплицитних теорија креативности. Такође, резултати анализе указују на потребу за даљим испитивањем имплицитних теорија релевантних друштвених група које учествују у дефинисању и реализацији подршке креативности на нивоу друштва и у школи. AB - Implicit theories of creativity have been studied for almost three decades due to two reasons: firstly, scientific, explicit theories did not succeed to describe and explain creativity to the satisfying level; on the other hand, school practice and research findings shown relevance of personal believes and assumptions related to creativity for the way how it was perceived and supported. Paper presents review of research studies about implicit theories including the terms perceptions, attitudes and believes about creativity, its manifestations through the lifespan, and characteristics of supportive classroom environment. The focus of the paper is on the analyses of research findings from the studies where teachers and educators participated in. It is concluded that analyses of the research findings confirmed differences between scientific and implicit theories, asking for continuing research in the field of implicit theories. Also, the analyses suggested the need for further research of implicit theories of different relevant social groups which would participate in the defining process of creativity supportive actions in society as well as in the implementation process of supportive measures at school. PB - Вршац : Висока школа струковних студија за образовање васпитача "Михаило Палов" PB - Арад : Universitatea de Vest „Aurel Vlaicu” T2 - Методолошки проблеми истраживања даровитости T1 - Преглед истраживања о имплицитним теоријама креативности T1 - A review of research studies about implicit theories of creativity EP - 236 SP - 227 VL - 18 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_743 ER -
@inbook{ author = "Максић, Славица and Ђуришић-Бојановић, Миросава", year = "2013", abstract = "Имплицитне теорије креативности представљају предмет проучавања скоро три деценије из два разлога: формалне, научне, експлицитне теорије не успевају да на задовољавајући начин опишу и објасне креативност, док искуства и резултати истраживања из школске праксе указују на значај личних веровања и претпоставки о креативности за то како ће бити виђена и на који начин подржана од стране окружења. У овом раду направљен је преглед истраживања о имплицитним теоријама која су се односила на перцепцију, ставове и уверења о томе шта је креативност, како се испољава у току живота и какви су услови потребни за њен развој. Највећа пажња посвећена је резултатима истраживања у којима су испитаници били васпитачи и наставници. Анализа података добијених у истраживањима спроведеним у различитим срединама потврђује разлике између експлицитних и имплицитних теорија креативности. Такође, резултати анализе указују на потребу за даљим испитивањем имплицитних теорија релевантних друштвених група које учествују у дефинисању и реализацији подршке креативности на нивоу друштва и у школи., Implicit theories of creativity have been studied for almost three decades due to two reasons: firstly, scientific, explicit theories did not succeed to describe and explain creativity to the satisfying level; on the other hand, school practice and research findings shown relevance of personal believes and assumptions related to creativity for the way how it was perceived and supported. Paper presents review of research studies about implicit theories including the terms perceptions, attitudes and believes about creativity, its manifestations through the lifespan, and characteristics of supportive classroom environment. The focus of the paper is on the analyses of research findings from the studies where teachers and educators participated in. It is concluded that analyses of the research findings confirmed differences between scientific and implicit theories, asking for continuing research in the field of implicit theories. Also, the analyses suggested the need for further research of implicit theories of different relevant social groups which would participate in the defining process of creativity supportive actions in society as well as in the implementation process of supportive measures at school.", publisher = "Вршац : Висока школа струковних студија за образовање васпитача "Михаило Палов", Арад : Universitatea de Vest „Aurel Vlaicu”", journal = "Методолошки проблеми истраживања даровитости", booktitle = "Преглед истраживања о имплицитним теоријама креативности, A review of research studies about implicit theories of creativity", pages = "236-227", volume = "18", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_743" }
Максић, С.,& Ђуришић-Бојановић, М.. (2013). Преглед истраживања о имплицитним теоријама креативности. in Методолошки проблеми истраживања даровитости Вршац : Висока школа струковних студија за образовање васпитача "Михаило Палов"., 18, 227-236. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_743
Максић С, Ђуришић-Бојановић М. Преглед истраживања о имплицитним теоријама креативности. in Методолошки проблеми истраживања даровитости. 2013;18:227-236. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_743 .
Максић, Славица, Ђуришић-Бојановић, Миросава, "Преглед истраживања о имплицитним теоријама креативности" in Методолошки проблеми истраживања даровитости, 18 (2013):227-236, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_743 .