Show simple item record

dc.contributorГутвајн, Николета
dc.contributorРанђеловић, Бранислав
dc.contributorСтојковић, Јелена
dc.creatorШева, Нада
dc.creatorСтојковић, Јелена
dc.date.accessioned2023-12-15T19:05:30Z
dc.date.available2023-12-15T19:05:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-86-7447-166-1
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1029
dc.description.abstractУ овом истраживању испитујемо потецијалне разлике између различитих група ученика када су у питању ресурси у кућном окружењу, као и праксе и ставови њихових родитеља које се односе на подршку развоју читалачких компетенција. Додатно је тестирано да ли се добијене разлике одражавају на постигнућа у домену разумевања прочитаног. Хијерархијском кластер анализом (метод Ward) обухваћене су следеће варијабле: ставови родитеља о читању и о школи; процене родитеља о развијености вештина почетног читања и писања код њихове деце пре поласка у школу; активности које подстичу развој ране писмености; социоекономски статус; дужина похађања система предшколског васпитања и образовања. Добијене су четири групе ученика према карактеристикама кућног окружења: (1) Кластер 1 (36%) (најнижи социоекономски статус, родитељи умерено воле да читају за себе, исказују поверење према школи; деца су најкраће била део система предшколског васпитања и образовања); (2) Кластер 2 (37,2%) (високи социоекономски статус, родитељи изразито воле да читају за себе, веома учестало подржавају развој ране писмености, високо процењују дечије компетенције на нивоу почетног читања и писања); (3) Кластер 3 (10,4%) (високи социоекономски статус, родитељи воле да читају за себе, присутан је средњи ниво учесталости активности које подржавају развој ране писмености и родитељи исказују високо неповерење према школи); (4) Кластер 4 (16,4%) (релативно низак социоекономски статус, високи проценат деце која похађају предшколско васпитање и образовање дуже од три године, као и високо исказано поверење у школу). Разлике у општем постигнућу из разумевања прочитаног су статистички значајне за идентификоване кластере: Кластер 1 (496,95) < Кластер 4 (516,37) < Кластер 3 (539,04) < Кластер 2 (549,75). Слични односи су добијени и на нивоу појединих домена садржаја (књижевни vs. информативни текстови), као и за процесе који се тичу разумевања прочитаног (проналажење/ закључивање vs. тумачење/ интегрисање/ вредновање). Резултати истраживања указују на значај праћења специфичних контекстуалних и културних карактеристика подршке образовном процесу на нивоу кућног окружења, како би предложени програми подршке за родитеље били утемељени на релевантним подацима.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Институт за педагошка истраживањаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS//
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourcePIRLS 2021: резултати и импликацијеsr
dc.subjectрано учењеsr
dc.subjectразумевање прочитаногsr
dc.subjectпраксе и статови родитељаsr
dc.subjectресурси у кућном окружењуsr
dc.subjectпредшколско васпитање и образовањеsr
dc.titleКарактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS 2021sr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.epage40
dc.citation.spage39
dc.description.otherЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕsr
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3193/bitstream_3193.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record