Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS 2021
Authors
Шева, НадаСтојковић, Јелена
Contributors
Гутвајн, НиколетаРанђеловић, Бранислав
Стојковић, Јелена
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У овом истраживању испитујемо потецијалне разлике између различитих
група ученика када су у питању ресурси у кућном окружењу, као и праксе и
ставови њихових родитеља које се односе на подршку развоју читалачких
компетенција. Додатно је тестирано да ли се добијене разлике одражавају
на постигнућа у домену разумевања прочитаног. Хијерархијском кластер
анализом (метод Ward) обухваћене су следеће варијабле: ставови родитеља
о читању и о школи; процене родитеља о развијености вештина почетног
читања и писања код њихове деце пре поласка у школу; активности које
подстичу развој ране писмености; социоекономски статус; дужина похађања
система предшколског васпитања и образовања. Добијене су четири групе
ученика према карактеристикама кућног окружења: (1) Кластер 1 (36%)
(најнижи социоекономски статус, родитељи умерено воле да читају за
себе, исказују поверење према школи; деца су најкраће била део система
предшколског васпитања и образовања); (2) Кластер 2 (37,2%) (високи
социоеко...номски статус, родитељи изразито воле да читају за себе, веома
учестало подржавају развој ране писмености, високо процењују дечије
компетенције на нивоу почетног читања и писања); (3) Кластер 3 (10,4%)
(високи социоекономски статус, родитељи воле да читају за себе, присутан је
средњи ниво учесталости активности које подржавају развој ране писмености
и родитељи исказују високо неповерење према школи); (4) Кластер 4 (16,4%)
(релативно низак социоекономски статус, високи проценат деце која похађају
предшколско васпитање и образовање дуже од три године, као и високо
исказано поверење у школу). Разлике у општем постигнућу из разумевања прочитаног су статистички значајне за идентификоване кластере: Кластер 1
(496,95) < Кластер 4 (516,37) < Кластер 3 (539,04) < Кластер 2 (549,75). Слични
односи су добијени и на нивоу појединих домена садржаја (књижевни
vs. информативни текстови), као и за процесе који се тичу разумевања
прочитаног (проналажење/ закључивање vs. тумачење/ интегрисање/
вредновање). Резултати истраживања указују на значај праћења специфичних
контекстуалних и културних карактеристика подршке образовном процесу
на нивоу кућног окружења, како би предложени програми подршке за
родитеље били утемељени на релевантним подацима.
Keywords:
рано учење / разумевање прочитаног / праксе и статови родитеља / ресурси у кућном окружењу / предшколско васпитање и образовањеSource:
PIRLS 2021: резултати и импликације, 2023, 39-40Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
- Ministry of Science, Technological Development and Innovation of the Republic of Serbia, institutional funding - 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
Note:
- ЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕ
Collections
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Шева, Нада AU - Стојковић, Јелена PY - 2023 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1029 AB - У овом истраживању испитујемо потецијалне разлике између различитих група ученика када су у питању ресурси у кућном окружењу, као и праксе и ставови њихових родитеља које се односе на подршку развоју читалачких компетенција. Додатно је тестирано да ли се добијене разлике одражавају на постигнућа у домену разумевања прочитаног. Хијерархијском кластер анализом (метод Ward) обухваћене су следеће варијабле: ставови родитеља о читању и о школи; процене родитеља о развијености вештина почетног читања и писања код њихове деце пре поласка у школу; активности које подстичу развој ране писмености; социоекономски статус; дужина похађања система предшколског васпитања и образовања. Добијене су четири групе ученика према карактеристикама кућног окружења: (1) Кластер 1 (36%) (најнижи социоекономски статус, родитељи умерено воле да читају за себе, исказују поверење према школи; деца су најкраће била део система предшколског васпитања и образовања); (2) Кластер 2 (37,2%) (високи социоекономски статус, родитељи изразито воле да читају за себе, веома учестало подржавају развој ране писмености, високо процењују дечије компетенције на нивоу почетног читања и писања); (3) Кластер 3 (10,4%) (високи социоекономски статус, родитељи воле да читају за себе, присутан је средњи ниво учесталости активности које подржавају развој ране писмености и родитељи исказују високо неповерење према школи); (4) Кластер 4 (16,4%) (релативно низак социоекономски статус, високи проценат деце која похађају предшколско васпитање и образовање дуже од три године, као и високо исказано поверење у школу). Разлике у општем постигнућу из разумевања прочитаног су статистички значајне за идентификоване кластере: Кластер 1 (496,95) < Кластер 4 (516,37) < Кластер 3 (539,04) < Кластер 2 (549,75). Слични односи су добијени и на нивоу појединих домена садржаја (књижевни vs. информативни текстови), као и за процесе који се тичу разумевања прочитаног (проналажење/ закључивање vs. тумачење/ интегрисање/ вредновање). Резултати истраживања указују на значај праћења специфичних контекстуалних и културних карактеристика подршке образовном процесу на нивоу кућног окружења, како би предложени програми подршке за родитеље били утемељени на релевантним подацима. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - PIRLS 2021: резултати и импликације T1 - Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS 2021 EP - 40 SP - 39 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029 ER -
@conference{ author = "Шева, Нада and Стојковић, Јелена", year = "2023", abstract = "У овом истраживању испитујемо потецијалне разлике између различитих група ученика када су у питању ресурси у кућном окружењу, као и праксе и ставови њихових родитеља које се односе на подршку развоју читалачких компетенција. Додатно је тестирано да ли се добијене разлике одражавају на постигнућа у домену разумевања прочитаног. Хијерархијском кластер анализом (метод Ward) обухваћене су следеће варијабле: ставови родитеља о читању и о школи; процене родитеља о развијености вештина почетног читања и писања код њихове деце пре поласка у школу; активности које подстичу развој ране писмености; социоекономски статус; дужина похађања система предшколског васпитања и образовања. Добијене су четири групе ученика према карактеристикама кућног окружења: (1) Кластер 1 (36%) (најнижи социоекономски статус, родитељи умерено воле да читају за себе, исказују поверење према школи; деца су најкраће била део система предшколског васпитања и образовања); (2) Кластер 2 (37,2%) (високи социоекономски статус, родитељи изразито воле да читају за себе, веома учестало подржавају развој ране писмености, високо процењују дечије компетенције на нивоу почетног читања и писања); (3) Кластер 3 (10,4%) (високи социоекономски статус, родитељи воле да читају за себе, присутан је средњи ниво учесталости активности које подржавају развој ране писмености и родитељи исказују високо неповерење према школи); (4) Кластер 4 (16,4%) (релативно низак социоекономски статус, високи проценат деце која похађају предшколско васпитање и образовање дуже од три године, као и високо исказано поверење у школу). Разлике у општем постигнућу из разумевања прочитаног су статистички значајне за идентификоване кластере: Кластер 1 (496,95) < Кластер 4 (516,37) < Кластер 3 (539,04) < Кластер 2 (549,75). Слични односи су добијени и на нивоу појединих домена садржаја (књижевни vs. информативни текстови), као и за процесе који се тичу разумевања прочитаног (проналажење/ закључивање vs. тумачење/ интегрисање/ вредновање). Резултати истраживања указују на значај праћења специфичних контекстуалних и културних карактеристика подршке образовном процесу на нивоу кућног окружења, како би предложени програми подршке за родитеље били утемељени на релевантним подацима.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "PIRLS 2021: резултати и импликације", title = "Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS 2021", pages = "40-39", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029" }
Шева, Н.,& Стојковић, Ј.. (2023). Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS 2021. in PIRLS 2021: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 39-40. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029
Шева Н, Стојковић Ј. Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS 2021. in PIRLS 2021: резултати и импликације. 2023;:39-40. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029 .
Шева, Нада, Стојковић, Јелена, "Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS 2021" in PIRLS 2021: резултати и импликације (2023):39-40, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029 .