Значај комуникацијске компетентности васпитача за дечји социјални и емоционални развој
Značaj komunikacijske kompetentnosti vaspitača za dečji socijalni i emocionalni razvoj
Апстракт
Резултати истраживања о квалитету предшколског васпитања
доследно указују на то да је компетентност васпитача један од најважнијих фактора тог
квалитета. Рад са малом децом захтева широк распон компетенција, од којих је
комуникацијска компетентност васпитача једна од кључних предуслова за даљи развој
и унапређивање дечјих социјалних и емоционалних компетенција. Имајући у виду да
је један од главних развојних задатака у раном детињству да дете научи ефикасно да
комуницира, важност улоге васпитача наглашена је, пре свега, због тога што је у
предшколском узрасту учење по моделу најзаступљенији и најефикаснији облик
социјалног учења. Комуникацијска компетентност је мултидимензионални конструкт
и подразумева знања, вештине и ставове који су неопходни за креирање адекватне
социјално-емоционалне климе у групи. Поред познавања општих правила успешног
комуницирања од васпитача се, између осталог, очекује да: пажљиво и стрпљиво
слуша децу; јасно се изражава и прилагођава свој начин к...омуницирања
индивидуалним потребама и способностима деце; путем вербалних и невербалних
порука саопштава интересовање и бригу за свако дете; често охрабрује и похваљује
дечји труд и напредак; подстиче децу да препознају и изражавају своја осећања,
интересовања и потребе, итд. Стога, важно је да се васпитачи током иницијалног
образовања и континуираног професионалног усавршавања упознају са различитим
моделима комуникације и стратегијама подстицања дечјег социјалног и емоционалног
развоја, као и да кроз различите облике учења усавршавају своју комуникацијску
компетентност.
Research findings on the quality of preeschool education consistently
indicate that educator's competence is one of the most important factorsin that quality.
Working with young children requires a wide range of competencies, of which the
educator's comunication competence is one of the key prerequisites for further
development and enhancement of children social and emotional competences. Bearing in
mind that one of the major developmental tasks is to teach child to communicate
effectively, the importance of the role of the educator is emphasized first of all because in
the preschool age model based learning is the most represented and most effective form of
social learning. Communication competence is multidimensional construct and involves
knowledge, skills and attitudes necessary to create adequate social and emotional climate in
a group. In addition to knowing the general rules for successful communication, educators
are expected to: listen carefully and patiently to chi...ldren; clearly express and adapt its own
way of communicating to the individual needs and abilities of children; express the interest
and care for each child through verbal and non-verbal massages; encourige and commend
children efforts and progress; encourage children to recognize and express their own
feelings, interests and needs, etc. Therefore, it is important for educators to become familiar
with different communication models and strategies for stimulating children social and
emotional development during initial education and and continuing professional
development, as well as to improve their communication competence through different
forms of learning.
Кључне речи:
комуникацијска компетентност васпитача / социјално- емоционални развој деце / учење по моделу / вештине комуникације / educator's communication competence / children socioemotional development / learning by model / communication skillsИзвор:
Васпитач у 21. Веку, 2020, 19, 34-45Издавач:
- Алексинац : Академија васпитачко-медицинских струковних студија
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200018 (Институт за педагошка истраживања, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
Напомена:
- Зборник радова са Петнаесте конференције са међународним учешћем ВАСПИТАЧ У 21. ВЕКУ, Book of proceedings from the fifteenth international Conference TWENTY-FIRST CENTURY PRESCHOOL TEACHER
Институција/група
IPITY - CONF AU - Шевкушић, Славица PY - 2020 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/998 AB - Резултати истраживања о квалитету предшколског васпитања доследно указују на то да је компетентност васпитача један од најважнијих фактора тог квалитета. Рад са малом децом захтева широк распон компетенција, од којих је комуникацијска компетентност васпитача једна од кључних предуслова за даљи развој и унапређивање дечјих социјалних и емоционалних компетенција. Имајући у виду да је један од главних развојних задатака у раном детињству да дете научи ефикасно да комуницира, важност улоге васпитача наглашена је, пре свега, због тога што је у предшколском узрасту учење по моделу најзаступљенији и најефикаснији облик социјалног учења. Комуникацијска компетентност је мултидимензионални конструкт и подразумева знања, вештине и ставове који су неопходни за креирање адекватне социјално-емоционалне климе у групи. Поред познавања општих правила успешног комуницирања од васпитача се, између осталог, очекује да: пажљиво и стрпљиво слуша децу; јасно се изражава и прилагођава свој начин комуницирања индивидуалним потребама и способностима деце; путем вербалних и невербалних порука саопштава интересовање и бригу за свако дете; често охрабрује и похваљује дечји труд и напредак; подстиче децу да препознају и изражавају своја осећања, интересовања и потребе, итд. Стога, важно је да се васпитачи током иницијалног образовања и континуираног професионалног усавршавања упознају са различитим моделима комуникације и стратегијама подстицања дечјег социјалног и емоционалног развоја, као и да кроз различите облике учења усавршавају своју комуникацијску компетентност. AB - Research findings on the quality of preeschool education consistently indicate that educator's competence is one of the most important factorsin that quality. Working with young children requires a wide range of competencies, of which the educator's comunication competence is one of the key prerequisites for further development and enhancement of children social and emotional competences. Bearing in mind that one of the major developmental tasks is to teach child to communicate effectively, the importance of the role of the educator is emphasized first of all because in the preschool age model based learning is the most represented and most effective form of social learning. Communication competence is multidimensional construct and involves knowledge, skills and attitudes necessary to create adequate social and emotional climate in a group. In addition to knowing the general rules for successful communication, educators are expected to: listen carefully and patiently to children; clearly express and adapt its own way of communicating to the individual needs and abilities of children; express the interest and care for each child through verbal and non-verbal massages; encourige and commend children efforts and progress; encourage children to recognize and express their own feelings, interests and needs, etc. Therefore, it is important for educators to become familiar with different communication models and strategies for stimulating children social and emotional development during initial education and and continuing professional development, as well as to improve their communication competence through different forms of learning. PB - Алексинац : Академија васпитачко-медицинских струковних студија C3 - Васпитач у 21. Веку T1 - Значај комуникацијске компетентности васпитача за дечји социјални и емоционални развој T1 - Značaj komunikacijske kompetentnosti vaspitača za dečji socijalni i emocionalni razvoj T1 - The importance of preschool teachers' communication competence for children's social and emotional development EP - 45 IS - 19 SP - 34 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_998 ER -
@conference{ author = "Шевкушић, Славица", year = "2020", abstract = "Резултати истраживања о квалитету предшколског васпитања доследно указују на то да је компетентност васпитача један од најважнијих фактора тог квалитета. Рад са малом децом захтева широк распон компетенција, од којих је комуникацијска компетентност васпитача једна од кључних предуслова за даљи развој и унапређивање дечјих социјалних и емоционалних компетенција. Имајући у виду да је један од главних развојних задатака у раном детињству да дете научи ефикасно да комуницира, важност улоге васпитача наглашена је, пре свега, због тога што је у предшколском узрасту учење по моделу најзаступљенији и најефикаснији облик социјалног учења. Комуникацијска компетентност је мултидимензионални конструкт и подразумева знања, вештине и ставове који су неопходни за креирање адекватне социјално-емоционалне климе у групи. Поред познавања општих правила успешног комуницирања од васпитача се, између осталог, очекује да: пажљиво и стрпљиво слуша децу; јасно се изражава и прилагођава свој начин комуницирања индивидуалним потребама и способностима деце; путем вербалних и невербалних порука саопштава интересовање и бригу за свако дете; често охрабрује и похваљује дечји труд и напредак; подстиче децу да препознају и изражавају своја осећања, интересовања и потребе, итд. Стога, важно је да се васпитачи током иницијалног образовања и континуираног професионалног усавршавања упознају са различитим моделима комуникације и стратегијама подстицања дечјег социјалног и емоционалног развоја, као и да кроз различите облике учења усавршавају своју комуникацијску компетентност., Research findings on the quality of preeschool education consistently indicate that educator's competence is one of the most important factorsin that quality. Working with young children requires a wide range of competencies, of which the educator's comunication competence is one of the key prerequisites for further development and enhancement of children social and emotional competences. Bearing in mind that one of the major developmental tasks is to teach child to communicate effectively, the importance of the role of the educator is emphasized first of all because in the preschool age model based learning is the most represented and most effective form of social learning. Communication competence is multidimensional construct and involves knowledge, skills and attitudes necessary to create adequate social and emotional climate in a group. In addition to knowing the general rules for successful communication, educators are expected to: listen carefully and patiently to children; clearly express and adapt its own way of communicating to the individual needs and abilities of children; express the interest and care for each child through verbal and non-verbal massages; encourige and commend children efforts and progress; encourage children to recognize and express their own feelings, interests and needs, etc. Therefore, it is important for educators to become familiar with different communication models and strategies for stimulating children social and emotional development during initial education and and continuing professional development, as well as to improve their communication competence through different forms of learning.", publisher = "Алексинац : Академија васпитачко-медицинских струковних студија", journal = "Васпитач у 21. Веку", title = "Значај комуникацијске компетентности васпитача за дечји социјални и емоционални развој, Značaj komunikacijske kompetentnosti vaspitača za dečji socijalni i emocionalni razvoj, The importance of preschool teachers' communication competence for children's social and emotional development", pages = "45-34", number = "19", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_998" }
Шевкушић, С.. (2020). Значај комуникацијске компетентности васпитача за дечји социјални и емоционални развој. in Васпитач у 21. Веку Алексинац : Академија васпитачко-медицинских струковних студија.(19), 34-45. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_998
Шевкушић С. Значај комуникацијске компетентности васпитача за дечји социјални и емоционални развој. in Васпитач у 21. Веку. 2020;(19):34-45. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_998 .
Шевкушић, Славица, "Значај комуникацијске компетентности васпитача за дечји социјални и емоционални развој" in Васпитач у 21. Веку, no. 19 (2020):34-45, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_998 .