Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Кроз процес образовања одвија се својеврстан вид развоја деце као резултат
интеракције њихових развојних карактеристика и особености система знања
који ученици стичу посредством уџбеника као основне школске књиге. Имајући
у виду информациону и трансформациону функцију уџбеника, циљ рада био је
да сагледамо из перспективе ученика улогу уџбеничке литературе (граматике
и читанке) у настави српског језика. Истраживање је обављено школске
2017/2018. године применом упитника – посебно конструисаног за потребе
овог истраживања – који је садржао питања затвореног и отвореног типа.
Узорак је пригодан и чини га 114 ученика осмог разреда основне школе и 137
ученика четвртог разреда гимназије из Београда. Примењена је дескриптивна
статистичка анализа. Резултати показују да више од две трећине основаца
увек и већином користи читанку из српског језика, док више од половине
средњошколаца не користи или повремено користи овај уџбеник. Већи број
ученика основне школе (78,95%) већином и уве...к користи граматику него што
то чине гимназијалци (27,11%). Готово половина основаца (46%) сматра да су
текстови из читанке интересантни, што је супротно мишљењу средњошколаца
(64,32%) о понуђеним текстовима. Мање од десетине ученика оба узраста указује
на то да их текстови из читанке подстичу на даљи самостални рад и продубљивање
знања из српског језика и књижевности. Премда више од половине (69,54%)
ученика средње школе сугерише да им граматика српског језика углавном или
уопште не помаже у бољем разумевању и усвајању знања, готово сви ученици
основне школе (82,46%) који су учествовали у истраживању извештавају да им
уџбеник из граматике српског језика у потпуности или већином омогућава да
стекну адекватне компетенције из ове области. И старији и млађи ученици су сагласни да би у читанци требало да буде више за њих интересантних текстова,
односно савремених књижевноуметничких дела. Налази истраживања показују
да читанка и граматика посредују и помажу у елаборирању програма и стицању
знања током наставе српског језика и књижевности превасходно у основној
школи, док у средњошколској настави српског језика и књижевности доминантну
улогу има читанка. Сем тога, изложени резултати наводе на закључак да је
потребно садржаје из књижевности прилагодити преференцијама данашњих
генерација, као и да је неопходно посветити знатно више пажње прилагођавању
граматичке литературе самосталној продукцији, израженијем осећају напретка,
самоконтроле и самокорекције ученика, посебно у настави српског језика у
средњој школи.
Кључне речи:
граматика / читанка / српски језик / уџбеник / ученици основне и средње школеИзвор:
Улога уџбеника у савременом образовању, 2017, 65-Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Влајковић Бојић, Виолета AU - Стевановић, Јелена PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1074 AB - Кроз процес образовања одвија се својеврстан вид развоја деце као резултат интеракције њихових развојних карактеристика и особености система знања који ученици стичу посредством уџбеника као основне школске књиге. Имајући у виду информациону и трансформациону функцију уџбеника, циљ рада био је да сагледамо из перспективе ученика улогу уџбеничке литературе (граматике и читанке) у настави српског језика. Истраживање је обављено школске 2017/2018. године применом упитника – посебно конструисаног за потребе овог истраживања – који је садржао питања затвореног и отвореног типа. Узорак је пригодан и чини га 114 ученика осмог разреда основне школе и 137 ученика четвртог разреда гимназије из Београда. Примењена је дескриптивна статистичка анализа. Резултати показују да више од две трећине основаца увек и већином користи читанку из српског језика, док више од половине средњошколаца не користи или повремено користи овај уџбеник. Већи број ученика основне школе (78,95%) већином и увек користи граматику него што то чине гимназијалци (27,11%). Готово половина основаца (46%) сматра да су текстови из читанке интересантни, што је супротно мишљењу средњошколаца (64,32%) о понуђеним текстовима. Мање од десетине ученика оба узраста указује на то да их текстови из читанке подстичу на даљи самостални рад и продубљивање знања из српског језика и књижевности. Премда више од половине (69,54%) ученика средње школе сугерише да им граматика српског језика углавном или уопште не помаже у бољем разумевању и усвајању знања, готово сви ученици основне школе (82,46%) који су учествовали у истраживању извештавају да им уџбеник из граматике српског језика у потпуности или већином омогућава да стекну адекватне компетенције из ове области. И старији и млађи ученици су сагласни да би у читанци требало да буде више за њих интересантних текстова, односно савремених књижевноуметничких дела. Налази истраживања показују да читанка и граматика посредују и помажу у елаборирању програма и стицању знања током наставе српског језика и књижевности превасходно у основној школи, док у средњошколској настави српског језика и књижевности доминантну улогу има читанка. Сем тога, изложени резултати наводе на закључак да је потребно садржаје из књижевности прилагодити преференцијама данашњих генерација, као и да је неопходно посветити знатно више пажње прилагођавању граматичке литературе самосталној продукцији, израженијем осећају напретка, самоконтроле и самокорекције ученика, посебно у настави српског језика у средњој школи. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - Улога уџбеника у савременом образовању T1 - Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе SP - 65 SP - 66 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074 ER -
@conference{ author = "Влајковић Бојић, Виолета and Стевановић, Јелена", year = "2017", abstract = "Кроз процес образовања одвија се својеврстан вид развоја деце као резултат интеракције њихових развојних карактеристика и особености система знања који ученици стичу посредством уџбеника као основне школске књиге. Имајући у виду информациону и трансформациону функцију уџбеника, циљ рада био је да сагледамо из перспективе ученика улогу уџбеничке литературе (граматике и читанке) у настави српског језика. Истраживање је обављено школске 2017/2018. године применом упитника – посебно конструисаног за потребе овог истраживања – који је садржао питања затвореног и отвореног типа. Узорак је пригодан и чини га 114 ученика осмог разреда основне школе и 137 ученика четвртог разреда гимназије из Београда. Примењена је дескриптивна статистичка анализа. Резултати показују да више од две трећине основаца увек и већином користи читанку из српског језика, док више од половине средњошколаца не користи или повремено користи овај уџбеник. Већи број ученика основне школе (78,95%) већином и увек користи граматику него што то чине гимназијалци (27,11%). Готово половина основаца (46%) сматра да су текстови из читанке интересантни, што је супротно мишљењу средњошколаца (64,32%) о понуђеним текстовима. Мање од десетине ученика оба узраста указује на то да их текстови из читанке подстичу на даљи самостални рад и продубљивање знања из српског језика и књижевности. Премда више од половине (69,54%) ученика средње школе сугерише да им граматика српског језика углавном или уопште не помаже у бољем разумевању и усвајању знања, готово сви ученици основне школе (82,46%) који су учествовали у истраживању извештавају да им уџбеник из граматике српског језика у потпуности или већином омогућава да стекну адекватне компетенције из ове области. И старији и млађи ученици су сагласни да би у читанци требало да буде више за њих интересантних текстова, односно савремених књижевноуметничких дела. Налази истраживања показују да читанка и граматика посредују и помажу у елаборирању програма и стицању знања током наставе српског језика и књижевности превасходно у основној школи, док у средњошколској настави српског језика и књижевности доминантну улогу има читанка. Сем тога, изложени резултати наводе на закључак да је потребно садржаје из књижевности прилагодити преференцијама данашњих генерација, као и да је неопходно посветити знатно више пажње прилагођавању граматичке литературе самосталној продукцији, израженијем осећају напретка, самоконтроле и самокорекције ученика, посебно у настави српског језика у средњој школи.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Улога уџбеника у савременом образовању", title = "Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе", pages = "65-66", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074" }
Влајковић Бојић, В.,& Стевановић, Ј.. (2017). Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе. in Улога уџбеника у савременом образовању Београд : Институт за педагошка истраживања., 65. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074
Влајковић Бојић В, Стевановић Ј. Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе. in Улога уџбеника у савременом образовању. 2017;:65. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074 .
Влајковић Бојић, Виолета, Стевановић, Јелена, "Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе" in Улога уџбеника у савременом образовању (2017):65, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074 .