Приказ основних података о документу

dc.contributorСтевановић, Јелена
dc.contributorПешикан, Ана
dc.creatorВлајковић Бојић, Виолета
dc.creatorСтевановић, Јелена
dc.date.accessioned2024-03-23T20:04:22Z
dc.date.available2024-03-23T20:04:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-86-7447-137-1
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1074
dc.description.abstractКроз процес образовања одвија се својеврстан вид развоја деце као резултат интеракције њихових развојних карактеристика и особености система знања који ученици стичу посредством уџбеника као основне школске књиге. Имајући у виду информациону и трансформациону функцију уџбеника, циљ рада био је да сагледамо из перспективе ученика улогу уџбеничке литературе (граматике и читанке) у настави српског језика. Истраживање је обављено школске 2017/2018. године применом упитника – посебно конструисаног за потребе овог истраживања – који је садржао питања затвореног и отвореног типа. Узорак је пригодан и чини га 114 ученика осмог разреда основне школе и 137 ученика четвртог разреда гимназије из Београда. Примењена је дескриптивна статистичка анализа. Резултати показују да више од две трећине основаца увек и већином користи читанку из српског језика, док више од половине средњошколаца не користи или повремено користи овај уџбеник. Већи број ученика основне школе (78,95%) већином и увек користи граматику него што то чине гимназијалци (27,11%). Готово половина основаца (46%) сматра да су текстови из читанке интересантни, што је супротно мишљењу средњошколаца (64,32%) о понуђеним текстовима. Мање од десетине ученика оба узраста указује на то да их текстови из читанке подстичу на даљи самостални рад и продубљивање знања из српског језика и књижевности. Премда више од половине (69,54%) ученика средње школе сугерише да им граматика српског језика углавном или уопште не помаже у бољем разумевању и усвајању знања, готово сви ученици основне школе (82,46%) који су учествовали у истраживању извештавају да им уџбеник из граматике српског језика у потпуности или већином омогућава да стекну адекватне компетенције из ове области. И старији и млађи ученици су сагласни да би у читанци требало да буде више за њих интересантних текстова, односно савремених књижевноуметничких дела. Налази истраживања показују да читанка и граматика посредују и помажу у елаборирању програма и стицању знања током наставе српског језика и књижевности превасходно у основној школи, док у средњошколској настави српског језика и књижевности доминантну улогу има читанка. Сем тога, изложени резултати наводе на закључак да је потребно садржаје из књижевности прилагодити преференцијама данашњих генерација, као и да је неопходно посветити знатно више пажње прилагођавању граматичке литературе самосталној продукцији, израженијем осећају напретка, самоконтроле и самокорекције ученика, посебно у настави српског језика у средњој школи.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Институт за педагошка истраживањаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179034/RS//sr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47008/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУлога уџбеника у савременом образовањуsr
dc.subjectграматикаsr
dc.subjectчитанкаsr
dc.subjectсрпски језикsr
dc.subjectуџбеникsr
dc.subjectученици основне и средње школеsr
dc.titleУџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школеsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.spage65
dc.citation.spage66
dc.description.otherЗборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017.sr
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3352/Uloga-udzbenika-u-savremenom-obrazovanju_1-5,66-67,74-76.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу