Приказ основних података о документу
Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе
dc.contributor | Стевановић, Јелена | |
dc.contributor | Пешикан, Ана | |
dc.creator | Влајковић Бојић, Виолета | |
dc.creator | Стевановић, Јелена | |
dc.date.accessioned | 2024-03-23T20:04:22Z | |
dc.date.available | 2024-03-23T20:04:22Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-137-1 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1074 | |
dc.description.abstract | Кроз процес образовања одвија се својеврстан вид развоја деце као резултат интеракције њихових развојних карактеристика и особености система знања који ученици стичу посредством уџбеника као основне школске књиге. Имајући у виду информациону и трансформациону функцију уџбеника, циљ рада био је да сагледамо из перспективе ученика улогу уџбеничке литературе (граматике и читанке) у настави српског језика. Истраживање је обављено школске 2017/2018. године применом упитника – посебно конструисаног за потребе овог истраживања – који је садржао питања затвореног и отвореног типа. Узорак је пригодан и чини га 114 ученика осмог разреда основне школе и 137 ученика четвртог разреда гимназије из Београда. Примењена је дескриптивна статистичка анализа. Резултати показују да више од две трећине основаца увек и већином користи читанку из српског језика, док више од половине средњошколаца не користи или повремено користи овај уџбеник. Већи број ученика основне школе (78,95%) већином и увек користи граматику него што то чине гимназијалци (27,11%). Готово половина основаца (46%) сматра да су текстови из читанке интересантни, што је супротно мишљењу средњошколаца (64,32%) о понуђеним текстовима. Мање од десетине ученика оба узраста указује на то да их текстови из читанке подстичу на даљи самостални рад и продубљивање знања из српског језика и књижевности. Премда више од половине (69,54%) ученика средње школе сугерише да им граматика српског језика углавном или уопште не помаже у бољем разумевању и усвајању знања, готово сви ученици основне школе (82,46%) који су учествовали у истраживању извештавају да им уџбеник из граматике српског језика у потпуности или већином омогућава да стекну адекватне компетенције из ове области. И старији и млађи ученици су сагласни да би у читанци требало да буде више за њих интересантних текстова, односно савремених књижевноуметничких дела. Налази истраживања показују да читанка и граматика посредују и помажу у елаборирању програма и стицању знања током наставе српског језика и књижевности превасходно у основној школи, док у средњошколској настави српског језика и књижевности доминантну улогу има читанка. Сем тога, изложени резултати наводе на закључак да је потребно садржаје из књижевности прилагодити преференцијама данашњих генерација, као и да је неопходно посветити знатно више пажње прилагођавању граматичке литературе самосталној продукцији, израженијем осећају напретка, самоконтроле и самокорекције ученика, посебно у настави српског језика у средњој школи. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179034/RS// | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47008/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Улога уџбеника у савременом образовању | sr |
dc.subject | граматика | sr |
dc.subject | читанка | sr |
dc.subject | српски језик | sr |
dc.subject | уџбеник | sr |
dc.subject | ученици основне и средње школе | sr |
dc.title | Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dc.citation.spage | 65 | |
dc.citation.spage | 66 | |
dc.description.other | Зборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017. | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3352/Uloga-udzbenika-u-savremenom-obrazovanju_1-5,66-67,74-76.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |