Приказ основних података о документу

dc.contributorJerković, Ivan
dc.creatorMaksić, Slavica
dc.creatorJošić, Smiljana
dc.date.accessioned2022-10-25T11:15:37Z
dc.date.available2022-10-25T11:15:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-86-89377-51-4
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/842
dc.description.abstractU okviru sociokulturne teorije razvijen je koncept kognitivne potpore koji se odnosi na pomoć nastavnika učeniku da shvati i reši zadatke koji čine proces učenja. Prema rezultatima ranijih ispitivanja, kognitivna potpora predstavlja glavnu vrstu podrške za koju učenici veruju da doprinosi razvoju kreativnosti u školskom okruženju. U cilju boljeg razumevanja sadržaja kognitivne potpore, koja ima potencijal da podrži razvoj kreativnosti, sprovedeno je ispitivanje implicitnih uverenja učenika o kreativnosti, čiji se rezultati saopštavaju u radu. Ispitivanjem su obuhvaćeni daroviti srednjoškolci (N=211; uzrasni raspon 14–18 godina; prosečan uzrast 16,1 godina; SD=0,870; 70% ženskog pola) koji su, odgovarajući na otvoreno pitanje iz upitnika o mogućnostima za razvoj kreativnosti u školi, naveli kognitivnu potporu. Dobijeni opisi kognitivne potpore podvrgnuti su tematskoj analizi induktivnog tipa koja je omogućila definisanje sedam kategorija. Kategorije su poslužile za konstrukciju modela kognitivne potpore razvoju kreativnosti u školi iz perspektive učenika. Model obuhvata: znanja, ličnu perspektivu, rešavanje problema, divergentno i kritičko mišljenje, ideaciju, imaginaciju i opštu kogitivnu potporu. Formiranje baze znanja daje učeniku materijal za kreativnost, a posmatranje poznatog iz sopstvenog ugla omogućava mu da postavlja pitanja koja se pretvaraju u probleme. Rešavanje problema je pogodna nastavna metoda. Problemi se rešavaju korišćenjem divergentnog i kritičkog mišljenja, tako što divergentno mišljenje nudi više rešenja, a kritičko mišljenje nalazi onu opciju koja problem rešava. Ideacija je proces produkcije ideja koje postaju potencijalna rešenja problema. Nove ideje nastaju u procesu imaginacije koja istražuje i nalazi veze između elemenata koji ranije nisu bili povezani. Aspekti modela kognitivne potpore se, po stepenu opštosti, mogu posmatrati kao podrška razvoju kreativnosti na tri nivoa: prvi, najkonkretniji nivo čini učenje kroz rešavanje problema, korišćenje divergentnog i kritičkog mišljenja, produkcija ideja i imaginacija; srednji nivo obuhvata potporu građenju baze znanja i razvoju lične perspektive učenika, dok se najopštiji nivo potpore odnosi na sve ostale kognitivne uticaje koji nisu specifikovani. Uočena je i diskutovana sličnost modela sa naučnim teorijama kreativnosti. Zaključeno je da model može imati praktične implikacije za unapređenje školskog učenja u pravcu podizanja njegovih kapaciteta da podrži kreativnost učenika.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherBeograd : Društvo psihologa Srbijesr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourcePsihologija između profesije i naukesr
dc.subjectkognitivna potporasr
dc.subjectkreativnostsr
dc.subjectimplicitne teorijesr
dc.subjectsrednja školasr
dc.subjectučenicisr
dc.titleKognitivna potpora razvoju kreativnosti u školi iz perspektive učenikasr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage55
dc.citation.spage55
dc.description.otherKnjiga rezimea : 70. kongres psihologa Srbije 25-28. maj 2022.sr
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/2584/Kognitivna_potpora_razvoju_kreativnosti_u_skoli_iz_perspektive_ucenika_2022.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_842
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу