Приказ основних података о документу
Kognitivna potpora razvoju kreativnosti u školi iz perspektive učenika
dc.contributor | Jerković, Ivan | |
dc.creator | Maksić, Slavica | |
dc.creator | Jošić, Smiljana | |
dc.date.accessioned | 2022-10-25T11:15:37Z | |
dc.date.available | 2022-10-25T11:15:37Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-89377-51-4 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/842 | |
dc.description.abstract | U okviru sociokulturne teorije razvijen je koncept kognitivne potpore koji se odnosi na pomoć nastavnika učeniku da shvati i reši zadatke koji čine proces učenja. Prema rezultatima ranijih ispitivanja, kognitivna potpora predstavlja glavnu vrstu podrške za koju učenici veruju da doprinosi razvoju kreativnosti u školskom okruženju. U cilju boljeg razumevanja sadržaja kognitivne potpore, koja ima potencijal da podrži razvoj kreativnosti, sprovedeno je ispitivanje implicitnih uverenja učenika o kreativnosti, čiji se rezultati saopštavaju u radu. Ispitivanjem su obuhvaćeni daroviti srednjoškolci (N=211; uzrasni raspon 14–18 godina; prosečan uzrast 16,1 godina; SD=0,870; 70% ženskog pola) koji su, odgovarajući na otvoreno pitanje iz upitnika o mogućnostima za razvoj kreativnosti u školi, naveli kognitivnu potporu. Dobijeni opisi kognitivne potpore podvrgnuti su tematskoj analizi induktivnog tipa koja je omogućila definisanje sedam kategorija. Kategorije su poslužile za konstrukciju modela kognitivne potpore razvoju kreativnosti u školi iz perspektive učenika. Model obuhvata: znanja, ličnu perspektivu, rešavanje problema, divergentno i kritičko mišljenje, ideaciju, imaginaciju i opštu kogitivnu potporu. Formiranje baze znanja daje učeniku materijal za kreativnost, a posmatranje poznatog iz sopstvenog ugla omogućava mu da postavlja pitanja koja se pretvaraju u probleme. Rešavanje problema je pogodna nastavna metoda. Problemi se rešavaju korišćenjem divergentnog i kritičkog mišljenja, tako što divergentno mišljenje nudi više rešenja, a kritičko mišljenje nalazi onu opciju koja problem rešava. Ideacija je proces produkcije ideja koje postaju potencijalna rešenja problema. Nove ideje nastaju u procesu imaginacije koja istražuje i nalazi veze između elemenata koji ranije nisu bili povezani. Aspekti modela kognitivne potpore se, po stepenu opštosti, mogu posmatrati kao podrška razvoju kreativnosti na tri nivoa: prvi, najkonkretniji nivo čini učenje kroz rešavanje problema, korišćenje divergentnog i kritičkog mišljenja, produkcija ideja i imaginacija; srednji nivo obuhvata potporu građenju baze znanja i razvoju lične perspektive učenika, dok se najopštiji nivo potpore odnosi na sve ostale kognitivne uticaje koji nisu specifikovani. Uočena je i diskutovana sličnost modela sa naučnim teorijama kreativnosti. Zaključeno je da model može imati praktične implikacije za unapređenje školskog učenja u pravcu podizanja njegovih kapaciteta da podrži kreativnost učenika. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Beograd : Društvo psihologa Srbije | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.source | Psihologija između profesije i nauke | sr |
dc.subject | kognitivna potpora | sr |
dc.subject | kreativnost | sr |
dc.subject | implicitne teorije | sr |
dc.subject | srednja škola | sr |
dc.subject | učenici | sr |
dc.title | Kognitivna potpora razvoju kreativnosti u školi iz perspektive učenika | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | ARR | sr |
dc.citation.epage | 55 | |
dc.citation.spage | 55 | |
dc.description.other | Knjiga rezimea : 70. kongres psihologa Srbije 25-28. maj 2022. | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/2584/Kognitivna_potpora_razvoju_kreativnosti_u_skoli_iz_perspektive_ucenika_2022.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_842 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |