Show simple item record

dc.contributorМарушић Јаблановић, Милица
dc.contributorГутвајн, Николета
dc.contributorРадуловић, Младен
dc.creatorШева, Нада
dc.creatorРадишић, Јелена
dc.date.accessioned2024-03-22T09:49:46Z
dc.date.available2024-03-22T09:49:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-86-7447-133-3
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1070
dc.description.abstractУ овом раду приказујемо део анализа у вези са односом карактеристика кућног окружења и постигнућа ученика 4. разреда основне школе у Србији из домена математике. Циљ истраживања био је да се утврди да ли постоје различите групе ученика када су у питању доступни ресурси у кућном окружењу и праксе њихових родитеља у вези са подстицањем развоја математичких компетенција и да ли се те разлике рефлектују на постигнућа из математике. Хијерархијска кластер анализа (Ward метод) обухватила је 5 композитних варијабли: праксе родитеља у вези са: (а) развојем ране писмености и (б) развојем раних математичких компетенција, богатство ресурса у кућном окружењу, процена родитеља о умећима деце у вези са: (а) раном писменошћу и (б) раном нумерацијом. Резултати указују на постојање четири групе ученика у односу на карактеристике њиховог кућног окружења и предзнања са којим су пошли у школу: (1) група компетентни (31%) (висок скор на скали умећа пре почетка школе и скали ресурси и просечан скор на скали учесталости родитељских пракси); (2) група искуство и знање (18%) (висок скор на скали ресурси, умећа пре почетка школе, мада са нешто нижим скором за математичке компетенције и највиши скор за активности родитеља); (3) група просечни (41%) (просечан скор на скали ресурси и активности и испод просека скор на скали умећа пре школе); (4) група без ресурса и нижа умећа (10%) (скорови за све варијабле биле су испод просечних вредности). Ученици из идентификованих група разликују се у погледу постигнућа на тесту из математике, као и на нивоу појединих домена садржаја и когнитивних нивоа. Највиша постигнућа остварују ученици из групе компетентни, за њима следе деца из групе искуство и знање и просечни, док најниже резултате остварују ученици из групе без ресурса и нижа умећа. Добијене су и значајне разлике на следећим показатељима – ставови родитеља у вези са школом, као и ставови у вези са математиком и природним наукама. Резултати указују и да су деца из групе компетентни и искуство и знање провела најдужи период у предшколском програму, у просеку више од две године. Сумирано, преглед варијабли, које описују улогу кућног окружења и пракси родитеља у праћењу и подстицању развоја математичких компетенција у Србији, указује да су квалитет и структура ресурса и активности подједнако важни као и учесталост одабраних варијабли. Податак да можемо говорити о различитим групама ученика када је реч о праксама њихових родитеља и доступним ресурсима, као и да оне имају значај за постигнуће из математике говори у прилог томе да било који вид интервенција и програма за родитеље у овој области мора узети у обзир и специфичности унутар постојећих пракси и ставова родитеља.
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Институт за педагошка истраживањаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179034/RS//sr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47008/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTIMSS 2015: резултати и импликацијеsr
dc.subjectрано учењеsr
dc.subjectматематикаsr
dc.subjectпраксе родитељаsr
dc.subjectресурси у кућном окружењуsr
dc.subjectТИМСС 2015sr
dc.titleКарактеристике кућног окружења и постигнуће из математике: увиди из TIMSS 2015 циклусаsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.epage16
dc.citation.spage16
dc.description.otherЗборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.sr
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3340/TIMSS-2015-knjiga-rezimea-sa-Konferencije_1-5,16,27-28.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1070
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record