@conference{
author = "Шева, Нада and Радишић, Јелена",
year = "2017",
abstract = "У овом раду приказујемо део анализа у вези са односом карактеристика кућног окружења и
постигнућа ученика 4. разреда основне школе у Србији из домена математике. Циљ истраживања био
је да се утврди да ли постоје различите групе ученика када су у питању доступни ресурси у кућном
окружењу и праксе њихових родитеља у вези са подстицањем развоја математичких компетенција
и да ли се те разлике рефлектују на постигнућа из математике. Хијерархијска кластер анализа
(Ward метод) обухватила је 5 композитних варијабли: праксе родитеља у вези са: (а) развојем ране
писмености и (б) развојем раних математичких компетенција, богатство ресурса у кућном окружењу,
процена родитеља о умећима деце у вези са: (а) раном писменошћу и (б) раном нумерацијом.
Резултати указују на постојање четири групе ученика у односу на карактеристике њиховог кућног
окружења и предзнања са којим су пошли у школу: (1) група компетентни (31%) (висок скор на
скали умећа пре почетка школе и скали ресурси и просечан скор на скали учесталости родитељских
пракси); (2) група искуство и знање (18%) (висок скор на скали ресурси, умећа пре почетка школе,
мада са нешто нижим скором за математичке компетенције и највиши скор за активности родитеља);
(3) група просечни (41%) (просечан скор на скали ресурси и активности и испод просека скор на
скали умећа пре школе); (4) група без ресурса и нижа умећа (10%) (скорови за све варијабле биле су
испод просечних вредности). Ученици из идентификованих група разликују се у погледу постигнућа
на тесту из математике, као и на нивоу појединих домена садржаја и когнитивних нивоа. Највиша
постигнућа остварују ученици из групе компетентни, за њима следе деца из групе искуство и знање
и просечни, док најниже резултате остварују ученици из групе без ресурса и нижа умећа. Добијене су
и значајне разлике на следећим показатељима – ставови родитеља у вези са школом, као и ставови
у вези са математиком и природним наукама. Резултати указују и да су деца из групе компетентни и
искуство и знање провела најдужи период у предшколском програму, у просеку више од две године.
Сумирано, преглед варијабли, које описују улогу кућног окружења и пракси родитеља у праћењу
и подстицању развоја математичких компетенција у Србији, указује да су квалитет и структура
ресурса и активности подједнако важни као и учесталост одабраних варијабли. Податак да можемо
говорити о различитим групама ученика када је реч о праксама њихових родитеља и доступним
ресурсима, као и да оне имају значај за постигнуће из математике говори у прилог томе да било
који вид интервенција и програма за родитеље у овој области мора узети у обзир и специфичности
унутар постојећих пракси и ставова родитеља.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације",
title = "Карактеристике кућног окружења и постигнуће из математике: увиди из TIMSS 2015 циклуса",
pages = "16-16",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1070"
}