Карактеристике кућног окружења и постигнуће из математике: увиди из TIMSS 2015 циклуса
Аутори
Шева, НадаРадишић, Јелена
Остала ауторства
Марушић Јаблановић, МилицаГутвајн, Николета
Радуловић, Младен
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У овом раду приказујемо део анализа у вези са односом карактеристика кућног окружења и
постигнућа ученика 4. разреда основне школе у Србији из домена математике. Циљ истраживања био
је да се утврди да ли постоје различите групе ученика када су у питању доступни ресурси у кућном
окружењу и праксе њихових родитеља у вези са подстицањем развоја математичких компетенција
и да ли се те разлике рефлектују на постигнућа из математике. Хијерархијска кластер анализа
(Ward метод) обухватила је 5 композитних варијабли: праксе родитеља у вези са: (а) развојем ране
писмености и (б) развојем раних математичких компетенција, богатство ресурса у кућном окружењу,
процена родитеља о умећима деце у вези са: (а) раном писменошћу и (б) раном нумерацијом.
Резултати указују на постојање четири групе ученика у односу на карактеристике њиховог кућног
окружења и предзнања са којим су пошли у школу: (1) група компетентни (31%) (висок скор на
скали умећа пре почетка школе и скали ресурси и просечан скор... на скали учесталости родитељских
пракси); (2) група искуство и знање (18%) (висок скор на скали ресурси, умећа пре почетка школе,
мада са нешто нижим скором за математичке компетенције и највиши скор за активности родитеља);
(3) група просечни (41%) (просечан скор на скали ресурси и активности и испод просека скор на
скали умећа пре школе); (4) група без ресурса и нижа умећа (10%) (скорови за све варијабле биле су
испод просечних вредности). Ученици из идентификованих група разликују се у погледу постигнућа
на тесту из математике, као и на нивоу појединих домена садржаја и когнитивних нивоа. Највиша
постигнућа остварују ученици из групе компетентни, за њима следе деца из групе искуство и знање
и просечни, док најниже резултате остварују ученици из групе без ресурса и нижа умећа. Добијене су
и значајне разлике на следећим показатељима – ставови родитеља у вези са школом, као и ставови
у вези са математиком и природним наукама. Резултати указују и да су деца из групе компетентни и
искуство и знање провела најдужи период у предшколском програму, у просеку више од две године.
Сумирано, преглед варијабли, које описују улогу кућног окружења и пракси родитеља у праћењу
и подстицању развоја математичких компетенција у Србији, указује да су квалитет и структура
ресурса и активности подједнако важни као и учесталост одабраних варијабли. Податак да можемо
говорити о различитим групама ученика када је реч о праксама њихових родитеља и доступним
ресурсима, као и да оне имају значај за постигнуће из математике говори у прилог томе да било
који вид интервенција и програма за родитеље у овој области мора узети у обзир и специфичности
унутар постојећих пракси и ставова родитеља.
Кључне речи:
рано учење / математика / праксе родитеља / ресурси у кућном окружењу / ТИМСС 2015Извор:
TIMSS 2015: резултати и импликације, 2017, 16-16Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Шева, Нада AU - Радишић, Јелена PY - 2014 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1070 AB - У овом раду приказујемо део анализа у вези са односом карактеристика кућног окружења и постигнућа ученика 4. разреда основне школе у Србији из домена математике. Циљ истраживања био је да се утврди да ли постоје различите групе ученика када су у питању доступни ресурси у кућном окружењу и праксе њихових родитеља у вези са подстицањем развоја математичких компетенција и да ли се те разлике рефлектују на постигнућа из математике. Хијерархијска кластер анализа (Ward метод) обухватила је 5 композитних варијабли: праксе родитеља у вези са: (а) развојем ране писмености и (б) развојем раних математичких компетенција, богатство ресурса у кућном окружењу, процена родитеља о умећима деце у вези са: (а) раном писменошћу и (б) раном нумерацијом. Резултати указују на постојање четири групе ученика у односу на карактеристике њиховог кућног окружења и предзнања са којим су пошли у школу: (1) група компетентни (31%) (висок скор на скали умећа пре почетка школе и скали ресурси и просечан скор на скали учесталости родитељских пракси); (2) група искуство и знање (18%) (висок скор на скали ресурси, умећа пре почетка школе, мада са нешто нижим скором за математичке компетенције и највиши скор за активности родитеља); (3) група просечни (41%) (просечан скор на скали ресурси и активности и испод просека скор на скали умећа пре школе); (4) група без ресурса и нижа умећа (10%) (скорови за све варијабле биле су испод просечних вредности). Ученици из идентификованих група разликују се у погледу постигнућа на тесту из математике, као и на нивоу појединих домена садржаја и когнитивних нивоа. Највиша постигнућа остварују ученици из групе компетентни, за њима следе деца из групе искуство и знање и просечни, док најниже резултате остварују ученици из групе без ресурса и нижа умећа. Добијене су и значајне разлике на следећим показатељима – ставови родитеља у вези са школом, као и ставови у вези са математиком и природним наукама. Резултати указују и да су деца из групе компетентни и искуство и знање провела најдужи период у предшколском програму, у просеку више од две године. Сумирано, преглед варијабли, које описују улогу кућног окружења и пракси родитеља у праћењу и подстицању развоја математичких компетенција у Србији, указује да су квалитет и структура ресурса и активности подједнако важни као и учесталост одабраних варијабли. Податак да можемо говорити о различитим групама ученика када је реч о праксама њихових родитеља и доступним ресурсима, као и да оне имају значај за постигнуће из математике говори у прилог томе да било који вид интервенција и програма за родитеље у овој области мора узети у обзир и специфичности унутар постојећих пракси и ставова родитеља. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS 2015: резултати и импликације T1 - Карактеристике кућног окружења и постигнуће из математике: увиди из TIMSS 2015 циклуса EP - 16 SP - 16 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1070 ER -
@conference{ author = "Шева, Нада and Радишић, Јелена", year = "2014", abstract = "У овом раду приказујемо део анализа у вези са односом карактеристика кућног окружења и постигнућа ученика 4. разреда основне школе у Србији из домена математике. Циљ истраживања био је да се утврди да ли постоје различите групе ученика када су у питању доступни ресурси у кућном окружењу и праксе њихових родитеља у вези са подстицањем развоја математичких компетенција и да ли се те разлике рефлектују на постигнућа из математике. Хијерархијска кластер анализа (Ward метод) обухватила је 5 композитних варијабли: праксе родитеља у вези са: (а) развојем ране писмености и (б) развојем раних математичких компетенција, богатство ресурса у кућном окружењу, процена родитеља о умећима деце у вези са: (а) раном писменошћу и (б) раном нумерацијом. Резултати указују на постојање четири групе ученика у односу на карактеристике њиховог кућног окружења и предзнања са којим су пошли у школу: (1) група компетентни (31%) (висок скор на скали умећа пре почетка школе и скали ресурси и просечан скор на скали учесталости родитељских пракси); (2) група искуство и знање (18%) (висок скор на скали ресурси, умећа пре почетка школе, мада са нешто нижим скором за математичке компетенције и највиши скор за активности родитеља); (3) група просечни (41%) (просечан скор на скали ресурси и активности и испод просека скор на скали умећа пре школе); (4) група без ресурса и нижа умећа (10%) (скорови за све варијабле биле су испод просечних вредности). Ученици из идентификованих група разликују се у погледу постигнућа на тесту из математике, као и на нивоу појединих домена садржаја и когнитивних нивоа. Највиша постигнућа остварују ученици из групе компетентни, за њима следе деца из групе искуство и знање и просечни, док најниже резултате остварују ученици из групе без ресурса и нижа умећа. Добијене су и значајне разлике на следећим показатељима – ставови родитеља у вези са школом, као и ставови у вези са математиком и природним наукама. Резултати указују и да су деца из групе компетентни и искуство и знање провела најдужи период у предшколском програму, у просеку више од две године. Сумирано, преглед варијабли, које описују улогу кућног окружења и пракси родитеља у праћењу и подстицању развоја математичких компетенција у Србији, указује да су квалитет и структура ресурса и активности подједнако важни као и учесталост одабраних варијабли. Податак да можемо говорити о различитим групама ученика када је реч о праксама њихових родитеља и доступним ресурсима, као и да оне имају значај за постигнуће из математике говори у прилог томе да било који вид интервенција и програма за родитеље у овој области мора узети у обзир и специфичности унутар постојећих пракси и ставова родитеља.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације", title = "Карактеристике кућног окружења и постигнуће из математике: увиди из TIMSS 2015 циклуса", pages = "16-16", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1070" }
Шева, Н.,& Радишић, Ј.. (2014). Карактеристике кућног окружења и постигнуће из математике: увиди из TIMSS 2015 циклуса. in TIMSS 2015: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 16-16. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1070
Шева Н, Радишић Ј. Карактеристике кућног окружења и постигнуће из математике: увиди из TIMSS 2015 циклуса. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2014;:16-16. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1070 .
Шева, Нада, Радишић, Јелена, "Карактеристике кућног окружења и постигнуће из математике: увиди из TIMSS 2015 циклуса" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2014):16-16, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1070 .