Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji
Апстракт
Na teritoriji Republike Srbije dostupni su različiti pripremni programi za tranziciju u
roditeljstvo i kompetentno obavljanje roditeljske uloge tokom prvih godina detetovog života,
popularno nazvani škole roditeljstva. Ovi programi realizuju se pri državnim domovima zdravlja,
privatnim bolnicama, nevladinim organizacijama i privatnim kompanijama. Mali broj istraživanja
bavio se deskripcijom i evaluacijom škola roditeljstva u Srbiji.
Cilj ovog istraživanja bio je da ispita učestalost pohađanja, karakteristike i zadovoljstvo
školama roditeljstva među roditeljima dece ranog uzrasta (0-3 godina) u Srbiji. Primenom onlajn
upitnika ispitano je 1409 roditelja (84% majki), od čega 45% sa teritorije Beograda. Trećina
roditelja iz uzorka pohađala je neku od škola roditeljstva (36% majki i 17% očeva). Najposećenije
su besplatne škole roditeljstva pri državnim domovima zdravlja (89%). Najveći broj škola roditelje
edukuje u domenu pripreme za porođaj i zadovoljenja fizioloških potreba det...eta (90% škola), dok
se znatno ređe obrađuju teme u oblasti mentalnog zdravlja roditelja, pozitivne rane roditeljske
prakse i rani psihološki razvoj deteta (65% škola). Škole roditeljstva procenjene su kao četvrti
najznačajniji izvor podrške u ranom roditeljstvu, nakon partnera/ke, roditelja i pedijatra/ice, a
ispred patronažne službe, literature, medijskih i onlajn sadržaja, prijatelja i rođaka. Roditelji koji
su pohađali škole roditeljstva imali su nešto više postignuće na testu znanja o ranom razvoju dece
(F(1,671) = 18.60, p < .01, η2 = .03). Ipak, pohađanje nije uticalo na njihovu roditeljsku
samoefikasnost i zadovoljstvo roditeljstvom. Nalazi ukazuju na potrebu za povećanjem
dostupnosti i promocijom škola roditeljstva sa ciljem uključivanja većeg broja majki i očeva, kao
i proširenjem ponude tema koje se obrađuju
Кључне речи:
škole roditeljstva / podrška roditeljstvu / rani razvoj / rano roditeljstvoИзвор:
Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku, 2021, 41, 11-11Издавач:
- Beograd : Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka
Напомена:
- Zbornik sažetaka sa naučno-stručne konferencije sa međunarodnim učešćem . 41. Susreti socijalnih radnika
Институција/група
IPITY - CONF AU - Jakšić, Ivana AU - Jošić, Smiljana AU - Vesić, Zoran PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/877 AB - Na teritoriji Republike Srbije dostupni su različiti pripremni programi za tranziciju u roditeljstvo i kompetentno obavljanje roditeljske uloge tokom prvih godina detetovog života, popularno nazvani škole roditeljstva. Ovi programi realizuju se pri državnim domovima zdravlja, privatnim bolnicama, nevladinim organizacijama i privatnim kompanijama. Mali broj istraživanja bavio se deskripcijom i evaluacijom škola roditeljstva u Srbiji. Cilj ovog istraživanja bio je da ispita učestalost pohađanja, karakteristike i zadovoljstvo školama roditeljstva među roditeljima dece ranog uzrasta (0-3 godina) u Srbiji. Primenom onlajn upitnika ispitano je 1409 roditelja (84% majki), od čega 45% sa teritorije Beograda. Trećina roditelja iz uzorka pohađala je neku od škola roditeljstva (36% majki i 17% očeva). Najposećenije su besplatne škole roditeljstva pri državnim domovima zdravlja (89%). Najveći broj škola roditelje edukuje u domenu pripreme za porođaj i zadovoljenja fizioloških potreba deteta (90% škola), dok se znatno ređe obrađuju teme u oblasti mentalnog zdravlja roditelja, pozitivne rane roditeljske prakse i rani psihološki razvoj deteta (65% škola). Škole roditeljstva procenjene su kao četvrti najznačajniji izvor podrške u ranom roditeljstvu, nakon partnera/ke, roditelja i pedijatra/ice, a ispred patronažne službe, literature, medijskih i onlajn sadržaja, prijatelja i rođaka. Roditelji koji su pohađali škole roditeljstva imali su nešto više postignuće na testu znanja o ranom razvoju dece (F(1,671) = 18.60, p < .01, η2 = .03). Ipak, pohađanje nije uticalo na njihovu roditeljsku samoefikasnost i zadovoljstvo roditeljstvom. Nalazi ukazuju na potrebu za povećanjem dostupnosti i promocijom škola roditeljstva sa ciljem uključivanja većeg broja majki i očeva, kao i proširenjem ponude tema koje se obrađuju PB - Beograd : Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka C3 - Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku T1 - Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji EP - 11 SP - 11 VL - 41 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877 ER -
@conference{ author = "Jakšić, Ivana and Jošić, Smiljana and Vesić, Zoran", year = "2021", abstract = "Na teritoriji Republike Srbije dostupni su različiti pripremni programi za tranziciju u roditeljstvo i kompetentno obavljanje roditeljske uloge tokom prvih godina detetovog života, popularno nazvani škole roditeljstva. Ovi programi realizuju se pri državnim domovima zdravlja, privatnim bolnicama, nevladinim organizacijama i privatnim kompanijama. Mali broj istraživanja bavio se deskripcijom i evaluacijom škola roditeljstva u Srbiji. Cilj ovog istraživanja bio je da ispita učestalost pohađanja, karakteristike i zadovoljstvo školama roditeljstva među roditeljima dece ranog uzrasta (0-3 godina) u Srbiji. Primenom onlajn upitnika ispitano je 1409 roditelja (84% majki), od čega 45% sa teritorije Beograda. Trećina roditelja iz uzorka pohađala je neku od škola roditeljstva (36% majki i 17% očeva). Najposećenije su besplatne škole roditeljstva pri državnim domovima zdravlja (89%). Najveći broj škola roditelje edukuje u domenu pripreme za porođaj i zadovoljenja fizioloških potreba deteta (90% škola), dok se znatno ređe obrađuju teme u oblasti mentalnog zdravlja roditelja, pozitivne rane roditeljske prakse i rani psihološki razvoj deteta (65% škola). Škole roditeljstva procenjene su kao četvrti najznačajniji izvor podrške u ranom roditeljstvu, nakon partnera/ke, roditelja i pedijatra/ice, a ispred patronažne službe, literature, medijskih i onlajn sadržaja, prijatelja i rođaka. Roditelji koji su pohađali škole roditeljstva imali su nešto više postignuće na testu znanja o ranom razvoju dece (F(1,671) = 18.60, p < .01, η2 = .03). Ipak, pohađanje nije uticalo na njihovu roditeljsku samoefikasnost i zadovoljstvo roditeljstvom. Nalazi ukazuju na potrebu za povećanjem dostupnosti i promocijom škola roditeljstva sa ciljem uključivanja većeg broja majki i očeva, kao i proširenjem ponude tema koje se obrađuju", publisher = "Beograd : Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka", journal = "Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku", title = "Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji", pages = "11-11", volume = "41", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877" }
Jakšić, I., Jošić, S.,& Vesić, Z.. (2021). Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji. in Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku Beograd : Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka., 41, 11-11. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877
Jakšić I, Jošić S, Vesić Z. Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji. in Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku. 2021;41:11-11. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877 .
Jakšić, Ivana, Jošić, Smiljana, Vesić, Zoran, "Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji" in Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku, 41 (2021):11-11, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877 .