dc.description.abstract | Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од
више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење,
релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који
се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања
у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос
сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради
унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим
разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила
је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај
решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз
опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када
решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова
(АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на
Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтачних одговора=33,26%,
SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици
и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9).
Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило
мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били
су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на
задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских
фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју
можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је
хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке
за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем
разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу
тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу. | sr |