Приказ основних података о документу
Значај језичке компетенције за постигнуће ученика из математике и природних наука
dc.contributor | Марушић Јаблановић, Милица | |
dc.contributor | Гутвајн, Николета | |
dc.contributor | Радуловић, Младен | |
dc.creator | Стевановић, Јелена | |
dc.creator | Ивковић, Биљана | |
dc.date.accessioned | 2024-03-23T22:33:00Z | |
dc.date.available | 2024-03-23T22:33:00Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-133-3 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1083 | |
dc.description.abstract | Посматрано, најпре, у школском контексту, од повезаности језичке, математичке и научне писмености може зависити целокупан успех ученика. С тим у вези, циљ истраживања представља испитивање језичких карактеристика одговора ученика на одређене текстуалне задатке из математике и природних наука у истраживању TIMSS 2015. Узорак је формиран тако што је случајним путем одабрано сто ученика из 160 различитих основних школа које су учествовале у истраживању TIMSS 2015. За потребе овог рада одабрали смо два текстуална задатка (из природних наука и математике) из двеју различитих свезака. У овом истраживању експлоративног карактера коришћене су дескриптивна и аналитичка метода. Језичка компетентност ученика, односно језичке карактеристике одговора датих на текстуалне задатке из математике и природних наука – оцењиване су на следећим нивоима: нормативном, лексичком и синтаксичком. Резултати испитивања упућују на то да су на свим посматраним нивоима уочена одступања која указују на недовољно развијену језичку писменост (језичку компетентност) ученика, као и на њен утицај на формулисање решења постављених задатака. Најуочљивија су одступања у вези са нормативним аспектом, односно у вези са применом правописних правила. Такође, анализа карактеристика синтаксе реченице и лексичког нивоа језичких формулација ученика указује на непосреднију везу између језичке компетенције и постигнућа ученика. Ученичко невладање реченичном конструкцијом, доминантна употреба лексичких јединица из колоквијалног језика и оскудан лексички фонд узроковали су недовољно смислене одговоре и лошије постигнуће ученика. На основу анализе одговора ученика у истраживању TIMSS 2015 можемо потврдно говорити и о међуодносу језичке, математиче и научне писмености, што је у сагласности са различитим испитивањима повезаности трију поменутих аспеката функционалне писмености ученика. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179034/RS// | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47008/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | TIMSS 2015: резултати и импликације | sr |
dc.subject | језичка компетенција | sr |
dc.subject | математичка писменост | sr |
dc.subject | научна писменост | sr |
dc.subject | постигнуће ученика | sr |
dc.subject | текстуални задаци | sr |
dc.title | Значај језичке компетенције за постигнуће ученика из математике и природних наука | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dc.citation.epage | 21 | |
dc.citation.spage | 21 | |
dc.description.other | Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.Рад у целости можете прочитати у књизи: Марушић Јаблановић, М., Гутвајн, Н. и Јакшић, И. (2017). TIMSS 2015 у Србији. Београд: Институт за педагошка истраживања. | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3360/TIMSS-2015-knjiga-rezimea-sa-Konferencije_1-5,21,27-28.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1083 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |