Значај језичке компетенције за постигнуће ученика из математике и природних наука
Аутори
Стевановић, ЈеленаИвковић, Биљана
Остала ауторства
Марушић Јаблановић, МилицаГутвајн, Николета
Радуловић, Младен
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Посматрано, најпре, у школском контексту, од повезаности језичке, математичке и научне
писмености може зависити целокупан успех ученика. С тим у вези, циљ истраживања представља
испитивање језичких карактеристика одговора ученика на одређене текстуалне задатке из
математике и природних наука у истраживању TIMSS 2015. Узорак је формиран тако што је
случајним путем одабрано сто ученика из 160 различитих основних школа које су учествовале у
истраживању TIMSS 2015. За потребе овог рада одабрали смо два текстуална задатка (из природних
наука и математике) из двеју различитих свезака. У овом истраживању експлоративног карактера
коришћене су дескриптивна и аналитичка метода. Језичка компетентност ученика, односно
језичке карактеристике одговора датих на текстуалне задатке из математике и природних наука
– оцењиване су на следећим нивоима: нормативном, лексичком и синтаксичком. Резултати
испитивања упућују на то да су на свим посматраним нивоима уочена одступања која указују на
недо...вољно развијену језичку писменост (језичку компетентност) ученика, као и на њен утицај на
формулисање решења постављених задатака. Најуочљивија су одступања у вези са нормативним
аспектом, односно у вези са применом правописних правила. Такође, анализа карактеристика
синтаксе реченице и лексичког нивоа језичких формулација ученика указује на непосреднију
везу између језичке компетенције и постигнућа ученика. Ученичко невладање реченичном
конструкцијом, доминантна употреба лексичких јединица из колоквијалног језика и оскудан
лексички фонд узроковали су недовољно смислене одговоре и лошије постигнуће ученика.
На основу анализе одговора ученика у истраживању TIMSS 2015 можемо потврдно говорити
и о међуодносу језичке, математиче и научне писмености, што је у сагласности са различитим
испитивањима повезаности трију поменутих аспеката функционалне писмености ученика.
Кључне речи:
језичка компетенција / математичка писменост / научна писменост / постигнуће ученика / текстуални задациИзвор:
TIMSS 2015: резултати и импликације, 2017, 21-21Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.Рад у целости можете прочитати у књизи: Марушић Јаблановић, М., Гутвајн, Н. и Јакшић, И. (2017). TIMSS 2015 у Србији. Београд: Институт за педагошка истраживања.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Стевановић, Јелена AU - Ивковић, Биљана PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1083 AB - Посматрано, најпре, у школском контексту, од повезаности језичке, математичке и научне писмености може зависити целокупан успех ученика. С тим у вези, циљ истраживања представља испитивање језичких карактеристика одговора ученика на одређене текстуалне задатке из математике и природних наука у истраживању TIMSS 2015. Узорак је формиран тако што је случајним путем одабрано сто ученика из 160 различитих основних школа које су учествовале у истраживању TIMSS 2015. За потребе овог рада одабрали смо два текстуална задатка (из природних наука и математике) из двеју различитих свезака. У овом истраживању експлоративног карактера коришћене су дескриптивна и аналитичка метода. Језичка компетентност ученика, односно језичке карактеристике одговора датих на текстуалне задатке из математике и природних наука – оцењиване су на следећим нивоима: нормативном, лексичком и синтаксичком. Резултати испитивања упућују на то да су на свим посматраним нивоима уочена одступања која указују на недовољно развијену језичку писменост (језичку компетентност) ученика, као и на њен утицај на формулисање решења постављених задатака. Најуочљивија су одступања у вези са нормативним аспектом, односно у вези са применом правописних правила. Такође, анализа карактеристика синтаксе реченице и лексичког нивоа језичких формулација ученика указује на непосреднију везу између језичке компетенције и постигнућа ученика. Ученичко невладање реченичном конструкцијом, доминантна употреба лексичких јединица из колоквијалног језика и оскудан лексички фонд узроковали су недовољно смислене одговоре и лошије постигнуће ученика. На основу анализе одговора ученика у истраживању TIMSS 2015 можемо потврдно говорити и о међуодносу језичке, математиче и научне писмености, што је у сагласности са различитим испитивањима повезаности трију поменутих аспеката функционалне писмености ученика. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS 2015: резултати и импликације T1 - Значај језичке компетенције за постигнуће ученика из математике и природних наука EP - 21 SP - 21 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1083 ER -
@conference{ author = "Стевановић, Јелена and Ивковић, Биљана", year = "2017", abstract = "Посматрано, најпре, у школском контексту, од повезаности језичке, математичке и научне писмености може зависити целокупан успех ученика. С тим у вези, циљ истраживања представља испитивање језичких карактеристика одговора ученика на одређене текстуалне задатке из математике и природних наука у истраживању TIMSS 2015. Узорак је формиран тако што је случајним путем одабрано сто ученика из 160 различитих основних школа које су учествовале у истраживању TIMSS 2015. За потребе овог рада одабрали смо два текстуална задатка (из природних наука и математике) из двеју различитих свезака. У овом истраживању експлоративног карактера коришћене су дескриптивна и аналитичка метода. Језичка компетентност ученика, односно језичке карактеристике одговора датих на текстуалне задатке из математике и природних наука – оцењиване су на следећим нивоима: нормативном, лексичком и синтаксичком. Резултати испитивања упућују на то да су на свим посматраним нивоима уочена одступања која указују на недовољно развијену језичку писменост (језичку компетентност) ученика, као и на њен утицај на формулисање решења постављених задатака. Најуочљивија су одступања у вези са нормативним аспектом, односно у вези са применом правописних правила. Такође, анализа карактеристика синтаксе реченице и лексичког нивоа језичких формулација ученика указује на непосреднију везу између језичке компетенције и постигнућа ученика. Ученичко невладање реченичном конструкцијом, доминантна употреба лексичких јединица из колоквијалног језика и оскудан лексички фонд узроковали су недовољно смислене одговоре и лошије постигнуће ученика. На основу анализе одговора ученика у истраживању TIMSS 2015 можемо потврдно говорити и о међуодносу језичке, математиче и научне писмености, што је у сагласности са различитим испитивањима повезаности трију поменутих аспеката функционалне писмености ученика.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације", title = "Значај језичке компетенције за постигнуће ученика из математике и природних наука", pages = "21-21", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1083" }
Стевановић, Ј.,& Ивковић, Б.. (2017). Значај језичке компетенције за постигнуће ученика из математике и природних наука. in TIMSS 2015: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 21-21. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1083
Стевановић Ј, Ивковић Б. Значај језичке компетенције за постигнуће ученика из математике и природних наука. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:21-21. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1083 .
Стевановић, Јелена, Ивковић, Биљана, "Значај језичке компетенције за постигнуће ученика из математике и природних наука" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):21-21, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1083 .