dc.contributor | Марушић Јаблановић, Милица | |
dc.contributor | Гутвајн, Николета | |
dc.contributor | Радуловић, Младен | |
dc.creator | Џиновић, Владимир | |
dc.creator | Вујачић, Миља | |
dc.date.accessioned | 2024-03-23T22:32:48Z | |
dc.date.available | 2024-03-23T22:32:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-133-3 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1082 | |
dc.description.abstract | Академски селф-концепт и унутрашња мотивација за математику и природне науке су
конструкти помоћу којих се у истраживању TIMSS 2015 операционализују ученичка самоуверења
о компетентности, као важни предиктори постигнућа на тестовима знања. У раду је приказано
истраживање чији је циљ утврђивање повезаност између селф-концепта, унутрашње
мотивације, пола и постигнућа ученика из Србије на тестовима знања ТIMSS 2015 из математике
и природних наука. Овај циљ смо операционализовали кроз следећа истраживачка питања: (а)
Да ли селф-концепт и унутрашња мотивација имају ефекат на постигнуће ученика? (б) У каквом
су односу селф-концепт и унутрашња мотивација, као предиктори постигнућа ученика? (в) Да
ли постојe полне разлике између селф-концепта и унутрашње мотивације, са једне стране, и
постигнућа из математике и природних наука, са друге стране? (г) Да ли је дошло до значајне
промене између селф-концепта, унутрашње мотивације и постигнућа ученика у односу на
ТIMSS 2011? Подаци показују да модел који укључује селф-концепт и унутрашњу мотивацију као
предикторске варијабле објашњава највећи проценат варијансе постигнућа на тестовима знања
из математике и природних наука (око 27%), при чему је селф-концепт најснажнији предиктор.
Унутрашња мотивација слабо утиче на постигнућа на поменутом узрасту, што се може приписати
високој структурисаности контекста учења и изражености спољашњих валидатора. Резултати
истраживања даље показују да постоји снажна повезаност између селф-концепта и унутрашње
мотивације, што указује на то да доживљај себе као успешног у математици и/или природним
наукама утиче на развој аутентичне заинтересованости и испуњености активностима које
се тичу поменутих школских садржаја. У односу на 2011. годину, у 2015. години је дошло до
пораста броја ученика у категоријама средњег, високог и напредног постигнућа који имају висок
математички селф-концепт. Када су у питању природне науке, нема значајних разлика у погледу
селф-концепта у односу на 2011. годину, осим у категорији ученика ниског нивоа постигнућа код
којих је приметно мањи проценат оних ученика чији је селф-концепт висок. Налази сугеришу да
је неопходно да учитељи обрате пажњу на развој ученичких самоуверења о могућностима за
постизање високих резултата у математици и природним наукама, а не само на стратегије учења
и сам садржај који се учи. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179034/RS// | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47008/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | TIMSS 2015: резултати и импликације | sr |
dc.subject | селф-концепт | sr |
dc.subject | мотивација | sr |
dc.subject | постигнуће ученика | sr |
dc.subject | ТIMSS 2015 | sr |
dc.subject | математика и природне науке | sr |
dc.title | Самоуверења ученика о компете тности у математици и природним наукама у истраживању TIMSS 2015 | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dc.citation.epage | 20 | |
dc.citation.spage | 20 | |
dc.description.other | Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.
Рад у целости можете прочитати у књизи: Марушић Јаблановић, М., Гутвајн, Н. и Јакшић, И. (2017). TIMSS 2015
у Србији. Београд: Институт за педагошка истраживања. | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3359/TIMSS-2015-knjiga-rezimea-sa-Konferencije_1-5,20,27-28.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1082 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |