Самоуверења ученика о компете тности у математици и природним наукама у истраживању TIMSS 2015
Аутори
Џиновић, ВладимирВујачић, Миља
Остала ауторства
Марушић Јаблановић, МилицаГутвајн, Николета
Радуловић, Младен
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Академски селф-концепт и унутрашња мотивација за математику и природне науке су
конструкти помоћу којих се у истраживању TIMSS 2015 операционализују ученичка самоуверења
о компетентности, као важни предиктори постигнућа на тестовима знања. У раду је приказано
истраживање чији је циљ утврђивање повезаност између селф-концепта, унутрашње
мотивације, пола и постигнућа ученика из Србије на тестовима знања ТIMSS 2015 из математике
и природних наука. Овај циљ смо операционализовали кроз следећа истраживачка питања: (а)
Да ли селф-концепт и унутрашња мотивација имају ефекат на постигнуће ученика? (б) У каквом
су односу селф-концепт и унутрашња мотивација, као предиктори постигнућа ученика? (в) Да
ли постојe полне разлике између селф-концепта и унутрашње мотивације, са једне стране, и
постигнућа из математике и природних наука, са друге стране? (г) Да ли је дошло до значајне
промене између селф-концепта, унутрашње мотивације и постигнућа ученика у односу на
ТIMSS 2011? Подаци показу...ју да модел који укључује селф-концепт и унутрашњу мотивацију као
предикторске варијабле објашњава највећи проценат варијансе постигнућа на тестовима знања
из математике и природних наука (око 27%), при чему је селф-концепт најснажнији предиктор.
Унутрашња мотивација слабо утиче на постигнућа на поменутом узрасту, што се може приписати
високој структурисаности контекста учења и изражености спољашњих валидатора. Резултати
истраживања даље показују да постоји снажна повезаност између селф-концепта и унутрашње
мотивације, што указује на то да доживљај себе као успешног у математици и/или природним
наукама утиче на развој аутентичне заинтересованости и испуњености активностима које
се тичу поменутих школских садржаја. У односу на 2011. годину, у 2015. години је дошло до
пораста броја ученика у категоријама средњег, високог и напредног постигнућа који имају висок
математички селф-концепт. Када су у питању природне науке, нема значајних разлика у погледу
селф-концепта у односу на 2011. годину, осим у категорији ученика ниског нивоа постигнућа код
којих је приметно мањи проценат оних ученика чији је селф-концепт висок. Налази сугеришу да
је неопходно да учитељи обрате пажњу на развој ученичких самоуверења о могућностима за
постизање високих резултата у математици и природним наукама, а не само на стратегије учења
и сам садржај који се учи.
Кључне речи:
селф-концепт / мотивација / постигнуће ученика / ТIMSS 2015 / математика и природне наукеИзвор:
TIMSS 2015: резултати и импликације, 2017, 20-20Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017. Рад у целости можете прочитати у књизи: Марушић Јаблановић, М., Гутвајн, Н. и Јакшић, И. (2017). TIMSS 2015 у Србији. Београд: Институт за педагошка истраживања.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Џиновић, Владимир AU - Вујачић, Миља PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1082 AB - Академски селф-концепт и унутрашња мотивација за математику и природне науке су конструкти помоћу којих се у истраживању TIMSS 2015 операционализују ученичка самоуверења о компетентности, као важни предиктори постигнућа на тестовима знања. У раду је приказано истраживање чији је циљ утврђивање повезаност између селф-концепта, унутрашње мотивације, пола и постигнућа ученика из Србије на тестовима знања ТIMSS 2015 из математике и природних наука. Овај циљ смо операционализовали кроз следећа истраживачка питања: (а) Да ли селф-концепт и унутрашња мотивација имају ефекат на постигнуће ученика? (б) У каквом су односу селф-концепт и унутрашња мотивација, као предиктори постигнућа ученика? (в) Да ли постојe полне разлике између селф-концепта и унутрашње мотивације, са једне стране, и постигнућа из математике и природних наука, са друге стране? (г) Да ли је дошло до значајне промене између селф-концепта, унутрашње мотивације и постигнућа ученика у односу на ТIMSS 2011? Подаци показују да модел који укључује селф-концепт и унутрашњу мотивацију као предикторске варијабле објашњава највећи проценат варијансе постигнућа на тестовима знања из математике и природних наука (око 27%), при чему је селф-концепт најснажнији предиктор. Унутрашња мотивација слабо утиче на постигнућа на поменутом узрасту, што се може приписати високој структурисаности контекста учења и изражености спољашњих валидатора. Резултати истраживања даље показују да постоји снажна повезаност између селф-концепта и унутрашње мотивације, што указује на то да доживљај себе као успешног у математици и/или природним наукама утиче на развој аутентичне заинтересованости и испуњености активностима које се тичу поменутих школских садржаја. У односу на 2011. годину, у 2015. години је дошло до пораста броја ученика у категоријама средњег, високог и напредног постигнућа који имају висок математички селф-концепт. Када су у питању природне науке, нема значајних разлика у погледу селф-концепта у односу на 2011. годину, осим у категорији ученика ниског нивоа постигнућа код којих је приметно мањи проценат оних ученика чији је селф-концепт висок. Налази сугеришу да је неопходно да учитељи обрате пажњу на развој ученичких самоуверења о могућностима за постизање високих резултата у математици и природним наукама, а не само на стратегије учења и сам садржај који се учи. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS 2015: резултати и импликације T1 - Самоуверења ученика о компете тности у математици и природним наукама у истраживању TIMSS 2015 EP - 20 SP - 20 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1082 ER -
@conference{ author = "Џиновић, Владимир and Вујачић, Миља", year = "2017", abstract = "Академски селф-концепт и унутрашња мотивација за математику и природне науке су конструкти помоћу којих се у истраживању TIMSS 2015 операционализују ученичка самоуверења о компетентности, као важни предиктори постигнућа на тестовима знања. У раду је приказано истраживање чији је циљ утврђивање повезаност између селф-концепта, унутрашње мотивације, пола и постигнућа ученика из Србије на тестовима знања ТIMSS 2015 из математике и природних наука. Овај циљ смо операционализовали кроз следећа истраживачка питања: (а) Да ли селф-концепт и унутрашња мотивација имају ефекат на постигнуће ученика? (б) У каквом су односу селф-концепт и унутрашња мотивација, као предиктори постигнућа ученика? (в) Да ли постојe полне разлике између селф-концепта и унутрашње мотивације, са једне стране, и постигнућа из математике и природних наука, са друге стране? (г) Да ли је дошло до значајне промене између селф-концепта, унутрашње мотивације и постигнућа ученика у односу на ТIMSS 2011? Подаци показују да модел који укључује селф-концепт и унутрашњу мотивацију као предикторске варијабле објашњава највећи проценат варијансе постигнућа на тестовима знања из математике и природних наука (око 27%), при чему је селф-концепт најснажнији предиктор. Унутрашња мотивација слабо утиче на постигнућа на поменутом узрасту, што се може приписати високој структурисаности контекста учења и изражености спољашњих валидатора. Резултати истраживања даље показују да постоји снажна повезаност између селф-концепта и унутрашње мотивације, што указује на то да доживљај себе као успешног у математици и/или природним наукама утиче на развој аутентичне заинтересованости и испуњености активностима које се тичу поменутих школских садржаја. У односу на 2011. годину, у 2015. години је дошло до пораста броја ученика у категоријама средњег, високог и напредног постигнућа који имају висок математички селф-концепт. Када су у питању природне науке, нема значајних разлика у погледу селф-концепта у односу на 2011. годину, осим у категорији ученика ниског нивоа постигнућа код којих је приметно мањи проценат оних ученика чији је селф-концепт висок. Налази сугеришу да је неопходно да учитељи обрате пажњу на развој ученичких самоуверења о могућностима за постизање високих резултата у математици и природним наукама, а не само на стратегије учења и сам садржај који се учи.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације", title = "Самоуверења ученика о компете тности у математици и природним наукама у истраживању TIMSS 2015", pages = "20-20", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1082" }
Џиновић, В.,& Вујачић, М.. (2017). Самоуверења ученика о компете тности у математици и природним наукама у истраживању TIMSS 2015. in TIMSS 2015: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 20-20. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1082
Џиновић В, Вујачић М. Самоуверења ученика о компете тности у математици и природним наукама у истраживању TIMSS 2015. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:20-20. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1082 .
Џиновић, Владимир, Вујачић, Миља, "Самоуверења ученика о компете тности у математици и природним наукама у истраживању TIMSS 2015" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):20-20, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1082 .