Квалитет наставе и постигнућа ученика у истраживању TIMSS 2015
Аутори
Ђерић, ИванаЂевић, Рајка
Станчић, Милан
Остала ауторства
Марушић Јаблановић, МилицаГутвајн, Николета
Радуловић, Младен
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У овом раду анализирани су налази добијени у оквиру истраживања TIMSS 2015 који се односе
на професионалне карактеристике наставника и њихове праксе у раду са ученицима четвртог
разреда у настави математике и природних наука. Поред дескриптивних података о наставничким
обележјима и њиховом доприносу постигнућу ученика на тестовима знања, указано је и на
факторе које предвиђају постигнућа ученика. Подаци су представљени кроз поређења са
Хрватском и Мађарском, у односу на међународни просек и резултате који су добијени у студији
TIMSS 2011 за Србију. Узорак су чинили сви учитељи (N=192) који држе наставу математике и
природних наука репрезентативном узорку тестираних ученика (N=4036), као и сами ученици.
Подаци су прикупљени посредством контекстуалних упитника за наставнике и ученике. Обрада
података подразумевала је дескриптивне статистичке поступке, т-тест за независне узорке,
једнофакторску анализу варијансе, као и методе корелационе и регресионе анализе. Учитељи
који су уч...ествовали у истраживању TIMSS 2015 припадају средњој генерацији, имају у просеку 20
година радног искуства, а највећи број њих има завршену вишу или високу школу или основне
студије на факултету. Ученици четвртог разреда чији учитељи имају универзитетско образовање
остварују статистички значајно веће постигнуће у настави математике и природних наука. У
настави оба предмета преовлађују фронтални облици рада, док су недовољно заступљене
истраживачке и експерименталне методе рада. Ученици процењују да је настава математике
и природних наука подстицајна и ангажујућа. Нема великих разлика између праксе рада
учитеља у све три земље, у односу на учитеље из Србије у претходном TIMSS циклусу, као и
на нивоу међународног просека. Главни закључак произашао из спроведених анализа указује
на то да испитиване „наставничке варијабле“ нису статистички повезане са постигнућем
ученика из математике и природних наука. И када је предиктивност скупа фактора који се тичу
професионалних обележја наставника и квалитета наставе била значајна, она је у малој мери
објашањавала постигнућа. У раду се разматрају могући узроци оваквих података, а посебно се
скреће пажња на потребу за мешовитим методолошким приступом у проучавању сложених
и контекстуално условљених појава, као што су наставне праксе и професионална обележја
учитеља, те њихова повезаност са постигнућем ученика.
Кључне речи:
квалитет наставе / професионалне карактеристике учитеља / постигнућа ученика / математика / природне науке / TIMSS 2015Извор:
TIMSS 2015: резултати и импликације, 2017, 19-19Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017. Рад у целости можете прочитати у књизи: Марушић Јаблановић, М., Гутвајн, Н. и Јакшић, И. (2017). TIMSS 2015 у Србији. Београд: Институт за педагошка истраживања
Институција/група
IPITY - CONF AU - Ђерић, Ивана AU - Ђевић, Рајка AU - Станчић, Милан PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1078 AB - У овом раду анализирани су налази добијени у оквиру истраживања TIMSS 2015 који се односе на професионалне карактеристике наставника и њихове праксе у раду са ученицима четвртог разреда у настави математике и природних наука. Поред дескриптивних података о наставничким обележјима и њиховом доприносу постигнућу ученика на тестовима знања, указано је и на факторе које предвиђају постигнућа ученика. Подаци су представљени кроз поређења са Хрватском и Мађарском, у односу на међународни просек и резултате који су добијени у студији TIMSS 2011 за Србију. Узорак су чинили сви учитељи (N=192) који држе наставу математике и природних наука репрезентативном узорку тестираних ученика (N=4036), као и сами ученици. Подаци су прикупљени посредством контекстуалних упитника за наставнике и ученике. Обрада података подразумевала је дескриптивне статистичке поступке, т-тест за независне узорке, једнофакторску анализу варијансе, као и методе корелационе и регресионе анализе. Учитељи који су учествовали у истраживању TIMSS 2015 припадају средњој генерацији, имају у просеку 20 година радног искуства, а највећи број њих има завршену вишу или високу школу или основне студије на факултету. Ученици четвртог разреда чији учитељи имају универзитетско образовање остварују статистички значајно веће постигнуће у настави математике и природних наука. У настави оба предмета преовлађују фронтални облици рада, док су недовољно заступљене истраживачке и експерименталне методе рада. Ученици процењују да је настава математике и природних наука подстицајна и ангажујућа. Нема великих разлика између праксе рада учитеља у све три земље, у односу на учитеље из Србије у претходном TIMSS циклусу, као и на нивоу међународног просека. Главни закључак произашао из спроведених анализа указује на то да испитиване „наставничке варијабле“ нису статистички повезане са постигнућем ученика из математике и природних наука. И када је предиктивност скупа фактора који се тичу професионалних обележја наставника и квалитета наставе била значајна, она је у малој мери објашањавала постигнућа. У раду се разматрају могући узроци оваквих података, а посебно се скреће пажња на потребу за мешовитим методолошким приступом у проучавању сложених и контекстуално условљених појава, као што су наставне праксе и професионална обележја учитеља, те њихова повезаност са постигнућем ученика. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS 2015: резултати и импликације T1 - Квалитет наставе и постигнућа ученика у истраживању TIMSS 2015 EP - 19 SP - 19 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1078 ER -
@conference{ author = "Ђерић, Ивана and Ђевић, Рајка and Станчић, Милан", year = "2017", abstract = "У овом раду анализирани су налази добијени у оквиру истраживања TIMSS 2015 који се односе на професионалне карактеристике наставника и њихове праксе у раду са ученицима четвртог разреда у настави математике и природних наука. Поред дескриптивних података о наставничким обележјима и њиховом доприносу постигнућу ученика на тестовима знања, указано је и на факторе које предвиђају постигнућа ученика. Подаци су представљени кроз поређења са Хрватском и Мађарском, у односу на међународни просек и резултате који су добијени у студији TIMSS 2011 за Србију. Узорак су чинили сви учитељи (N=192) који држе наставу математике и природних наука репрезентативном узорку тестираних ученика (N=4036), као и сами ученици. Подаци су прикупљени посредством контекстуалних упитника за наставнике и ученике. Обрада података подразумевала је дескриптивне статистичке поступке, т-тест за независне узорке, једнофакторску анализу варијансе, као и методе корелационе и регресионе анализе. Учитељи који су учествовали у истраживању TIMSS 2015 припадају средњој генерацији, имају у просеку 20 година радног искуства, а највећи број њих има завршену вишу или високу школу или основне студије на факултету. Ученици четвртог разреда чији учитељи имају универзитетско образовање остварују статистички значајно веће постигнуће у настави математике и природних наука. У настави оба предмета преовлађују фронтални облици рада, док су недовољно заступљене истраживачке и експерименталне методе рада. Ученици процењују да је настава математике и природних наука подстицајна и ангажујућа. Нема великих разлика између праксе рада учитеља у све три земље, у односу на учитеље из Србије у претходном TIMSS циклусу, као и на нивоу међународног просека. Главни закључак произашао из спроведених анализа указује на то да испитиване „наставничке варијабле“ нису статистички повезане са постигнућем ученика из математике и природних наука. И када је предиктивност скупа фактора који се тичу професионалних обележја наставника и квалитета наставе била значајна, она је у малој мери објашањавала постигнућа. У раду се разматрају могући узроци оваквих података, а посебно се скреће пажња на потребу за мешовитим методолошким приступом у проучавању сложених и контекстуално условљених појава, као што су наставне праксе и професионална обележја учитеља, те њихова повезаност са постигнућем ученика.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације", title = "Квалитет наставе и постигнућа ученика у истраживању TIMSS 2015", pages = "19-19", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1078" }
Ђерић, И., Ђевић, Р.,& Станчић, М.. (2017). Квалитет наставе и постигнућа ученика у истраживању TIMSS 2015. in TIMSS 2015: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 19-19. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1078
Ђерић И, Ђевић Р, Станчић М. Квалитет наставе и постигнућа ученика у истраживању TIMSS 2015. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:19-19. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1078 .
Ђерић, Ивана, Ђевић, Рајка, Станчић, Милан, "Квалитет наставе и постигнућа ученика у истраживању TIMSS 2015" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):19-19, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1078 .