Приказ основних података о документу

dc.contributorСтевановић, Јелена
dc.contributorПешикан, Ана
dc.contributorРадуловић, Младен
dc.creatorЛалић-Вучетић, Наташа
dc.creatorШева, Нада
dc.date.accessioned2024-03-22T10:18:02Z
dc.date.available2024-03-22T10:18:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-86-7447-137-1
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1071
dc.description.abstractБуквар представља први уџбеник са којим се дете сусреће у школи након искуства са сликовницама и другим илустрованим књигама из предшколског периода. У том контексту однос текста и илустрације представља незаменљив део процеса учења како би подстакли не само радозналост и мотивацију ученика на том узрасту, већ и схватање значења текста и успешно учење почетног читања. Досадашња истраживања указују на релативно мали број спорадичних података који приказују значењски однос текста и илустрације. Претходне анализе буквара указале су да постоје различити квантитативни и квалитативни критеријуми, односно одговарајућа решења у погледу садржаја, обима и начина представљања текста преко илустрација. То нас је определило да се у овом истраживању обухватније бавимо анализом односа текста и илустрације у буквару. Покушали смо да одговоримо на следећа питања. 1. На који начин је илустрација у интеракцији са читаоцем? 2. У којој мери илустрација преноси информацију из текста, односно какав је међусобни однос слике и текста и њихових делова? 3. На који начин илустрација доприноси разумевању текста и стварању нових значења? Узорак чине 73 пара текстова и илустрација који су се појавили у пет буквара издавача чија је употреба у настави одобрена у Каталогу уџбеника. Као критеријум избора текстова за анализу послужила нам је информација о ауторству текста. У истраживању смо применили таксономију 46 типова односа између слике и текста преузетих из ранијих истраживања. Кодови су груписани у три веће целине: група А, која обухвата кодове о декоративној функцији илустрација, о подстицању емотивног доживљаја читаоца, као и кодове о мотивационом аспекту илустрације; група Б укључују кодове који означавају блиску повезаност илустрације и текста кроз конкретизовање текста илустрацијом, хуманизацију ликова, дефинисање локације, описивање особина и значења, увођење перспективе; и група Ц која укључује различите нивое интерпретације текста, грађење и наглашавање значења, визуелно представљање апстрактних, али и конкретних физичких процеса. Узорак парова текстова и илустрација подељен је хијерархијском кластер анализом (Ward metod) на 4 групе. С једне стране, највећи број илустрација има само декоративну функцију у односу на текст. С друге стране, издвојен је скуп илустрација са високим скором у оквиру кодова који описују не само остваривање блиске садржинске повезаности илустрације и текста, већ и представљање апстрактних и конкретних процеса описаних у тексту. Наведени резултати упућују на потребу за селективнијим приступом у избору илустрација које ће имати и мотивишићу димензију како би ученик развијао и градио нова значења и могао да вреднује примереност илустрација које прате текст.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Институт за педагошка истраживањаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47008/RS//sr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179034/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУлога уџбеника у савременом образовањуsr
dc.subjectбукварsr
dc.subjectтекст и илустрацијаsr
dc.subjectтаксономијаsr
dc.titleОднос илустрације и текста у савременом букваруsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.epage32
dc.citation.spage31
dc.description.otherЗборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017.sr
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3338/Uloga-udzbenika-u-savremenom-obrazovanju_1-5,32-33,74-76.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1071
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу