Однос илустрације и текста у савременом буквару
Аутори
Лалић-Вучетић, НаташаШева, Нада
Остала ауторства
Стевановић, ЈеленаПешикан, Ана
Радуловић, Младен
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Буквар представља први уџбеник са којим се дете сусреће у школи након
искуства са сликовницама и другим илустрованим књигама из предшколског
периода. У том контексту однос текста и илустрације представља незаменљив
део процеса учења како би подстакли не само радозналост и мотивацију
ученика на том узрасту, већ и схватање значења текста и успешно учење
почетног читања. Досадашња истраживања указују на релативно мали број
спорадичних података који приказују значењски однос текста и илустрације.
Претходне анализе буквара указале су да постоје различити квантитативни и
квалитативни критеријуми, односно одговарајућа решења у погледу садржаја,
обима и начина представљања текста преко илустрација. То нас је определило
да се у овом истраживању обухватније бавимо анализом односа текста и
илустрације у буквару. Покушали смо да одговоримо на следећа питања.
1. На који начин је илустрација у интеракцији са читаоцем? 2. У којој мери
илустрација преноси информацију из текста, односно ка...кав је међусобни однос
слике и текста и њихових делова? 3. На који начин илустрација доприноси
разумевању текста и стварању нових значења? Узорак чине 73 пара текстова
и илустрација који су се појавили у пет буквара издавача чија је употреба у
настави одобрена у Каталогу уџбеника. Као критеријум избора текстова за
анализу послужила нам је информација о ауторству текста. У истраживању смо
применили таксономију 46 типова односа између слике и текста преузетих из
ранијих истраживања. Кодови су груписани у три веће целине: група А, која
обухвата кодове о декоративној функцији илустрација, о подстицању емотивног
доживљаја читаоца, као и кодове о мотивационом аспекту илустрације; група
Б укључују кодове који означавају блиску повезаност илустрације и текста
кроз конкретизовање текста илустрацијом, хуманизацију ликова, дефинисање
локације, описивање особина и значења, увођење перспективе; и група Ц која
укључује различите нивое интерпретације текста, грађење и наглашавање
значења, визуелно представљање апстрактних, али и конкретних физичких процеса. Узорак парова текстова и илустрација подељен је хијерархијском
кластер анализом (Ward metod) на 4 групе. С једне стране, највећи број
илустрација има само декоративну функцију у односу на текст. С друге стране,
издвојен је скуп илустрација са високим скором у оквиру кодова који описују не
само остваривање блиске садржинске повезаности илустрације и текста, већ и
представљање апстрактних и конкретних процеса описаних у тексту. Наведени
резултати упућују на потребу за селективнијим приступом у избору илустрација
које ће имати и мотивишићу димензију како би ученик развијао и градио нова
значења и могао да вреднује примереност илустрација које прате текст.
Кључне речи:
буквар / текст и илустрација / таксономијаИзвор:
Улога уџбеника у савременом образовању, 2017, 31-32Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
Напомена:
- Зборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Лалић-Вучетић, Наташа AU - Шева, Нада PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1071 AB - Буквар представља први уџбеник са којим се дете сусреће у школи након искуства са сликовницама и другим илустрованим књигама из предшколског периода. У том контексту однос текста и илустрације представља незаменљив део процеса учења како би подстакли не само радозналост и мотивацију ученика на том узрасту, већ и схватање значења текста и успешно учење почетног читања. Досадашња истраживања указују на релативно мали број спорадичних података који приказују значењски однос текста и илустрације. Претходне анализе буквара указале су да постоје различити квантитативни и квалитативни критеријуми, односно одговарајућа решења у погледу садржаја, обима и начина представљања текста преко илустрација. То нас је определило да се у овом истраживању обухватније бавимо анализом односа текста и илустрације у буквару. Покушали смо да одговоримо на следећа питања. 1. На који начин је илустрација у интеракцији са читаоцем? 2. У којој мери илустрација преноси информацију из текста, односно какав је међусобни однос слике и текста и њихових делова? 3. На који начин илустрација доприноси разумевању текста и стварању нових значења? Узорак чине 73 пара текстова и илустрација који су се појавили у пет буквара издавача чија је употреба у настави одобрена у Каталогу уџбеника. Као критеријум избора текстова за анализу послужила нам је информација о ауторству текста. У истраживању смо применили таксономију 46 типова односа између слике и текста преузетих из ранијих истраживања. Кодови су груписани у три веће целине: група А, која обухвата кодове о декоративној функцији илустрација, о подстицању емотивног доживљаја читаоца, као и кодове о мотивационом аспекту илустрације; група Б укључују кодове који означавају блиску повезаност илустрације и текста кроз конкретизовање текста илустрацијом, хуманизацију ликова, дефинисање локације, описивање особина и значења, увођење перспективе; и група Ц која укључује различите нивое интерпретације текста, грађење и наглашавање значења, визуелно представљање апстрактних, али и конкретних физичких процеса. Узорак парова текстова и илустрација подељен је хијерархијском кластер анализом (Ward metod) на 4 групе. С једне стране, највећи број илустрација има само декоративну функцију у односу на текст. С друге стране, издвојен је скуп илустрација са високим скором у оквиру кодова који описују не само остваривање блиске садржинске повезаности илустрације и текста, већ и представљање апстрактних и конкретних процеса описаних у тексту. Наведени резултати упућују на потребу за селективнијим приступом у избору илустрација које ће имати и мотивишићу димензију како би ученик развијао и градио нова значења и могао да вреднује примереност илустрација које прате текст. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - Улога уџбеника у савременом образовању T1 - Однос илустрације и текста у савременом буквару EP - 32 SP - 31 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1071 ER -
@conference{ author = "Лалић-Вучетић, Наташа and Шева, Нада", year = "2017", abstract = "Буквар представља први уџбеник са којим се дете сусреће у школи након искуства са сликовницама и другим илустрованим књигама из предшколског периода. У том контексту однос текста и илустрације представља незаменљив део процеса учења како би подстакли не само радозналост и мотивацију ученика на том узрасту, већ и схватање значења текста и успешно учење почетног читања. Досадашња истраживања указују на релативно мали број спорадичних података који приказују значењски однос текста и илустрације. Претходне анализе буквара указале су да постоје различити квантитативни и квалитативни критеријуми, односно одговарајућа решења у погледу садржаја, обима и начина представљања текста преко илустрација. То нас је определило да се у овом истраживању обухватније бавимо анализом односа текста и илустрације у буквару. Покушали смо да одговоримо на следећа питања. 1. На који начин је илустрација у интеракцији са читаоцем? 2. У којој мери илустрација преноси информацију из текста, односно какав је међусобни однос слике и текста и њихових делова? 3. На који начин илустрација доприноси разумевању текста и стварању нових значења? Узорак чине 73 пара текстова и илустрација који су се појавили у пет буквара издавача чија је употреба у настави одобрена у Каталогу уџбеника. Као критеријум избора текстова за анализу послужила нам је информација о ауторству текста. У истраживању смо применили таксономију 46 типова односа између слике и текста преузетих из ранијих истраживања. Кодови су груписани у три веће целине: група А, која обухвата кодове о декоративној функцији илустрација, о подстицању емотивног доживљаја читаоца, као и кодове о мотивационом аспекту илустрације; група Б укључују кодове који означавају блиску повезаност илустрације и текста кроз конкретизовање текста илустрацијом, хуманизацију ликова, дефинисање локације, описивање особина и значења, увођење перспективе; и група Ц која укључује различите нивое интерпретације текста, грађење и наглашавање значења, визуелно представљање апстрактних, али и конкретних физичких процеса. Узорак парова текстова и илустрација подељен је хијерархијском кластер анализом (Ward metod) на 4 групе. С једне стране, највећи број илустрација има само декоративну функцију у односу на текст. С друге стране, издвојен је скуп илустрација са високим скором у оквиру кодова који описују не само остваривање блиске садржинске повезаности илустрације и текста, већ и представљање апстрактних и конкретних процеса описаних у тексту. Наведени резултати упућују на потребу за селективнијим приступом у избору илустрација које ће имати и мотивишићу димензију како би ученик развијао и градио нова значења и могао да вреднује примереност илустрација које прате текст.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Улога уџбеника у савременом образовању", title = "Однос илустрације и текста у савременом буквару", pages = "32-31", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1071" }
Лалић-Вучетић, Н.,& Шева, Н.. (2017). Однос илустрације и текста у савременом буквару. in Улога уџбеника у савременом образовању Београд : Институт за педагошка истраживања., 31-32. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1071
Лалић-Вучетић Н, Шева Н. Однос илустрације и текста у савременом буквару. in Улога уџбеника у савременом образовању. 2017;:31-32. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1071 .
Лалић-Вучетић, Наташа, Шева, Нада, "Однос илустрације и текста у савременом буквару" in Улога уџбеника у савременом образовању (2017):31-32, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1071 .