dc.contributor | Стевановић, Јелена | |
dc.contributor | Пешикан, Ана | |
dc.contributor | Радуловић, Младен | |
dc.creator | Лалић-Вучетић, Наташа | |
dc.creator | Шева, Нада | |
dc.date.accessioned | 2024-03-22T10:18:02Z | |
dc.date.available | 2024-03-22T10:18:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-137-1 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1071 | |
dc.description.abstract | Буквар представља први уџбеник са којим се дете сусреће у школи након
искуства са сликовницама и другим илустрованим књигама из предшколског
периода. У том контексту однос текста и илустрације представља незаменљив
део процеса учења како би подстакли не само радозналост и мотивацију
ученика на том узрасту, већ и схватање значења текста и успешно учење
почетног читања. Досадашња истраживања указују на релативно мали број
спорадичних података који приказују значењски однос текста и илустрације.
Претходне анализе буквара указале су да постоје различити квантитативни и
квалитативни критеријуми, односно одговарајућа решења у погледу садржаја,
обима и начина представљања текста преко илустрација. То нас је определило
да се у овом истраживању обухватније бавимо анализом односа текста и
илустрације у буквару. Покушали смо да одговоримо на следећа питања.
1. На који начин је илустрација у интеракцији са читаоцем? 2. У којој мери
илустрација преноси информацију из текста, односно какав је међусобни однос
слике и текста и њихових делова? 3. На који начин илустрација доприноси
разумевању текста и стварању нових значења? Узорак чине 73 пара текстова
и илустрација који су се појавили у пет буквара издавача чија је употреба у
настави одобрена у Каталогу уџбеника. Као критеријум избора текстова за
анализу послужила нам је информација о ауторству текста. У истраживању смо
применили таксономију 46 типова односа између слике и текста преузетих из
ранијих истраживања. Кодови су груписани у три веће целине: група А, која
обухвата кодове о декоративној функцији илустрација, о подстицању емотивног
доживљаја читаоца, као и кодове о мотивационом аспекту илустрације; група
Б укључују кодове који означавају блиску повезаност илустрације и текста
кроз конкретизовање текста илустрацијом, хуманизацију ликова, дефинисање
локације, описивање особина и значења, увођење перспективе; и група Ц која
укључује различите нивое интерпретације текста, грађење и наглашавање
значења, визуелно представљање апстрактних, али и конкретних физичких процеса. Узорак парова текстова и илустрација подељен је хијерархијском
кластер анализом (Ward metod) на 4 групе. С једне стране, највећи број
илустрација има само декоративну функцију у односу на текст. С друге стране,
издвојен је скуп илустрација са високим скором у оквиру кодова који описују не
само остваривање блиске садржинске повезаности илустрације и текста, већ и
представљање апстрактних и конкретних процеса описаних у тексту. Наведени
резултати упућују на потребу за селективнијим приступом у избору илустрација
које ће имати и мотивишићу димензију како би ученик развијао и градио нова
значења и могао да вреднује примереност илустрација које прате текст. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47008/RS// | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179034/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Улога уџбеника у савременом образовању | sr |
dc.subject | буквар | sr |
dc.subject | текст и илустрација | sr |
dc.subject | таксономија | sr |
dc.title | Однос илустрације и текста у савременом буквару | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dc.citation.epage | 32 | |
dc.citation.spage | 31 | |
dc.description.other | Зборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017. | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3338/Uloga-udzbenika-u-savremenom-obrazovanju_1-5,32-33,74-76.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1071 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |