Приказ основних података о документу

dc.contributorГутвајн, Николета
dc.contributorРанђеловић, Бранислав
dc.contributorСтојковић, Јелена
dc.creatorМалинић, Душица
dc.creatorЂерић, Ивана
dc.date.accessioned2023-12-15T18:53:42Z
dc.date.available2023-12-15T18:53:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-86-7447-166-1
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1026
dc.description.abstractУ педагошкој литератури указано је на допринос породице за остваривање позитивних исхода у образовању деце. У домену читања препознат је значај образовних очекивања родитеља и њихове подршке у раном учењу за обликовање позитивне слике ученика о себи и његову заинтересованост да читају у школи. У складу са тим, реализовано је истраживање чији је циљ да се испита утицај образовних аспирација родитеља на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају у четвртом разреду. Узорак је чинило 4037 ученика четвртог разреда (48,4% девојчица) из 169 школа у Србији који су учествовали у истраживању PIRLS 2021. У овој студији предикторску варијаблу представаљају образовне аспирације родитеља, док су критеријумске варијабле: самопоуздање ученика у домену читања и мотивација ученика за читање. Медијаторске варијабле које посредују између предиктора и критеријума су: 1) развојно-подстицајне активности родитеља у области читалачке писмености; 2) родитељске перцепције вештине почетног читања и писања деце на раном узрасту и 3) ученичке процене сопствене ангажованости у настави читања. Примењено је моделовање структуралним једначинама како би се тестирао модел односа између испитиваних варијабли. Утврђено је да предикторска варијабла предвиђа позитивно и статистички значајно обе критеријумске варијабле. Модел показује да постоји двојак утицај образовних аспирација родитеља на критеријумске и медијаторске варијабле. У првом случају, образовне аспирације остварују непосредан утицај и то само на самопоуздање као критеријум. У другом случају, образовне аспирације родитеља индиректно утичу на самопоуздањ ученика у области читања и мотивацију ученика да читају посредством наведених медијаторских варијабли. Може се закључити да су висока образовна очекивања родитеља значајна за обликовање позитивног доживљаја деце о томе колико су добра у домену читања. Поред образовних очекивања, подстицајне читалачке активности родитеља на раном узрасту и њихова слика о почетним вештинама читања код деце представљају важне механизме за развијање ученичке мотивације за читање. Импликације налаза упућују на значај вредновања образовања у породици, будући да образовна очекивања родитеља утичу на однос ученика према читању у настави.sr
dc.publisherБеоград : Институт за педагошка истраживањаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS//
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourcePIRLS 2021: резултати и импликацијеsr
dc.subjectобразовне аспирацијеsr
dc.subjectразвојно-подстицајне активностиsr
dc.subjectперцепције вештина почетног читања и писањаsr
dc.subjectсамопоуздањеsr
dc.subjectмотивацијаsr
dc.subjectPIRLS 2021sr
dc.titleКако образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читајуsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.epage28
dc.citation.spage2
dc.citation.spage27
dc.description.otherЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕsr
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3190/bitstream_3190.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1026
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу