Како образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају
Аутори
Малинић, ДушицаЂерић, Ивана
Остала ауторства
Гутвајн, НиколетаРанђеловић, Бранислав
Стојковић, Јелена
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У педагошкој литератури указано је на допринос породице за остваривање
позитивних исхода у образовању деце. У домену читања препознат је значај
образовних очекивања родитеља и њихове подршке у раном учењу за
обликовање позитивне слике ученика о себи и његову заинтересованост да
читају у школи. У складу са тим, реализовано је истраживање чији је циљ да
се испита утицај образовних аспирација родитеља на самопоуздање ученика
и њихову мотивацију да читају у четвртом разреду. Узорак је чинило 4037
ученика четвртог разреда (48,4% девојчица) из 169 школа у Србији који су
учествовали у истраживању PIRLS 2021. У овој студији предикторску варијаблу
представаљају образовне аспирације родитеља, док су критеријумске
варијабле: самопоуздање ученика у домену читања и мотивација ученика
за читање. Медијаторске варијабле које посредују између предиктора и
критеријума су: 1) развојно-подстицајне активности родитеља у области
читалачке писмености; 2) родитељске перцепције вештине почетног
ч...итања и писања деце на раном узрасту и 3) ученичке процене сопствене
ангажованости у настави читања. Примењено је моделовање структуралним
једначинама како би се тестирао модел односа између испитиваних
варијабли. Утврђено је да предикторска варијабла предвиђа позитивно
и статистички значајно обе критеријумске варијабле. Модел показује да
постоји двојак утицај образовних аспирација родитеља на критеријумске и
медијаторске варијабле. У првом случају, образовне аспирације остварују
непосредан утицај и то само на самопоуздање као критеријум. У другом
случају, образовне аспирације родитеља индиректно утичу на самопоуздањ ученика у области читања и мотивацију ученика да читају посредством
наведених медијаторских варијабли. Може се закључити да су висока
образовна очекивања родитеља значајна за обликовање позитивног
доживљаја деце о томе колико су добра у домену читања. Поред образовних
очекивања, подстицајне читалачке активности родитеља на раном узрасту и
њихова слика о почетним вештинама читања код деце представљају важне
механизме за развијање ученичке мотивације за читање. Импликације налаза
упућују на значај вредновања образовања у породици, будући да образовна
очекивања родитеља утичу на однос ученика према читању у настави.
Кључне речи:
образовне аспирације / развојно-подстицајне активности / перцепције вештина почетног читања и писања / самопоуздање / мотивација / PIRLS 2021Извор:
PIRLS 2021: резултати и импликације, 2023, 2-28Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200018 (Институт за педагошка истраживања, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
Напомена:
- ЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕ
Институција/група
IPITY - CONF AU - Малинић, Душица AU - Ђерић, Ивана PY - 2023 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1026 AB - У педагошкој литератури указано је на допринос породице за остваривање позитивних исхода у образовању деце. У домену читања препознат је значај образовних очекивања родитеља и њихове подршке у раном учењу за обликовање позитивне слике ученика о себи и његову заинтересованост да читају у школи. У складу са тим, реализовано је истраживање чији је циљ да се испита утицај образовних аспирација родитеља на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају у четвртом разреду. Узорак је чинило 4037 ученика четвртог разреда (48,4% девојчица) из 169 школа у Србији који су учествовали у истраживању PIRLS 2021. У овој студији предикторску варијаблу представаљају образовне аспирације родитеља, док су критеријумске варијабле: самопоуздање ученика у домену читања и мотивација ученика за читање. Медијаторске варијабле које посредују између предиктора и критеријума су: 1) развојно-подстицајне активности родитеља у области читалачке писмености; 2) родитељске перцепције вештине почетног читања и писања деце на раном узрасту и 3) ученичке процене сопствене ангажованости у настави читања. Примењено је моделовање структуралним једначинама како би се тестирао модел односа између испитиваних варијабли. Утврђено је да предикторска варијабла предвиђа позитивно и статистички значајно обе критеријумске варијабле. Модел показује да постоји двојак утицај образовних аспирација родитеља на критеријумске и медијаторске варијабле. У првом случају, образовне аспирације остварују непосредан утицај и то само на самопоуздање као критеријум. У другом случају, образовне аспирације родитеља индиректно утичу на самопоуздањ ученика у области читања и мотивацију ученика да читају посредством наведених медијаторских варијабли. Може се закључити да су висока образовна очекивања родитеља значајна за обликовање позитивног доживљаја деце о томе колико су добра у домену читања. Поред образовних очекивања, подстицајне читалачке активности родитеља на раном узрасту и њихова слика о почетним вештинама читања код деце представљају важне механизме за развијање ученичке мотивације за читање. Импликације налаза упућују на значај вредновања образовања у породици, будући да образовна очекивања родитеља утичу на однос ученика према читању у настави. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - PIRLS 2021: резултати и импликације T1 - Како образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају EP - 28 SP - 2 SP - 27 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1026 ER -
@conference{ author = "Малинић, Душица and Ђерић, Ивана", year = "2023", abstract = "У педагошкој литератури указано је на допринос породице за остваривање позитивних исхода у образовању деце. У домену читања препознат је значај образовних очекивања родитеља и њихове подршке у раном учењу за обликовање позитивне слике ученика о себи и његову заинтересованост да читају у школи. У складу са тим, реализовано је истраживање чији је циљ да се испита утицај образовних аспирација родитеља на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају у четвртом разреду. Узорак је чинило 4037 ученика четвртог разреда (48,4% девојчица) из 169 школа у Србији који су учествовали у истраживању PIRLS 2021. У овој студији предикторску варијаблу представаљају образовне аспирације родитеља, док су критеријумске варијабле: самопоуздање ученика у домену читања и мотивација ученика за читање. Медијаторске варијабле које посредују између предиктора и критеријума су: 1) развојно-подстицајне активности родитеља у области читалачке писмености; 2) родитељске перцепције вештине почетног читања и писања деце на раном узрасту и 3) ученичке процене сопствене ангажованости у настави читања. Примењено је моделовање структуралним једначинама како би се тестирао модел односа између испитиваних варијабли. Утврђено је да предикторска варијабла предвиђа позитивно и статистички значајно обе критеријумске варијабле. Модел показује да постоји двојак утицај образовних аспирација родитеља на критеријумске и медијаторске варијабле. У првом случају, образовне аспирације остварују непосредан утицај и то само на самопоуздање као критеријум. У другом случају, образовне аспирације родитеља индиректно утичу на самопоуздањ ученика у области читања и мотивацију ученика да читају посредством наведених медијаторских варијабли. Може се закључити да су висока образовна очекивања родитеља значајна за обликовање позитивног доживљаја деце о томе колико су добра у домену читања. Поред образовних очекивања, подстицајне читалачке активности родитеља на раном узрасту и њихова слика о почетним вештинама читања код деце представљају важне механизме за развијање ученичке мотивације за читање. Импликације налаза упућују на значај вредновања образовања у породици, будући да образовна очекивања родитеља утичу на однос ученика према читању у настави.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "PIRLS 2021: резултати и импликације", title = "Како образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају", pages = "28-2-27", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1026" }
Малинић, Д.,& Ђерић, И.. (2023). Како образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају. in PIRLS 2021: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 2-28. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1026
Малинић Д, Ђерић И. Како образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају. in PIRLS 2021: резултати и импликације. 2023;:2-28. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1026 .
Малинић, Душица, Ђерић, Ивана, "Како образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају" in PIRLS 2021: резултати и импликације (2023):2-28, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1026 .