Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
Како образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају
dc.contributor | Гутвајн, Николета | |
dc.contributor | Ранђеловић, Бранислав | |
dc.contributor | Стојковић, Јелена | |
dc.creator | Малинић, Душица | |
dc.creator | Ђерић, Ивана | |
dc.date.accessioned | 2023-12-15T18:53:42Z | |
dc.date.available | 2023-12-15T18:53:42Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-166-1 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1026 | |
dc.description.abstract | У педагошкој литератури указано је на допринос породице за остваривање позитивних исхода у образовању деце. У домену читања препознат је значај образовних очекивања родитеља и њихове подршке у раном учењу за обликовање позитивне слике ученика о себи и његову заинтересованост да читају у школи. У складу са тим, реализовано је истраживање чији је циљ да се испита утицај образовних аспирација родитеља на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају у четвртом разреду. Узорак је чинило 4037 ученика четвртог разреда (48,4% девојчица) из 169 школа у Србији који су учествовали у истраживању PIRLS 2021. У овој студији предикторску варијаблу представаљају образовне аспирације родитеља, док су критеријумске варијабле: самопоуздање ученика у домену читања и мотивација ученика за читање. Медијаторске варијабле које посредују између предиктора и критеријума су: 1) развојно-подстицајне активности родитеља у области читалачке писмености; 2) родитељске перцепције вештине почетног читања и писања деце на раном узрасту и 3) ученичке процене сопствене ангажованости у настави читања. Примењено је моделовање структуралним једначинама како би се тестирао модел односа између испитиваних варијабли. Утврђено је да предикторска варијабла предвиђа позитивно и статистички значајно обе критеријумске варијабле. Модел показује да постоји двојак утицај образовних аспирација родитеља на критеријумске и медијаторске варијабле. У првом случају, образовне аспирације остварују непосредан утицај и то само на самопоуздање као критеријум. У другом случају, образовне аспирације родитеља индиректно утичу на самопоуздањ ученика у области читања и мотивацију ученика да читају посредством наведених медијаторских варијабли. Може се закључити да су висока образовна очекивања родитеља значајна за обликовање позитивног доживљаја деце о томе колико су добра у домену читања. Поред образовних очекивања, подстицајне читалачке активности родитеља на раном узрасту и њихова слика о почетним вештинама читања код деце представљају важне механизме за развијање ученичке мотивације за читање. Импликације налаза упућују на значај вредновања образовања у породици, будући да образовна очекивања родитеља утичу на однос ученика према читању у настави. | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS// | |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | PIRLS 2021: резултати и импликације | sr |
dc.subject | образовне аспирације | sr |
dc.subject | развојно-подстицајне активности | sr |
dc.subject | перцепције вештина почетног читања и писања | sr |
dc.subject | самопоуздање | sr |
dc.subject | мотивација | sr |
dc.subject | PIRLS 2021 | sr |
dc.title | Како образовна очекивања родитеља утичу на самопоуздање ученика и њихову мотивацију да читају | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dc.citation.epage | 28 | |
dc.citation.spage | 2 | |
dc.citation.spage | 27 | |
dc.description.other | ЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕ | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3190/bitstream_3190.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1026 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |