dc.contributor | Гутвајн, Николета | |
dc.contributor | Ранђеловић, Бранислав | |
dc.contributor | Стојковић, Јелена | |
dc.creator | Медар Златковић, Јелена | |
dc.creator | Мирков, Снежана | |
dc.creator | Лалић-Вучетић, Наташа | |
dc.date.accessioned | 2023-12-15T18:50:42Z | |
dc.date.available | 2023-12-15T18:50:42Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-166-1 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1025 | |
dc.description.abstract | Различити чиниоци доприносе развоју читалачке писмености, укључујући
мотивацију и самоопажање компетенција за читање. Приликом истраживања
различитих аспеката мотивације за читање, установљено је да читалачки
селф-концепт има важну улогу и да је повезан са постигнућем у читању.
Циљ овог рада је да се испитају односи мотивације ученика за читање,
самоопажања читалачких компетенција, читања у школи и ван ње и опажања
поступака наставника са постигнућем ученика на тесту читања. Узорак је био
репрезентативан и чинили су га ученици четвртог разреда основних школа
из Србије (N=4037). Aнализирали смо одговоре из Упитника за ученике који
је примењен у истраживању PIRLS 2021. Укључена су питања која се односе
на: мотивацију за читање, ученичко самоопажање читалачких компетенција,
читање у школи и ван ње и ученичко опажање поступака наставника. Резултати
факторске анализе потврђују да се ставке у оквиру сваког питања групишу у
оквиру једног фактора. Примењена је мултипла линеарна регресија у којој
је критеријумска варијабла било постигнуће ученика у читању. Добијени
фактори и три манифестне варијабле (учесталост читања ван школе, читање
ради уживања и читање ради учења) уведени су као предиктори у регресиони
модел. Регресиони модел показао се значајним: R2 = 25.5%, F(df = 7,46233) =
2256.51, p= .000, a предиктори са највећим интензитетом су виши читалачки
селф-концепт, учесталост читања ван школе и висока интринзична мотивација
за читање. Резултати примењених анализа указују на то да наставници треба
да подстичу позитивне ставове ученика према читању и креирају повољан
контекст за развој интринзичне мотивације. Пружање прилика ученицима да доживе искуство успеха у читању доприноси јачању читалачког селф-
концепта и интринзичне мотивације ученика. | sr |
dc.language.iso | en | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS// | |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | PIRLS 2021: резултати и импликације | sr |
dc.subject | читалачка писменост ученика | sr |
dc.subject | интринзична мотивација | sr |
dc.subject | селф- концепт | sr |
dc.subject | читање ван школе | sr |
dc.subject | постигнуће ученика | sr |
dc.title | Односи мотивације и селф-концепта са постигнућем ученика у читању | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dc.citation.epage | 26 | |
dc.citation.spage | 25 | |
dc.description.other | ЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕ | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/3189/bitstream_3189.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1025 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |