Односи мотивације и селф-концепта са постигнућем ученика у читању
Аутори
Медар Златковић, ЈеленаМирков, Снежана
Лалић-Вучетић, Наташа
Остала ауторства
Гутвајн, НиколетаРанђеловић, Бранислав
Стојковић, Јелена
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Различити чиниоци доприносе развоју читалачке писмености, укључујући
мотивацију и самоопажање компетенција за читање. Приликом истраживања
различитих аспеката мотивације за читање, установљено је да читалачки
селф-концепт има важну улогу и да је повезан са постигнућем у читању.
Циљ овог рада је да се испитају односи мотивације ученика за читање,
самоопажања читалачких компетенција, читања у школи и ван ње и опажања
поступака наставника са постигнућем ученика на тесту читања. Узорак је био
репрезентативан и чинили су га ученици четвртог разреда основних школа
из Србије (N=4037). Aнализирали смо одговоре из Упитника за ученике који
је примењен у истраживању PIRLS 2021. Укључена су питања која се односе
на: мотивацију за читање, ученичко самоопажање читалачких компетенција,
читање у школи и ван ње и ученичко опажање поступака наставника. Резултати
факторске анализе потврђују да се ставке у оквиру сваког питања групишу у
оквиру једног фактора. Примењена је мултипла линеарна ре...гресија у којој
је критеријумска варијабла било постигнуће ученика у читању. Добијени
фактори и три манифестне варијабле (учесталост читања ван школе, читање
ради уживања и читање ради учења) уведени су као предиктори у регресиони
модел. Регресиони модел показао се значајним: R2 = 25.5%, F(df = 7,46233) =
2256.51, p= .000, a предиктори са највећим интензитетом су виши читалачки
селф-концепт, учесталост читања ван школе и висока интринзична мотивација
за читање. Резултати примењених анализа указују на то да наставници треба
да подстичу позитивне ставове ученика према читању и креирају повољан
контекст за развој интринзичне мотивације. Пружање прилика ученицима да доживе искуство успеха у читању доприноси јачању читалачког селф-
концепта и интринзичне мотивације ученика.
Кључне речи:
читалачка писменост ученика / интринзична мотивација / селф- концепт / читање ван школе / постигнуће ученикаИзвор:
PIRLS 2021: резултати и импликације, 2023, 25-26Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200018 (Институт за педагошка истраживања, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
Напомена:
- ЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕ
Институција/група
IPITY - CONF AU - Медар Златковић, Јелена AU - Мирков, Снежана AU - Лалић-Вучетић, Наташа PY - 2023 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1025 AB - Различити чиниоци доприносе развоју читалачке писмености, укључујући мотивацију и самоопажање компетенција за читање. Приликом истраживања различитих аспеката мотивације за читање, установљено је да читалачки селф-концепт има важну улогу и да је повезан са постигнућем у читању. Циљ овог рада је да се испитају односи мотивације ученика за читање, самоопажања читалачких компетенција, читања у школи и ван ње и опажања поступака наставника са постигнућем ученика на тесту читања. Узорак је био репрезентативан и чинили су га ученици четвртог разреда основних школа из Србије (N=4037). Aнализирали смо одговоре из Упитника за ученике који је примењен у истраживању PIRLS 2021. Укључена су питања која се односе на: мотивацију за читање, ученичко самоопажање читалачких компетенција, читање у школи и ван ње и ученичко опажање поступака наставника. Резултати факторске анализе потврђују да се ставке у оквиру сваког питања групишу у оквиру једног фактора. Примењена је мултипла линеарна регресија у којој је критеријумска варијабла било постигнуће ученика у читању. Добијени фактори и три манифестне варијабле (учесталост читања ван школе, читање ради уживања и читање ради учења) уведени су као предиктори у регресиони модел. Регресиони модел показао се значајним: R2 = 25.5%, F(df = 7,46233) = 2256.51, p= .000, a предиктори са највећим интензитетом су виши читалачки селф-концепт, учесталост читања ван школе и висока интринзична мотивација за читање. Резултати примењених анализа указују на то да наставници треба да подстичу позитивне ставове ученика према читању и креирају повољан контекст за развој интринзичне мотивације. Пружање прилика ученицима да доживе искуство успеха у читању доприноси јачању читалачког селф- концепта и интринзичне мотивације ученика. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - PIRLS 2021: резултати и импликације T1 - Односи мотивације и селф-концепта са постигнућем ученика у читању EP - 26 SP - 25 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1025 ER -
@conference{ author = "Медар Златковић, Јелена and Мирков, Снежана and Лалић-Вучетић, Наташа", year = "2023", abstract = "Различити чиниоци доприносе развоју читалачке писмености, укључујући мотивацију и самоопажање компетенција за читање. Приликом истраживања различитих аспеката мотивације за читање, установљено је да читалачки селф-концепт има важну улогу и да је повезан са постигнућем у читању. Циљ овог рада је да се испитају односи мотивације ученика за читање, самоопажања читалачких компетенција, читања у школи и ван ње и опажања поступака наставника са постигнућем ученика на тесту читања. Узорак је био репрезентативан и чинили су га ученици четвртог разреда основних школа из Србије (N=4037). Aнализирали смо одговоре из Упитника за ученике који је примењен у истраживању PIRLS 2021. Укључена су питања која се односе на: мотивацију за читање, ученичко самоопажање читалачких компетенција, читање у школи и ван ње и ученичко опажање поступака наставника. Резултати факторске анализе потврђују да се ставке у оквиру сваког питања групишу у оквиру једног фактора. Примењена је мултипла линеарна регресија у којој је критеријумска варијабла било постигнуће ученика у читању. Добијени фактори и три манифестне варијабле (учесталост читања ван школе, читање ради уживања и читање ради учења) уведени су као предиктори у регресиони модел. Регресиони модел показао се значајним: R2 = 25.5%, F(df = 7,46233) = 2256.51, p= .000, a предиктори са највећим интензитетом су виши читалачки селф-концепт, учесталост читања ван школе и висока интринзична мотивација за читање. Резултати примењених анализа указују на то да наставници треба да подстичу позитивне ставове ученика према читању и креирају повољан контекст за развој интринзичне мотивације. Пружање прилика ученицима да доживе искуство успеха у читању доприноси јачању читалачког селф- концепта и интринзичне мотивације ученика.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "PIRLS 2021: резултати и импликације", title = "Односи мотивације и селф-концепта са постигнућем ученика у читању", pages = "26-25", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1025" }
Медар Златковић, Ј., Мирков, С.,& Лалић-Вучетић, Н.. (2023). Односи мотивације и селф-концепта са постигнућем ученика у читању. in PIRLS 2021: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 25-26. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1025
Медар Златковић Ј, Мирков С, Лалић-Вучетић Н. Односи мотивације и селф-концепта са постигнућем ученика у читању. in PIRLS 2021: резултати и импликације. 2023;:25-26. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1025 .
Медар Златковић, Јелена, Мирков, Снежана, Лалић-Вучетић, Наташа, "Односи мотивације и селф-концепта са постигнућем ученика у читању" in PIRLS 2021: резултати и импликације (2023):25-26, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1025 .