Social participation of persons with intellectual disabilities

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS//

Social participation of persons with intellectual disabilities (en)
Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (sr)
Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću (sr_RS)
Authors

Publications

Parenting and externalising problems in adolescents: Results of factor analysis

Kovačević-Lepojević, Marina; Ilić, Zoran; Maljković, Marija; Kovačević, Milica; Ilijić, Ljeposava

(Beograd : Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Kovačević-Lepojević, Marina
AU  - Ilić, Zoran
AU  - Maljković, Marija
AU  - Kovačević, Milica
AU  - Ilijić, Ljeposava
PY  - 2020
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/318
AB  - Background/Aim. Modern conceptualising of parenting in relation to manifesting adolescence externalising problems is based on parent-child two-way communication, mutual trust and parental involvement. A lot of research reports prove independent contribution of parental variables on expressing externalising problems in middle and late adolescence while data about their mutual relationship are missing. The aim of this study was to determine the relationships of parental variables and variables of externalising problems in a common space. Methods. The study included 507 students, both boys and girls, of Belgrade secondary schools, aged from fifteen to eighteen. Parental monitoring was studied using the Parental Monitoring Scale, affective attachment to parents by the Inventory of Parents and Peers Attachment, parenting practices using the Alabama Parenting Questionnaire and externalising problems by the Achenbach System of Empirically Based Assessment, Youth Self-Report. Results. Factor analysis indicated the existence of 4 factors (components) which together accounted for 65.5% of variance. The first factor (positive parenting and affective attachment to mother) accounted for 38.1%, the second (externalising problems and negative parenting) accounted for 11.26%, the third (affective attachment to father) accounted for 8.93% and the fourth (negative discipline and inadequate affective attachment to mother) accounted for 7.22% of variance. The most important discovery arised from matrix correlation was a negative correlation of the second component with the first (-0.539) and the third (-0.481) one. Conclusion. A positive relationship between parents and adolescents except for a positive parenting practices of parents characterize all the subscales of parental monitoring except for the parental control. Compared to fathers, mothers are generally more involved in life of adolescents and have better mutual relationship with them, but in relation to externalising problems the affective attachment to fathers proved to be very significant even independently of their parenting role.
AB  - Uvod/Cilj. Moderna konceptualizacija roditeljstva u vezi sa ispoljavanjem eksternalizovanih problema u adolescenciji bazirana je na dvosmernoj komunikaciji roditelj-dete, međusobnom poverenju i uključenosti roditelja. Obilje istraživačkih nalaza upućuje na dokaze o nezavisnom doprinosu roditeljskih varijabli na ispoljavanje eksternalizovanih problema u srednjoj i kasnoj adolescenciji, dok nedostaju podaci i njihovom međusobnom odnosu. Cilj rada bio je da se ispita odnos roditeljskih varijabli i varijabli eksternalizovanih problema u zajedničkom prostoru. Metode. Ispitivanjem je obuhvaćeno 507 učenika beogradskih srednjih škola uzrasta od petnaest do osamnaest godina, oba pola. Roditeljski nadzor je ispitivan putem Skale roditeljskog nadzora, afektivna vezanost za roditelje putem Inventara afektivne vezanosti za roditelje, vaspitni postupci roditelja putem Alabama upitnika o roditeljstvu, a eksternalizovani problemi putem Ahenbahovog sistema empirijski bazirane procene. Rezultati. Faktori analiza upućuje na postojanje 4 faktora (komponente) koji zajedno objašnjavaju 65,5% varijanse. Prvi faktor (pozitivno roditeljstvo i afektivna vezanost za majku) učestvuje u 38,1%, drugi (eksternalizovani problemi i negativno roditeljstvo) u 11,26%, treći (afektivna vezanost za oca) u 8,93% i četvrti (negativno disciplinovanje i neadekvatno afektivno vezivanje za majku) u 7,22% varijanse. Najznačajniji nalaz proistekao iz matrice korelacije predstavlja negativno korelisanje druge sa prvom (-0,539) i trećom (0,481) komponentom. Zaključak. Pozitivan odnos između roditelja i adolescenata, osim pozitivnih vaspitnih postupaka roditelja, opredeljuju i sve podskale roditeljskog nadzora, sem roditeljske kontrole. Majke su, u odnosu na očeve, generalno uključenje u život adolescenata i ostvaruju bolje odnose sa njima, ali se, u odnosu prema eksternalizovanim problemima, afektivna vezanost za očeve pokazala veoma značajnom i to nezavisno od njihove vaspitne uloge.
PB  - Beograd : Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije
T2  - Vojnosanitetski pregled
T1  - Parenting and externalising problems in adolescents: Results of factor analysis
T1  - Roditeljstvo i eksternalizovani problemi adolescenata - rezultati faktorske analize
EP  - 493
IS  - 5
SP  - 487
VL  - 77
DO  - 10.2298/VSP170117099K
ER  - 
@article{
author = "Kovačević-Lepojević, Marina and Ilić, Zoran and Maljković, Marija and Kovačević, Milica and Ilijić, Ljeposava",
year = "2020",
abstract = "Background/Aim. Modern conceptualising of parenting in relation to manifesting adolescence externalising problems is based on parent-child two-way communication, mutual trust and parental involvement. A lot of research reports prove independent contribution of parental variables on expressing externalising problems in middle and late adolescence while data about their mutual relationship are missing. The aim of this study was to determine the relationships of parental variables and variables of externalising problems in a common space. Methods. The study included 507 students, both boys and girls, of Belgrade secondary schools, aged from fifteen to eighteen. Parental monitoring was studied using the Parental Monitoring Scale, affective attachment to parents by the Inventory of Parents and Peers Attachment, parenting practices using the Alabama Parenting Questionnaire and externalising problems by the Achenbach System of Empirically Based Assessment, Youth Self-Report. Results. Factor analysis indicated the existence of 4 factors (components) which together accounted for 65.5% of variance. The first factor (positive parenting and affective attachment to mother) accounted for 38.1%, the second (externalising problems and negative parenting) accounted for 11.26%, the third (affective attachment to father) accounted for 8.93% and the fourth (negative discipline and inadequate affective attachment to mother) accounted for 7.22% of variance. The most important discovery arised from matrix correlation was a negative correlation of the second component with the first (-0.539) and the third (-0.481) one. Conclusion. A positive relationship between parents and adolescents except for a positive parenting practices of parents characterize all the subscales of parental monitoring except for the parental control. Compared to fathers, mothers are generally more involved in life of adolescents and have better mutual relationship with them, but in relation to externalising problems the affective attachment to fathers proved to be very significant even independently of their parenting role., Uvod/Cilj. Moderna konceptualizacija roditeljstva u vezi sa ispoljavanjem eksternalizovanih problema u adolescenciji bazirana je na dvosmernoj komunikaciji roditelj-dete, međusobnom poverenju i uključenosti roditelja. Obilje istraživačkih nalaza upućuje na dokaze o nezavisnom doprinosu roditeljskih varijabli na ispoljavanje eksternalizovanih problema u srednjoj i kasnoj adolescenciji, dok nedostaju podaci i njihovom međusobnom odnosu. Cilj rada bio je da se ispita odnos roditeljskih varijabli i varijabli eksternalizovanih problema u zajedničkom prostoru. Metode. Ispitivanjem je obuhvaćeno 507 učenika beogradskih srednjih škola uzrasta od petnaest do osamnaest godina, oba pola. Roditeljski nadzor je ispitivan putem Skale roditeljskog nadzora, afektivna vezanost za roditelje putem Inventara afektivne vezanosti za roditelje, vaspitni postupci roditelja putem Alabama upitnika o roditeljstvu, a eksternalizovani problemi putem Ahenbahovog sistema empirijski bazirane procene. Rezultati. Faktori analiza upućuje na postojanje 4 faktora (komponente) koji zajedno objašnjavaju 65,5% varijanse. Prvi faktor (pozitivno roditeljstvo i afektivna vezanost za majku) učestvuje u 38,1%, drugi (eksternalizovani problemi i negativno roditeljstvo) u 11,26%, treći (afektivna vezanost za oca) u 8,93% i četvrti (negativno disciplinovanje i neadekvatno afektivno vezivanje za majku) u 7,22% varijanse. Najznačajniji nalaz proistekao iz matrice korelacije predstavlja negativno korelisanje druge sa prvom (-0,539) i trećom (0,481) komponentom. Zaključak. Pozitivan odnos između roditelja i adolescenata, osim pozitivnih vaspitnih postupaka roditelja, opredeljuju i sve podskale roditeljskog nadzora, sem roditeljske kontrole. Majke su, u odnosu na očeve, generalno uključenje u život adolescenata i ostvaruju bolje odnose sa njima, ali se, u odnosu prema eksternalizovanim problemima, afektivna vezanost za očeve pokazala veoma značajnom i to nezavisno od njihove vaspitne uloge.",
publisher = "Beograd : Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije",
journal = "Vojnosanitetski pregled",
title = "Parenting and externalising problems in adolescents: Results of factor analysis, Roditeljstvo i eksternalizovani problemi adolescenata - rezultati faktorske analize",
pages = "493-487",
number = "5",
volume = "77",
doi = "10.2298/VSP170117099K"
}
Kovačević-Lepojević, M., Ilić, Z., Maljković, M., Kovačević, M.,& Ilijić, L.. (2020). Parenting and externalising problems in adolescents: Results of factor analysis. in Vojnosanitetski pregled
Beograd : Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije., 77(5), 487-493.
https://doi.org/10.2298/VSP170117099K
Kovačević-Lepojević M, Ilić Z, Maljković M, Kovačević M, Ilijić L. Parenting and externalising problems in adolescents: Results of factor analysis. in Vojnosanitetski pregled. 2020;77(5):487-493.
doi:10.2298/VSP170117099K .
Kovačević-Lepojević, Marina, Ilić, Zoran, Maljković, Marija, Kovačević, Milica, Ilijić, Ljeposava, "Parenting and externalising problems in adolescents: Results of factor analysis" in Vojnosanitetski pregled, 77, no. 5 (2020):487-493,
https://doi.org/10.2298/VSP170117099K . .
2
1
2

Uticaj karakteristika roditeljstva na internalizovane i eksternalizovane probleme kod dece sa oštećenjem sluha

Stojanović, Marija; Žunić-Pavlović, Vesna

(Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Stojanović, Marija
AU  - Žunić-Pavlović, Vesna
PY  - 2020
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/796
AB  - Extensive theoretical and empirical material indicates that parenting is one of the most important predictors of internalized and externalized problems in children of typical development. Based on this knowledge, the question arises whether the same parenting factors are responsible for the occurrence, development and maintenance of these problems in children with hearing impairment. Accordingly, the aim of this paper is to review the scientific knowledge on the impact of parental characteristics on the development of internalized and externalized problems in children with hearing impairment. The paper summarizes the results of research on the characteristics of parenting in children with hearing impairment and the impact of communication between parents and children with hearing impairment on internalized and externalized problems, in the context of modern knowledge in the general population. Based on the presented studies, it can be concluded that there are no significant differences in the characteristics of parenthood between the parents of children of typical development and children with hearing impairment. There are indications that parents of children with hearing impairment are more exposed to stress and tend to have an overprotective or overcontrolling relation to the child. Inadequate communication with parents stands out as the most important factor in the occurrence of internalized and externalized problems in children with hearing impairment. Specific factors also play an important role, such as the hearing status of the parents or the communication model. In order to prevent internalized and externalized problems in children with hearing impairment, it is recommended to use programs based on parenting skills training, which is fully adapted to the specific needs of the parents.
AB  - Obimna teorijska i empirijska građa ukazuje na to da je roditeljstvo jedan od najznačajnijih prediktora internalizovanih i eksternalizovanih problema kod dece tipičnog razvoja. Na temelju tih saznanja, postavlja se pitanje da li su isti faktori roditeljstva odgovorni za pojavu, razvoj i održavanje navedenih problema kod dece sa oštećenjem sluha. Shodno tome, cilj rada je prikaz naučnih saznanja o uticaju karakteristika roditeljstva na razvoj internalizovanih i eskternalizovanih problema kod dece sa oštećenjem sluha. U radu su sumirani rezultati istraživanja o karakteristikama roditeljstva kod dece sa oštećenjem sluha i uticaju komunikacije između roditelja i deteta sa oštećenjem sluha na internalizovane i eksternalizovane probleme, u kontekstu savremenih saznanja u opštoj populaciji. Na osnovu prikazanih studija može se zaključiti da nema značajnih razlika u karakteristikama roditeljstva između roditelja dece tipičnog razvoja i dece sa oštećenjem sluha. Postoje indicije da su roditelji dece sa oštećenjem sluha više izloženi stresu i da imaju tendenciju ka preterano kontrolišućem ili zaštitničkom odnosu prema detetu. Neadekvatna komunikacija sa roditeljima se izdvaja kao najznačajniji faktor pojave internalizovanih i eksternalizovanih problema kod dece sa oštećenjem sluha. Važnu ulogu imaju i specifčni faktori, poput slušnog statusa roditelja ili modela komunikacije. U svrhu prevencije internalizovanih i eksternalizovanih problema kod dece sa oštećenjem sluha preporučuje se primena programa zasnovanih na treningu roditeljskih veština, koji je potpuno adaptiran specifčnim potrebama roditelja.
PB  - Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Uticaj karakteristika roditeljstva na internalizovane i eksternalizovane probleme kod dece sa oštećenjem sluha
T1  - Impact of parental characteristics on internalized and externalized problems in children with hearing impairment
EP  - 52
IS  - 2
SP  - 31
VL  - 26
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1267
ER  - 
@article{
author = "Stojanović, Marija and Žunić-Pavlović, Vesna",
year = "2020",
abstract = "Extensive theoretical and empirical material indicates that parenting is one of the most important predictors of internalized and externalized problems in children of typical development. Based on this knowledge, the question arises whether the same parenting factors are responsible for the occurrence, development and maintenance of these problems in children with hearing impairment. Accordingly, the aim of this paper is to review the scientific knowledge on the impact of parental characteristics on the development of internalized and externalized problems in children with hearing impairment. The paper summarizes the results of research on the characteristics of parenting in children with hearing impairment and the impact of communication between parents and children with hearing impairment on internalized and externalized problems, in the context of modern knowledge in the general population. Based on the presented studies, it can be concluded that there are no significant differences in the characteristics of parenthood between the parents of children of typical development and children with hearing impairment. There are indications that parents of children with hearing impairment are more exposed to stress and tend to have an overprotective or overcontrolling relation to the child. Inadequate communication with parents stands out as the most important factor in the occurrence of internalized and externalized problems in children with hearing impairment. Specific factors also play an important role, such as the hearing status of the parents or the communication model. In order to prevent internalized and externalized problems in children with hearing impairment, it is recommended to use programs based on parenting skills training, which is fully adapted to the specific needs of the parents., Obimna teorijska i empirijska građa ukazuje na to da je roditeljstvo jedan od najznačajnijih prediktora internalizovanih i eksternalizovanih problema kod dece tipičnog razvoja. Na temelju tih saznanja, postavlja se pitanje da li su isti faktori roditeljstva odgovorni za pojavu, razvoj i održavanje navedenih problema kod dece sa oštećenjem sluha. Shodno tome, cilj rada je prikaz naučnih saznanja o uticaju karakteristika roditeljstva na razvoj internalizovanih i eskternalizovanih problema kod dece sa oštećenjem sluha. U radu su sumirani rezultati istraživanja o karakteristikama roditeljstva kod dece sa oštećenjem sluha i uticaju komunikacije između roditelja i deteta sa oštećenjem sluha na internalizovane i eksternalizovane probleme, u kontekstu savremenih saznanja u opštoj populaciji. Na osnovu prikazanih studija može se zaključiti da nema značajnih razlika u karakteristikama roditeljstva između roditelja dece tipičnog razvoja i dece sa oštećenjem sluha. Postoje indicije da su roditelji dece sa oštećenjem sluha više izloženi stresu i da imaju tendenciju ka preterano kontrolišućem ili zaštitničkom odnosu prema detetu. Neadekvatna komunikacija sa roditeljima se izdvaja kao najznačajniji faktor pojave internalizovanih i eksternalizovanih problema kod dece sa oštećenjem sluha. Važnu ulogu imaju i specifčni faktori, poput slušnog statusa roditelja ili modela komunikacije. U svrhu prevencije internalizovanih i eksternalizovanih problema kod dece sa oštećenjem sluha preporučuje se primena programa zasnovanih na treningu roditeljskih veština, koji je potpuno adaptiran specifčnim potrebama roditelja.",
publisher = "Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Uticaj karakteristika roditeljstva na internalizovane i eksternalizovane probleme kod dece sa oštećenjem sluha, Impact of parental characteristics on internalized and externalized problems in children with hearing impairment",
pages = "52-31",
number = "2",
volume = "26",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1267"
}
Stojanović, M.,& Žunić-Pavlović, V.. (2020). Uticaj karakteristika roditeljstva na internalizovane i eksternalizovane probleme kod dece sa oštećenjem sluha. in Beogradska defektološka škola
Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 26(2), 31-52.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1267
Stojanović M, Žunić-Pavlović V. Uticaj karakteristika roditeljstva na internalizovane i eksternalizovane probleme kod dece sa oštećenjem sluha. in Beogradska defektološka škola. 2020;26(2):31-52.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1267 .
Stojanović, Marija, Žunić-Pavlović, Vesna, "Uticaj karakteristika roditeljstva na internalizovane i eksternalizovane probleme kod dece sa oštećenjem sluha" in Beogradska defektološka škola, 26, no. 2 (2020):31-52,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1267 .

Polne i uzrasne specifičnosti slike o sebi adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite

Stojanović, Marija; Žunić-Pavlović, Vesna

(Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2019)

TY  - CONF
AU  - Stojanović, Marija
AU  - Žunić-Pavlović, Vesna
PY  - 2019
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/791
AB  - Osnovni cilj istraživanja je sagledavanje specifičnosti polnih i uzrasnih razlikau pogledu slike o sebi kod adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalnezaštite, u odnosu na adolescente iz opšte populacije. Uzorkom je obuhvaćeno47 adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite i 271 adolescentiz opšte populacije, uzrasta 14-18 godina, oba pola. Za procenu slike o sebiprimenjena je Pirs-Harisova skala self-koncepta za decu. Rezultati ukazuju dakod adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite ne postoje statističkiznačajne polne razlike u skorovima, dok su u poduzorku adolescenataiz opšte populacije zabeležene statistički značajne polne razlike u skorovimana podskalama Prilagođenost ponašanja (t = -2,11; df = 266,15; p < 0,05),Oslobođenost od anksioznosti (t = 5,89; df = 248,37; p < 0,01), Popularnost(t = 2,00; df = 269; p < 0,05), kao i na Ukupnom skoru (t = 2,36; df = 269; p <0,05). U poduzorku adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštitenije evidentirana statistički značajna povezanost uzrasta ispitanika i skorovana datom instrumentu, dok je kod adolescenata iz opšte populacije registrovanastatistički značajna povezanost uzrasta ispitanika i skorova na podskalamaIntelektualni i školski status (r = -0,15; p < 0,05) i Sreća i zadovoljstvo (r =-0,15; p < 0,05), kao i na Ukupnom skoru (r = -0,15; p < 0,05). Dobijeni nalaziupućuju na izvesna odstupanja u polnim i uzrasnim razlikama u pogledu slikeo sebi kod adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite, što semože pripisati delovanju različitih nepovoljnih faktora, karakterističnih za ovupopulaciju.
AB  - The main goal of the research was to observe sex and age differences in the selfimageof adolescents from residential care facilities, compared to adolescents from generalpopulation. The sample included 47 adolescents from residential care facilities and 271adolescents from general population, ages 14-18, of both sexes. The Piers-Harris Children’sSelf-Concept Scale was used for the assessment of self-image. The results show that there were no statistically significant sex differences in adolescents from residential care facilities,while in the subsample of adolescents from general population, statistically significant sexdifferences were observed in the scores on the subscales: Behavior Adjustment (t = -2.11; df= 266.15; p < 0.05), Freedom from Anxiety (t = 5.89; df = 248.37; p < 0.01), Popularity (t = 2;df = 269; p < 0.05) as well as in the Total score (t = 2.36; df = 269; p < 0.05). In the subsampleof adolescents from residential care facilities there was no statistically significant correlationbetween the age of the respondents and the scores on the instrument, while in adolescentsfrom general population a statistically significant relation was determined between therespondents’ age and the scores on the subscales Intellectual and School Status (r = -0.15; p < 0.05) and Happiness and Satisfaction (r = -0.15; p < 0.05), as well as in the Total Score(r = -0.15; p < 0.05). The obtained findings point to deviations in sex and age differences inthe self-image of adolescents from residential care facilities, which can be attributed to theactivity of various adverse factors, characteristic of this population.
PB  - Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Specijalna edukacija i rehabilitacija danas
T1  - Polne i uzrasne specifičnosti slike o sebi adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite
T1  - Sex and age specifics of self-image of adolescents fromresidential care facilities
EP  - 330
SP  - 323
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_791
ER  - 
@conference{
author = "Stojanović, Marija and Žunić-Pavlović, Vesna",
year = "2019",
abstract = "Osnovni cilj istraživanja je sagledavanje specifičnosti polnih i uzrasnih razlikau pogledu slike o sebi kod adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalnezaštite, u odnosu na adolescente iz opšte populacije. Uzorkom je obuhvaćeno47 adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite i 271 adolescentiz opšte populacije, uzrasta 14-18 godina, oba pola. Za procenu slike o sebiprimenjena je Pirs-Harisova skala self-koncepta za decu. Rezultati ukazuju dakod adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite ne postoje statističkiznačajne polne razlike u skorovima, dok su u poduzorku adolescenataiz opšte populacije zabeležene statistički značajne polne razlike u skorovimana podskalama Prilagođenost ponašanja (t = -2,11; df = 266,15; p < 0,05),Oslobođenost od anksioznosti (t = 5,89; df = 248,37; p < 0,01), Popularnost(t = 2,00; df = 269; p < 0,05), kao i na Ukupnom skoru (t = 2,36; df = 269; p <0,05). U poduzorku adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštitenije evidentirana statistički značajna povezanost uzrasta ispitanika i skorovana datom instrumentu, dok je kod adolescenata iz opšte populacije registrovanastatistički značajna povezanost uzrasta ispitanika i skorova na podskalamaIntelektualni i školski status (r = -0,15; p < 0,05) i Sreća i zadovoljstvo (r =-0,15; p < 0,05), kao i na Ukupnom skoru (r = -0,15; p < 0,05). Dobijeni nalaziupućuju na izvesna odstupanja u polnim i uzrasnim razlikama u pogledu slikeo sebi kod adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite, što semože pripisati delovanju različitih nepovoljnih faktora, karakterističnih za ovupopulaciju., The main goal of the research was to observe sex and age differences in the selfimageof adolescents from residential care facilities, compared to adolescents from generalpopulation. The sample included 47 adolescents from residential care facilities and 271adolescents from general population, ages 14-18, of both sexes. The Piers-Harris Children’sSelf-Concept Scale was used for the assessment of self-image. The results show that there were no statistically significant sex differences in adolescents from residential care facilities,while in the subsample of adolescents from general population, statistically significant sexdifferences were observed in the scores on the subscales: Behavior Adjustment (t = -2.11; df= 266.15; p < 0.05), Freedom from Anxiety (t = 5.89; df = 248.37; p < 0.01), Popularity (t = 2;df = 269; p < 0.05) as well as in the Total score (t = 2.36; df = 269; p < 0.05). In the subsampleof adolescents from residential care facilities there was no statistically significant correlationbetween the age of the respondents and the scores on the instrument, while in adolescentsfrom general population a statistically significant relation was determined between therespondents’ age and the scores on the subscales Intellectual and School Status (r = -0.15; p < 0.05) and Happiness and Satisfaction (r = -0.15; p < 0.05), as well as in the Total Score(r = -0.15; p < 0.05). The obtained findings point to deviations in sex and age differences inthe self-image of adolescents from residential care facilities, which can be attributed to theactivity of various adverse factors, characteristic of this population.",
publisher = "Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija danas",
title = "Polne i uzrasne specifičnosti slike o sebi adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite, Sex and age specifics of self-image of adolescents fromresidential care facilities",
pages = "330-323",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_791"
}
Stojanović, M.,& Žunić-Pavlović, V.. (2019). Polne i uzrasne specifičnosti slike o sebi adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite. in Specijalna edukacija i rehabilitacija danas
Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 323-330.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_791
Stojanović M, Žunić-Pavlović V. Polne i uzrasne specifičnosti slike o sebi adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite. in Specijalna edukacija i rehabilitacija danas. 2019;:323-330.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_791 .
Stojanović, Marija, Žunić-Pavlović, Vesna, "Polne i uzrasne specifičnosti slike o sebi adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite" in Specijalna edukacija i rehabilitacija danas (2019):323-330,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_791 .

Vaspitni nalozi – savremeni oblik reagovanja na maloletničku delinkvenciju

Stojanović, Marija; Žunić-Pavlović, Vesna

(Priština : Pravni fakultet, 2019)

TY  - CONF
AU  - Stojanović, Marija
AU  - Žunić-Pavlović, Vesna
PY  - 2019
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/798
AB  - U radu je prikazan trend primene vaspitnih naloga u Republici Srbiji, za period od 2012. do 2017. godine, sa osvrtom na probleme koji se pojavljuju u njihovoj realizaciji. Evidentan je blagi porast primene vaspitnih naloga, iako je njihova zastupljenost u poređenju sa ukupnim brojem krivičnih prijava i ukupno izrečenim krivičnim sankcijama i dalje minimalna. Tokom 2012. godine vaspitnim nalogom razrešeno je samo 3,22% slučajeva u kojima je podneta krivična prijava protiv maloletnika, dok je u 2017. vaspitnim nalogom razrešeno 11,49% slučajeva u kojima je podneta krivična prijava. Najzastupljeniji vaspitni nalog svih godina tokom posmatranog perioda bio je Poravnanje sa oštećenim, dok se vaspitni nalozi najčešće primenjuju za krivična dela protiv imovine, krivična dela protiv javnog reda i mira i u slučaju krivičnih dela protiv života i tela. U izvršenju vaspitnih naloga pojavljuju se brojni problemi, kao što su nepotpuna normativna regulativa, loša interresorka saradnja, nedostatak jednakih institucionalnih kapaciteta u lokalnim zajednicama i dr. Uvažavanjem i radom na neregulisanim pitanjima u ovoj oblasti, očekuje se da primena i realizacija instituta vaspitnih naloga bude na znatno višem nivou, uz ostvarivanje svih pozitivnih efekata koje njihova primena donosi
AB  - The paper presents the trend of application of educational orders in the Republic of Serbia for the period 2012-2017., with an overview of the problems that arise in their realization. There is a slight increase in the use of educational orders, although their representation is still minimal compared to the total number of criminal charges and total criminal sanctions. During 2012. only 3.22% of cases of criminal charges againts juvenile were resolved with the educational order, while in 2017. 11.49% of the cases of criminal charges againts juvenile were resolved with the educational order. The most frequent educational order for all years during the observed period was Alignment with the damaged, while educational orders are most often applied for criminal acts against property, criminal acts against public order and for criminal acts against life and body. Accepting the experience of people from practice, the most significant problems in the implementation of educational orders are incomplete normative regulations, poor inter-departmental cooperation, lack of equal institutional capacities in local communities, еtc. By respecting and working on unregulated issues in this area, it is expected that the implementation and realization of the educational orders institute will be at a much higher level, while achieving all the positive effects that their application brings.
PB  - Priština : Pravni fakultet
C3  - Pravo u funkciji razvoja društva
T1  - Vaspitni nalozi – savremeni oblik reagovanja na maloletničku delinkvenciju
T1  - Educational orders – modern form of reaction to juvenile delinquency
EP  - 67
SP  - 51
VL  - 2
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3111
ER  - 
@conference{
author = "Stojanović, Marija and Žunić-Pavlović, Vesna",
year = "2019",
abstract = "U radu je prikazan trend primene vaspitnih naloga u Republici Srbiji, za period od 2012. do 2017. godine, sa osvrtom na probleme koji se pojavljuju u njihovoj realizaciji. Evidentan je blagi porast primene vaspitnih naloga, iako je njihova zastupljenost u poređenju sa ukupnim brojem krivičnih prijava i ukupno izrečenim krivičnim sankcijama i dalje minimalna. Tokom 2012. godine vaspitnim nalogom razrešeno je samo 3,22% slučajeva u kojima je podneta krivična prijava protiv maloletnika, dok je u 2017. vaspitnim nalogom razrešeno 11,49% slučajeva u kojima je podneta krivična prijava. Najzastupljeniji vaspitni nalog svih godina tokom posmatranog perioda bio je Poravnanje sa oštećenim, dok se vaspitni nalozi najčešće primenjuju za krivična dela protiv imovine, krivična dela protiv javnog reda i mira i u slučaju krivičnih dela protiv života i tela. U izvršenju vaspitnih naloga pojavljuju se brojni problemi, kao što su nepotpuna normativna regulativa, loša interresorka saradnja, nedostatak jednakih institucionalnih kapaciteta u lokalnim zajednicama i dr. Uvažavanjem i radom na neregulisanim pitanjima u ovoj oblasti, očekuje se da primena i realizacija instituta vaspitnih naloga bude na znatno višem nivou, uz ostvarivanje svih pozitivnih efekata koje njihova primena donosi, The paper presents the trend of application of educational orders in the Republic of Serbia for the period 2012-2017., with an overview of the problems that arise in their realization. There is a slight increase in the use of educational orders, although their representation is still minimal compared to the total number of criminal charges and total criminal sanctions. During 2012. only 3.22% of cases of criminal charges againts juvenile were resolved with the educational order, while in 2017. 11.49% of the cases of criminal charges againts juvenile were resolved with the educational order. The most frequent educational order for all years during the observed period was Alignment with the damaged, while educational orders are most often applied for criminal acts against property, criminal acts against public order and for criminal acts against life and body. Accepting the experience of people from practice, the most significant problems in the implementation of educational orders are incomplete normative regulations, poor inter-departmental cooperation, lack of equal institutional capacities in local communities, еtc. By respecting and working on unregulated issues in this area, it is expected that the implementation and realization of the educational orders institute will be at a much higher level, while achieving all the positive effects that their application brings.",
publisher = "Priština : Pravni fakultet",
journal = "Pravo u funkciji razvoja društva",
title = "Vaspitni nalozi – savremeni oblik reagovanja na maloletničku delinkvenciju, Educational orders – modern form of reaction to juvenile delinquency",
pages = "67-51",
volume = "2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3111"
}
Stojanović, M.,& Žunić-Pavlović, V.. (2019). Vaspitni nalozi – savremeni oblik reagovanja na maloletničku delinkvenciju. in Pravo u funkciji razvoja društva
Priština : Pravni fakultet., 2, 51-67.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3111
Stojanović M, Žunić-Pavlović V. Vaspitni nalozi – savremeni oblik reagovanja na maloletničku delinkvenciju. in Pravo u funkciji razvoja društva. 2019;2:51-67.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3111 .
Stojanović, Marija, Žunić-Pavlović, Vesna, "Vaspitni nalozi – savremeni oblik reagovanja na maloletničku delinkvenciju" in Pravo u funkciji razvoja društva, 2 (2019):51-67,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3111 .

Karakteristike i potrebe dece i adolescenata koji koriste usluge Prihvatilišta

Stojanović, Marija; Žunić-Pavlović, Vesna

(Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF), 2019)

TY  - CONF
AU  - Stojanović, Marija
AU  - Žunić-Pavlović, Vesna
PY  - 2019
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/788
AB  - Prihvatilište za decu je ustanova socijalne zaštite koja pruža smeštaji zadovoljenje osnovnih potreba dece i adolescenata u kriznim situacijama.Cilj istraživanja bio je sagledavanje varijabli povezanih sa smeštajem u pri-hvatilište. Uzorak su činili svi korisnici usluga Prihvatilišta za decuBeograda u 2018. godini: ukupno 304 dece i adolescenata, oba pola, uzrasta odsedam do 18 godina. Podaci su prikupljeni analiziranjem Godišnjeg izveštajaPrihvatilišta za decu Beograda. Rezultati istraživanja otkrivaju izuzet-nu heterogenost korisnika usluga prihvatilišta u sociodemografskim karak-teristikama i potrebama u domenu obrazovanja, porodične, socijalne i zdrav-stvene zaštite. Prikazani rezultati impliciraju neophodnost primene raz-novrsnih usluga i intervencija koje su usklađene sa individualnim potrebamakorisnika.
AB  - The children’s shelter is a social carefacility providing accommodation andbasic needs for children and adolescents incrisis situations. The aim of the researchwas to determine the variables related tothe placement in the shelter. The sampleconsisted of all users of Belgrade Children’sShelter services in 2018: a total of 304children and adolescents, both sexes, agedseven to 18 years. Data were collected byanalyzing the Annual Report of the BelgradeChildren’s Shelter. The results reveal aremarkable heterogeneity of shelter servicesusers in sociodemographic characteristicsand needs in the field of education, family social and health care. The presented resultsimply the necessity to implement a variety ofservices and interventions that are tailoredto the individual needs of users.
PB  - Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
C3  - Edukativna i rehabilitaciona podrška detetu, porodici i instituciji
T1  - Karakteristike i potrebe dece i adolescenata koji koriste usluge Prihvatilišta
T1  - Characteristics and needs of Children and adolescentsUsing shelter services
EP  - 112
SP  - 107
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_788
ER  - 
@conference{
author = "Stojanović, Marija and Žunić-Pavlović, Vesna",
year = "2019",
abstract = "Prihvatilište za decu je ustanova socijalne zaštite koja pruža smeštaji zadovoljenje osnovnih potreba dece i adolescenata u kriznim situacijama.Cilj istraživanja bio je sagledavanje varijabli povezanih sa smeštajem u pri-hvatilište. Uzorak su činili svi korisnici usluga Prihvatilišta za decuBeograda u 2018. godini: ukupno 304 dece i adolescenata, oba pola, uzrasta odsedam do 18 godina. Podaci su prikupljeni analiziranjem Godišnjeg izveštajaPrihvatilišta za decu Beograda. Rezultati istraživanja otkrivaju izuzet-nu heterogenost korisnika usluga prihvatilišta u sociodemografskim karak-teristikama i potrebama u domenu obrazovanja, porodične, socijalne i zdrav-stvene zaštite. Prikazani rezultati impliciraju neophodnost primene raz-novrsnih usluga i intervencija koje su usklađene sa individualnim potrebamakorisnika., The children’s shelter is a social carefacility providing accommodation andbasic needs for children and adolescents incrisis situations. The aim of the researchwas to determine the variables related tothe placement in the shelter. The sampleconsisted of all users of Belgrade Children’sShelter services in 2018: a total of 304children and adolescents, both sexes, agedseven to 18 years. Data were collected byanalyzing the Annual Report of the BelgradeChildren’s Shelter. The results reveal aremarkable heterogeneity of shelter servicesusers in sociodemographic characteristicsand needs in the field of education, family social and health care. The presented resultsimply the necessity to implement a variety ofservices and interventions that are tailoredto the individual needs of users.",
publisher = "Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Edukativna i rehabilitaciona podrška detetu, porodici i instituciji",
title = "Karakteristike i potrebe dece i adolescenata koji koriste usluge Prihvatilišta, Characteristics and needs of Children and adolescentsUsing shelter services",
pages = "112-107",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_788"
}
Stojanović, M.,& Žunić-Pavlović, V.. (2019). Karakteristike i potrebe dece i adolescenata koji koriste usluge Prihvatilišta. in Edukativna i rehabilitaciona podrška detetu, porodici i instituciji
Beograd : Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)., 107-112.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_788
Stojanović M, Žunić-Pavlović V. Karakteristike i potrebe dece i adolescenata koji koriste usluge Prihvatilišta. in Edukativna i rehabilitaciona podrška detetu, porodici i instituciji. 2019;:107-112.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_788 .
Stojanović, Marija, Žunić-Pavlović, Vesna, "Karakteristike i potrebe dece i adolescenata koji koriste usluge Prihvatilišta" in Edukativna i rehabilitaciona podrška detetu, porodici i instituciji (2019):107-112,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_788 .

Correlation of parental monitoring and externalising problem behaviour in secondary school students.

Kovačević-Lepojević, Marina

(Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2018)

TY  - THES
AU  - Kovačević-Lepojević, Marina
PY  - 2018
UR  - http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/10608
UR  - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:19198/bdef:Content/download
UR  - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=50893071
UR  - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=6469
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/344
AB  - Starting from the belief that there is a very high level of interdependence between countries and regions in the modern world, that is indivisibility of security at a global level, the Republic of Serbia, acting on its foreign policy plan, advocates affirmation of cooperative security concept. Considering the fact that development of cooperation at a bilateral and multilateral level can significantly contribute to national security, it advocates strengthening of the role of the UN as the world organization, getting the status of the EU member and active participation in the NATO programme “Partnership for Peace”, taking into account the opinion on neutrality of the country in relation to the existing military alliances. During the previous decade (particularly the last couple of years) the expansion in terms of the Serbian Armed Forces engagement in multinational operations has been obvious. In addition to a significant increase in the number of the engaged Ministry of Defence and Serbian Armed Forces personnel, the engagement framework has been expanded – besides the UN missions our country participates in the EU multinational operations, as well. As one of the founders of the Non-Aligned Movement, in the condition of the world division into blocs, Yugoslavia was rather noticeable among the UN members due to its participation in peacekeeping missions, thus giving a concrete contribution to peacekeeping in the world. In the changed international circumstances after the Cold War, the nature of conflicts in the world has largely changed (the focus of conflicts has been transferred from intercountry to a level of intracountry conflicts), and the way of their resolution, as well. Following the tradition of participation in the UN peacekeeping operations, our country gives a significant contribution to contemporary multidimensional operations...
AB  - Полазећи од уверења да у савременом свету постоји изузетно висок ниво узајамне зависности држава и региона, односно недељивост безбедности на глобалном нивоу, Република Србија се у свом деловању на спољнополитичком плану залаже за афирмацију концепта кооперативне безбедности. Сматрајући да се развијањем процеса сарадње на билатералном и мултилатералном плану може знатно допринети националној безбедности, залаже се за јачање улоге Уједињених нација као светске организације, добијање статуса чланице Европске уније и активно учешће у програму НАТО „Партнерство за мир“, уз став о неутралности земље у односу на постојеће војне савезе. Током претходне деценије (нарочито последњих неколико година) евидентна је експанзија у погледу употребе Војске Србије у мултинационалним операцијама. Уз изузетно повећање броја ангажованих припадника Министарства одбране и Војске Србије, проширен је и оквир деловања – поред мисија Уједињених нација наша земља учествује и у мултинационалним операцијама Европске уније. Као један од оснивача Покрета несврстаних земаља, у условима блоковске поделе света, Југославија је међу чланицама Уједињених нација била веома запажена због свог учешћа у мировним мисијама, чиме је давала конкретан допринос очувању мира у свету. У измењеним међународним околностима након „хладног рата“, природа сукоба у свету се битно променила (са међудржавног, тежиште сукоба је померено на ниво унутар држава), а самим тим и начин њиховог решавања. Настављајући традицију учешћа у мировним операцијама Уједињених нација, наша земља даје знатан допринос савременим мултидимензионалним операцијама...
PB  - Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T1  - Correlation of parental monitoring and externalising problem behaviour in secondary school students.
T1  - Povezanost roditeljskog nadzora i eksternalizovanih problema u ponašanju kod učenika srednjih škola
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_10608
ER  - 
@phdthesis{
author = "Kovačević-Lepojević, Marina",
year = "2018",
abstract = "Starting from the belief that there is a very high level of interdependence between countries and regions in the modern world, that is indivisibility of security at a global level, the Republic of Serbia, acting on its foreign policy plan, advocates affirmation of cooperative security concept. Considering the fact that development of cooperation at a bilateral and multilateral level can significantly contribute to national security, it advocates strengthening of the role of the UN as the world organization, getting the status of the EU member and active participation in the NATO programme “Partnership for Peace”, taking into account the opinion on neutrality of the country in relation to the existing military alliances. During the previous decade (particularly the last couple of years) the expansion in terms of the Serbian Armed Forces engagement in multinational operations has been obvious. In addition to a significant increase in the number of the engaged Ministry of Defence and Serbian Armed Forces personnel, the engagement framework has been expanded – besides the UN missions our country participates in the EU multinational operations, as well. As one of the founders of the Non-Aligned Movement, in the condition of the world division into blocs, Yugoslavia was rather noticeable among the UN members due to its participation in peacekeeping missions, thus giving a concrete contribution to peacekeeping in the world. In the changed international circumstances after the Cold War, the nature of conflicts in the world has largely changed (the focus of conflicts has been transferred from intercountry to a level of intracountry conflicts), and the way of their resolution, as well. Following the tradition of participation in the UN peacekeeping operations, our country gives a significant contribution to contemporary multidimensional operations..., Полазећи од уверења да у савременом свету постоји изузетно висок ниво узајамне зависности држава и региона, односно недељивост безбедности на глобалном нивоу, Република Србија се у свом деловању на спољнополитичком плану залаже за афирмацију концепта кооперативне безбедности. Сматрајући да се развијањем процеса сарадње на билатералном и мултилатералном плану може знатно допринети националној безбедности, залаже се за јачање улоге Уједињених нација као светске организације, добијање статуса чланице Европске уније и активно учешће у програму НАТО „Партнерство за мир“, уз став о неутралности земље у односу на постојеће војне савезе. Током претходне деценије (нарочито последњих неколико година) евидентна је експанзија у погледу употребе Војске Србије у мултинационалним операцијама. Уз изузетно повећање броја ангажованих припадника Министарства одбране и Војске Србије, проширен је и оквир деловања – поред мисија Уједињених нација наша земља учествује и у мултинационалним операцијама Европске уније. Као један од оснивача Покрета несврстаних земаља, у условима блоковске поделе света, Југославија је међу чланицама Уједињених нација била веома запажена због свог учешћа у мировним мисијама, чиме је давала конкретан допринос очувању мира у свету. У измењеним међународним околностима након „хладног рата“, природа сукоба у свету се битно променила (са међудржавног, тежиште сукоба је померено на ниво унутар држава), а самим тим и начин њиховог решавања. Настављајући традицију учешћа у мировним операцијама Уједињених нација, наша земља даје знатан допринос савременим мултидимензионалним операцијама...",
publisher = "Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
title = "Correlation of parental monitoring and externalising problem behaviour in secondary school students., Povezanost roditeljskog nadzora i eksternalizovanih problema u ponašanju kod učenika srednjih škola",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_10608"
}
Kovačević-Lepojević, M.. (2018). Correlation of parental monitoring and externalising problem behaviour in secondary school students.. 
Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_10608
Kovačević-Lepojević M. Correlation of parental monitoring and externalising problem behaviour in secondary school students.. 2018;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_10608 .
Kovačević-Lepojević, Marina, "Correlation of parental monitoring and externalising problem behaviour in secondary school students." (2018),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_10608 .