@inbook{
author = "Филиповић, Mирко",
year = "2019",
abstract = "Да нова истраживања показују да се друштва више разликују
међу собом по степену утицаја диплома на друштвено позиционирање
индивидуа, него по степену друштвених неједнакости у школском успеху
везаних за социјално порекло, указује Мирко Филиповић у раду Нежељени
ефекти меритократије: јачина утицаја дипломе и ригидност друштвене
репродукције. Аутор наглашава да ако је у неком друштву утицај диплома
на приступ друштвеним позицијама јак, заоштрава се компетиција
међу социјалним актерима и појачавају друштвене неједнакости везане
за школски успех, који постаје готово резервисан за привилеговане
друштвене слојеве. Истовремено јача друштвена репродукција, а друштвена
структура постаје ригиднија. Овај механизам је свакако у супротности са,
у модерним друштвима, општеприхваћеним меритократским идеалом.
Аутор претпоставља и да јачање утицаја диплома подстиче и њихову
инфлацију и девалоризацију. Јачање инструменталне функције школовања
и даље погоршавање ситуације школских „губитника” могу имати негативан
утицај на глобалну друштвену кохезију. Поред тога, у оквиру педагошких
импикације се истичеда кроз слабљење инструменталне функције школе за
постизање друштвеног позиционирања индивидуа, можемо да поспешимо
позитиван утицај образовних система на глобалну друштвену кохезију и
враћање школе изворном значењу речи меритократија.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Настава и учење у процесима модернизације Србије",
booktitle = "Нежељени ефекти меритократије: Јачина утицаја дипломе и ригидности друштвене репродукције",
pages = "49-31",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_412"
}