@conference{
author = "Ђерић, Ивана and Ђевић, Рајка and Станчић, Милан",
year = "2017",
abstract = "У овом раду анализирани су налази добијени у оквиру истраживања TIMSS 2015 који се односе
на професионалне карактеристике наставника и њихове праксе у раду са ученицима четвртог
разреда у настави математике и природних наука. Поред дескриптивних података о наставничким
обележјима и њиховом доприносу постигнућу ученика на тестовима знања, указано је и на
факторе које предвиђају постигнућа ученика. Подаци су представљени кроз поређења са
Хрватском и Мађарском, у односу на међународни просек и резултате који су добијени у студији
TIMSS 2011 за Србију. Узорак су чинили сви учитељи (N=192) који држе наставу математике и
природних наука репрезентативном узорку тестираних ученика (N=4036), као и сами ученици.
Подаци су прикупљени посредством контекстуалних упитника за наставнике и ученике. Обрада
података подразумевала је дескриптивне статистичке поступке, т-тест за независне узорке,
једнофакторску анализу варијансе, као и методе корелационе и регресионе анализе. Учитељи
који су учествовали у истраживању TIMSS 2015 припадају средњој генерацији, имају у просеку 20
година радног искуства, а највећи број њих има завршену вишу или високу школу или основне
студије на факултету. Ученици четвртог разреда чији учитељи имају универзитетско образовање
остварују статистички значајно веће постигнуће у настави математике и природних наука. У
настави оба предмета преовлађују фронтални облици рада, док су недовољно заступљене
истраживачке и експерименталне методе рада. Ученици процењују да је настава математике
и природних наука подстицајна и ангажујућа. Нема великих разлика између праксе рада
учитеља у све три земље, у односу на учитеље из Србије у претходном TIMSS циклусу, као и
на нивоу међународног просека. Главни закључак произашао из спроведених анализа указује
на то да испитиване „наставничке варијабле“ нису статистички повезане са постигнућем
ученика из математике и природних наука. И када је предиктивност скупа фактора који се тичу
професионалних обележја наставника и квалитета наставе била значајна, она је у малој мери
објашањавала постигнућа. У раду се разматрају могући узроци оваквих података, а посебно се
скреће пажња на потребу за мешовитим методолошким приступом у проучавању сложених
и контекстуално условљених појава, као што су наставне праксе и професионална обележја
учитеља, те њихова повезаност са постигнућем ученика.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације",
title = "Квалитет наставе и постигнућа ученика у истраживању TIMSS 2015",
pages = "19-19",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1078"
}