Pejatović, Aleksandra

Link to this page

Authority KeyName Variants
7f6bbee4-a299-4d0c-831a-9ff60bf31e90
  • Pejatović, Aleksandra (2)
Projects

Author's Bibliography

Teacher education and career cycle: Educational level and pathways effects in Serbia and Greece

Marušić-Jablanović, Milica; Pejatović, Aleksandra; Stemberger, Tina

(Beograd : Institut za pedagoška istraživanja, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Marušić-Jablanović, Milica
AU  - Pejatović, Aleksandra
AU  - Stemberger, Tina
PY  - 2018
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/297
AB  - Given the importance of teachers' work and effectiveness, the authors have chosen to study how the teachers' education determines their vocational behavior in terms of enthusiasm and growing and career frustration in Serbia and Greece. They examined the significance of education level and education pathway in mutual interaction and in interaction with intrinsic motivation of career choice. The study used survey methodology. The questionnaire was administered to a convenience sample of 213 secondary school teachers. The results indicate that career characteristics do not differ with respect to the level of formal education and the authors conclude that transit to the world of work can be made after the bachelor level, when the bachelor program includes adequate pedagogical preparation. The effect of education pathway interaction with intrinsic motivation was significant in the sample of Greek teachers. Teachers, who had undergone more thorough preparation for teaching, have developed their job attitudes independently from their career choice motivations. The lesser significance of initial motivation for teaching is interpreted as a possibility to compensate for lower levels of motivation by developing teaching competences, i.e. facilitating self-efficacy through teacher training. No evidence of teacher preparation effects was found in the Serbian sample, indicating that teachers educated according to the old system pathways cannot be expected to achieve different job attitude.
AB  - С обзиром на значај рада наставника као и његове ефикасности, ауторке су се
определиле да проуче како образовање наставника одређује њихово професионално понашање у терминима ентузијазма и раста и каријерне фрустрације,
у Србији и Грчкој. Испитиван је значај образовног нивоа и образовног пута у
међусобној интеракцији и у интеракцији са унутрашњом мотивацијом професионалног избора. Спроведено је анкетно истраживање. Упитник је задат
пригодном узорку од 213 наставника средњих школа. Резултати показују да се
карактеристике каријере наставника не разликују с обзиром на ниво формалног образовања и ауторке закључују да је транзиција у свет рада могућа након
завршених основних студија, у случају да основне студије укључују и адекватну педагошку припрему. Пут образовања је статистички значајно повезан са
унутрашњом мотивацијом на узорку грчких наставника. Наставници који су
прошли темељнију припрему за рад у настави развили су однос према послу
независан од мотивације која их је определила за наставничку каријеру. Налаз
о мањем значају иницијалне мотивације може да се протумачи као могућност
компензовања нижег нивоа мотивације развијањем наставничких компетенција, односно поспешивањем самоефикасности кроз образовање наставника.
На узорку наставника из Србије нису пронађени докази о ефектима припреме
наставника, што указује на то да се од наставника који су се образовали различитим путевима у оквиру старих системских решења, не може очекивати
различит однос према послу.
AB  - Учитывая значение работы улителя и его эффективности, авторы решились
исследить, каким образом образование уьителей определяет их профессиональное поведение в терминах энтузиазма и подъема, с одной стороны, и
фрустрации в карьере, с другой, в Сербии и Греции. Исследовалось значение
образовательного уровня и путей образования в их взаимодействии и во взаимодействии с внутренней мотивацией профессионального выбора. Нами
проведено анкетное исследование. Вопросник был применен на корпусе 213
учителей средних школ. Результаты показывают, что характеристики карьеры
учителей не различаются соответственно уровню формального образования.
Авторы приходят к выводу, что транзиция в мир труда возможна после окончания бакалавриата, при условии, чтобы базовый уровень вузовского образования охватывал и адекватную педагогическую подготовку. Путь образования
статистически значачительно связян с внутренней мотивацией, как показывает корпус греческих учителей. Учителя с более высоким уровнем подготовки
развивают отношение к работе независимо от мотивации, определившей их
к профессии учителя. Вывод о сравнительно небольшом значении начальной
мотивации может интерпретироваться как возможность компенсации более
низкого уровня мотивации путем развития профессиональных компетенций
учителя, т. е. поощрением самоэффективности в процессе образования учителей. На корпусе испытуемых из Сербии не были выявлены доказательства об
эффектах подготовки учителей, что указывает на то, что от учителей, образовавшихся различными путями в рамках традиционных системных решений,
нельзя ожидать другого отношения к работе.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
T2  - Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja
T1  - Teacher education and career cycle: Educational level and pathways effects in Serbia and Greece
T1  - Образовање наставника и њихов каријерни циклус: Ефекти нивоа и путева образовања у Србији и Грчкој
T1  - Образование учителей и их цикл карьеры: Эффектю уровней и путей образования в Сербии и Греции
EP  - 208
IS  - 2
SP  - 189
VL  - 50
DO  - 10.2298/ZIPI1802189M
ER  - 
@article{
author = "Marušić-Jablanović, Milica and Pejatović, Aleksandra and Stemberger, Tina",
year = "2018",
abstract = "Given the importance of teachers' work and effectiveness, the authors have chosen to study how the teachers' education determines their vocational behavior in terms of enthusiasm and growing and career frustration in Serbia and Greece. They examined the significance of education level and education pathway in mutual interaction and in interaction with intrinsic motivation of career choice. The study used survey methodology. The questionnaire was administered to a convenience sample of 213 secondary school teachers. The results indicate that career characteristics do not differ with respect to the level of formal education and the authors conclude that transit to the world of work can be made after the bachelor level, when the bachelor program includes adequate pedagogical preparation. The effect of education pathway interaction with intrinsic motivation was significant in the sample of Greek teachers. Teachers, who had undergone more thorough preparation for teaching, have developed their job attitudes independently from their career choice motivations. The lesser significance of initial motivation for teaching is interpreted as a possibility to compensate for lower levels of motivation by developing teaching competences, i.e. facilitating self-efficacy through teacher training. No evidence of teacher preparation effects was found in the Serbian sample, indicating that teachers educated according to the old system pathways cannot be expected to achieve different job attitude., С обзиром на значај рада наставника као и његове ефикасности, ауторке су се
определиле да проуче како образовање наставника одређује њихово професионално понашање у терминима ентузијазма и раста и каријерне фрустрације,
у Србији и Грчкој. Испитиван је значај образовног нивоа и образовног пута у
међусобној интеракцији и у интеракцији са унутрашњом мотивацијом професионалног избора. Спроведено је анкетно истраживање. Упитник је задат
пригодном узорку од 213 наставника средњих школа. Резултати показују да се
карактеристике каријере наставника не разликују с обзиром на ниво формалног образовања и ауторке закључују да је транзиција у свет рада могућа након
завршених основних студија, у случају да основне студије укључују и адекватну педагошку припрему. Пут образовања је статистички значајно повезан са
унутрашњом мотивацијом на узорку грчких наставника. Наставници који су
прошли темељнију припрему за рад у настави развили су однос према послу
независан од мотивације која их је определила за наставничку каријеру. Налаз
о мањем значају иницијалне мотивације може да се протумачи као могућност
компензовања нижег нивоа мотивације развијањем наставничких компетенција, односно поспешивањем самоефикасности кроз образовање наставника.
На узорку наставника из Србије нису пронађени докази о ефектима припреме
наставника, што указује на то да се од наставника који су се образовали различитим путевима у оквиру старих системских решења, не може очекивати
различит однос према послу., Учитывая значение работы улителя и его эффективности, авторы решились
исследить, каким образом образование уьителей определяет их профессиональное поведение в терминах энтузиазма и подъема, с одной стороны, и
фрустрации в карьере, с другой, в Сербии и Греции. Исследовалось значение
образовательного уровня и путей образования в их взаимодействии и во взаимодействии с внутренней мотивацией профессионального выбора. Нами
проведено анкетное исследование. Вопросник был применен на корпусе 213
учителей средних школ. Результаты показывают, что характеристики карьеры
учителей не различаются соответственно уровню формального образования.
Авторы приходят к выводу, что транзиция в мир труда возможна после окончания бакалавриата, при условии, чтобы базовый уровень вузовского образования охватывал и адекватную педагогическую подготовку. Путь образования
статистически значачительно связян с внутренней мотивацией, как показывает корпус греческих учителей. Учителя с более высоким уровнем подготовки
развивают отношение к работе независимо от мотивации, определившей их
к профессии учителя. Вывод о сравнительно небольшом значении начальной
мотивации может интерпретироваться как возможность компенсации более
низкого уровня мотивации путем развития профессиональных компетенций
учителя, т. е. поощрением самоэффективности в процессе образования учителей. На корпусе испытуемых из Сербии не были выявлены доказательства об
эффектах подготовки учителей, что указывает на то, что от учителей, образовавшихся различными путями в рамках традиционных системных решений,
нельзя ожидать другого отношения к работе.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja",
journal = "Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja",
title = "Teacher education and career cycle: Educational level and pathways effects in Serbia and Greece, Образовање наставника и њихов каријерни циклус: Ефекти нивоа и путева образовања у Србији и Грчкој, Образование учителей и их цикл карьеры: Эффектю уровней и путей образования в Сербии и Греции",
pages = "208-189",
number = "2",
volume = "50",
doi = "10.2298/ZIPI1802189M"
}
Marušić-Jablanović, M., Pejatović, A.,& Stemberger, T.. (2018). Teacher education and career cycle: Educational level and pathways effects in Serbia and Greece. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja
Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 50(2), 189-208.
https://doi.org/10.2298/ZIPI1802189M
Marušić-Jablanović M, Pejatović A, Stemberger T. Teacher education and career cycle: Educational level and pathways effects in Serbia and Greece. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja. 2018;50(2):189-208.
doi:10.2298/ZIPI1802189M .
Marušić-Jablanović, Milica, Pejatović, Aleksandra, Stemberger, Tina, "Teacher education and career cycle: Educational level and pathways effects in Serbia and Greece" in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 50, no. 2 (2018):189-208,
https://doi.org/10.2298/ZIPI1802189M . .
1

Factors of teacher participation in professional development

Marušić, Milica; Pejatović, Aleksandra

(Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Marušić, Milica
AU  - Pejatović, Aleksandra
PY  - 2013
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/207
AB  - The study of adult participation in educational activities is a fairly common topic in the field of Andragogy. In this paper attention is focussed on teacher participation in professional development programmes. The empirical research was aimed at examining the role of a set of factors of teacher participation in forms of professional development in relation to frequency of participation and to the area to which the development programme belongs. By factor analysis of the most common forms of professional development, from the areas of profession and sciences on education, the five factors were extracted: group out-of-school professional development - sciences on education; group out-of-school professional development - profession; individual professional development - profession; in-school professional development; and individual professional development - sciences on education. The results indicate that the importance of participation factors varies in the case of different forms of professional development of teachers.
AB  - Proučavanje participacije odraslih u obrazovnim aktivnostima je prilično česta tema u oblasti andragogije. U ovom radu pažnja je usmerena ka participaciji nastavnika u programima profesionalnog usavršavanja. Empirijsko istraživanje imalo je za cilj da se ispita uloga seta činilaca participacije nastavnika u oblicima profesionalnog usavršavanja, i to s obzirom na učestalost participacije i na oblast kojoj program usavršavanja pripada. Faktorskom analizom najčešćih oblika usavršavanja, iz oblasti struke i nauka o vaspitanju i obrazovanju, ekstrahovano je pet faktora: grupno izvanškolsko usavršavanje - nauke o vaspitanju i obrazovanju; grupno izvanškolsko usavršavanje - struka; individualno usavršavanje - struka; unutar školsko usavršavanje; i individualno usavršavanje - nauke o vaspitanju i obrazovanju. Rezultati pokazuju da se značaj činilaca participacije razlikuje kada je reč o različitim oblicima profesionalnog usavršavanja nastavnika.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
T2  - Andragoške studije
T1  - Factors of teacher participation in professional development
T1  - Činioci participacije nastavnika u profesionalnom usavršavanju
EP  - 130
IS  - 1
SP  - 117
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_207
ER  - 
@article{
author = "Marušić, Milica and Pejatović, Aleksandra",
year = "2013",
abstract = "The study of adult participation in educational activities is a fairly common topic in the field of Andragogy. In this paper attention is focussed on teacher participation in professional development programmes. The empirical research was aimed at examining the role of a set of factors of teacher participation in forms of professional development in relation to frequency of participation and to the area to which the development programme belongs. By factor analysis of the most common forms of professional development, from the areas of profession and sciences on education, the five factors were extracted: group out-of-school professional development - sciences on education; group out-of-school professional development - profession; individual professional development - profession; in-school professional development; and individual professional development - sciences on education. The results indicate that the importance of participation factors varies in the case of different forms of professional development of teachers., Proučavanje participacije odraslih u obrazovnim aktivnostima je prilično česta tema u oblasti andragogije. U ovom radu pažnja je usmerena ka participaciji nastavnika u programima profesionalnog usavršavanja. Empirijsko istraživanje imalo je za cilj da se ispita uloga seta činilaca participacije nastavnika u oblicima profesionalnog usavršavanja, i to s obzirom na učestalost participacije i na oblast kojoj program usavršavanja pripada. Faktorskom analizom najčešćih oblika usavršavanja, iz oblasti struke i nauka o vaspitanju i obrazovanju, ekstrahovano je pet faktora: grupno izvanškolsko usavršavanje - nauke o vaspitanju i obrazovanju; grupno izvanškolsko usavršavanje - struka; individualno usavršavanje - struka; unutar školsko usavršavanje; i individualno usavršavanje - nauke o vaspitanju i obrazovanju. Rezultati pokazuju da se značaj činilaca participacije razlikuje kada je reč o različitim oblicima profesionalnog usavršavanja nastavnika.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd",
journal = "Andragoške studije",
title = "Factors of teacher participation in professional development, Činioci participacije nastavnika u profesionalnom usavršavanju",
pages = "130-117",
number = "1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_207"
}
Marušić, M.,& Pejatović, A.. (2013). Factors of teacher participation in professional development. in Andragoške studije
Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd.(1), 117-130.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_207
Marušić M, Pejatović A. Factors of teacher participation in professional development. in Andragoške studije. 2013;(1):117-130.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_207 .
Marušić, Milica, Pejatović, Aleksandra, "Factors of teacher participation in professional development" in Andragoške studije, no. 1 (2013):117-130,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_207 .