Јакшић, Ивана

Link to this page

Authority KeyName Variants
379d883d-86f4-4b83-9abf-7513e4483e4d
  • Јакшић, Ивана (2)
Projects

Author's Bibliography

Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019

Јошић, Смиљана; Јакшић, Ивана; Теодоровић, Јелена

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2021)

TY  - CONF
AU  - Јошић, Смиљана
AU  - Јакшић, Ивана
AU  - Теодоровић, Јелена
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/528
AB  - Истраживања о чиниоцима постигнућа ученика дају значајне податке
креаторима образовних политика али и свим осталим учесницима образовног
система, почевши од наставника и директора до научноистраживачке
заједнице. Стога је циљ овог рада био да се идентификују значајни предиктори
постигнућа ученика у Србији из области математике и природних наука у
студији TIMSS 2019. У оквиру референтног оквира TIMSS студије налази се
велики број контекстуалних фактора са три нивоа утицаја: (1) ученички, (2)
наставни, (3) школски. Сходно томе, подаци из ове студије анализирани су
помоћу технике хијерархијског линеарног моделовања која, уважавајући
хијерархијску структуру података, квантификује независне доприносе
појединачних фактора и омогућава раздвајање варијансе која потиче са
различитих нивоа утицаја. Почетни модел са три нивоа (без предиктора)
показао је да највећи проценат варирања у постигнућима ученика потиче од
индивидуалних разлика међу ученицима и то за обе области: математика (76%)
и природне науке (71%). Фактори на нивоу школе објашњавају 14% варијансе
постигнућа за област математике и 18% за област природних наука. Наставни
фактори објашњавају најмањи проценат варијансе за обе испитиване области (МАТ: 10%, ПН: 11%). Од појединачних фактора који потичу са ученичког нивоа
показало се да највећи утицај на постигнуће ученика имају образовање
родитеља (МАТ: 22%, ПН: 24%), кућни ресурси за учење (МАТ: 9%, ПН: 6%),
самопоуздање у вези са математиком и природним наукама (МАТ: 9%, ПН: 2%)
али и различите активности родитеља и задаци усмерени на рано учење у
домену читалачке и математичке писмености. Као значајни ефекти школских
и наставних фактора издвајају се изостајање ученика са наставе (МАТ: 0,6%,
ПН: 0,9%), перцепција родитеља/старатеља о школи њиховог детета (МАТ:
0,1%, ПН: 0,6%) и вршњачко насиље (МАТ: 0,4%, ПН: 0,7%). Резултати добијеног
модела упоређени су са подацима из студије TIMSS 2015 и формулисане су
препоруке за образовне политике.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - TIMSS2019 : резултати и импликације
T1  - Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019
EP  - 27
SP  - 26
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528
ER  - 
@conference{
author = "Јошић, Смиљана and Јакшић, Ивана and Теодоровић, Јелена",
year = "2021",
abstract = "Истраживања о чиниоцима постигнућа ученика дају значајне податке
креаторима образовних политика али и свим осталим учесницима образовног
система, почевши од наставника и директора до научноистраживачке
заједнице. Стога је циљ овог рада био да се идентификују значајни предиктори
постигнућа ученика у Србији из области математике и природних наука у
студији TIMSS 2019. У оквиру референтног оквира TIMSS студије налази се
велики број контекстуалних фактора са три нивоа утицаја: (1) ученички, (2)
наставни, (3) школски. Сходно томе, подаци из ове студије анализирани су
помоћу технике хијерархијског линеарног моделовања која, уважавајући
хијерархијску структуру података, квантификује независне доприносе
појединачних фактора и омогућава раздвајање варијансе која потиче са
различитих нивоа утицаја. Почетни модел са три нивоа (без предиктора)
показао је да највећи проценат варирања у постигнућима ученика потиче од
индивидуалних разлика међу ученицима и то за обе области: математика (76%)
и природне науке (71%). Фактори на нивоу школе објашњавају 14% варијансе
постигнућа за област математике и 18% за област природних наука. Наставни
фактори објашњавају најмањи проценат варијансе за обе испитиване области (МАТ: 10%, ПН: 11%). Од појединачних фактора који потичу са ученичког нивоа
показало се да највећи утицај на постигнуће ученика имају образовање
родитеља (МАТ: 22%, ПН: 24%), кућни ресурси за учење (МАТ: 9%, ПН: 6%),
самопоуздање у вези са математиком и природним наукама (МАТ: 9%, ПН: 2%)
али и различите активности родитеља и задаци усмерени на рано учење у
домену читалачке и математичке писмености. Као значајни ефекти школских
и наставних фактора издвајају се изостајање ученика са наставе (МАТ: 0,6%,
ПН: 0,9%), перцепција родитеља/старатеља о школи њиховог детета (МАТ:
0,1%, ПН: 0,6%) и вршњачко насиље (МАТ: 0,4%, ПН: 0,7%). Резултати добијеног
модела упоређени су са подацима из студије TIMSS 2015 и формулисане су
препоруке за образовне политике.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације",
title = "Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019",
pages = "27-26",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528"
}
Јошић, С., Јакшић, И.,& Теодоровић, Ј.. (2021). Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 26-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528
Јошић С, Јакшић И, Теодоровић Ј. Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:26-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528 .
Јошић, Смиљана, Јакшић, Ивана, Теодоровић, Јелена, "Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):26-27,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528 .

Чиниоци постигнућа ученика из Србије у области математике

Јакшић, Ивана; Марушић Јаблановић, Милица; Гутвајн, Николета

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2017)

TY  - CHAP
AU  - Јакшић, Ивана
AU  - Марушић Јаблановић, Милица
AU  - Гутвајн, Николета
PY  - 2017
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/616
AB  - In the modern world, science literacy is considered to be one of the key competencies that should be developed
during education and it is emphasized that a certain degree of understanding of sciences is necessary, so that
people could, make informed decisions about themselves and the world they live in. In that sense, the results
of TIMSS on science achievement represent an important indicator of a science literacy of elementary school
students and in that way, indirectly, they testify about the quality of part of the national education system
as well as its “positioning“ in an international context. The aim of this paper is to present the main results
which elementary school fourth graders in Serbia achieved on TIMSS 2015 science tests, as well as to compare
achievement in two research cycles (2011–2015). The results show that our student achievement (525 points)
is significantly considerably higher than the TIMSS 2015 scale average (>500), which is a positive indicator of
the first-level education system in Serbia. In other words, we can make a conclusion that the goals of science
teaching from the first to the fourth grade of primary school in Serbia are, to a large extent, successfully
implemented. According to the average science achievement, Serbia leveled the score with numerous more
developed countries in regard to their socioeconomic status and even has a better score than some of them
(e.g. Belgium, Portugal, France, Cyprus). Besides, a trend of improving our student achievement in science, in
comparison with the previous cycle, has been noted. It is particularly important that a significant progress
has been made in the domain of more complex student cognitive skills. Namely, in comparison with 2011,
our students had higher scores in solving the tasks that required the application of knowledge from science.
The science results obtained from both TIMSS cycles, conducted with fourth graders in Serbia, are especially
encouraging if we compare them to the results in previous international research studies at older ages (TIMSS
and PISA). It turns out that students at the end of elementary school experience problems in solving complex
tasks. Also, more than one-third of students at the end of elementary school education haven’t achieved a
functional literacy level in the science domain. A significant progress in our student achievement in science
at the end of the first-level education system obliges researchers in education to analyze potential contextual
factors that contributed to that. In this way, recommendations for planning future activities for the purpose of
teaching improvement, on the basis of research evidence, could be given.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука
T1  - Чиниоци постигнућа ученика из Србије у области математике
T1  - Student achievement in science: main results, trends, and curriculum
EP  - 94
SP  - 67
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_616
ER  - 
@inbook{
author = "Јакшић, Ивана and Марушић Јаблановић, Милица and Гутвајн, Николета",
year = "2017",
abstract = "In the modern world, science literacy is considered to be one of the key competencies that should be developed
during education and it is emphasized that a certain degree of understanding of sciences is necessary, so that
people could, make informed decisions about themselves and the world they live in. In that sense, the results
of TIMSS on science achievement represent an important indicator of a science literacy of elementary school
students and in that way, indirectly, they testify about the quality of part of the national education system
as well as its “positioning“ in an international context. The aim of this paper is to present the main results
which elementary school fourth graders in Serbia achieved on TIMSS 2015 science tests, as well as to compare
achievement in two research cycles (2011–2015). The results show that our student achievement (525 points)
is significantly considerably higher than the TIMSS 2015 scale average (>500), which is a positive indicator of
the first-level education system in Serbia. In other words, we can make a conclusion that the goals of science
teaching from the first to the fourth grade of primary school in Serbia are, to a large extent, successfully
implemented. According to the average science achievement, Serbia leveled the score with numerous more
developed countries in regard to their socioeconomic status and even has a better score than some of them
(e.g. Belgium, Portugal, France, Cyprus). Besides, a trend of improving our student achievement in science, in
comparison with the previous cycle, has been noted. It is particularly important that a significant progress
has been made in the domain of more complex student cognitive skills. Namely, in comparison with 2011,
our students had higher scores in solving the tasks that required the application of knowledge from science.
The science results obtained from both TIMSS cycles, conducted with fourth graders in Serbia, are especially
encouraging if we compare them to the results in previous international research studies at older ages (TIMSS
and PISA). It turns out that students at the end of elementary school experience problems in solving complex
tasks. Also, more than one-third of students at the end of elementary school education haven’t achieved a
functional literacy level in the science domain. A significant progress in our student achievement in science
at the end of the first-level education system obliges researchers in education to analyze potential contextual
factors that contributed to that. In this way, recommendations for planning future activities for the purpose of
teaching improvement, on the basis of research evidence, could be given.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука",
booktitle = "Чиниоци постигнућа ученика из Србије у области математике, Student achievement in science: main results, trends, and curriculum",
pages = "94-67",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_616"
}
Јакшић, И., Марушић Јаблановић, М.,& Гутвајн, Н.. (2017). Чиниоци постигнућа ученика из Србије у области математике. in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука
Београд : Институт за педагошка истраживања., 67-94.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_616
Јакшић И, Марушић Јаблановић М, Гутвајн Н. Чиниоци постигнућа ученика из Србије у области математике. in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука. 2017;:67-94.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_616 .
Јакшић, Ивана, Марушић Јаблановић, Милица, Гутвајн, Николета, "Чиниоци постигнућа ученика из Србије у области математике" in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука (2017):67-94,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_616 .