IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019

Thumbnail
2021
Cinioci_postignuca_2021.pdf (2.159Mb)
Authors
Јошић, Смиљана
Јакшић, Ивана
Теодоровић, Јелена
Contributors
Ђерић, Ивана
Гутвајн, Николета
Јошић, Смиљана
Шева, Нада
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Истраживања о чиниоцима постигнућа ученика дају значајне податке креаторима образовних политика али и свим осталим учесницима образовног система, почевши од наставника и директора до научноистраживачке заједнице. Стога је циљ овог рада био да се идентификују значајни предиктори постигнућа ученика у Србији из области математике и природних наука у студији TIMSS 2019. У оквиру референтног оквира TIMSS студије налази се велики број контекстуалних фактора са три нивоа утицаја: (1) ученички, (2) наставни, (3) школски. Сходно томе, подаци из ове студије анализирани су помоћу технике хијерархијског линеарног моделовања која, уважавајући хијерархијску структуру података, квантификује независне доприносе појединачних фактора и омогућава раздвајање варијансе која потиче са различитих нивоа утицаја. Почетни модел са три нивоа (без предиктора) показао је да највећи проценат варирања у постигнућима ученика потиче од индивидуалних разлика међу ученицима и то за обе области: математика (...76%) и природне науке (71%). Фактори на нивоу школе објашњавају 14% варијансе постигнућа за област математике и 18% за област природних наука. Наставни фактори објашњавају најмањи проценат варијансе за обе испитиване области (МАТ: 10%, ПН: 11%). Од појединачних фактора који потичу са ученичког нивоа показало се да највећи утицај на постигнуће ученика имају образовање родитеља (МАТ: 22%, ПН: 24%), кућни ресурси за учење (МАТ: 9%, ПН: 6%), самопоуздање у вези са математиком и природним наукама (МАТ: 9%, ПН: 2%) али и различите активности родитеља и задаци усмерени на рано учење у домену читалачке и математичке писмености. Као значајни ефекти школских и наставних фактора издвајају се изостајање ученика са наставе (МАТ: 0,6%, ПН: 0,9%), перцепција родитеља/старатеља о школи њиховог детета (МАТ: 0,1%, ПН: 0,6%) и вршњачко насиље (МАТ: 0,4%, ПН: 0,7%). Резултати добијеног модела упоређени су са подацима из студије TIMSS 2015 и формулисане су препоруке за образовне политике.

Keywords:
ХЛМ анализа / ученици четвртог разреда / фактори постигнућа
Source:
TIMSS2019 : резултати и импликације, 2021, 26-27
Publisher:
  • Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
  • Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)
  • 404-02-42/2018-17
Note:
  • Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa”

ISBN: 978-86-7447-155-5

[ Google Scholar ]
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/528
Collections
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
Institution/Community
IPI
TY  - CONF
AU  - Јошић, Смиљана
AU  - Јакшић, Ивана
AU  - Теодоровић, Јелена
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/528
AB  - Истраживања о чиниоцима постигнућа ученика дају значајне податке
креаторима образовних политика али и свим осталим учесницима образовног
система, почевши од наставника и директора до научноистраживачке
заједнице. Стога је циљ овог рада био да се идентификују значајни предиктори
постигнућа ученика у Србији из области математике и природних наука у
студији TIMSS 2019. У оквиру референтног оквира TIMSS студије налази се
велики број контекстуалних фактора са три нивоа утицаја: (1) ученички, (2)
наставни, (3) школски. Сходно томе, подаци из ове студије анализирани су
помоћу технике хијерархијског линеарног моделовања која, уважавајући
хијерархијску структуру података, квантификује независне доприносе
појединачних фактора и омогућава раздвајање варијансе која потиче са
различитих нивоа утицаја. Почетни модел са три нивоа (без предиктора)
показао је да највећи проценат варирања у постигнућима ученика потиче од
индивидуалних разлика међу ученицима и то за обе области: математика (76%)
и природне науке (71%). Фактори на нивоу школе објашњавају 14% варијансе
постигнућа за област математике и 18% за област природних наука. Наставни
фактори објашњавају најмањи проценат варијансе за обе испитиване области (МАТ: 10%, ПН: 11%). Од појединачних фактора који потичу са ученичког нивоа
показало се да највећи утицај на постигнуће ученика имају образовање
родитеља (МАТ: 22%, ПН: 24%), кућни ресурси за учење (МАТ: 9%, ПН: 6%),
самопоуздање у вези са математиком и природним наукама (МАТ: 9%, ПН: 2%)
али и различите активности родитеља и задаци усмерени на рано учење у
домену читалачке и математичке писмености. Као значајни ефекти школских
и наставних фактора издвајају се изостајање ученика са наставе (МАТ: 0,6%,
ПН: 0,9%), перцепција родитеља/старатеља о школи њиховог детета (МАТ:
0,1%, ПН: 0,6%) и вршњачко насиље (МАТ: 0,4%, ПН: 0,7%). Резултати добијеног
модела упоређени су са подацима из студије TIMSS 2015 и формулисане су
препоруке за образовне политике.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - TIMSS2019 : резултати и импликације
T1  - Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019
EP  - 27
SP  - 26
ER  - 
@conference{
author = "Јошић, Смиљана and Јакшић, Ивана and Теодоровић, Јелена",
year = "2021",
abstract = "Истраживања о чиниоцима постигнућа ученика дају значајне податке
креаторима образовних политика али и свим осталим учесницима образовног
система, почевши од наставника и директора до научноистраживачке
заједнице. Стога је циљ овог рада био да се идентификују значајни предиктори
постигнућа ученика у Србији из области математике и природних наука у
студији TIMSS 2019. У оквиру референтног оквира TIMSS студије налази се
велики број контекстуалних фактора са три нивоа утицаја: (1) ученички, (2)
наставни, (3) школски. Сходно томе, подаци из ове студије анализирани су
помоћу технике хијерархијског линеарног моделовања која, уважавајући
хијерархијску структуру података, квантификује независне доприносе
појединачних фактора и омогућава раздвајање варијансе која потиче са
различитих нивоа утицаја. Почетни модел са три нивоа (без предиктора)
показао је да највећи проценат варирања у постигнућима ученика потиче од
индивидуалних разлика међу ученицима и то за обе области: математика (76%)
и природне науке (71%). Фактори на нивоу школе објашњавају 14% варијансе
постигнућа за област математике и 18% за област природних наука. Наставни
фактори објашњавају најмањи проценат варијансе за обе испитиване области (МАТ: 10%, ПН: 11%). Од појединачних фактора који потичу са ученичког нивоа
показало се да највећи утицај на постигнуће ученика имају образовање
родитеља (МАТ: 22%, ПН: 24%), кућни ресурси за учење (МАТ: 9%, ПН: 6%),
самопоуздање у вези са математиком и природним наукама (МАТ: 9%, ПН: 2%)
али и различите активности родитеља и задаци усмерени на рано учење у
домену читалачке и математичке писмености. Као значајни ефекти школских
и наставних фактора издвајају се изостајање ученика са наставе (МАТ: 0,6%,
ПН: 0,9%), перцепција родитеља/старатеља о школи њиховог детета (МАТ:
0,1%, ПН: 0,6%) и вршњачко насиље (МАТ: 0,4%, ПН: 0,7%). Резултати добијеног
модела упоређени су са подацима из студије TIMSS 2015 и формулисане су
препоруке за образовне политике.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације",
title = "Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019",
pages = "27-26"
}
Јошић, С., Јакшић, И.,& Теодоровић, Ј.. (2021). Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 26-27.
Јошић С, Јакшић И, Теодоровић Ј. Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:26-27..
Јошић, Смиљана, Јакшић, Ивана, Теодоровић, Јелена, "Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):26-27.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB