Vesić, Zoran

Link to this page

Authority KeyName Variants
445eb261-8ffd-4891-9a79-d1714b05d308
  • Vesić, Zoran (1)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji

Jakšić, Ivana; Jošić, Smiljana; Vesić, Zoran

(Beograd : Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka, 2021)

TY  - CONF
AU  - Jakšić, Ivana
AU  - Jošić, Smiljana
AU  - Vesić, Zoran
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/877
AB  - Na teritoriji Republike Srbije dostupni su različiti pripremni programi za tranziciju u
roditeljstvo i kompetentno obavljanje roditeljske uloge tokom prvih godina detetovog života,
popularno nazvani škole roditeljstva. Ovi programi realizuju se pri državnim domovima zdravlja,
privatnim bolnicama, nevladinim organizacijama i privatnim kompanijama. Mali broj istraživanja
bavio se deskripcijom i evaluacijom škola roditeljstva u Srbiji.
Cilj ovog istraživanja bio je da ispita učestalost pohađanja, karakteristike i zadovoljstvo
školama roditeljstva među roditeljima dece ranog uzrasta (0-3 godina) u Srbiji. Primenom onlajn
upitnika ispitano je 1409 roditelja (84% majki), od čega 45% sa teritorije Beograda. Trećina
roditelja iz uzorka pohađala je neku od škola roditeljstva (36% majki i 17% očeva). Najposećenije
su besplatne škole roditeljstva pri državnim domovima zdravlja (89%). Najveći broj škola roditelje
edukuje u domenu pripreme za porođaj i zadovoljenja fizioloških potreba deteta (90% škola), dok
se znatno ređe obrađuju teme u oblasti mentalnog zdravlja roditelja, pozitivne rane roditeljske
prakse i rani psihološki razvoj deteta (65% škola). Škole roditeljstva procenjene su kao četvrti
najznačajniji izvor podrške u ranom roditeljstvu, nakon partnera/ke, roditelja i pedijatra/ice, a
ispred patronažne službe, literature, medijskih i onlajn sadržaja, prijatelja i rođaka. Roditelji koji
su pohađali škole roditeljstva imali su nešto više postignuće na testu znanja o ranom razvoju dece
(F(1,671) = 18.60, p < .01, η2 = .03). Ipak, pohađanje nije uticalo na njihovu roditeljsku
samoefikasnost i zadovoljstvo roditeljstvom. Nalazi ukazuju na potrebu za povećanjem
dostupnosti i promocijom škola roditeljstva sa ciljem uključivanja većeg broja majki i očeva, kao
i proširenjem ponude tema koje se obrađuju
PB  - Beograd : Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka
C3  - Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku
T1  - Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji
EP  - 11
SP  - 11
VL  - 41
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877
ER  - 
@conference{
author = "Jakšić, Ivana and Jošić, Smiljana and Vesić, Zoran",
year = "2021",
abstract = "Na teritoriji Republike Srbije dostupni su različiti pripremni programi za tranziciju u
roditeljstvo i kompetentno obavljanje roditeljske uloge tokom prvih godina detetovog života,
popularno nazvani škole roditeljstva. Ovi programi realizuju se pri državnim domovima zdravlja,
privatnim bolnicama, nevladinim organizacijama i privatnim kompanijama. Mali broj istraživanja
bavio se deskripcijom i evaluacijom škola roditeljstva u Srbiji.
Cilj ovog istraživanja bio je da ispita učestalost pohađanja, karakteristike i zadovoljstvo
školama roditeljstva među roditeljima dece ranog uzrasta (0-3 godina) u Srbiji. Primenom onlajn
upitnika ispitano je 1409 roditelja (84% majki), od čega 45% sa teritorije Beograda. Trećina
roditelja iz uzorka pohađala je neku od škola roditeljstva (36% majki i 17% očeva). Najposećenije
su besplatne škole roditeljstva pri državnim domovima zdravlja (89%). Najveći broj škola roditelje
edukuje u domenu pripreme za porođaj i zadovoljenja fizioloških potreba deteta (90% škola), dok
se znatno ređe obrađuju teme u oblasti mentalnog zdravlja roditelja, pozitivne rane roditeljske
prakse i rani psihološki razvoj deteta (65% škola). Škole roditeljstva procenjene su kao četvrti
najznačajniji izvor podrške u ranom roditeljstvu, nakon partnera/ke, roditelja i pedijatra/ice, a
ispred patronažne službe, literature, medijskih i onlajn sadržaja, prijatelja i rođaka. Roditelji koji
su pohađali škole roditeljstva imali su nešto više postignuće na testu znanja o ranom razvoju dece
(F(1,671) = 18.60, p < .01, η2 = .03). Ipak, pohađanje nije uticalo na njihovu roditeljsku
samoefikasnost i zadovoljstvo roditeljstvom. Nalazi ukazuju na potrebu za povećanjem
dostupnosti i promocijom škola roditeljstva sa ciljem uključivanja većeg broja majki i očeva, kao
i proširenjem ponude tema koje se obrađuju",
publisher = "Beograd : Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka",
journal = "Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku",
title = "Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji",
pages = "11-11",
volume = "41",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877"
}
Jakšić, I., Jošić, S.,& Vesić, Z.. (2021). Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji. in Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku
Beograd : Univerzitet u Beogradu – Fakultet političkih nauka., 41, 11-11.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877
Jakšić I, Jošić S, Vesić Z. Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji. in Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku. 2021;41:11-11.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877 .
Jakšić, Ivana, Jošić, Smiljana, Vesić, Zoran, "Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji" in Solidarnost u svetu koji se menja : Perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku, 41 (2021):11-11,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_877 .