Приказ основних података о документу

Capacity for mentalization in adolescents: The contribution of parenting styles

dc.contributorŠevkušić, Slavica
dc.creatorЖивковић Ранчић, Жана
dc.creatorТодоровић, Јелисавета
dc.date.accessioned2023-08-14T10:46:12Z
dc.date.available2023-08-14T10:46:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0579-6431
dc.identifier.issn1820-9270 (Online)
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/947
dc.description.abstractАуторитативни стил родитељства и висок капацитет за ментализацију код адолесцената у литератури су препознати као снажан протективни фактор у очувању менталног здравља адолесцената. Циљ овог истраживања представља испитивање предиктивног доприноса васпитних стилова родитеља капацитету за ментализацију код адолесцената. У истраживању је учествовало 200 средњошколаца (54,5% дечака; просечна старост испитаника је 17 година). Резултати вишеструке регресионе анализе указују да, када је реч о васпитном стилу мајке, димензије ауторитативног стила (регулација и повезаност) значајно позитивно доприносе капацитету за ментализацију, док димензије ауторитарног стила (вербална хостилност и необјашњавање) значајно негативно доприносе развоју ове рефлективне функције. Када је реч о васпитном стилу оца, димензија ауторитативног васпитног стила која значајно доприноси развоју ментализације јесте регулација, а негативан допринос показују димензије ауторитарног стила – необјашњавање и принуда. Главни закључак истраживања јесте да димензије ауторитативног стила родитељства (повезаност и регулација) значајно доприносе развоју капацитета за ментализацију код адолесцената, док димензије ауторитарног родитељског стила (вербална хостилност мајке, необјашњавање оба родитеља и принуда оца), негативно доприносе развоју ментализације. Основне педагошке импликацијe рада односе се на подстицање позитивних стилова родитељства чиме би се унапредио свеукупни развој детета, те и развој капацитета за ментализацију.sr
dc.description.abstractAn authoritative parenting style and a high capacity for mentalization in adolescents have been recognized in the literature as a strong protective factor in preserving the mental health of adolescents. The aim of this research was to examine the predictive contribution of parenting styles to adolescents’ capacity for mentalization. Two hundred high school students participated in the research (54.5% boys; the average age of the respondents was 17 years). The results of multiple regression analysis indicate that, when it comes to the parenting style of the mother, the dimensions of an authoritative style (regulation and connection) contribute significantly positively to an adolescent’s capacity for mentalization, while the dimensions of an authoritarian style (verbal hostility and non-reasoning) contribute significantly negatively to the development of this reflective function. When the father’s parenting style is taken into account, the dimension of an authoritative parenting style that significantly contributes to the development of mentalization is regulation, while the non-reasoning and physical coercion dimensions of an authoritarian style show a negative contribution. The main conclusion of the research is that the dimensions of an authoritative parenting style (connection and regulation) significantly contribute to the development of mentalization capacities in adolescents, while the dimensions of the authoritarian parenting style (verbal hostility of the mother, non-reasoning of both parents andphysical coercion of the father) negatively contribute to the development of mentalization. The basic pedagogical implications of the paper lead towards encouraging positive parenting styles, which would improve the overall development of children, as well as the development of their capacity for mentalization.sr
dc.language.isosrsr
dc.language.isoensr
dc.publisherБеоград : Институт за педагошка истраживањаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200165/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceЗборник Института за педагошка истраживањаsr
dc.subjectваспитни стиловиsr
dc.subjectментализацијаsr
dc.subjectадолесценцијаsr
dc.subjectparenting stylessr
dc.subjectmentalizationsr
dc.subjectadolescencesr
dc.titleКапацитет ментализације код адолесцената: допринос васпитних стилова родитељаsr
dc.titleCapacity for mentalization in adolescents: The contribution of parenting styles
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.epage111
dc.citation.issue1
dc.citation.spage93
dc.citation.volume55
dc.identifier.doidoi.org/10.2298/ZIPI2301093Z
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/2955/0579-64312301093Z.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу