Приказ основних података о документу

The role of personality traits and emotional intelligence in predicting academic stress among university students

dc.contributorŠevkušić, Slavica
dc.creatorМијатовић, Лука
dc.creatorСтрижак, Невена
dc.date.accessioned2023-08-14T10:40:08Z
dc.date.available2023-08-14T10:40:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0579-6431
dc.identifier.issn1820-9270 (Online)
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/946
dc.description.abstractПрема досадашњим истраживањима, академски стрес је повезан и са базичним особинама личности и са емоционалном интелигенцијом као конструктом који се показао као значајан у бројним студијама у домену стреса и менталног здравља. У овом раду испитан је инкрементални допринос црте емоционалне интелигенције у предвиђању академског стреса, поврх базичних особина личности. Студентима (N = 288) су задати следећи инструменти: 1) Скала опаженог академског стреса (PAS), која мери интензитет академског стреса и његова три аспекта; 2) HEXACO ревидирани инвентар личности који садржи скале Поштење–понизност, Емоционалност, Екстраверзија, Сарадљивост, Савесност и Отвореност и 3) TEIQue, за процену црте емоционалне интелигенције (обухвата факторе добробит, самоконтрола, емоционалност и социјабилност). Тестирана су четири хијерархијска регресиона модела сачињена од HEXACO особина личности (у првом кораку) и фактора црте емоционалне интелигенције (у другом кораку) као предиктора, и варијабли академског стреса као критеријума. Резултати показују да HEXACO особине личности објашњавају 8-25% варијансе, док су предиктори другог блока додатно објашњавали 5-7% варијансе варијабли академског стреса. Налази сугеришу да специфичне емоционалне диспозиције личности које обухвата црта емоционалне интелигенције имају значајну улогу у предвиђању академског стреса и потврђују њену инкременталну предиктивну валидност у односу на базичне димензије личности. Практичне импликације добијених резултата односе се на значај програма за планско, циљано подстицање емоционалне интелигенције у контексту образовања.sr
dc.description.abstractAccording to previous studies, academic stress is related to both basic personality traits and emotional intelligence (EI) as a trait which has demonstrated its relevance in numerous research regarding stress and mental health domains. The present study sought to examine the role of trait EI in predicting academic-related stress, while controlling basic personality traits. A sample (N=288) completed: 1) Perceptions of Academic Stress (PAS) Scale, measuring intensity of academic-related stress, 2) HEXACO PI-R comprising traits Honesty-Humility, Emotionality, Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Openness, and 3) the TEIQue, examining trait EI (encompassing factors Well-Being, Self-control, Emotionality, and Sociability). The subjects in this online research were students from the University of Belgrade. Four hierarchical regression models comprising the HEXACO traits (entered 1st) and trait EI factors (entered 2nd) as predictors, and academic stress variables as criterions variables, were tested. HEXACO traits explained 8-25% of variance, while predictors of the second block incrementally explained 5-7% of the variance in academic stress. The current data suggests that specific emotion-related personality dispositions encompassed by trait EI have a significant role in predicting academic-related stress and indicates its incremental predictive validity over basic personality traits. The practical implications of the obtained results refer to the importance of programs for planned, targeted stimulation of EI in the context of education.sr
dc.language.isosrsr
dc.language.isoensr
dc.publisherБеоград : Институт за педагошка истраживањаsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceЗборник Института за педагошка истраживањаsr
dc.subjectакадемски стресsr
dc.subjectHEXACO модел личностиsr
dc.subjectемоционална интелигенцијаsr
dc.subjectTEIQuesr
dc.subjectстудентиsr
dc.subjectacademic stresssr
dc.subjectHEXACO model of personalitysr
dc.subjecttrait emotional intelligencesr
dc.subjectuniversity studentssr
dc.titleУлога црта личности и емоционалне интелигенције у предикцији академског стреса код студенатаsr
dc.titleThe role of personality traits and emotional intelligence in predicting academic stress among university studentssr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.epage92
dc.citation.issue1
dc.citation.spage73
dc.citation.volume55
dc.identifier.doi10.2298/ZIPI2301073M
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/2954/0579-64312301073M.pdf
dc.identifier.scopus2-s2.0-85167689170
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу