Приказ основних података о документу
Мотивациони профили и постигнуће ученика у математици и природним наукама: TIMSS 2019
Motivacioni profili i postignuće učenika u matematici i prirodnim naukama
dc.contributor | Ђерић, Ивана | |
dc.contributor | Гутвајн, Николета | |
dc.contributor | Јошић, Смиљана | |
dc.contributor | Шева, Нада | |
dc.creator | Шевкушић, Славица | |
dc.creator | Мирков, Снежана | |
dc.creator | Лалић Вучетић, Наташа | |
dc.date.accessioned | 2021-07-05T10:37:58Z | |
dc.date.available | 2021-07-05T10:37:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-155-5 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/534 | |
dc.description.abstract | Мотивација ученика за учење и начин на који опажају сопствене компетенције сматрају се важним конструктима за постигнуће ученика у настави и представљају предуслов за целоживотно учење. У овом раду приказани су резултати секундарних анализа података добијених путем упитника за ученике и тестова знања из математике и природних наука у истраживању TIMSS 2019. Циљ рада је да се идентификују и опишу мотивациони профили ученика и да се испита њихова повезаност са постигнућем у математици и природним наукама. Узорак чини 4380 ученика четвртог разреда основних школа у Србији. Мотивациони профили добијени су кластер анализом у коју су укључене две варијабле: уживање у учењу и опажена самоефикасност у оба предмета. За испитивање повезаности мотивационих профила са постигнућем коришћени су тестови значајности разлика и једносмерна анализа варијансе. Као коначна решења изабрана су три кластера мотивационих профила ученика за математику и два кластера за природне науке, који су описани на основу различитих нивоа мотивације и самоефикасности. У математици – у првом и најмањем кластеру су ученици чије су вредности на варијаблама уживање и самоефикасност изузетно високе (19% ученика), у другом су ученици чије су вредности на обе варијабле високе (40,1%), а у трећем су ученици чије су вредности на посматраним варијаблама умерене или ниске (40%). У природним наукама – у првом и мањем кластеру су ученици чије су вредности на обе варијабле изузетно високе или високе (39,4%), а другом кластеру припадају ученици чије су вредности на обе варијабле умерене или ниске (60,6%). Ученици који изражавају вишу мотивацију и већу самоефикасност остварују више постигнуће у односу на ученике који изражавају нижу мотивацију и самоефикасност у оба предмета. Закључено је да се развијањем компетенција ученика за учење и подстицањем позитивног опажања сопствених компетенција може деловати на оснаживање мотивације и на остваривање бољег успеха. Добијени резултати о мотивационим профилима могу значајно допринети осмишљавању интервенција у настави, којима се делује на развој ученика у складу са њиховим потребама и интересовањима. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS// | sr |
dc.relation | 404-02-42/2018-17 | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | TIMSS2019 : резултати и импликације | sr |
dc.subject | мотивациони профили ученика | sr |
dc.subject | математика и природне науке | sr |
dc.subject | самоефикасност | sr |
dc.subject | постигнуће на тестовима знања | sr |
dc.subject | TIMSS 2019 | sr |
dc.subject | motivacioni profili učenika | |
dc.subject | matematika i prirodne nauke | |
dc.subject | samoefikasnost | |
dc.subject | postignuće na testovima znanj | |
dc.title | Мотивациони профили и постигнуће ученика у математици и природним наукама: TIMSS 2019 | sr |
dc.title | Motivacioni profili i postignuće učenika u matematici i prirodnim naukama | |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 41 | |
dc.citation.spage | 40 | |
dc.description.other | Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/1481/Motivacioni_profili_2021.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_534 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |