Теодоровић, Јелена

Link to this page

Authority KeyName Variants
81f1d377-d73e-4c66-b3ac-531e71820eaa
  • Теодоровић, Јелена (4)
Projects

Author's Bibliography

Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019

Јошић, Смиљана; Јакшић, Ивана; Теодоровић, Јелена

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2021)

TY  - CONF
AU  - Јошић, Смиљана
AU  - Јакшић, Ивана
AU  - Теодоровић, Јелена
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/528
AB  - Истраживања о чиниоцима постигнућа ученика дају значајне податке
креаторима образовних политика али и свим осталим учесницима образовног
система, почевши од наставника и директора до научноистраживачке
заједнице. Стога је циљ овог рада био да се идентификују значајни предиктори
постигнућа ученика у Србији из области математике и природних наука у
студији TIMSS 2019. У оквиру референтног оквира TIMSS студије налази се
велики број контекстуалних фактора са три нивоа утицаја: (1) ученички, (2)
наставни, (3) школски. Сходно томе, подаци из ове студије анализирани су
помоћу технике хијерархијског линеарног моделовања која, уважавајући
хијерархијску структуру података, квантификује независне доприносе
појединачних фактора и омогућава раздвајање варијансе која потиче са
различитих нивоа утицаја. Почетни модел са три нивоа (без предиктора)
показао је да највећи проценат варирања у постигнућима ученика потиче од
индивидуалних разлика међу ученицима и то за обе области: математика (76%)
и природне науке (71%). Фактори на нивоу школе објашњавају 14% варијансе
постигнућа за област математике и 18% за област природних наука. Наставни
фактори објашњавају најмањи проценат варијансе за обе испитиване области (МАТ: 10%, ПН: 11%). Од појединачних фактора који потичу са ученичког нивоа
показало се да највећи утицај на постигнуће ученика имају образовање
родитеља (МАТ: 22%, ПН: 24%), кућни ресурси за учење (МАТ: 9%, ПН: 6%),
самопоуздање у вези са математиком и природним наукама (МАТ: 9%, ПН: 2%)
али и различите активности родитеља и задаци усмерени на рано учење у
домену читалачке и математичке писмености. Као значајни ефекти школских
и наставних фактора издвајају се изостајање ученика са наставе (МАТ: 0,6%,
ПН: 0,9%), перцепција родитеља/старатеља о школи њиховог детета (МАТ:
0,1%, ПН: 0,6%) и вршњачко насиље (МАТ: 0,4%, ПН: 0,7%). Резултати добијеног
модела упоређени су са подацима из студије TIMSS 2015 и формулисане су
препоруке за образовне политике.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - TIMSS2019 : резултати и импликације
T1  - Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019
EP  - 27
SP  - 26
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528
ER  - 
@conference{
author = "Јошић, Смиљана and Јакшић, Ивана and Теодоровић, Јелена",
year = "2021",
abstract = "Истраживања о чиниоцима постигнућа ученика дају значајне податке
креаторима образовних политика али и свим осталим учесницима образовног
система, почевши од наставника и директора до научноистраживачке
заједнице. Стога је циљ овог рада био да се идентификују значајни предиктори
постигнућа ученика у Србији из области математике и природних наука у
студији TIMSS 2019. У оквиру референтног оквира TIMSS студије налази се
велики број контекстуалних фактора са три нивоа утицаја: (1) ученички, (2)
наставни, (3) школски. Сходно томе, подаци из ове студије анализирани су
помоћу технике хијерархијског линеарног моделовања која, уважавајући
хијерархијску структуру података, квантификује независне доприносе
појединачних фактора и омогућава раздвајање варијансе која потиче са
различитих нивоа утицаја. Почетни модел са три нивоа (без предиктора)
показао је да највећи проценат варирања у постигнућима ученика потиче од
индивидуалних разлика међу ученицима и то за обе области: математика (76%)
и природне науке (71%). Фактори на нивоу школе објашњавају 14% варијансе
постигнућа за област математике и 18% за област природних наука. Наставни
фактори објашњавају најмањи проценат варијансе за обе испитиване области (МАТ: 10%, ПН: 11%). Од појединачних фактора који потичу са ученичког нивоа
показало се да највећи утицај на постигнуће ученика имају образовање
родитеља (МАТ: 22%, ПН: 24%), кућни ресурси за учење (МАТ: 9%, ПН: 6%),
самопоуздање у вези са математиком и природним наукама (МАТ: 9%, ПН: 2%)
али и различите активности родитеља и задаци усмерени на рано учење у
домену читалачке и математичке писмености. Као значајни ефекти школских
и наставних фактора издвајају се изостајање ученика са наставе (МАТ: 0,6%,
ПН: 0,9%), перцепција родитеља/старатеља о школи њиховог детета (МАТ:
0,1%, ПН: 0,6%) и вршњачко насиље (МАТ: 0,4%, ПН: 0,7%). Резултати добијеног
модела упоређени су са подацима из студије TIMSS 2015 и формулисане су
препоруке за образовне политике.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације",
title = "Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019",
pages = "27-26",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528"
}
Јошић, С., Јакшић, И.,& Теодоровић, Ј.. (2021). Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 26-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528
Јошић С, Јакшић И, Теодоровић Ј. Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:26-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528 .
Јошић, Смиљана, Јакшић, Ивана, Теодоровић, Јелена, "Чиниоци постигнућа ученика из математике и природних наука у студији TIMSS 2019" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):26-27,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_528 .

Утицај индивидуалних карактеристика ученика на постигнуће и интересовање за математику и биологију

Теодоровић, Јелена; Вујачић, Миља; Ђерић, Ивана

(Јагодина : Факултет педагошких наука, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Теодоровић, Јелена
AU  - Вујачић, Миља
AU  - Ђерић, Ивана
PY  - 2020
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/809
AB  - Имајући у виду да је академски напредак ученика један од важних циљева образовања, школско постигнуће ученика је у фокусу многих истраживања. Поред
испитивања доприноса наставничких и школских варијабли школском постигнућу ученика, истраживања у овој области усмерена су и на испитивање индивидуалних ученичких
варијабли, јер оне у великој мери објашњавају разлике у постигнућу ученика и представљају важне критеријуме за процену једнакости и праведности образовног система. Циљ
нашег истраживања је да утврдимо које индивидуалне карактеристике ученика највише
доприносе њиховом постигнућу из математике и биологије, као и интересовањима за
ова два наставна предмета. Репрезентативним узорком обухваћено је 5476 ученика из
125 основних школа у Србији (240 одељења осмог разреда) и 5021 родитељ. Подаци
о ученичким варијаблама за које је у ранијим истраживања потврђено да су снажни
предиктори школског постигнућа прикупљени су упитницима за ученике и родитеље. У
анализи података коришћено је хијерархијско линеарно моделовање. Резултати указују
на то да навика читања, савесност и претходно постигнуће ученика предвиђају све четири
зависне варијабле. Импулсивност утиче на све исходе изузев на постигнуће из биологије,
док пол и социоекономски статус породице предвиђају постигнуће ученика из математике и биологије, али не и интересовање ученика за ове предмете. Укљученост родитеља у
школске активности одражава се на интересовање ученика за биологију. Променљиве на
нивоу ученика објашњавају значајан део укупне варијансе у постигнућу из математике
(45,79%), док то није случај са постигнућем из биологије (10,48%) и интересовањима за математику (11,60%) и биологију (14,20%). Дате су препоруке за образовну политику и
праксу, као и предлози за даља истраживања.
AB  - Bearing in mind that academic progress of students is one of the important goals of education, student achievement is the focus of many research studies. In
addition to examining the contribution of teaching and school variables to student academic
achievement, research in this area also focuses on examining individual student variables,
as they largely explain differences in student achievement and represent important criteria
for assessing the equality and equity of the education system. The aim of our research is
to determine which individual characteristics of students contribute most to their achievement in mathematics and biology, as well as to their interest in these two subjects. The
representative sample included 5476 students from 125 primary schools in Serbia (240
eighth grade classes) and 5021 parents. Data on student variables which were confirmed
in previous studies to be strong predictors of school achievement were collected through
questionnaires for students and parents. Hierarchical linear modeling was used in the data
analysis. The results indicate that students’ reading habits, conscientiousness and prior
achievement predict all four dependent variables. Impulsivity affects all outcomes except
for achievement in biology, while gender and socio-economic status of the family predict student achievement in mathematics and biology, but not student interest in these subjects.
Parental involvement in school activities impacts student interest in biology. Student-level
variables explain a significant portion of the total variance in achievement in mathematics
(45.79%), while this is not the case with achievement in biology (10.48%) and interest in
mathematics (11.60%) and biology (14.20%). Recommendations for education policy and
practice are given, as well as suggestions for further research.
PB  - Јагодина : Факултет педагошких наука
T2  - Узданица
T1  - Утицај индивидуалних карактеристика ученика на постигнуће и интересовање за математику и биологију
T1  - Influence of student factors on student achievement and interest in subject
EP  - 236
IS  - 1
SP  - 213
VL  - XVII
DO  - https://doi.org/10.18485/uzdanica.2020.17.1.13
ER  - 
@article{
author = "Теодоровић, Јелена and Вујачић, Миља and Ђерић, Ивана",
year = "2020",
abstract = "Имајући у виду да је академски напредак ученика један од важних циљева образовања, школско постигнуће ученика је у фокусу многих истраживања. Поред
испитивања доприноса наставничких и школских варијабли школском постигнућу ученика, истраживања у овој области усмерена су и на испитивање индивидуалних ученичких
варијабли, јер оне у великој мери објашњавају разлике у постигнућу ученика и представљају важне критеријуме за процену једнакости и праведности образовног система. Циљ
нашег истраживања је да утврдимо које индивидуалне карактеристике ученика највише
доприносе њиховом постигнућу из математике и биологије, као и интересовањима за
ова два наставна предмета. Репрезентативним узорком обухваћено је 5476 ученика из
125 основних школа у Србији (240 одељења осмог разреда) и 5021 родитељ. Подаци
о ученичким варијаблама за које је у ранијим истраживања потврђено да су снажни
предиктори школског постигнућа прикупљени су упитницима за ученике и родитеље. У
анализи података коришћено је хијерархијско линеарно моделовање. Резултати указују
на то да навика читања, савесност и претходно постигнуће ученика предвиђају све четири
зависне варијабле. Импулсивност утиче на све исходе изузев на постигнуће из биологије,
док пол и социоекономски статус породице предвиђају постигнуће ученика из математике и биологије, али не и интересовање ученика за ове предмете. Укљученост родитеља у
школске активности одражава се на интересовање ученика за биологију. Променљиве на
нивоу ученика објашњавају значајан део укупне варијансе у постигнућу из математике
(45,79%), док то није случај са постигнућем из биологије (10,48%) и интересовањима за математику (11,60%) и биологију (14,20%). Дате су препоруке за образовну политику и
праксу, као и предлози за даља истраживања., Bearing in mind that academic progress of students is one of the important goals of education, student achievement is the focus of many research studies. In
addition to examining the contribution of teaching and school variables to student academic
achievement, research in this area also focuses on examining individual student variables,
as they largely explain differences in student achievement and represent important criteria
for assessing the equality and equity of the education system. The aim of our research is
to determine which individual characteristics of students contribute most to their achievement in mathematics and biology, as well as to their interest in these two subjects. The
representative sample included 5476 students from 125 primary schools in Serbia (240
eighth grade classes) and 5021 parents. Data on student variables which were confirmed
in previous studies to be strong predictors of school achievement were collected through
questionnaires for students and parents. Hierarchical linear modeling was used in the data
analysis. The results indicate that students’ reading habits, conscientiousness and prior
achievement predict all four dependent variables. Impulsivity affects all outcomes except
for achievement in biology, while gender and socio-economic status of the family predict student achievement in mathematics and biology, but not student interest in these subjects.
Parental involvement in school activities impacts student interest in biology. Student-level
variables explain a significant portion of the total variance in achievement in mathematics
(45.79%), while this is not the case with achievement in biology (10.48%) and interest in
mathematics (11.60%) and biology (14.20%). Recommendations for education policy and
practice are given, as well as suggestions for further research.",
publisher = "Јагодина : Факултет педагошких наука",
journal = "Узданица",
title = "Утицај индивидуалних карактеристика ученика на постигнуће и интересовање за математику и биологију, Influence of student factors on student achievement and interest in subject",
pages = "236-213",
number = "1",
volume = "XVII",
doi = "https://doi.org/10.18485/uzdanica.2020.17.1.13"
}
Теодоровић, Ј., Вујачић, М.,& Ђерић, И.. (2020). Утицај индивидуалних карактеристика ученика на постигнуће и интересовање за математику и биологију. in Узданица
Јагодина : Факултет педагошких наука., XVII(1), 213-236.
https://doi.org/https://doi.org/10.18485/uzdanica.2020.17.1.13
Теодоровић Ј, Вујачић М, Ђерић И. Утицај индивидуалних карактеристика ученика на постигнуће и интересовање за математику и биологију. in Узданица. 2020;XVII(1):213-236.
doi:https://doi.org/10.18485/uzdanica.2020.17.1.13 .
Теодоровић, Јелена, Вујачић, Миља, Ђерић, Ивана, "Утицај индивидуалних карактеристика ученика на постигнуће и интересовање за математику и биологију" in Узданица, XVII, no. 1 (2020):213-236,
https://doi.org/https://doi.org/10.18485/uzdanica.2020.17.1.13 . .

Чиниоци квалитетне наставе: Истраживања и препоруке за образовну праксу

Теодоровић, Јелена

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2018)

TY  - CHAP
AU  - Теодоровић, Јелена
PY  - 2018
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/387
AB  - У раду Јелене Теодоровић Чиниоци квалитетне наставе: истраживања
и препоруке за образовну праксу анализира се утицај великог броја
карактеристика ученика и наставних пракси на ученичко постигнуће из
математике и биологије мерено на завршном тесту, као и интересовање
ученика за ове предмете. Утврђено је да постигнуће ученика и њихово
интересовање за математику и биологију највише зависе од ученичких
фактора, као што су социоекономски статус ученика, импулсивност,
савесност, родитељска укљученост, пол, претходно постигнуће и читалачке
навике. Такође, значајан утицај на интересовање ученика за оба предмета
имају наставне праксе, као што су ефективно управљање временом, клима
усмерена на учење, структурирање, оријентација, вежбање, моделовање,
постављање питања и вредновање. Ауторка даје препоруке за креирање и
спровођење образовних политика које могу модификовати утицај ученичких
и наставних чинилаца тако да се побољша постигнуће ученика и повећа
њихова заинтересованост за одређени наставни предмет.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Унапређивање квалитета и доступности образовања у Србији
T1  - Чиниоци квалитетне наставе: Истраживања и препоруке за образовну праксу
EP  - 122
SP  - 107
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_387
ER  - 
@inbook{
author = "Теодоровић, Јелена",
year = "2018",
abstract = "У раду Јелене Теодоровић Чиниоци квалитетне наставе: истраживања
и препоруке за образовну праксу анализира се утицај великог броја
карактеристика ученика и наставних пракси на ученичко постигнуће из
математике и биологије мерено на завршном тесту, као и интересовање
ученика за ове предмете. Утврђено је да постигнуће ученика и њихово
интересовање за математику и биологију највише зависе од ученичких
фактора, као што су социоекономски статус ученика, импулсивност,
савесност, родитељска укљученост, пол, претходно постигнуће и читалачке
навике. Такође, значајан утицај на интересовање ученика за оба предмета
имају наставне праксе, као што су ефективно управљање временом, клима
усмерена на учење, структурирање, оријентација, вежбање, моделовање,
постављање питања и вредновање. Ауторка даје препоруке за креирање и
спровођење образовних политика које могу модификовати утицај ученичких
и наставних чинилаца тако да се побољша постигнуће ученика и повећа
њихова заинтересованост за одређени наставни предмет.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Унапређивање квалитета и доступности образовања у Србији",
booktitle = "Чиниоци квалитетне наставе: Истраживања и препоруке за образовну праксу",
pages = "122-107",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_387"
}
Теодоровић, Ј.. (2018). Чиниоци квалитетне наставе: Истраживања и препоруке за образовну праксу. in Унапређивање квалитета и доступности образовања у Србији
Београд : Институт за педагошка истраживања., 107-122.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_387
Теодоровић Ј. Чиниоци квалитетне наставе: Истраживања и препоруке за образовну праксу. in Унапређивање квалитета и доступности образовања у Србији. 2018;:107-122.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_387 .
Теодоровић, Јелена, "Чиниоци квалитетне наставе: Истраживања и препоруке за образовну праксу" in Унапређивање квалитета и доступности образовања у Србији (2018):107-122,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_387 .

Од образовних политика до развоја школа: основне поставке и савремени трендови

Теодоровић, Јелена; Станковић, Дејан

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2012)

TY  - CHAP
AU  - Теодоровић, Јелена
AU  - Станковић, Дејан
PY  - 2012
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/756
AB  - У другом делу књиге фокус је на професионалном развоју
наставника и школској клими неопходној за подржавање и
подстицање креативности наставника, њихове сарадње и иници-
јативног понашања. У првом поглављу овог дела књиге аутори
Дејан Станковић и Јелена Теодоровић дискутују о најважнијим
факторима за реализацију школских реформи и подстицање
промена у школском систему. Они истичу факторе на нивоу
школе као најважније за постигнуће ученика, што подржава
нашу идеју да процес мењања образовања започнемо управо
променама у самој школи.
AB  - The second section is focused on teachers‟ professional
development and school climate, necessary for promotion and
encouragement of teacher‟s creativity, cooperation and initiative
behavior. In the first chapter the most important factors for the school
reform and change encouragement in school system are discussed by
Dejan Stanković and Jelena Todorović. They stressed the school
based factors as the most important for students‟ achievement, which
supports our idea that changing process should start from school.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део
T1  - Од образовних политика до развоја школа: основне поставке и савремени трендови
EP  - 79
IS  - 2
SP  - 57
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_756
ER  - 
@inbook{
author = "Теодоровић, Јелена and Станковић, Дејан",
year = "2012",
abstract = "У другом делу књиге фокус је на професионалном развоју
наставника и школској клими неопходној за подржавање и
подстицање креативности наставника, њихове сарадње и иници-
јативног понашања. У првом поглављу овог дела књиге аутори
Дејан Станковић и Јелена Теодоровић дискутују о најважнијим
факторима за реализацију школских реформи и подстицање
промена у школском систему. Они истичу факторе на нивоу
школе као најважније за постигнуће ученика, што подржава
нашу идеју да процес мењања образовања започнемо управо
променама у самој школи., The second section is focused on teachers‟ professional
development and school climate, necessary for promotion and
encouragement of teacher‟s creativity, cooperation and initiative
behavior. In the first chapter the most important factors for the school
reform and change encouragement in school system are discussed by
Dejan Stanković and Jelena Todorović. They stressed the school
based factors as the most important for students‟ achievement, which
supports our idea that changing process should start from school.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део",
booktitle = "Од образовних политика до развоја школа: основне поставке и савремени трендови",
pages = "79-57",
number = "2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_756"
}
Теодоровић, Ј.,& Станковић, Д.. (2012). Од образовних политика до развоја школа: основне поставке и савремени трендови. in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део
Београд : Институт за педагошка истраживања.(2), 57-79.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_756
Теодоровић Ј, Станковић Д. Од образовних политика до развоја школа: основне поставке и савремени трендови. in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део. 2012;(2):57-79.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_756 .
Теодоровић, Јелена, Станковић, Дејан, "Од образовних политика до развоја школа: основне поставке и савремени трендови" in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део, no. 2 (2012):57-79,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_756 .