Ratković, Marija

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0002-3224-8102
  • Ratković, Marija (9)
  • Ратковић, Марија (2)
Projects

Author's Bibliography

The application of sociometric techniques in research on peer relations in inclusive education

Ratković, Marija; Medar Zlatković, Jelena; Stanišić, Jelena

(Belgrade : Institute for Educational Research, 2023)

TY  - CONF
AU  - Ratković, Marija
AU  - Medar Zlatković, Jelena
AU  - Stanišić, Jelena
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1011
AB  - The application of sociometric techniques is commonplace in research on social relations
between students included in a model of inclusive education and their peers. Since the
acceptance of children with developmental disabilities is a crucial prerequisite to a more
equitable education, this paper aims to explore the advantages and shortcomings of
the application of sociometric techniques, which are most commonly associated with
the positivist paradigm in the study of contemporary pedagogical concepts such as
inclusion.
PB  - Belgrade : Institute for Educational Research
C3  - Towards a More Equitable Education: From Research to Change
T1  - The application of sociometric techniques in research on peer relations in inclusive education
EP  - 164
SP  - 159
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1011
ER  - 
@conference{
author = "Ratković, Marija and Medar Zlatković, Jelena and Stanišić, Jelena",
year = "2023",
abstract = "The application of sociometric techniques is commonplace in research on social relations
between students included in a model of inclusive education and their peers. Since the
acceptance of children with developmental disabilities is a crucial prerequisite to a more
equitable education, this paper aims to explore the advantages and shortcomings of
the application of sociometric techniques, which are most commonly associated with
the positivist paradigm in the study of contemporary pedagogical concepts such as
inclusion.",
publisher = "Belgrade : Institute for Educational Research",
journal = "Towards a More Equitable Education: From Research to Change",
title = "The application of sociometric techniques in research on peer relations in inclusive education",
pages = "164-159",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1011"
}
Ratković, M., Medar Zlatković, J.,& Stanišić, J.. (2023). The application of sociometric techniques in research on peer relations in inclusive education. in Towards a More Equitable Education: From Research to Change
Belgrade : Institute for Educational Research., 159-164.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1011
Ratković M, Medar Zlatković J, Stanišić J. The application of sociometric techniques in research on peer relations in inclusive education. in Towards a More Equitable Education: From Research to Change. 2023;:159-164.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1011 .
Ratković, Marija, Medar Zlatković, Jelena, Stanišić, Jelena, "The application of sociometric techniques in research on peer relations in inclusive education" in Towards a More Equitable Education: From Research to Change (2023):159-164,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1011 .

Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања

Ратковић, Марија; Станишић, Јелена

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2023)

TY  - CONF
AU  - Ратковић, Марија
AU  - Станишић, Јелена
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1028
AB  - Примена индивидуалног приступа у настави темељи се на уважавању
интересовања, потреба и могућности ученика и представља важно
обележје савремене организације наставе. Стварање услова за оптимални
развој ученика у складу са њиховим индивидуалним могућностима често
представља велики изазов за учитеље. Циљ рада био је да се испита
повезаност стручног усавршавања учитеља у различитим областима рада
са применом индивидуалног приступа у настави читања. Приказани су
резултати секундарнe анализe података добијених путем упитника за
учитеље у истраживању PIRLS 2021 у Србији. Узорак je чинио 221 учитељ.
За обраду података коришћен је хи-квадрат тест како би се утврдило
да ли постоји значајна разлика у учесталости примене индивидуалног
приступа у настави читања у односу на то да ли су се учитељи у претходне
две године стручно усавршавали у некој од следећих области: (а)
подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама
читања; (б) интегрисање писмености у наставни програм; (в) бављење
језичким потребама ученика у оквиру подучавања читања; (г) интегрисање
савремених технологија у наставу читања; (д) настава повезана са
дигиталном писменошћу; (ђ) бављење диференцираном наставом према
потребама и интересовањима ученика; (е) процена способности читања
код ученика. Резултати истраживања су показали да постоји статистички
значајна разлика у учесталости примене индивидуалног приступа у настави
оних учитеља који су се стручно усавршавали само у следећим областима: (а)
подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама читања (χ 2 (2, 211)= 7.05, p = .03); (б) процена способности читања код ученика (χ
2 (2, 208)= 8.48, p = .01). Није очекиван налаз да примена индивидуалног
приступа у настави није повезана са стручним усавршавањем учитеља у
области диференцијације наставе према потребама и интерасовањима
ученика. Полазећи од тога да се диференцијација наставе према потребама
и интересовањима ученика налази у основи индивидуалног приступа,
можемо да претпоставимо да се учитељи осећају довољно компетентним и
да немају потребе за стручним усавршавањем у овој области. Ипак, резултати
истраживања наводе и на закључак да би требало испитати и перспективе
учитеља о карактеристикама програма стручног усавршавања који би
допринели учесталијој и квалитетнијој примени индивидуалног приступа у
настави читања.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - PIRLS 2021: резултати и импликације
T1  - Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања
EP  - 38
SP  - 37
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028
ER  - 
@conference{
author = "Ратковић, Марија and Станишић, Јелена",
year = "2023",
abstract = "Примена индивидуалног приступа у настави темељи се на уважавању
интересовања, потреба и могућности ученика и представља важно
обележје савремене организације наставе. Стварање услова за оптимални
развој ученика у складу са њиховим индивидуалним могућностима често
представља велики изазов за учитеље. Циљ рада био је да се испита
повезаност стручног усавршавања учитеља у различитим областима рада
са применом индивидуалног приступа у настави читања. Приказани су
резултати секундарнe анализe података добијених путем упитника за
учитеље у истраживању PIRLS 2021 у Србији. Узорак je чинио 221 учитељ.
За обраду података коришћен је хи-квадрат тест како би се утврдило
да ли постоји значајна разлика у учесталости примене индивидуалног
приступа у настави читања у односу на то да ли су се учитељи у претходне
две године стручно усавршавали у некој од следећих области: (а)
подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама
читања; (б) интегрисање писмености у наставни програм; (в) бављење
језичким потребама ученика у оквиру подучавања читања; (г) интегрисање
савремених технологија у наставу читања; (д) настава повезана са
дигиталном писменошћу; (ђ) бављење диференцираном наставом према
потребама и интересовањима ученика; (е) процена способности читања
код ученика. Резултати истраживања су показали да постоји статистички
значајна разлика у учесталости примене индивидуалног приступа у настави
оних учитеља који су се стручно усавршавали само у следећим областима: (а)
подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама читања (χ 2 (2, 211)= 7.05, p = .03); (б) процена способности читања код ученика (χ
2 (2, 208)= 8.48, p = .01). Није очекиван налаз да примена индивидуалног
приступа у настави није повезана са стручним усавршавањем учитеља у
области диференцијације наставе према потребама и интерасовањима
ученика. Полазећи од тога да се диференцијација наставе према потребама
и интересовањима ученика налази у основи индивидуалног приступа,
можемо да претпоставимо да се учитељи осећају довољно компетентним и
да немају потребе за стручним усавршавањем у овој области. Ипак, резултати
истраживања наводе и на закључак да би требало испитати и перспективе
учитеља о карактеристикама програма стручног усавршавања који би
допринели учесталијој и квалитетнијој примени индивидуалног приступа у
настави читања.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "PIRLS 2021: резултати и импликације",
title = "Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања",
pages = "38-37",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028"
}
Ратковић, М.,& Станишић, Ј.. (2023). Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања. in PIRLS 2021: резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 37-38.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028
Ратковић М, Станишић Ј. Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања. in PIRLS 2021: резултати и импликације. 2023;:37-38.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028 .
Ратковић, Марија, Станишић, Јелена, "Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања" in PIRLS 2021: резултати и импликације (2023):37-38,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028 .

Grupni oblik rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi

Medar Zlatković, Jelena; Ratković, Marija

(Subotica : Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera, 2023)

TY  - CONF
AU  - Medar Zlatković, Jelena
AU  - Ratković, Marija
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/963
AB  - Vođeni saznanjem o značaju grupnog oblika nastavnog rada za učenike sa posebnim potrebama i rezultatima istraživanja koji ukazuju da u inkluzivnoj nastavnoj praksi u našoj sredini ovakav način rada nije zastupljen u velikoj meri, realizovali smo istraživanje sa ciljem da ispitamo mišljenje nastavnika o grupnom obliku rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi. Uzorak istraživanja bio je nameran i obuhvatio je nastavnike osnovnih i srednjih škola (N=101). Tehnikom anketiranja prikupljeni su podaci za čiju obradu je pored frekvencija i procenata, korišćena aritmetička sredina, standardna devijacija i t-test. Rezultati istraživanja ukazuju da se značaj grupnog oblika nastavnog rada prema mišljenju nastavnika u najvećoj meri odnosi na socio-emocionalni razvoj učenika sa posebnim potrebama. Međutim, nastavnici smatraju da je teško proceniti individualni doprinos učenika sa posebnim potrebama prilikom njihovog učešća u grupnom radu. Zaključujemo da je grupni oblik rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi značajan za učenike sa posebnim potrebama, ali je njegova primena praćena brojnim poteškoćama.
AB  - Guided by the knowledge about the importance of group form of teaching work for students
with special needs and research results that indicate that this way of working is not represented
to a large extent, we carried out research with the aim of examining the opinion of teachers
about the importance and difficulties of applying group work forms of work in inclusive
teaching practice. The research sample was purposive and included primary and secondary
school teachers (N=101). The survey technique was used to collect data for the processing of
which, in addition to frequencies and percentages, the arithmetic mean, standard deviation and
t-test were used. The results of the research indicate that the importance of the group form of
teaching work, according to the opinion of the teachers, is mostly related to the socioemotional
development of students with special needs. However, teachers believe that it is
difficult to assess the individual contribution of students with special needs during their
participation in group work. We conclude that the group form of work in inclusive teaching
practice is significant for students with special needs, but its application is accompanied by
numerous difficulties.
PB  - Subotica : Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera
C3  - Horizonti
T1  - Grupni oblik rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi
T1  - Group form of work in inclusive teaching practice
EP  - 111
SP  - 103
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_963
ER  - 
@conference{
author = "Medar Zlatković, Jelena and Ratković, Marija",
year = "2023",
abstract = "Vođeni saznanjem o značaju grupnog oblika nastavnog rada za učenike sa posebnim potrebama i rezultatima istraživanja koji ukazuju da u inkluzivnoj nastavnoj praksi u našoj sredini ovakav način rada nije zastupljen u velikoj meri, realizovali smo istraživanje sa ciljem da ispitamo mišljenje nastavnika o grupnom obliku rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi. Uzorak istraživanja bio je nameran i obuhvatio je nastavnike osnovnih i srednjih škola (N=101). Tehnikom anketiranja prikupljeni su podaci za čiju obradu je pored frekvencija i procenata, korišćena aritmetička sredina, standardna devijacija i t-test. Rezultati istraživanja ukazuju da se značaj grupnog oblika nastavnog rada prema mišljenju nastavnika u najvećoj meri odnosi na socio-emocionalni razvoj učenika sa posebnim potrebama. Međutim, nastavnici smatraju da je teško proceniti individualni doprinos učenika sa posebnim potrebama prilikom njihovog učešća u grupnom radu. Zaključujemo da je grupni oblik rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi značajan za učenike sa posebnim potrebama, ali je njegova primena praćena brojnim poteškoćama., Guided by the knowledge about the importance of group form of teaching work for students
with special needs and research results that indicate that this way of working is not represented
to a large extent, we carried out research with the aim of examining the opinion of teachers
about the importance and difficulties of applying group work forms of work in inclusive
teaching practice. The research sample was purposive and included primary and secondary
school teachers (N=101). The survey technique was used to collect data for the processing of
which, in addition to frequencies and percentages, the arithmetic mean, standard deviation and
t-test were used. The results of the research indicate that the importance of the group form of
teaching work, according to the opinion of the teachers, is mostly related to the socioemotional
development of students with special needs. However, teachers believe that it is
difficult to assess the individual contribution of students with special needs during their
participation in group work. We conclude that the group form of work in inclusive teaching
practice is significant for students with special needs, but its application is accompanied by
numerous difficulties.",
publisher = "Subotica : Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera",
journal = "Horizonti",
title = "Grupni oblik rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi, Group form of work in inclusive teaching practice",
pages = "111-103",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_963"
}
Medar Zlatković, J.,& Ratković, M.. (2023). Grupni oblik rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi. in Horizonti
Subotica : Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera., 103-111.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_963
Medar Zlatković J, Ratković M. Grupni oblik rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi. in Horizonti. 2023;:103-111.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_963 .
Medar Zlatković, Jelena, Ratković, Marija, "Grupni oblik rada u inkluzivnoj nastavnoj praksi" in Horizonti (2023):103-111,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_963 .

Review of the scientific monograph PEER ACCEPTANCE IN INCLUSIVE EDUCATION

Ratković, Marija; Stanišić, Jelena

(Stip, Republic of Macedonia: “Goce Delcev” University, Faculty of Educational Sciences, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Ratković, Marija
AU  - Stanišić, Jelena
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1018
AB  - The monograph, titled Peer acceptance in inclusive education by authors Milja Vujačić
and Rajka Đević, is aimed at considering important issues concerning the implementation of
inclusive education and represents a valuable scientific contribution in this field. In this
publication, the authors focus on one of the key aspects of inclusive education, which is
related to the provision, encouragement and improvement of social relationships among
students in regular elementary school classes. Although inclusive education represents an
important research field in the professional and scientific literature, scientific papers aimed at
a more comprehensive overview of the inclusive education implementation quality and
opportunities for improving the position of students with developmental difficulties in regular
elementary schools are needed. Bearing in mind the importance of the selected topic, as
well as the fact that the authors have made significant progress in the study of social
acceptance compared to previous research in Serbia, the monograph and the research
presented in it contribute to a more comprehensive overview of the social acceptance of
students in the context of inclusive education.
PB  - Stip, Republic of Macedonia: “Goce Delcev” University, Faculty of Educational Sciences
T2  - Воспитание / Vospitanie - Journal of Educational Sciences, Theory and Practice
T1  - Review of the scientific monograph PEER ACCEPTANCE IN INCLUSIVE EDUCATION
EP  - 92
IS  - 1
SP  - 90
VL  - 18
DO  - doi.org/10.46763/JESPT2318190r
ER  - 
@article{
author = "Ratković, Marija and Stanišić, Jelena",
year = "2023",
abstract = "The monograph, titled Peer acceptance in inclusive education by authors Milja Vujačić
and Rajka Đević, is aimed at considering important issues concerning the implementation of
inclusive education and represents a valuable scientific contribution in this field. In this
publication, the authors focus on one of the key aspects of inclusive education, which is
related to the provision, encouragement and improvement of social relationships among
students in regular elementary school classes. Although inclusive education represents an
important research field in the professional and scientific literature, scientific papers aimed at
a more comprehensive overview of the inclusive education implementation quality and
opportunities for improving the position of students with developmental difficulties in regular
elementary schools are needed. Bearing in mind the importance of the selected topic, as
well as the fact that the authors have made significant progress in the study of social
acceptance compared to previous research in Serbia, the monograph and the research
presented in it contribute to a more comprehensive overview of the social acceptance of
students in the context of inclusive education.",
publisher = "Stip, Republic of Macedonia: “Goce Delcev” University, Faculty of Educational Sciences",
journal = "Воспитание / Vospitanie - Journal of Educational Sciences, Theory and Practice",
title = "Review of the scientific monograph PEER ACCEPTANCE IN INCLUSIVE EDUCATION",
pages = "92-90",
number = "1",
volume = "18",
doi = "doi.org/10.46763/JESPT2318190r"
}
Ratković, M.,& Stanišić, J.. (2023). Review of the scientific monograph PEER ACCEPTANCE IN INCLUSIVE EDUCATION. in Воспитание / Vospitanie - Journal of Educational Sciences, Theory and Practice
Stip, Republic of Macedonia: “Goce Delcev” University, Faculty of Educational Sciences., 18(1), 90-92.
https://doi.org/doi.org/10.46763/JESPT2318190r
Ratković M, Stanišić J. Review of the scientific monograph PEER ACCEPTANCE IN INCLUSIVE EDUCATION. in Воспитание / Vospitanie - Journal of Educational Sciences, Theory and Practice. 2023;18(1):90-92.
doi:doi.org/10.46763/JESPT2318190r .
Ratković, Marija, Stanišić, Jelena, "Review of the scientific monograph PEER ACCEPTANCE IN INCLUSIVE EDUCATION" in Воспитание / Vospitanie - Journal of Educational Sciences, Theory and Practice, 18, no. 1 (2023):90-92,
https://doi.org/doi.org/10.46763/JESPT2318190r . .

Cooperation between pedagogues and teachers in the context of applying interactive teaching methods

Ratković, Marija; Medar Zlatković, Jelena

(Belgrade : Institute for Educational Research, 2022)

TY  - CONF
AU  - Ratković, Marija
AU  - Medar Zlatković, Jelena
PY  - 2022
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/914
AB  - Based on the results of this research, we come to the conclusion that pedagogues use different approaches with the intention of achieving collaboration with teachers in the context of applying interactive teaching methods. The abovementioned ways of achieving collaboration between teachers and pedagogues are recognized as an important source of support in applying interactive teaching methods. There are various complexities surrounding the phenomenon of collaboration between pedagogues and teachers in the context of applying interactive teaching methods. Therefore, we believe it is necessary for further research to analyze a much larger sample and focus on questions related to the ways and situations in which teachers initiate collaboration with pedagogues in the context of applying interactive teaching methods. Likewise, it would be beneficial to investigate students’ thoughts of the value of applying these methods. We have come to the conclusion that pedagogues should continue nurturing the existing ways of achieving collaboration with teachers in the context of applying interactive teaching methods. However, we believe that collaboration can be further improved by organizing a larger number of classes with the presence of other school members in addition to the pedagogue. This would allow pedagogues to encourage mutual participation and allow other teachers to share their experiences and information related to the application of interactive teaching methods. Finally, as the results of the latest research in this area have indicated that distance constitutes a great obstacle in pedagogues’ organization of teacher professional development (Maksimović et al., 2021), it seems necessary to thoroughly investigate the impact of telework during the COVID-19 pandemic on collaboration between pedagogues and teachers in the context of applying teaching methods. Therefore, future research should consider the advantages and challenges of collaboration between pedagogues and teachers in the field of applying interactive teaching methods over IT
platforms.
PB  - Belgrade : Institute for Educational Research
C3  - The state, problems, and needs of the modern education community
T1  - Cooperation between pedagogues and teachers in the context of applying interactive teaching methods
EP  - 227
SP  - 223
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_914
ER  - 
@conference{
author = "Ratković, Marija and Medar Zlatković, Jelena",
year = "2022",
abstract = "Based on the results of this research, we come to the conclusion that pedagogues use different approaches with the intention of achieving collaboration with teachers in the context of applying interactive teaching methods. The abovementioned ways of achieving collaboration between teachers and pedagogues are recognized as an important source of support in applying interactive teaching methods. There are various complexities surrounding the phenomenon of collaboration between pedagogues and teachers in the context of applying interactive teaching methods. Therefore, we believe it is necessary for further research to analyze a much larger sample and focus on questions related to the ways and situations in which teachers initiate collaboration with pedagogues in the context of applying interactive teaching methods. Likewise, it would be beneficial to investigate students’ thoughts of the value of applying these methods. We have come to the conclusion that pedagogues should continue nurturing the existing ways of achieving collaboration with teachers in the context of applying interactive teaching methods. However, we believe that collaboration can be further improved by organizing a larger number of classes with the presence of other school members in addition to the pedagogue. This would allow pedagogues to encourage mutual participation and allow other teachers to share their experiences and information related to the application of interactive teaching methods. Finally, as the results of the latest research in this area have indicated that distance constitutes a great obstacle in pedagogues’ organization of teacher professional development (Maksimović et al., 2021), it seems necessary to thoroughly investigate the impact of telework during the COVID-19 pandemic on collaboration between pedagogues and teachers in the context of applying teaching methods. Therefore, future research should consider the advantages and challenges of collaboration between pedagogues and teachers in the field of applying interactive teaching methods over IT
platforms.",
publisher = "Belgrade : Institute for Educational Research",
journal = "The state, problems, and needs of the modern education community",
title = "Cooperation between pedagogues and teachers in the context of applying interactive teaching methods",
pages = "227-223",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_914"
}
Ratković, M.,& Medar Zlatković, J.. (2022). Cooperation between pedagogues and teachers in the context of applying interactive teaching methods. in The state, problems, and needs of the modern education community
Belgrade : Institute for Educational Research., 223-227.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_914
Ratković M, Medar Zlatković J. Cooperation between pedagogues and teachers in the context of applying interactive teaching methods. in The state, problems, and needs of the modern education community. 2022;:223-227.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_914 .
Ratković, Marija, Medar Zlatković, Jelena, "Cooperation between pedagogues and teachers in the context of applying interactive teaching methods" in The state, problems, and needs of the modern education community (2022):223-227,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_914 .

Grupni oblik nastavnog rada u uslovima pandemije COVID-19

Medar, Jelena; Ratković, Marija

(Beograd : Filozofski fakultet, 2022)

TY  - CONF
AU  - Medar, Jelena
AU  - Ratković, Marija
PY  - 2022
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/804
AB  - Imajući na umu značaj grupnog oblika nastavnog rada za socijalizaciju i akademsko
postignuće učenika, uviđa se potreba za istraživanjem njegove primene u uslovima pandemije
COVID-19. Cilj istraživanja je ispitati učestalost primene grupnog oblika nastavnog rada u
uslovima pandemije COVID-19. Uzorak istraživanja činili su nastavnici osnovnih i srednjih
škola (N=101). Tehnikom anketiranja i skaliranja, putem onlajn upitnika, prikupljeni su
podaci koji su potom obrađeni primenom kvantitativnog i kvalitativnog pristupa. Rezultati
istraživanja ukazuju na to da grupni oblik nastavnog rada nije dominantan oblik nastavnog
rada u uslovima pandemije COVID-19. Pritom, grupni oblik nastavnog rada zastupljeniji je u
uslovima realizacije nastave kroz neposredan rad u školi u odnosu na realizaciju nastave na
daljinu. Faktori koji utiču na odluku nastavnika da li će primeniti grupni oblik nastavnog rada
u uslovima pandemije COVID-19 u najvećoj meri se tiču motivisanosti učenika za rad u grupi,
rasipanja učenika tokom pandemije i dostupnosti digitalnih resursa. Zaključuje se da je
kontekst pandemije COVID-19 doprineo smanjenju učestalosti primene grupnog oblika
nastavnog rada ispitivanih nastavnika. Nastavnicima je neophodno pružiti podršku u vidu
stručnog usavršavanja u oblasti primene grupnog oblika nastavnog rada u uslovima nastave
na daljinu.
PB  - Beograd : Filozofski fakultet
PB  - Beograd : Institut za pedagogiju i andragogiju
PB  - Beograd : Pedagoško društvo Srbije
C3  - Obrazovanje u vreme krize i kako dalje
T1  - Grupni oblik nastavnog rada u uslovima pandemije COVID-19
EP  - 137
SP  - 131
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_804
ER  - 
@conference{
author = "Medar, Jelena and Ratković, Marija",
year = "2022",
abstract = "Imajući na umu značaj grupnog oblika nastavnog rada za socijalizaciju i akademsko
postignuće učenika, uviđa se potreba za istraživanjem njegove primene u uslovima pandemije
COVID-19. Cilj istraživanja je ispitati učestalost primene grupnog oblika nastavnog rada u
uslovima pandemije COVID-19. Uzorak istraživanja činili su nastavnici osnovnih i srednjih
škola (N=101). Tehnikom anketiranja i skaliranja, putem onlajn upitnika, prikupljeni su
podaci koji su potom obrađeni primenom kvantitativnog i kvalitativnog pristupa. Rezultati
istraživanja ukazuju na to da grupni oblik nastavnog rada nije dominantan oblik nastavnog
rada u uslovima pandemije COVID-19. Pritom, grupni oblik nastavnog rada zastupljeniji je u
uslovima realizacije nastave kroz neposredan rad u školi u odnosu na realizaciju nastave na
daljinu. Faktori koji utiču na odluku nastavnika da li će primeniti grupni oblik nastavnog rada
u uslovima pandemije COVID-19 u najvećoj meri se tiču motivisanosti učenika za rad u grupi,
rasipanja učenika tokom pandemije i dostupnosti digitalnih resursa. Zaključuje se da je
kontekst pandemije COVID-19 doprineo smanjenju učestalosti primene grupnog oblika
nastavnog rada ispitivanih nastavnika. Nastavnicima je neophodno pružiti podršku u vidu
stručnog usavršavanja u oblasti primene grupnog oblika nastavnog rada u uslovima nastave
na daljinu.",
publisher = "Beograd : Filozofski fakultet, Beograd : Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd : Pedagoško društvo Srbije",
journal = "Obrazovanje u vreme krize i kako dalje",
title = "Grupni oblik nastavnog rada u uslovima pandemije COVID-19",
pages = "137-131",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_804"
}
Medar, J.,& Ratković, M.. (2022). Grupni oblik nastavnog rada u uslovima pandemije COVID-19. in Obrazovanje u vreme krize i kako dalje
Beograd : Filozofski fakultet., 131-137.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_804
Medar J, Ratković M. Grupni oblik nastavnog rada u uslovima pandemije COVID-19. in Obrazovanje u vreme krize i kako dalje. 2022;:131-137.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_804 .
Medar, Jelena, Ratković, Marija, "Grupni oblik nastavnog rada u uslovima pandemije COVID-19" in Obrazovanje u vreme krize i kako dalje (2022):131-137,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_804 .

Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике

Медар, Јелена; Ратковић, Марија

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2021)

TY  - CONF
AU  - Медар, Јелена
AU  - Ратковић, Марија
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/532
AB  - Несумњив је значај стручног усавршавања учитеља за академско постигнуће
ученика. С тим у вези, циљ овог рада био је да се испита повезаност стручног
усавршавања учитеља у различитим областима њиховог рада са постигнућем
ученика из математике у истраживању TIMSS 2019. Узорак je чинило 4279
ученика четвртог разреда основних школа у Србији. Посматрано је да ли се 214
учитеља ових ученика усавршавало у некој од следећих области: (а) садржаји
из математике, (б) методика наставе математике, (в) наставни програм из
математике, (г) интегрисање информационих технологија у наставу, (д)
унапређивање критичког мишљења или вештина решавања проблема код
ученика, (ђ) оцењивање из математике, (е) одговарање на индивидуалне
потребе ученика. Подаци о стручном усавршавању прикупљени су на
основу питања из упитника који је био намењен учитељима, а подаци о
постигнућу ученика добијени су путем тестова знања из математике. За
обраду података коришћен је t-тест како би се утврдило да ли постоји
значајна разлика у постигнућу ученика из математике у односу на то да ли
су се њихови учитељи усавршавали у некој од наведених области. Резултати
истраживања су показали да значајно више постигнуће из математике имају
они ученици чији су се учитељи усавршавали у некој од следећих области: (а)
садржаји из математике (М1=521,27 према М2=510,86), (б) методика наставе
математике (М1=525,97 према М2=511,17), (в) наставни програм из математике
(М1=523,02 према М2=512,4), (г) унапређивање критичког мишљења или
вештина решавања проблема код ученика (М1=519,3 према М2=512,55), у
односу на ученике чији учитељи нису имали стручне обуке у наведеним
областима. Међутим, није утврђена значајна разлика у постигнућима
ученика оних учитеља који су се усавршавали, односно који нису имали професионалне обуке у осталим наведеним областима. Резултати потврђују
значај усваршавања учитеља у домену дидактичких и методичких знања
из области математике за постигнуће ученика у четвртом разреду основне
школе. С обзиром на то да анализиране области стручног усавршавања у овом
раду, нису биле у истој мери значајне за постигнуће ученика из математике,
неопходно је даље испитати услове који су довели до ових разлика.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - TIMSS2019 : резултати и импликације
T1  - Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике
EP  - 35
SP  - 34
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532
ER  - 
@conference{
author = "Медар, Јелена and Ратковић, Марија",
year = "2021",
abstract = "Несумњив је значај стручног усавршавања учитеља за академско постигнуће
ученика. С тим у вези, циљ овог рада био је да се испита повезаност стручног
усавршавања учитеља у различитим областима њиховог рада са постигнућем
ученика из математике у истраживању TIMSS 2019. Узорак je чинило 4279
ученика четвртог разреда основних школа у Србији. Посматрано је да ли се 214
учитеља ових ученика усавршавало у некој од следећих области: (а) садржаји
из математике, (б) методика наставе математике, (в) наставни програм из
математике, (г) интегрисање информационих технологија у наставу, (д)
унапређивање критичког мишљења или вештина решавања проблема код
ученика, (ђ) оцењивање из математике, (е) одговарање на индивидуалне
потребе ученика. Подаци о стручном усавршавању прикупљени су на
основу питања из упитника који је био намењен учитељима, а подаци о
постигнућу ученика добијени су путем тестова знања из математике. За
обраду података коришћен је t-тест како би се утврдило да ли постоји
значајна разлика у постигнућу ученика из математике у односу на то да ли
су се њихови учитељи усавршавали у некој од наведених области. Резултати
истраживања су показали да значајно више постигнуће из математике имају
они ученици чији су се учитељи усавршавали у некој од следећих области: (а)
садржаји из математике (М1=521,27 према М2=510,86), (б) методика наставе
математике (М1=525,97 према М2=511,17), (в) наставни програм из математике
(М1=523,02 према М2=512,4), (г) унапређивање критичког мишљења или
вештина решавања проблема код ученика (М1=519,3 према М2=512,55), у
односу на ученике чији учитељи нису имали стручне обуке у наведеним
областима. Међутим, није утврђена значајна разлика у постигнућима
ученика оних учитеља који су се усавршавали, односно који нису имали професионалне обуке у осталим наведеним областима. Резултати потврђују
значај усваршавања учитеља у домену дидактичких и методичких знања
из области математике за постигнуће ученика у четвртом разреду основне
школе. С обзиром на то да анализиране области стручног усавршавања у овом
раду, нису биле у истој мери значајне за постигнуће ученика из математике,
неопходно је даље испитати услове који су довели до ових разлика.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације",
title = "Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике",
pages = "35-34",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532"
}
Медар, Ј.,& Ратковић, М.. (2021). Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике. in TIMSS2019 : резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 34-35.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532
Медар Ј, Ратковић М. Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:34-35.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532 .
Медар, Јелена, Ратковић, Марија, "Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):34-35,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532 .

Primena informaciono-komunikacionih tehnologija u inkluzivnom obrazovnom kontekstu – iskustva nastavnika tokom pandemije COVID-19

Medar, Jelena; Ratković, Marija

(Beograd : Institut za pedagogiju i andragogiju, 2021)

TY  - CONF
AU  - Medar, Jelena
AU  - Ratković, Marija
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/473
AB  - U inkluzivnom obrazovnom kontekstu, upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) jedan je od poželjnih i neophodnih vidova modernizacije obrazovno-vaspitnog procesa. Ekspanzija upotrebe IKT tokom pandemije COVID-19 prepoznata je kao pogodan kontekst za ovo istraživanje. Cilj našeg rada je sticanje uvida u iskustva nastavnika u vezi sa primenom IKT u inkluzivnom obrazovnom kontekstu tokom pandemije COVID-19. Intervjuisano je 15 nastavnika. Istraživačka pitanja bila su: koliko često i koje IKT su nastavnici koristili u nastavi tokom pandemije COVID-19 i koliko su, u uslovima COVID-19, IKT bile pogodne za rad sa učenicima kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju? Dobijeni rezultati pokazuju da je u uslovima pandemije upotreba IKT postala deo svakodnevne nastavne prakse i da su nastavnici koristili različite vidove IKT. Međutim, IKT tokom pandemije nisu u dovoljnoj meri prepoznate kao povoljan resurs za rad sa učenicima kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju, zbog čega su neophodni sistemska podrška nastavnicima i dalja istraživanja u ovom domenu.
PB  - Beograd : Institut za pedagogiju i andragogiju
PB  - Beograd : Pedagoško društvo Srbije
C3  - Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju
T1  - Primena informaciono-komunikacionih tehnologija u inkluzivnom obrazovnom kontekstu – iskustva nastavnika tokom pandemije COVID-19
EP  - 113
SP  - 109
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_473
ER  - 
@conference{
author = "Medar, Jelena and Ratković, Marija",
year = "2021",
abstract = "U inkluzivnom obrazovnom kontekstu, upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) jedan je od poželjnih i neophodnih vidova modernizacije obrazovno-vaspitnog procesa. Ekspanzija upotrebe IKT tokom pandemije COVID-19 prepoznata je kao pogodan kontekst za ovo istraživanje. Cilj našeg rada je sticanje uvida u iskustva nastavnika u vezi sa primenom IKT u inkluzivnom obrazovnom kontekstu tokom pandemije COVID-19. Intervjuisano je 15 nastavnika. Istraživačka pitanja bila su: koliko često i koje IKT su nastavnici koristili u nastavi tokom pandemije COVID-19 i koliko su, u uslovima COVID-19, IKT bile pogodne za rad sa učenicima kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju? Dobijeni rezultati pokazuju da je u uslovima pandemije upotreba IKT postala deo svakodnevne nastavne prakse i da su nastavnici koristili različite vidove IKT. Međutim, IKT tokom pandemije nisu u dovoljnoj meri prepoznate kao povoljan resurs za rad sa učenicima kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju, zbog čega su neophodni sistemska podrška nastavnicima i dalja istraživanja u ovom domenu.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd : Pedagoško društvo Srbije",
journal = "Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju",
title = "Primena informaciono-komunikacionih tehnologija u inkluzivnom obrazovnom kontekstu – iskustva nastavnika tokom pandemije COVID-19",
pages = "113-109",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_473"
}
Medar, J.,& Ratković, M.. (2021). Primena informaciono-komunikacionih tehnologija u inkluzivnom obrazovnom kontekstu – iskustva nastavnika tokom pandemije COVID-19. in Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju
Beograd : Institut za pedagogiju i andragogiju., 109-113.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_473
Medar J, Ratković M. Primena informaciono-komunikacionih tehnologija u inkluzivnom obrazovnom kontekstu – iskustva nastavnika tokom pandemije COVID-19. in Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju. 2021;:109-113.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_473 .
Medar, Jelena, Ratković, Marija, "Primena informaciono-komunikacionih tehnologija u inkluzivnom obrazovnom kontekstu – iskustva nastavnika tokom pandemije COVID-19" in Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju (2021):109-113,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_473 .

Odlike i pretpostavke razvoja inkluzivne školske prakse

Hebib, Emina; Antonijević, Radovan; Ratković, Marija

(Beograd : Pedagoško društvo Srbije, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Hebib, Emina
AU  - Antonijević, Radovan
AU  - Ratković, Marija
PY  - 2019
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/734
AB  - U savremenim školskim sistemima već nekoliko decenija odvijaju se reformski procesi sa ciljem implementacije modela inkluzivnog obrazovanja u školsku praksu. Pošto je razvoj inkluzivne školske prakse determinisan obeležjima političkog, ekonomskog, kulturnog i istorijskog konteksta određene zemlje, reforma školskog sistema u skladu s ideologijom inkluzivnog obrazovanja jedan je od najvećih izazova u praksi funkcionisanja savremenih školskih sistema. Iz tog razloga važno je sagledati osnovne odlike inkluzivne školske prakse, kao i pretpostavke koje je potrebno obezbediti da bi se ona uspešno razvijala. U radu se, nakon datih napomena o teorijskim polazištima, politici i praksi inkluzivnog obrazovanja, analizira pitanje diferencijacije i individualizacije nastave u inkluzivnom obrazovnom kontekstu. Polazeći od toga da je nastava središnji segment školskog rada, odlike nastave u inkluzivnom kontekstu posmatraju se i tumače kao osnovne odlike inkluzivne školske prakse. Pored kvaliteta rada nastavnika, kao pretpostavke razvoja inkluzivne školske prakse posebno su izdvojene i analizirane inkluzivna politika školskog rada i inkluzivna školska kultura. U zaključnom osvrtu naglašava se da su orijentacija školskog sistema i društvena orijentacija ka filozofiji inkluzivnog obrazovanja osnovni preduslov razvoja inkluzivne školske prakse i determinante njenog kvaliteta.
AB  - Reform processes in contemporary education systems taking place over the last few decades have aimed to implement a model of inclusive education in schools. Since the development of inclusive school practice is determined by a country's political, economic, cultural and historical context, school system reform in line with the ideology of inclusive education is one of the greatest challenges in the functioning of contemporary school systems. It is therefore important to consider the key characteristics of inclusive school practice, and the requirements that need to be met for the practice to be successful. The paper begins with an overview of the theoretical foundations, policies and practice of inclusive education, and then goes on to analyze the question of instruction differentiation and individualization in an inclusive educational context. Starting from the position that instruction is the central segment of school education, the characteristics of instruction in an inclusive context are considered and interpreted as the key characteristics of inclusive school practice. In addition to the quality of teaching, other requirements for the development of inclusive school practice that are singled out and analyzed are inclusive policy of school work and inclusive school culture. The concluding section emphasizes that the orientation of the school system and social orientation towards the philosophy of inclusive education are the basic requirements for the development of inclusive school practice and the determinants of its quality.
PB  - Beograd : Pedagoško društvo Srbije
PB  - Beograd : Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju
T2  - Nastava i vaspitanje
T1  - Odlike i pretpostavke razvoja inkluzivne školske prakse
T1  - Особенности и предпосылки развития
инклюзивной школьной практики
T1  - The development of inclusive school practice: Characteristics and requirements
T1  - Одлике и претпоставке развоја инклузивне школске праксе
EP  - 329
IS  - 3
SP  - 315
VL  - 68
DO  - 10.5937/nasvas1903315H
ER  - 
@article{
author = "Hebib, Emina and Antonijević, Radovan and Ratković, Marija",
year = "2019",
abstract = "U savremenim školskim sistemima već nekoliko decenija odvijaju se reformski procesi sa ciljem implementacije modela inkluzivnog obrazovanja u školsku praksu. Pošto je razvoj inkluzivne školske prakse determinisan obeležjima političkog, ekonomskog, kulturnog i istorijskog konteksta određene zemlje, reforma školskog sistema u skladu s ideologijom inkluzivnog obrazovanja jedan je od najvećih izazova u praksi funkcionisanja savremenih školskih sistema. Iz tog razloga važno je sagledati osnovne odlike inkluzivne školske prakse, kao i pretpostavke koje je potrebno obezbediti da bi se ona uspešno razvijala. U radu se, nakon datih napomena o teorijskim polazištima, politici i praksi inkluzivnog obrazovanja, analizira pitanje diferencijacije i individualizacije nastave u inkluzivnom obrazovnom kontekstu. Polazeći od toga da je nastava središnji segment školskog rada, odlike nastave u inkluzivnom kontekstu posmatraju se i tumače kao osnovne odlike inkluzivne školske prakse. Pored kvaliteta rada nastavnika, kao pretpostavke razvoja inkluzivne školske prakse posebno su izdvojene i analizirane inkluzivna politika školskog rada i inkluzivna školska kultura. U zaključnom osvrtu naglašava se da su orijentacija školskog sistema i društvena orijentacija ka filozofiji inkluzivnog obrazovanja osnovni preduslov razvoja inkluzivne školske prakse i determinante njenog kvaliteta., Reform processes in contemporary education systems taking place over the last few decades have aimed to implement a model of inclusive education in schools. Since the development of inclusive school practice is determined by a country's political, economic, cultural and historical context, school system reform in line with the ideology of inclusive education is one of the greatest challenges in the functioning of contemporary school systems. It is therefore important to consider the key characteristics of inclusive school practice, and the requirements that need to be met for the practice to be successful. The paper begins with an overview of the theoretical foundations, policies and practice of inclusive education, and then goes on to analyze the question of instruction differentiation and individualization in an inclusive educational context. Starting from the position that instruction is the central segment of school education, the characteristics of instruction in an inclusive context are considered and interpreted as the key characteristics of inclusive school practice. In addition to the quality of teaching, other requirements for the development of inclusive school practice that are singled out and analyzed are inclusive policy of school work and inclusive school culture. The concluding section emphasizes that the orientation of the school system and social orientation towards the philosophy of inclusive education are the basic requirements for the development of inclusive school practice and the determinants of its quality.",
publisher = "Beograd : Pedagoško društvo Srbije, Beograd : Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju",
journal = "Nastava i vaspitanje",
title = "Odlike i pretpostavke razvoja inkluzivne školske prakse, Особенности и предпосылки развития
инклюзивной школьной практики, The development of inclusive school practice: Characteristics and requirements, Одлике и претпоставке развоја инклузивне школске праксе",
pages = "329-315",
number = "3",
volume = "68",
doi = "10.5937/nasvas1903315H"
}
Hebib, E., Antonijević, R.,& Ratković, M.. (2019). Odlike i pretpostavke razvoja inkluzivne školske prakse. in Nastava i vaspitanje
Beograd : Pedagoško društvo Srbije., 68(3), 315-329.
https://doi.org/10.5937/nasvas1903315H
Hebib E, Antonijević R, Ratković M. Odlike i pretpostavke razvoja inkluzivne školske prakse. in Nastava i vaspitanje. 2019;68(3):315-329.
doi:10.5937/nasvas1903315H .
Hebib, Emina, Antonijević, Radovan, Ratković, Marija, "Odlike i pretpostavke razvoja inkluzivne školske prakse" in Nastava i vaspitanje, 68, no. 3 (2019):315-329,
https://doi.org/10.5937/nasvas1903315H . .
3

Inkluzivno obrazovanje kao okvir za promene u radu nastavnika

Ratković, Marija; Hebib, Emina

(Beograd : Učiteljski fakultet, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Ratković, Marija
AU  - Hebib, Emina
PY  - 2018
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/735
AB  - Istraživanje je sprovedeno radi utvrđivanja načina provođenja slobodnog vremena dece, učestalosti boravka dece u prirodi, kao i stavova dece prema aktivnostima u prirodi i višednevnom boravku u prirodi u formi kampovanja. Metodom eksperimentalnog istraživanja, pomoću tehnika teorijske analize i posebno konstruisanog anketnog upitnika, došli smo do rezultata koji su za analizu i razmatranje. Alarmantan podatak predstavlja činjenica da čak 20% dece istraživanog uzrasta provodi slobodno vreme uz televizore i računare, dok čak 45% dece ne boravi često u prirodi. Tri najčešće navođena razloga zbog kojih ispitanici ne provode vreme u prirodi su: školske obaveze, oba­veze roditelja i činjenica da u okolini nema prirode. Navedeni podaci upućuju na potrebu za organizovanim, sistemskim boravkom dece u prirodi za vreme vikenda u vidu poludnevnih ili celodnevnih izleta ili ekskurzija, kao i višednevnih kampova organizovanih za vreme letnjeg raspusta. Čak 84,9% učenika bi volelo da svoje slobodno vreme provede na kampu, što ispunjava jedan od najvažnijih uslova za sistemsko sprovođenje ovog programa. Deca su svesna vrednosti boravka u prirodi i imaju potrebu i želju da svoje slobodno vreme provode u prirodi, u čemu se i ogleda praktični značaj ovog rada.
AB  - Contemporary school systems are in the process of reform the aim of which is, among other things, the development of inclusive policies and educational practice. The development of inclusive educational practice implies introducing changes in the school structure and organisation, the conception and realisation of teaching and school activities, as well as changes in teachers' work. The changes in the way teachers work refer, among other things, to a specific number of new assignments and activities that should be carried out in direct cooperation with other key actors in inclusive education. The paper presents an overview of teachers' activities and assignments that are stated in expert sources as particularly important in working with students with disabilities, students of typical development, fellow teachers, other experts in the school system, and parents of students with disabilities. Based on the overview, the authors point out that the development of the practice of education of students with disabilities in regular schools, as an important component of inclusive education, implies a redefinition of the role of teachers in the teaching process and school work. A separate section in the paper is dedicated to the explanation of the relevance of preparing teachers to act successfully in schools and the importance of teacher training for inclusive education that should also involve the rethinking and changing teachers' professional attitudes and beliefs.
PB  - Beograd : Učiteljski fakultet
T2  - Inovacije u nastavi
T1  - Inkluzivno obrazovanje kao okvir za promene u radu nastavnika
T1  - Inclusive education as a framework for changes in teachers' work
EP  - 36
IS  - 3
SP  - 20
VL  - 31
DO  - 10.5937/inovacije1803020R
ER  - 
@article{
author = "Ratković, Marija and Hebib, Emina",
year = "2018",
abstract = "Istraživanje je sprovedeno radi utvrđivanja načina provođenja slobodnog vremena dece, učestalosti boravka dece u prirodi, kao i stavova dece prema aktivnostima u prirodi i višednevnom boravku u prirodi u formi kampovanja. Metodom eksperimentalnog istraživanja, pomoću tehnika teorijske analize i posebno konstruisanog anketnog upitnika, došli smo do rezultata koji su za analizu i razmatranje. Alarmantan podatak predstavlja činjenica da čak 20% dece istraživanog uzrasta provodi slobodno vreme uz televizore i računare, dok čak 45% dece ne boravi često u prirodi. Tri najčešće navođena razloga zbog kojih ispitanici ne provode vreme u prirodi su: školske obaveze, oba­veze roditelja i činjenica da u okolini nema prirode. Navedeni podaci upućuju na potrebu za organizovanim, sistemskim boravkom dece u prirodi za vreme vikenda u vidu poludnevnih ili celodnevnih izleta ili ekskurzija, kao i višednevnih kampova organizovanih za vreme letnjeg raspusta. Čak 84,9% učenika bi volelo da svoje slobodno vreme provede na kampu, što ispunjava jedan od najvažnijih uslova za sistemsko sprovođenje ovog programa. Deca su svesna vrednosti boravka u prirodi i imaju potrebu i želju da svoje slobodno vreme provode u prirodi, u čemu se i ogleda praktični značaj ovog rada., Contemporary school systems are in the process of reform the aim of which is, among other things, the development of inclusive policies and educational practice. The development of inclusive educational practice implies introducing changes in the school structure and organisation, the conception and realisation of teaching and school activities, as well as changes in teachers' work. The changes in the way teachers work refer, among other things, to a specific number of new assignments and activities that should be carried out in direct cooperation with other key actors in inclusive education. The paper presents an overview of teachers' activities and assignments that are stated in expert sources as particularly important in working with students with disabilities, students of typical development, fellow teachers, other experts in the school system, and parents of students with disabilities. Based on the overview, the authors point out that the development of the practice of education of students with disabilities in regular schools, as an important component of inclusive education, implies a redefinition of the role of teachers in the teaching process and school work. A separate section in the paper is dedicated to the explanation of the relevance of preparing teachers to act successfully in schools and the importance of teacher training for inclusive education that should also involve the rethinking and changing teachers' professional attitudes and beliefs.",
publisher = "Beograd : Učiteljski fakultet",
journal = "Inovacije u nastavi",
title = "Inkluzivno obrazovanje kao okvir za promene u radu nastavnika, Inclusive education as a framework for changes in teachers' work",
pages = "36-20",
number = "3",
volume = "31",
doi = "10.5937/inovacije1803020R"
}
Ratković, M.,& Hebib, E.. (2018). Inkluzivno obrazovanje kao okvir za promene u radu nastavnika. in Inovacije u nastavi
Beograd : Učiteljski fakultet., 31(3), 20-36.
https://doi.org/10.5937/inovacije1803020R
Ratković M, Hebib E. Inkluzivno obrazovanje kao okvir za promene u radu nastavnika. in Inovacije u nastavi. 2018;31(3):20-36.
doi:10.5937/inovacije1803020R .
Ratković, Marija, Hebib, Emina, "Inkluzivno obrazovanje kao okvir za promene u radu nastavnika" in Inovacije u nastavi, 31, no. 3 (2018):20-36,
https://doi.org/10.5937/inovacije1803020R . .
2

Inkluzija u obrazovanju kao cilj i sadržaj reformi savremenih školskih sistema

Ratković, Marija; Hebib, Emina; Šaljić, Zorica

(Beograd : Pedagoško društvo Srbije, 2017)

TY  - JOUR
AU  - Ratković, Marija
AU  - Hebib, Emina
AU  - Šaljić, Zorica
PY  - 2017
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/736
AB  - Inkluzija u obrazovanju kao teorijsko-praktični koncept široko je prihvaćena i predstavlja zajedničku odliku prakse funkcionisanja savremenih školskih sistema, kao i sadržaj globalne politike i nacionalnih obrazovnih politika. U savremenim školskim sistemima poslednjih dekada realizuju se reformski procesi sa ciljem razvoja prakse inkluzivnog obrazovanja, ali sa različitim nivoom uspešnosti. Pored promena u praksi nastavnog i školskog rada, za uspešnu praktičnu primenu inkluzije u obrazovanju potrebne su promene u sadržaju i strukturi škole i načinu funkcionisanja školskog sistema. Inkluzivna praksa mora se razvijati uporedo sa razvojem inkluzivne politike i kulture, a to je moguće jedino u školskom i društvenom sistemu orijentisanom na inkluziju. Stoga se obeležja društvenog konteksta mogu posmatrati kao ključna determinanta praktične primene inkluzije u obrazovanju. U radu se, nakon osvrta na inkluziju u obrazovanju kao cilju i sadržaju aktuelnih reformskih procesa, analiziraju pretpostavke uspešne implementacije ovog koncepta u praksu školskog rada i objašnjavaju obeležja društvenog konteksta kao determinanata razvoja inkluzivne školske prakse. Kao ilustracija za iznetu ocenu o važnosti obeležja društvenog konteksta kao determinante uspešnosti razvoja inkluzivne školske prakse dati su osnovni podaci o dosadašnjem toku i rezultatima primene inkluzije u obrazovanju u Finskoj i Indiji.
AB  - Inclusion in education, as a theoretical and practical concept, has been widely accepted and represents a common feature of the functioning of modern school systems, and is also included in global and national education policies. Over the last decades, modern education systems have undergone reforms aimed at developing inclusive educational practice, with admittedly varying levels of success. In addition to changes in teaching and school work, the successful implementation of inclusion in education requires changes in the content and structure of schools and in the functioning of the school system. Inclusive practice must be developed alongside the development of inclusive policies and a culture of inclusivity, which is only possible within an inclusion-oriented education and social system. Therefore, the characteristics of the social context can be regarded as a key determinant in the practical implementation of inclusion in education. After looking at inclusion in education as the goal and content of current reform processes, the paper analyzes the prerequisites for the successful implementation of this concept in the practice of school work and then goes on to consider the characteristics of the social context as a determinant of the development of inclusive school practice. In order to illustrate the authors' assessment of the importance of the characteristics of the social context as a determinant of the successful development of inclusive school practice, the paper gives a brief overview of the progress and results of the implementation of inclusion in education in Finland and India.
PB  - Beograd : Pedagoško društvo Srbije
PB  - Beograd : Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju
T2  - Nastava i vaspitanje
T1  - Inkluzija u obrazovanju kao cilj i sadržaj reformi savremenih školskih sistema
T1  - Inclusion in education as the goal and content of reforms of the modern school system
EP  - 450
IS  - 3
SP  - 437
VL  - 66
DO  - 10.5937/nasvas1703437R
ER  - 
@article{
author = "Ratković, Marija and Hebib, Emina and Šaljić, Zorica",
year = "2017",
abstract = "Inkluzija u obrazovanju kao teorijsko-praktični koncept široko je prihvaćena i predstavlja zajedničku odliku prakse funkcionisanja savremenih školskih sistema, kao i sadržaj globalne politike i nacionalnih obrazovnih politika. U savremenim školskim sistemima poslednjih dekada realizuju se reformski procesi sa ciljem razvoja prakse inkluzivnog obrazovanja, ali sa različitim nivoom uspešnosti. Pored promena u praksi nastavnog i školskog rada, za uspešnu praktičnu primenu inkluzije u obrazovanju potrebne su promene u sadržaju i strukturi škole i načinu funkcionisanja školskog sistema. Inkluzivna praksa mora se razvijati uporedo sa razvojem inkluzivne politike i kulture, a to je moguće jedino u školskom i društvenom sistemu orijentisanom na inkluziju. Stoga se obeležja društvenog konteksta mogu posmatrati kao ključna determinanta praktične primene inkluzije u obrazovanju. U radu se, nakon osvrta na inkluziju u obrazovanju kao cilju i sadržaju aktuelnih reformskih procesa, analiziraju pretpostavke uspešne implementacije ovog koncepta u praksu školskog rada i objašnjavaju obeležja društvenog konteksta kao determinanata razvoja inkluzivne školske prakse. Kao ilustracija za iznetu ocenu o važnosti obeležja društvenog konteksta kao determinante uspešnosti razvoja inkluzivne školske prakse dati su osnovni podaci o dosadašnjem toku i rezultatima primene inkluzije u obrazovanju u Finskoj i Indiji., Inclusion in education, as a theoretical and practical concept, has been widely accepted and represents a common feature of the functioning of modern school systems, and is also included in global and national education policies. Over the last decades, modern education systems have undergone reforms aimed at developing inclusive educational practice, with admittedly varying levels of success. In addition to changes in teaching and school work, the successful implementation of inclusion in education requires changes in the content and structure of schools and in the functioning of the school system. Inclusive practice must be developed alongside the development of inclusive policies and a culture of inclusivity, which is only possible within an inclusion-oriented education and social system. Therefore, the characteristics of the social context can be regarded as a key determinant in the practical implementation of inclusion in education. After looking at inclusion in education as the goal and content of current reform processes, the paper analyzes the prerequisites for the successful implementation of this concept in the practice of school work and then goes on to consider the characteristics of the social context as a determinant of the development of inclusive school practice. In order to illustrate the authors' assessment of the importance of the characteristics of the social context as a determinant of the successful development of inclusive school practice, the paper gives a brief overview of the progress and results of the implementation of inclusion in education in Finland and India.",
publisher = "Beograd : Pedagoško društvo Srbije, Beograd : Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju",
journal = "Nastava i vaspitanje",
title = "Inkluzija u obrazovanju kao cilj i sadržaj reformi savremenih školskih sistema, Inclusion in education as the goal and content of reforms of the modern school system",
pages = "450-437",
number = "3",
volume = "66",
doi = "10.5937/nasvas1703437R"
}
Ratković, M., Hebib, E.,& Šaljić, Z.. (2017). Inkluzija u obrazovanju kao cilj i sadržaj reformi savremenih školskih sistema. in Nastava i vaspitanje
Beograd : Pedagoško društvo Srbije., 66(3), 437-450.
https://doi.org/10.5937/nasvas1703437R
Ratković M, Hebib E, Šaljić Z. Inkluzija u obrazovanju kao cilj i sadržaj reformi savremenih školskih sistema. in Nastava i vaspitanje. 2017;66(3):437-450.
doi:10.5937/nasvas1703437R .
Ratković, Marija, Hebib, Emina, Šaljić, Zorica, "Inkluzija u obrazovanju kao cilj i sadržaj reformi savremenih školskih sistema" in Nastava i vaspitanje, 66, no. 3 (2017):437-450,
https://doi.org/10.5937/nasvas1703437R . .
4