IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Задовољство послом у популацији наставника током првог таласа пандемије КОВИД 19

Zadovoljstvo poslom u populaciji nastavnika tokom prvog talasa pandemije KOVID 19

Thumbnail
2023
Zadovoljstvo poslom u populaciji nastavnika tokom prvog talasa pandemije KOVID 19 (1013.Kb)
Authors
Мицић, Исидора
Јошић, Смиљана
Contributors
Ђигић, Гордана
Стојадиновић, Милош
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Пандемија изазвана вирусом корона у осетном је паду у 2023. години, али сама пандемија донела нам је бројне увиде о функционисанју различитих актера образовног система. Велики терет током пандемије поднели су наставници. Циљ овог истраживања усмерен је на испитивање задовољства наставничким послом током ванредних околности и наставе на даљину. Истраживање је спроведено у првом таласу ковид 19 пандемије у периоду од марта до јуна 2020. године. У истраживању је учествовало 1400 наставника који раде у Републици Србији, од чега је 87% било жена. Просечне године радног стажа испитаника јесу: M = 10.49, SD = .23. Узорак је пригодан и чинило га је 36% учитеља/ица, 40% предметних наствника/ца запослених у основним школама, 15% наставника/ца запослених у средњим школама и 6% наставника/ца који рада у гимназијама. Испитаници су попунили електронски упитник који је садржао скалу задовољства на послу преузету из упитника за наставнике из TALIS 2018 истраживања која се односила на њихова ...осећања током припрема и организације наставе на даљину. На Ликертовој скали од 1 до 4, наставници/це су процењивали учесталост јављања одређених емотивних стања (од 1 = никад до 4 = веома често). Резултати истраживања су показали да су испитаници у нашем узорку најчешће били преплављени новим обавезама и захтевима (M = 3.22, SD = .87). Са друге стране, најмање су осећали отпор и одлагали активности које су везане за њихов посао (M = 1.41, SD = .65), што је податак који говори о наставничкој спремности и посвећености раду у ванредним околностима. Значајан је податак да су се наставници осећали исцрпљено и уморно (M = 2.73, SD = .94), али и фрустрирано у вези са изазовима са којима се суочавају (M = 2.59, SD = 1.03). У исто време, сличан број наставника у оваквим околностима је био повишеног активитета и осећао се ентузијастично и оптимистично (M = 2.57, SD = .83). Резултати су показали и да није било значајних рaзлика у емотивним доживљајима између наставника у односу на тип школе (основна или средња школа) у којој раде: преплављеност новим обавезама и захтевима – F(1, 1397) = 1.04, p = .307; отпор и одлагање обавеза – F(1, 1397) = .58, p = .446; осећај исцрпљености и умора – F(1, 1397) = 3.97, p = .068; фрустрирано изазовима – F(1, 1397) = .67, p = .411; ентузијастично и оптимистично – F(1, 1397) = 3.42, p = .064. Резултати овог истраживања пружају драгоцене податке важне за образовне импликације усмеренe на наставничку професију и говоре о емотивним капацитетима и изазовима са којима се суочавају наставници у ванредним околностима.

Pandemija izazvana virusom korona u osetnom je padu u 2023. godini, ali sama pandemija donela nam je brojne uvide o funkcionisanju različitih aktera obrazovnog sistema. Veliki teret tokom pandemije podneli su nastavnici. Cilj ovog istraživanja usmeren je na ispitivanje zadovoljstva nastavničkim poslom tokom vanrednih okolnosti i nastave na daljinu. Istraživanje je sprovedeno u prvom talasu kovid 19 pandemije u periodu od marta do juna 2020. godine. U istraživanju je učestvovalo 1400 nastavnika koji rade u Republici Srbiji, od čega je 87% bilo žena. Prosečne godine radnog staža ispitanika jesu: M = 10.49, SD = .23. Uzorak je prigodan i činilo ga je 36% učitelja/ica, 40% predmetnih nastvnika/ca zaposlenih u osnovnim školama, 15% nastavnika/ca zaposlenih u srednjim školama i 6% nastavnika/ca koji rada u gimnazijama. Ispitanici su popunili elektronski upitnik koji je sadržao skalu zadovoljstva na poslu preuzetu iz upitnika za nastavnike iz TALIS 2018 istraživanja koja se odnosila... na njihova osećanja tokom priprema i organizacije nastave na daljinu. Na Likertovoj skali od 1 do 4, nastavnici/ce su procenjivali učestalost javljanja određenih emotivnih stanja (od 1 = nikad do 4 = veoma često). Rezultati istraživanja su pokazali da su ispitanici u našem uzorku najčešće bili preplavljeni novim obavezama i zahtevima (M = 3.22, SD = .87). Sa druge strane, najmanje su osećali otpor i odlagali aktivnosti koje su vezane za njihov posao (M = 1.41, SD = .65), što je podatak koji govori o nastavničkoj spremnosti i posvećenosti radu u vanrednim okolnostima. Značajan je podatak da su se nastavnici osećali iscrpljeno i umorno (M = 2.73, SD = .94), ali i frustrirano u vezi sa izazovima sa kojima se suočavaju (M = 2.59, SD = 1.03). U isto vreme, sličan broj nastavnika u ovakvim okolnostima je bio povišenog aktiviteta i osećao se entuzijastično i optimistično (M = 2.57, SD = .83). Rezultati su pokazali i da nije bilo značajnih razlika u emotivnim doživljajima između nastavnika u odnosu na tip škole (osnovna ili srednja škola) u kojoj rade: preplavljenost novim obavezama i zahtevima – F(1, 1397) = 1.04, p = .307; otpor i odlaganje obaveza – F(1, 1397) = .58, p = .446; osećaj iscrpljenosti i umora – F(1, 1397) = 3.97, p = .068; frustrirano izazovima – F(1, 1397) = .67, p = .411; entuzijastično i optimistično – F(1, 1397) = 3.42, p = .064. Rezultati ovog istraživanja pružaju dragocene podatke važne za obrazovne implikacije usmerene na nastavničku profesiju i govore o emotivnim kapacitetima i izazovima sa kojima se suočavaju nastavnici u vanrednim okolnostima.

Keywords:
задовољство пoслом / наставници / пандемија / ковид 19 / zadovoljstvo poslom / nastavnici / pandemija / COVID 19
Source:
71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије, 2023, 71, 87-87
Publisher:
  • Београд : Друштво психолога Србије
Funding / projects:
  • Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)
Note:
  • 71. Конгрес психолога Србије, Палић, 24–27. мај 2023.

Cobiss ID: 120762121

ISBN: 978-86-8937-756-9

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_955
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/955
Collections
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
Institution/Community
IPI
TY  - CONF
AU  - Мицић, Исидора
AU  - Јошић, Смиљана
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/955
AB  - Пандемија изазвана вирусом корона у осетном је паду у 2023. години, али сама пандемија донела нам
је бројне увиде о функционисанју различитих актера образовног система. Велики терет током
пандемије поднели су наставници. Циљ овог истраживања усмерен је на испитивање задовољства
наставничким послом током ванредних околности и наставе на даљину. Истраживање је спроведено у
првом таласу ковид 19 пандемије у периоду од марта до јуна 2020. године. У истраживању је
учествовало 1400 наставника који раде у Републици Србији, од чега је 87% било жена. Просечне године
радног стажа испитаника јесу: M = 10.49, SD = .23. Узорак је пригодан и чинило га је 36% учитеља/ица,
40% предметних наствника/ца запослених у основним школама, 15% наставника/ца запослених у
средњим школама и 6% наставника/ца који рада у гимназијама. Испитаници су попунили електронски
упитник који је садржао скалу задовољства на послу преузету из упитника за наставнике из TALIS
2018 истраживања која се односила на њихова осећања током припрема и организације наставе на
даљину. На Ликертовој скали од 1 до 4, наставници/це су процењивали учесталост јављања одређених
емотивних стања (од 1 = никад до 4 = веома често). Резултати истраживања су показали да су
испитаници у нашем узорку најчешће били преплављени новим обавезама и захтевима (M = 3.22, SD =
.87). Са друге стране, најмање су осећали отпор и одлагали активности које су везане за њихов посао
(M = 1.41, SD = .65), што је податак који говори о наставничкој спремности и посвећености раду у
ванредним околностима. Значајан је податак да су се наставници осећали исцрпљено и уморно (M =
2.73, SD = .94), али и фрустрирано у вези са изазовима са којима се суочавају (M = 2.59, SD = 1.03). У
исто време, сличан број наставника у оваквим околностима је био повишеног активитета и осећао се
ентузијастично и оптимистично (M = 2.57, SD = .83). Резултати су показали и да није било значајних
рaзлика у емотивним доживљајима између наставника у односу на тип школе (основна или средња
школа) у којој раде: преплављеност новим обавезама и захтевима – F(1, 1397) = 1.04, p = .307; отпор и
одлагање обавеза – F(1, 1397) = .58, p = .446; осећај исцрпљености и умора – F(1, 1397) = 3.97, p = .068;
фрустрирано изазовима – F(1, 1397) = .67, p = .411; ентузијастично и оптимистично – F(1, 1397) = 3.42, p =
.064. Резултати овог истраживања пружају драгоцене податке важне за образовне импликације
усмеренe на наставничку професију и говоре о емотивним капацитетима и изазовима са којима се
суочавају наставници у ванредним околностима.
AB  - Pandemija izazvana virusom korona u osetnom je padu u 2023. godini, ali sama pandemija donela nam
je brojne uvide o funkcionisanju različitih aktera obrazovnog sistema. Veliki teret tokom
pandemije podneli su nastavnici. Cilj ovog istraživanja usmeren je na ispitivanje zadovoljstva
nastavničkim poslom tokom vanrednih okolnosti i nastave na daljinu. Istraživanje je sprovedeno u
prvom talasu kovid 19 pandemije u periodu od marta do juna 2020. godine. U istraživanju je
učestvovalo 1400 nastavnika koji rade u Republici Srbiji, od čega je 87% bilo žena. Prosečne godine
radnog staža ispitanika jesu: M = 10.49, SD = .23. Uzorak je prigodan i činilo ga je 36% učitelja/ica,
40% predmetnih nastvnika/ca zaposlenih u osnovnim školama, 15% nastavnika/ca zaposlenih u
srednjim školama i 6% nastavnika/ca koji rada u gimnazijama. Ispitanici su popunili elektronski
upitnik koji je sadržao skalu zadovoljstva na poslu preuzetu iz upitnika za nastavnike iz TALIS
2018 istraživanja koja se odnosila na njihova osećanja tokom priprema i organizacije nastave na
daljinu. Na Likertovoj skali od 1 do 4, nastavnici/ce su procenjivali učestalost javljanja određenih
emotivnih stanja (od 1 = nikad do 4 = veoma često). Rezultati istraživanja su pokazali da su
ispitanici u našem uzorku najčešće bili preplavljeni novim obavezama i zahtevima (M = 3.22, SD =
.87). Sa druge strane, najmanje su osećali otpor i odlagali aktivnosti koje su vezane za njihov posao
(M = 1.41, SD = .65), što je podatak koji govori o nastavničkoj spremnosti i posvećenosti radu u
vanrednim okolnostima. Značajan je podatak da su se nastavnici osećali iscrpljeno i umorno (M =
2.73, SD = .94), ali i frustrirano u vezi sa izazovima sa kojima se suočavaju (M = 2.59, SD = 1.03). U
isto vreme, sličan broj nastavnika u ovakvim okolnostima je bio povišenog aktiviteta i osećao se
entuzijastično i optimistično (M = 2.57, SD = .83). Rezultati su pokazali i da nije bilo značajnih
razlika u emotivnim doživljajima između nastavnika u odnosu na tip škole (osnovna ili srednja
škola) u kojoj rade: preplavljenost novim obavezama i zahtevima – F(1, 1397) = 1.04, p = .307; otpor i
odlaganje obaveza – F(1, 1397) = .58, p = .446; osećaj iscrpljenosti i umora – F(1, 1397) = 3.97, p = .068;
frustrirano izazovima – F(1, 1397) = .67, p = .411; entuzijastično i optimistično – F(1, 1397) = 3.42, p =
.064. Rezultati ovog istraživanja pružaju dragocene podatke važne za obrazovne implikacije
usmerene na nastavničku profesiju i govore o emotivnim kapacitetima i izazovima sa kojima se
suočavaju nastavnici u vanrednim okolnostima.
PB  - Београд : Друштво психолога Србије
C3  - 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије
T1  - Задовољство послом у популацији наставника током првог таласа пандемије КОВИД 19
T1  - Zadovoljstvo poslom u populaciji nastavnika tokom prvog talasa pandemije KOVID 19
EP  - 87
SP  - 87
VL  - 71
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_955
ER  - 
@conference{
author = "Мицић, Исидора and Јошић, Смиљана",
year = "2023",
abstract = "Пандемија изазвана вирусом корона у осетном је паду у 2023. години, али сама пандемија донела нам
је бројне увиде о функционисанју различитих актера образовног система. Велики терет током
пандемије поднели су наставници. Циљ овог истраживања усмерен је на испитивање задовољства
наставничким послом током ванредних околности и наставе на даљину. Истраживање је спроведено у
првом таласу ковид 19 пандемије у периоду од марта до јуна 2020. године. У истраживању је
учествовало 1400 наставника који раде у Републици Србији, од чега је 87% било жена. Просечне године
радног стажа испитаника јесу: M = 10.49, SD = .23. Узорак је пригодан и чинило га је 36% учитеља/ица,
40% предметних наствника/ца запослених у основним школама, 15% наставника/ца запослених у
средњим школама и 6% наставника/ца који рада у гимназијама. Испитаници су попунили електронски
упитник који је садржао скалу задовољства на послу преузету из упитника за наставнике из TALIS
2018 истраживања која се односила на њихова осећања током припрема и организације наставе на
даљину. На Ликертовој скали од 1 до 4, наставници/це су процењивали учесталост јављања одређених
емотивних стања (од 1 = никад до 4 = веома често). Резултати истраживања су показали да су
испитаници у нашем узорку најчешће били преплављени новим обавезама и захтевима (M = 3.22, SD =
.87). Са друге стране, најмање су осећали отпор и одлагали активности које су везане за њихов посао
(M = 1.41, SD = .65), што је податак који говори о наставничкој спремности и посвећености раду у
ванредним околностима. Значајан је податак да су се наставници осећали исцрпљено и уморно (M =
2.73, SD = .94), али и фрустрирано у вези са изазовима са којима се суочавају (M = 2.59, SD = 1.03). У
исто време, сличан број наставника у оваквим околностима је био повишеног активитета и осећао се
ентузијастично и оптимистично (M = 2.57, SD = .83). Резултати су показали и да није било значајних
рaзлика у емотивним доживљајима између наставника у односу на тип школе (основна или средња
школа) у којој раде: преплављеност новим обавезама и захтевима – F(1, 1397) = 1.04, p = .307; отпор и
одлагање обавеза – F(1, 1397) = .58, p = .446; осећај исцрпљености и умора – F(1, 1397) = 3.97, p = .068;
фрустрирано изазовима – F(1, 1397) = .67, p = .411; ентузијастично и оптимистично – F(1, 1397) = 3.42, p =
.064. Резултати овог истраживања пружају драгоцене податке важне за образовне импликације
усмеренe на наставничку професију и говоре о емотивним капацитетима и изазовима са којима се
суочавају наставници у ванредним околностима., Pandemija izazvana virusom korona u osetnom je padu u 2023. godini, ali sama pandemija donela nam
je brojne uvide o funkcionisanju različitih aktera obrazovnog sistema. Veliki teret tokom
pandemije podneli su nastavnici. Cilj ovog istraživanja usmeren je na ispitivanje zadovoljstva
nastavničkim poslom tokom vanrednih okolnosti i nastave na daljinu. Istraživanje je sprovedeno u
prvom talasu kovid 19 pandemije u periodu od marta do juna 2020. godine. U istraživanju je
učestvovalo 1400 nastavnika koji rade u Republici Srbiji, od čega je 87% bilo žena. Prosečne godine
radnog staža ispitanika jesu: M = 10.49, SD = .23. Uzorak je prigodan i činilo ga je 36% učitelja/ica,
40% predmetnih nastvnika/ca zaposlenih u osnovnim školama, 15% nastavnika/ca zaposlenih u
srednjim školama i 6% nastavnika/ca koji rada u gimnazijama. Ispitanici su popunili elektronski
upitnik koji je sadržao skalu zadovoljstva na poslu preuzetu iz upitnika za nastavnike iz TALIS
2018 istraživanja koja se odnosila na njihova osećanja tokom priprema i organizacije nastave na
daljinu. Na Likertovoj skali od 1 do 4, nastavnici/ce su procenjivali učestalost javljanja određenih
emotivnih stanja (od 1 = nikad do 4 = veoma često). Rezultati istraživanja su pokazali da su
ispitanici u našem uzorku najčešće bili preplavljeni novim obavezama i zahtevima (M = 3.22, SD =
.87). Sa druge strane, najmanje su osećali otpor i odlagali aktivnosti koje su vezane za njihov posao
(M = 1.41, SD = .65), što je podatak koji govori o nastavničkoj spremnosti i posvećenosti radu u
vanrednim okolnostima. Značajan je podatak da su se nastavnici osećali iscrpljeno i umorno (M =
2.73, SD = .94), ali i frustrirano u vezi sa izazovima sa kojima se suočavaju (M = 2.59, SD = 1.03). U
isto vreme, sličan broj nastavnika u ovakvim okolnostima je bio povišenog aktiviteta i osećao se
entuzijastično i optimistično (M = 2.57, SD = .83). Rezultati su pokazali i da nije bilo značajnih
razlika u emotivnim doživljajima između nastavnika u odnosu na tip škole (osnovna ili srednja
škola) u kojoj rade: preplavljenost novim obavezama i zahtevima – F(1, 1397) = 1.04, p = .307; otpor i
odlaganje obaveza – F(1, 1397) = .58, p = .446; osećaj iscrpljenosti i umora – F(1, 1397) = 3.97, p = .068;
frustrirano izazovima – F(1, 1397) = .67, p = .411; entuzijastično i optimistično – F(1, 1397) = 3.42, p =
.064. Rezultati ovog istraživanja pružaju dragocene podatke važne za obrazovne implikacije
usmerene na nastavničku profesiju i govore o emotivnim kapacitetima i izazovima sa kojima se
suočavaju nastavnici u vanrednim okolnostima.",
publisher = "Београд : Друштво психолога Србије",
journal = "71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије",
title = "Задовољство послом у популацији наставника током првог таласа пандемије КОВИД 19, Zadovoljstvo poslom u populaciji nastavnika tokom prvog talasa pandemije KOVID 19",
pages = "87-87",
volume = "71",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_955"
}
Мицић, И.,& Јошић, С.. (2023). Задовољство послом у популацији наставника током првог таласа пандемије КОВИД 19. in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије
Београд : Друштво психолога Србије., 71, 87-87.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_955
Мицић И, Јошић С. Задовољство послом у популацији наставника током првог таласа пандемије КОВИД 19. in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије. 2023;71:87-87.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_955 .
Мицић, Исидора, Јошић, Смиљана, "Задовољство послом у популацији наставника током првог таласа пандемије КОВИД 19" in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије, 71 (2023):87-87,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_955 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB