Свест о различитости и критичка свест наставника – sine qua non остваривања друштвене правде у школама
Teachers’ diversity awareness and critical consciousness - sine qua non of social justice in schools
Authors
Пикић Југовић, ИванаМатић Бојић, Јелена
Пузић, Саша
Одак, Ива
Брајковић, Сања
Далстром, Хелен
Галић, Гордана
Гаспар де Матос, Маргарида
Гоче, Катинка
Козина, Ана
Млекуж, Ана
Contributors
Ševkušić, Slavica
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У овом раду се разматра улога наставника у домену подстицања друштвене правде и испитује се на који начин наставници доживљавају и реагују на различитост и неједнакост
у својој учионици. Прегледавши литературу настојали смо да одговоримо на три истраживачка питања: 1) шта су свест о различитости и критичка свест у образовању; 2) зашто су свест о различитости и критичка свест важне и 3) како се свест о различитости
и критичка свест наставника могу подстаћи. Преглед литературе показао је да је већина
радова који се баве свешћу о различитости и критичком свешћу наставника објављена
у последњих неколико година и да је препозната важност ова два концепта за широк
спектар предавача. Чини се да постоји повећано интересовање за ову тему због пораста
различитости у учионицама и препознавања улоге наставника у вези са питањима која се
тичу различитости и неједнакости. Међутим, потребно је спровести истраживања већих
размера, будући да је већина постојећих студија мањег обима. На основу о...вог прегледа
литературе тврдимо да, уколико желимо да образовни систем буде инклузивнији за све,
свест о различитости и критичка свест морају бити подстакнути кроз стручни развојни
програм наставника пре завршеног иницијалног образовања и током рада у образовању.
The present paper focuses on teacher’s role in social justice and explores how teachers perceive and react upon diversity and inequality in their classrooms. Through a literature review, we aimed to answer three research questions: 1) what are diversity awareness and critical consciousness in education; 2) why are diversity awareness and critical consciousness important; and 3) how can diversity awareness and critical consciousness be supported in teachers. The literature review has revealed that most papers on teachers’ diversity awareness and critical consciousness have been published within the last few years and that the importance of the two concepts has been recognized for a wide range of educators. There seems to be a growing interest in this topic due to the increase of the diversity in classrooms and the recognition of the teachers’ role in addressing diversity and inequality. However, large-scale studies would be a needed contribution to the field, as most of the existing stu...dies are small-scale. Based on this review, we argue that both diversity awareness and critical consciousness need to be supported through preservice and in-service teacher professional development programs, if we are to make education systems more inclusive for all.
Keywords:
наставници / свест о различитости / критичка свест / друштвена правда / компетенције наставника / teachers / diversity awareness / critical consciousness / social justice / teachers’ competenciesSource:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2023, 55, 1, 189-210Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
- Овај рад подржан је од стране програма Еразмус+ КА3, у оквиру Споразума о додели бесповратних средстава број: 626137-EPP-1-2020-2-SI-EPPKA3-PI-POLICY и представља резултат пројекта „HAND IN HAND: Empowering teachers across Europe to deal with social, emotional and diversity related career challenges (HAND:ET)”.
Collections
Institution/Community
IPITY - JOUR AU - Пикић Југовић, Ивана AU - Матић Бојић, Јелена AU - Пузић, Саша AU - Одак, Ива AU - Брајковић, Сања AU - Далстром, Хелен AU - Галић, Гордана AU - Гаспар де Матос, Маргарида AU - Гоче, Катинка AU - Козина, Ана AU - Млекуж, Ана PY - 2023 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/951 AB - У овом раду се разматра улога наставника у домену подстицања друштвене правде и испитује се на који начин наставници доживљавају и реагују на различитост и неједнакост у својој учионици. Прегледавши литературу настојали смо да одговоримо на три истраживачка питања: 1) шта су свест о различитости и критичка свест у образовању; 2) зашто су свест о различитости и критичка свест важне и 3) како се свест о различитости и критичка свест наставника могу подстаћи. Преглед литературе показао је да је већина радова који се баве свешћу о различитости и критичком свешћу наставника објављена у последњих неколико година и да је препозната важност ова два концепта за широк спектар предавача. Чини се да постоји повећано интересовање за ову тему због пораста различитости у учионицама и препознавања улоге наставника у вези са питањима која се тичу различитости и неједнакости. Међутим, потребно је спровести истраживања већих размера, будући да је већина постојећих студија мањег обима. На основу овог прегледа литературе тврдимо да, уколико желимо да образовни систем буде инклузивнији за све, свест о различитости и критичка свест морају бити подстакнути кроз стручни развојни програм наставника пре завршеног иницијалног образовања и током рада у образовању. AB - The present paper focuses on teacher’s role in social justice and explores how teachers perceive and react upon diversity and inequality in their classrooms. Through a literature review, we aimed to answer three research questions: 1) what are diversity awareness and critical consciousness in education; 2) why are diversity awareness and critical consciousness important; and 3) how can diversity awareness and critical consciousness be supported in teachers. The literature review has revealed that most papers on teachers’ diversity awareness and critical consciousness have been published within the last few years and that the importance of the two concepts has been recognized for a wide range of educators. There seems to be a growing interest in this topic due to the increase of the diversity in classrooms and the recognition of the teachers’ role in addressing diversity and inequality. However, large-scale studies would be a needed contribution to the field, as most of the existing studies are small-scale. Based on this review, we argue that both diversity awareness and critical consciousness need to be supported through preservice and in-service teacher professional development programs, if we are to make education systems more inclusive for all. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања T2 - Зборник Института за педагошка истраживања T1 - Свест о различитости и критичка свест наставника – sine qua non остваривања друштвене правде у школама T1 - Teachers’ diversity awareness and critical consciousness - sine qua non of social justice in schools EP - 210 IS - 1 SP - 189 VL - 55 DO - 10.2298/ZIPI2301189P ER -
@article{ author = "Пикић Југовић, Ивана and Матић Бојић, Јелена and Пузић, Саша and Одак, Ива and Брајковић, Сања and Далстром, Хелен and Галић, Гордана and Гаспар де Матос, Маргарида and Гоче, Катинка and Козина, Ана and Млекуж, Ана", year = "2023", abstract = "У овом раду се разматра улога наставника у домену подстицања друштвене правде и испитује се на који начин наставници доживљавају и реагују на различитост и неједнакост у својој учионици. Прегледавши литературу настојали смо да одговоримо на три истраживачка питања: 1) шта су свест о различитости и критичка свест у образовању; 2) зашто су свест о различитости и критичка свест важне и 3) како се свест о различитости и критичка свест наставника могу подстаћи. Преглед литературе показао је да је већина радова који се баве свешћу о различитости и критичком свешћу наставника објављена у последњих неколико година и да је препозната важност ова два концепта за широк спектар предавача. Чини се да постоји повећано интересовање за ову тему због пораста различитости у учионицама и препознавања улоге наставника у вези са питањима која се тичу различитости и неједнакости. Међутим, потребно је спровести истраживања већих размера, будући да је већина постојећих студија мањег обима. На основу овог прегледа литературе тврдимо да, уколико желимо да образовни систем буде инклузивнији за све, свест о различитости и критичка свест морају бити подстакнути кроз стручни развојни програм наставника пре завршеног иницијалног образовања и током рада у образовању., The present paper focuses on teacher’s role in social justice and explores how teachers perceive and react upon diversity and inequality in their classrooms. Through a literature review, we aimed to answer three research questions: 1) what are diversity awareness and critical consciousness in education; 2) why are diversity awareness and critical consciousness important; and 3) how can diversity awareness and critical consciousness be supported in teachers. The literature review has revealed that most papers on teachers’ diversity awareness and critical consciousness have been published within the last few years and that the importance of the two concepts has been recognized for a wide range of educators. There seems to be a growing interest in this topic due to the increase of the diversity in classrooms and the recognition of the teachers’ role in addressing diversity and inequality. However, large-scale studies would be a needed contribution to the field, as most of the existing studies are small-scale. Based on this review, we argue that both diversity awareness and critical consciousness need to be supported through preservice and in-service teacher professional development programs, if we are to make education systems more inclusive for all.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Зборник Института за педагошка истраживања", title = "Свест о различитости и критичка свест наставника – sine qua non остваривања друштвене правде у школама, Teachers’ diversity awareness and critical consciousness - sine qua non of social justice in schools", pages = "210-189", number = "1", volume = "55", doi = "10.2298/ZIPI2301189P" }
Пикић Југовић, И., Матић Бојић, Ј., Пузић, С., Одак, И., Брајковић, С., Далстром, Х., Галић, Г., Гаспар де Матос, М., Гоче, К., Козина, А.,& Млекуж, А.. (2023). Свест о различитости и критичка свест наставника – sine qua non остваривања друштвене правде у школама. in Зборник Института за педагошка истраживања Београд : Институт за педагошка истраживања., 55(1), 189-210. https://doi.org/10.2298/ZIPI2301189P
Пикић Југовић И, Матић Бојић Ј, Пузић С, Одак И, Брајковић С, Далстром Х, Галић Г, Гаспар де Матос М, Гоче К, Козина А, Млекуж А. Свест о различитости и критичка свест наставника – sine qua non остваривања друштвене правде у школама. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2023;55(1):189-210. doi:10.2298/ZIPI2301189P .
Пикић Југовић, Ивана, Матић Бојић, Јелена, Пузић, Саша, Одак, Ива, Брајковић, Сања, Далстром, Хелен, Галић, Гордана, Гаспар де Матос, Маргарида, Гоче, Катинка, Козина, Ана, Млекуж, Ана, "Свест о различитости и критичка свест наставника – sine qua non остваривања друштвене правде у школама" in Зборник Института за педагошка истраживања, 55, no. 1 (2023):189-210, https://doi.org/10.2298/ZIPI2301189P . .