Приказ основних података о документу

Modeling the relationships between transformational leadership, teacher academic optimism, and teacher engagement: Evidence from the Serbian school context

dc.contributorŠevkušić, Slavica
dc.creatorНинковић, Стефан
dc.creatorЂорђић, Дејан
dc.creatorОлић Нинковић, Станислава
dc.date.accessioned2023-08-14T11:08:09Z
dc.date.available2023-08-14T11:08:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0579-6431
dc.identifier.issn1820-9270 (Online)
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/950
dc.description.abstractИако је конструкт ангажовања наставника препознат као важан за позитивне исходе ученика и наставника, још увек је мало налаза о његовим детерминантама. Главни циљ ове студије био је да се испитају односи између трансформационог лидерства, димензија академског оптимизма наставника (тј., самоефикасност, поверење наставника у родитеље и ученике и потенцирање образовања) и ангажовања наставника. Подаци прикупљени од 420 наставника из основних школа у Србији анализирани су применом моделовања латентних варијабли структуралним једначинама. Резултати су показали да трансформационо лидерство има позитивне ефекте на све димензије академског оптимизма наставника. Трансформационо лидерство било је директно повезано са ангажовањем наставника, иако ова релација није била снажна. Такође, трансформационо лидерство било је индиректно повезано са ангажовањем наставника, посредством поверења наставника у родитеље и ученике и посредством потенцирања образовања. Ова студија упућује на то да трансформационо лидерство има важну улогу у унапређивању ангажовања наставника. С тим у вези, јачање трансформационог лидерства у школи вероватно ће довести до побољшања ангажовања наставника.sr
dc.description.abstractAlthough the construct of teacher engagement is acknowledged as important for positive student and teacher outcomes, evidence about its determinants is still scarce. The main aim of this study was to investigate the relationships between transformational leadership, dimensions of teacher academic optimism (i.e., self-efficacy, teacher trust in parents and students, and academic emphasis), and teacher engagement. Data obtained from 420 primary and lower secondary school Serbian teachers were analyzed by utilizing structural equation modeling with latent variables. The results revealed that transformational leadership has positive effects on all dimensions of teacher academic optimism. Transformational leadership was directly associated with teacher engagement, although this relationship was not strong. Also, transformational leadership was linked to teacher engagement indirectly, via teachers’ trust in parents and students and academic emphasis. The present study suggests that transformational leadership plays an important role in enhancing teacher engagement. Therefore, by strengthening transformational leadership in the school, the engagement of teachers is likely to be improved.sr
dc.language.isosrsr
dc.language.isoensr
dc.publisherБеоград : Институт за педагошка истраживањаsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceЗборник Института за педагошка истраживањаsr
dc.subjectтрансформационо лидерствоsr
dc.subjectакадемски оптимизам наставникаsr
dc.subjectангажовање наставникаsr
dc.subjectосновна школаsr
dc.subjectмоделовање структуралним једначинамаsr
dc.subjecttransformational leadershipsr
dc.subjectteacher academic optimismsr
dc.subjectteacher engagementsr
dc.subjectprimary and lower secondary schoolsr
dc.subjectstructural equation modelingsr
dc.titleМоделовање односа између трансформационог лидерства, академског оптимизма наставника и ангажовања наставника: докази из српског школског системаsr
dc.titleModeling the relationships between transformational leadership, teacher academic optimism, and teacher engagement: Evidence from the Serbian school contextsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.epage187
dc.citation.issue1
dc.citation.spage161
dc.citation.volume55
dc.identifier.doi10.2298/ZIPI2301161N
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/2958/0579-64312301161N.pdf
dc.identifier.scopus2-s2.0-85166668777
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу