Моделовање односа између трансформационог лидерства, академског оптимизма наставника и ангажовања наставника: докази из српског школског система
Modeling the relationships between transformational leadership, teacher academic optimism, and teacher engagement: Evidence from the Serbian school context
Abstract
Иако је конструкт ангажовања наставника препознат као важан за позитивне исходе ученика и наставника, још увек је мало налаза о његовим детерминантама. Главни циљ ове
студије био је да се испитају односи између трансформационог лидерства, димензија академског оптимизма наставника (тј., самоефикасност, поверење наставника у родитеље
и ученике и потенцирање образовања) и ангажовања наставника. Подаци прикупљени
од 420 наставника из основних школа у Србији анализирани су применом моделовања
латентних варијабли структуралним једначинама. Резултати су показали да трансформационо лидерство има позитивне ефекте на све димензије академског оптимизма наставника. Трансформационо лидерство било је директно повезано са ангажовањем наставника, иако ова релација није била снажна. Такође, трансформационо лидерство било
је индиректно повезано са ангажовањем наставника, посредством поверења наставника
у родитеље и ученике и посредством потенцирања образовања. Ова студија упућује на то
да трансфо...рмационо лидерство има важну улогу у унапређивању ангажовања наставника. С тим у вези, јачање трансформационог лидерства у школи вероватно ће довести до
побољшања ангажовања наставника.
Although the construct of teacher engagement is acknowledged as important for positive student and teacher outcomes, evidence about its determinants is still scarce. The main aim of this study was to investigate the relationships between transformational leadership, dimensions of teacher academic optimism (i.e., self-efficacy, teacher trust in parents and students, and academic emphasis), and teacher engagement. Data obtained from 420 primary and lower secondary school Serbian teachers were analyzed by utilizing structural equation modeling with latent variables. The results revealed that transformational leadership has positive effects on all dimensions of teacher academic optimism. Transformational leadership was directly associated with teacher engagement, although this relationship was not strong. Also, transformational leadership was linked to teacher engagement indirectly, via teachers’ trust in parents and students and academic emphasis. The present study suggests that transform...ational leadership plays an important role in enhancing teacher engagement. Therefore, by strengthening transformational leadership in the school, the engagement of teachers is likely to be improved.
Keywords:
трансформационо лидерство / академски оптимизам наставника / ангажовање наставника / основна школа / моделовање структуралним једначинама / transformational leadership / teacher academic optimism / teacher engagement / primary and lower secondary school / structural equation modelingSource:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2023, 55, 1, 161-187Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Collections
Institution/Community
IPITY - JOUR AU - Нинковић, Стефан AU - Ђорђић, Дејан AU - Олић Нинковић, Станислава PY - 2023 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/950 AB - Иако је конструкт ангажовања наставника препознат као важан за позитивне исходе ученика и наставника, још увек је мало налаза о његовим детерминантама. Главни циљ ове студије био је да се испитају односи између трансформационог лидерства, димензија академског оптимизма наставника (тј., самоефикасност, поверење наставника у родитеље и ученике и потенцирање образовања) и ангажовања наставника. Подаци прикупљени од 420 наставника из основних школа у Србији анализирани су применом моделовања латентних варијабли структуралним једначинама. Резултати су показали да трансформационо лидерство има позитивне ефекте на све димензије академског оптимизма наставника. Трансформационо лидерство било је директно повезано са ангажовањем наставника, иако ова релација није била снажна. Такође, трансформационо лидерство било је индиректно повезано са ангажовањем наставника, посредством поверења наставника у родитеље и ученике и посредством потенцирања образовања. Ова студија упућује на то да трансформационо лидерство има важну улогу у унапређивању ангажовања наставника. С тим у вези, јачање трансформационог лидерства у школи вероватно ће довести до побољшања ангажовања наставника. AB - Although the construct of teacher engagement is acknowledged as important for positive student and teacher outcomes, evidence about its determinants is still scarce. The main aim of this study was to investigate the relationships between transformational leadership, dimensions of teacher academic optimism (i.e., self-efficacy, teacher trust in parents and students, and academic emphasis), and teacher engagement. Data obtained from 420 primary and lower secondary school Serbian teachers were analyzed by utilizing structural equation modeling with latent variables. The results revealed that transformational leadership has positive effects on all dimensions of teacher academic optimism. Transformational leadership was directly associated with teacher engagement, although this relationship was not strong. Also, transformational leadership was linked to teacher engagement indirectly, via teachers’ trust in parents and students and academic emphasis. The present study suggests that transformational leadership plays an important role in enhancing teacher engagement. Therefore, by strengthening transformational leadership in the school, the engagement of teachers is likely to be improved. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања T2 - Зборник Института за педагошка истраживања T1 - Моделовање односа између трансформационог лидерства, академског оптимизма наставника и ангажовања наставника: докази из српског школског система T1 - Modeling the relationships between transformational leadership, teacher academic optimism, and teacher engagement: Evidence from the Serbian school context EP - 187 IS - 1 SP - 161 VL - 55 DO - 10.2298/ZIPI2301161N ER -
@article{ author = "Нинковић, Стефан and Ђорђић, Дејан and Олић Нинковић, Станислава", year = "2023", abstract = "Иако је конструкт ангажовања наставника препознат као важан за позитивне исходе ученика и наставника, још увек је мало налаза о његовим детерминантама. Главни циљ ове студије био је да се испитају односи између трансформационог лидерства, димензија академског оптимизма наставника (тј., самоефикасност, поверење наставника у родитеље и ученике и потенцирање образовања) и ангажовања наставника. Подаци прикупљени од 420 наставника из основних школа у Србији анализирани су применом моделовања латентних варијабли структуралним једначинама. Резултати су показали да трансформационо лидерство има позитивне ефекте на све димензије академског оптимизма наставника. Трансформационо лидерство било је директно повезано са ангажовањем наставника, иако ова релација није била снажна. Такође, трансформационо лидерство било је индиректно повезано са ангажовањем наставника, посредством поверења наставника у родитеље и ученике и посредством потенцирања образовања. Ова студија упућује на то да трансформационо лидерство има важну улогу у унапређивању ангажовања наставника. С тим у вези, јачање трансформационог лидерства у школи вероватно ће довести до побољшања ангажовања наставника., Although the construct of teacher engagement is acknowledged as important for positive student and teacher outcomes, evidence about its determinants is still scarce. The main aim of this study was to investigate the relationships between transformational leadership, dimensions of teacher academic optimism (i.e., self-efficacy, teacher trust in parents and students, and academic emphasis), and teacher engagement. Data obtained from 420 primary and lower secondary school Serbian teachers were analyzed by utilizing structural equation modeling with latent variables. The results revealed that transformational leadership has positive effects on all dimensions of teacher academic optimism. Transformational leadership was directly associated with teacher engagement, although this relationship was not strong. Also, transformational leadership was linked to teacher engagement indirectly, via teachers’ trust in parents and students and academic emphasis. The present study suggests that transformational leadership plays an important role in enhancing teacher engagement. Therefore, by strengthening transformational leadership in the school, the engagement of teachers is likely to be improved.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Зборник Института за педагошка истраживања", title = "Моделовање односа између трансформационог лидерства, академског оптимизма наставника и ангажовања наставника: докази из српског школског система, Modeling the relationships between transformational leadership, teacher academic optimism, and teacher engagement: Evidence from the Serbian school context", pages = "187-161", number = "1", volume = "55", doi = "10.2298/ZIPI2301161N" }
Нинковић, С., Ђорђић, Д.,& Олић Нинковић, С.. (2023). Моделовање односа између трансформационог лидерства, академског оптимизма наставника и ангажовања наставника: докази из српског школског система. in Зборник Института за педагошка истраживања Београд : Институт за педагошка истраживања., 55(1), 161-187. https://doi.org/10.2298/ZIPI2301161N
Нинковић С, Ђорђић Д, Олић Нинковић С. Моделовање односа између трансформационог лидерства, академског оптимизма наставника и ангажовања наставника: докази из српског школског система. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2023;55(1):161-187. doi:10.2298/ZIPI2301161N .
Нинковић, Стефан, Ђорђић, Дејан, Олић Нинковић, Станислава, "Моделовање односа између трансформационог лидерства, академског оптимизма наставника и ангажовања наставника: докази из српског школског система" in Зборник Института за педагошка истраживања, 55, no. 1 (2023):161-187, https://doi.org/10.2298/ZIPI2301161N . .