Перспектива родитеља у евалуацији инвентара за процену комуникацијског развоја деце
Parents’ perspective in the evaluation of a parental report inventory for the assessment of child communication development
dc.contributor | Ševkušić, Slavica | |
dc.creator | Анђелковић, Даринка | |
dc.creator | Савић, Маја | |
dc.creator | Тутњевић, Славица | |
dc.date.accessioned | 2023-08-14T10:53:06Z | |
dc.date.available | 2023-08-14T10:53:06Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 0579-6431 | |
dc.identifier.issn | 1820-9270 (Online) | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/948 | |
dc.description.abstract | Извештај родитеља је прихваћен у истраживањима и пракси као валидан и поуздан извор података о комуникацијском развоју детета и евентуалном кашњењу у развоју. Ипак се морају имати у виду значајна ограничења као што су пристрасност родитеља, ограничења у разумевању дечије језичке продукције, образовање родитеља и мањкавости у лингвистичком знању родитеља. Имајући у виду да су управо родитељи највише заинтересовани за адекватну процену дететовог развоја, важно је од њих добити поуздане информације. У овом раду анализирамо како родитељи виде родитељски извештај као методу за прикупљање података синтетизујући њихова искуства са адаптираном верзијом МекАртур-Бејтс инвентара комуникацијског развоја (CDI-I и CDI-II). У том циљу урађена је тематска анализа дискусија у фокус групама са родитељима, као и одговора на отворена валидациона питања на крају инвентара. На основу квалитативне индуктивне тематске анализе дискусије идентификовано је шест тема и њихових подтема које су у овом раду приказане уз цитирање илустративних примера. Резултати су показали да адаптација оригиналног CDI за језике са битно различитом морфосинтаксичком структуром може стварати тешкоће у разумевању упитничких ставки ван контекста. У раду приказујемо тешкоће и предности извештавања родитеља и критичко преиспитивање ове методе за процену језичког развоја. Дискутујемо о потенцијалним решењима која могу помоћи да се превазиђу тешкоће у вези са извештавањем родитеља о комуникацији њиховог детета, као и дилеме истраживача и практичара у вези са валидношћу и поузданошћу родитељског извештавања. | sr |
dc.description.abstract | Parents’ reports are accepted in practice and can be a valid and reliable source of information in research on children’s communicative development and any delays in this. Nevertheless, parents’ reports may have important limitations that need to be considered: parental positive bias; parents’ understanding of the child language comprehension; and parents’ education and limited linguistic knowledge. In this paper, we take the stance that parents are most interested in an adequate assessment, and obtaining reliable input from them is certainly important. We amplify the voice of parents by synthesizing their experiences with a parental report inventory as a method based on the usage of the adapted version of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory. With that aim, we conducted a qualitative inductive thematic analysis of focus group discussions and additional open-ended validation questions. Six emerging themes and sub-themes were identified and presented with illustrative quotations. Results revealed that the adaptation of original CDIs to languages with radically different morpho-syntactic structures may produce items that are hard to recognize and understand without a context. We bring to light parent-specific difficulties in performing this task and provide a critical understanding of parents’ reports as a method of language development assessment. We discuss potential solutions to parents’ dilemmas that inevitably arise when reporting on their child’s communication, as well as answers to researchers’/practitioners’ dilemmas regarding the validity and reliability of parental reporting. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.language.iso | en | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200163/RS// | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200167/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Зборник Института за педагошка истраживања | sr |
dc.subject | развој комуникације | sr |
dc.subject | процена комуникације детета | sr |
dc.subject | извештај родитеља | sr |
dc.subject | укљученост родитеља | sr |
dc.subject | тематска анализа | sr |
dc.subject | communication development | sr |
dc.subject | child communication assessment | sr |
dc.subject | parents reports | sr |
dc.subject | parental involvement | sr |
dc.subject | thematic analysis | sr |
dc.title | Перспектива родитеља у евалуацији инвентара за процену комуникацијског развоја деце | sr |
dc.title | Parents’ perspective in the evaluation of a parental report inventory for the assessment of child communication development | |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dc.citation.epage | 142 | |
dc.citation.issue | 1 | |
dc.citation.issue | 113 | |
dc.citation.volume | 55 | |
dc.identifier.doi | 10.2298/ZIPI2301113A | |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/2956/0579-64312301113A.pdf | |
dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85166525202 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |