Ефикасност наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника
Effectiveness of teaching physical and health education in the fourth grade of primary school in relation to teacher’s professional competence
Апстракт
Циљ овог истраживања је да се утврди ефикасност извођења наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника. Узорак од 242 испитаника чинили су ученици и ученице четвртог разреда основних школа у Нишу, узраста 10 година. У оквиру узорка постојао је подузорак
од 124 испитаника који су похађали наставу под руководством наставника физичког и
здравственог васпитања (експериментална група) и подузорак од 118 испитаника који
су похађали наставу под руководством наставника разредне наставе (контролна група).
Наставним садржајима, предвиђеним за обе групе ученика, обрађивано је једно полугодиште у оквиру програма физичког и здравственог васпитања за четврти разред основне
школе. При томе, експеримент се своди на чињеницу да је једну групу водио наставник
физичког и здравственог васпитања, а другу наставник разредне наставе. Узорак варијабли садржао је шест ситуационо-моторичких и седам моторичких тестова. Способности
к...оје су праћене у овом раду (експлозивна снага ногу, брзина, гипкост, равнотежа и ситуационо-моторичке способности) тестиране су иницијалним и финалним тестирањем.
Резултати су показали да постоји статистички значајна ефикасност извођења наставе
физичког и здравственог васпитања на развој моторичких и ситуационо-моторичких
способности под руководством наставника физичког и здравственог васпитања у односу
на наставу коју су изводили наставници разредне наставе.
The aim of the research was to determine the effectiveness of teaching physical and health
education in the fourth grade of primary school in relation to the teachers’ professional
competence. The sample of 242 subjects, aged 10, consisted of male and female students of the
fourth grade of elementary schools in Nis, Serbia. The sample included two subsamples, one
consisting of 124 respondents who attended classes under the guidance of physical and health
education teacher (experimental group) and the other of 118 respondents who attended classes
under the guidance of generalist teacher (control group). The teaching content, intended for both
groups of students, was taught during one semester based on the physical and health education
curriculum for the fourth grade of elementary school, and the concept of the experiment is
that one group was guided by a physical and health education teacher, and the other by a
generalist teacher. The sample of variables included six situation...al-motor and seven motor
tests. The abilities monitored in this paper (explosive leg strength, speed, flexibility, balance
and situational motor abilities) were tested by initial and final testing. The results showed that
there was a statistically significant effectiveness of teaching physical and health education on
the development of motor and situational-motor abilities under the guidance of physical and
health education teacher in comparison to classes taught by generalist teacher.
Кључне речи:
наставник физичког и здравственог васпитања / наставник разредне наставе / моторичке способности / ситуационо-моторичке способности / ученици / physical and health education teacher / generalist teacher / motor abilitie / situationalmotor abilities / studentsИзвор:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2022, 54, 2, 299-320Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Институција/група
IPITY - JOUR AU - Milenković, Dejan PY - 2022 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/903 AB - Циљ овог истраживања је да се утврди ефикасност извођења наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника. Узорак од 242 испитаника чинили су ученици и ученице четвртог разреда основних школа у Нишу, узраста 10 година. У оквиру узорка постојао је подузорак од 124 испитаника који су похађали наставу под руководством наставника физичког и здравственог васпитања (експериментална група) и подузорак од 118 испитаника који су похађали наставу под руководством наставника разредне наставе (контролна група). Наставним садржајима, предвиђеним за обе групе ученика, обрађивано је једно полугодиште у оквиру програма физичког и здравственог васпитања за четврти разред основне школе. При томе, експеримент се своди на чињеницу да је једну групу водио наставник физичког и здравственог васпитања, а другу наставник разредне наставе. Узорак варијабли садржао је шест ситуационо-моторичких и седам моторичких тестова. Способности које су праћене у овом раду (експлозивна снага ногу, брзина, гипкост, равнотежа и ситуационо-моторичке способности) тестиране су иницијалним и финалним тестирањем. Резултати су показали да постоји статистички значајна ефикасност извођења наставе физичког и здравственог васпитања на развој моторичких и ситуационо-моторичких способности под руководством наставника физичког и здравственог васпитања у односу на наставу коју су изводили наставници разредне наставе. AB - The aim of the research was to determine the effectiveness of teaching physical and health education in the fourth grade of primary school in relation to the teachers’ professional competence. The sample of 242 subjects, aged 10, consisted of male and female students of the fourth grade of elementary schools in Nis, Serbia. The sample included two subsamples, one consisting of 124 respondents who attended classes under the guidance of physical and health education teacher (experimental group) and the other of 118 respondents who attended classes under the guidance of generalist teacher (control group). The teaching content, intended for both groups of students, was taught during one semester based on the physical and health education curriculum for the fourth grade of elementary school, and the concept of the experiment is that one group was guided by a physical and health education teacher, and the other by a generalist teacher. The sample of variables included six situational-motor and seven motor tests. The abilities monitored in this paper (explosive leg strength, speed, flexibility, balance and situational motor abilities) were tested by initial and final testing. The results showed that there was a statistically significant effectiveness of teaching physical and health education on the development of motor and situational-motor abilities under the guidance of physical and health education teacher in comparison to classes taught by generalist teacher. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања T2 - Зборник Института за педагошка истраживања T1 - Ефикасност наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника T1 - Effectiveness of teaching physical and health education in the fourth grade of primary school in relation to teacher’s professional competence EP - 320 IS - 2 SP - 299 VL - 54 DO - doi.org/10.2298/ZIPI2202299M ER -
@article{ author = "Milenković, Dejan", year = "2022", abstract = "Циљ овог истраживања је да се утврди ефикасност извођења наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника. Узорак од 242 испитаника чинили су ученици и ученице четвртог разреда основних школа у Нишу, узраста 10 година. У оквиру узорка постојао је подузорак од 124 испитаника који су похађали наставу под руководством наставника физичког и здравственог васпитања (експериментална група) и подузорак од 118 испитаника који су похађали наставу под руководством наставника разредне наставе (контролна група). Наставним садржајима, предвиђеним за обе групе ученика, обрађивано је једно полугодиште у оквиру програма физичког и здравственог васпитања за четврти разред основне школе. При томе, експеримент се своди на чињеницу да је једну групу водио наставник физичког и здравственог васпитања, а другу наставник разредне наставе. Узорак варијабли садржао је шест ситуационо-моторичких и седам моторичких тестова. Способности које су праћене у овом раду (експлозивна снага ногу, брзина, гипкост, равнотежа и ситуационо-моторичке способности) тестиране су иницијалним и финалним тестирањем. Резултати су показали да постоји статистички значајна ефикасност извођења наставе физичког и здравственог васпитања на развој моторичких и ситуационо-моторичких способности под руководством наставника физичког и здравственог васпитања у односу на наставу коју су изводили наставници разредне наставе., The aim of the research was to determine the effectiveness of teaching physical and health education in the fourth grade of primary school in relation to the teachers’ professional competence. The sample of 242 subjects, aged 10, consisted of male and female students of the fourth grade of elementary schools in Nis, Serbia. The sample included two subsamples, one consisting of 124 respondents who attended classes under the guidance of physical and health education teacher (experimental group) and the other of 118 respondents who attended classes under the guidance of generalist teacher (control group). The teaching content, intended for both groups of students, was taught during one semester based on the physical and health education curriculum for the fourth grade of elementary school, and the concept of the experiment is that one group was guided by a physical and health education teacher, and the other by a generalist teacher. The sample of variables included six situational-motor and seven motor tests. The abilities monitored in this paper (explosive leg strength, speed, flexibility, balance and situational motor abilities) were tested by initial and final testing. The results showed that there was a statistically significant effectiveness of teaching physical and health education on the development of motor and situational-motor abilities under the guidance of physical and health education teacher in comparison to classes taught by generalist teacher.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Зборник Института за педагошка истраживања", title = "Ефикасност наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника, Effectiveness of teaching physical and health education in the fourth grade of primary school in relation to teacher’s professional competence", pages = "320-299", number = "2", volume = "54", doi = "doi.org/10.2298/ZIPI2202299M" }
Milenković, D.. (2022). Ефикасност наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника. in Зборник Института за педагошка истраживања Београд : Институт за педагошка истраживања., 54(2), 299-320. https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202299M
Milenković D. Ефикасност наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2022;54(2):299-320. doi:doi.org/10.2298/ZIPI2202299M .
Milenković, Dejan, "Ефикасност наставе физичког и здравственог васпитања у четвртом разреду основне школе у односу на стручну оспособљеност наставника" in Зборник Института за педагошка истраживања, 54, no. 2 (2022):299-320, https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202299M . .