Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената
University education in Serbia during the COVID-19 pandemic - students’ perspective
Abstract
Пандемија вируса COVID–19 условила је наставак образовања на универзитетима у Србији преласком на онлајн наставу. С тим у вези, у фокусу нашег истраживања је успешност високошколске наставе за време пандемије COVID–19 у Србији. У раду је примењена дескриптивна метода са техником скалирања и инструментом скала процене Ликертовог типа (СОУВ). Узорак је чинило 400 студената из Србије. Резултати истраживања
показали су добре стране и слабости у реализовању високошколске наставе за време
пандемије COVID–19 у Србији из студентске перспективе, чиме се потенцијално ствара основа за повећање њеног квалитета. Факторизацијом података издвојени су главни
чиниоци на основу којих је даље обављена статистичка обрада података: начин реализације предавања и вежби, доминантне платорме за извођење наставе, начини полагања
испита и постигнућа студената у време пандемије. Резултати показују да онлајн настава не може заменити квалитет традиционалне наставе. Такође, резултати показују да су
најчешће кор...ишћене платформе Google meet, Zoom и Google Classroom. Већина студената
сматра да онлајн полагање испита доприноси економизацији времена и финансија што се
истакло као предност, а да се као недостатак истичу технички проблеми који могу ометати
извођење испита. Поред тога, истраживање је показало да је студирање у доба пандемије
допринело стимулацији информатичке писмености. Студенти су исказивали ставове о добрим странама и слабостима високошколске наставе што може да се узме у обзир као основа за побољшање њеног квалитета. Такође, указивањем на испољене предности и слабости
високошколске наставе, намера је да се подстакну будућа истраживања којима би се дубље
проникло у концепт реализовања универзитетске наставе за време пандемије.
The COVID-19 pandemic forced the transition to online teaching and learning in Serbian
higher education. Therefore, this paper studies the results achieved at Serbian universities
during the Covid-19 pandemic. The methods used are the descriptive method together with
the scaling technique and the Likert scale. The sample included 400 tertiary-level students from
Serbia. The obtained results showed both advantages and disadvantages of online university
teaching and learning during the pandemic from the students’ perspective, which might
contribute to the improvement of this mode of teaching. (SOUV). Factor analysis was applied to
determine the main variables that were used for further statistical data processing: the manner
in which lectures and tutorials were held, the predominant teaching platforms used, the
mode of examination and students’ academic achievements during the pandemic. The results
proved that online teaching could not replace the traditional mode of teaching. ...Moreover, the
results showed that the predominant teaching platforms used were Google Meet, Zoom and
Google Classroom. The majority of the students claimed that the main advantage of taking
examinations online was saving time and money, whreas its main disadvantage was techincal
issues that could impede the process of examination. Also, this research proved that studying
in time of the pandemic stimulated their digital literacy. The fact that the respondents stated
both advantages and disadvantages of virtual teaching may contribute to the improvement of
this manner of teaching. Thus, this paper aims to stimulate future research that will provide an
indepth analysis of tertiary-level teaching during the pandemic.
Keywords:
COVID –19 / онлајн учење / високошколска настава / студенти / COVID -19 / online learning / university teaching / studentsSource:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2022, 54, 2, 279-298Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
IPITY - JOUR AU - Osmanović-Zajić, Jelena AU - Maksimović, Jelena AU - Lazić, Natalija PY - 2022 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/902 AB - Пандемија вируса COVID–19 условила је наставак образовања на универзитетима у Србији преласком на онлајн наставу. С тим у вези, у фокусу нашег истраживања је успешност високошколске наставе за време пандемије COVID–19 у Србији. У раду је примењена дескриптивна метода са техником скалирања и инструментом скала процене Ликертовог типа (СОУВ). Узорак је чинило 400 студената из Србије. Резултати истраживања показали су добре стране и слабости у реализовању високошколске наставе за време пандемије COVID–19 у Србији из студентске перспективе, чиме се потенцијално ствара основа за повећање њеног квалитета. Факторизацијом података издвојени су главни чиниоци на основу којих је даље обављена статистичка обрада података: начин реализације предавања и вежби, доминантне платорме за извођење наставе, начини полагања испита и постигнућа студената у време пандемије. Резултати показују да онлајн настава не може заменити квалитет традиционалне наставе. Такође, резултати показују да су најчешће коришћене платформе Google meet, Zoom и Google Classroom. Већина студената сматра да онлајн полагање испита доприноси економизацији времена и финансија што се истакло као предност, а да се као недостатак истичу технички проблеми који могу ометати извођење испита. Поред тога, истраживање је показало да је студирање у доба пандемије допринело стимулацији информатичке писмености. Студенти су исказивали ставове о добрим странама и слабостима високошколске наставе што може да се узме у обзир као основа за побољшање њеног квалитета. Такође, указивањем на испољене предности и слабости високошколске наставе, намера је да се подстакну будућа истраживања којима би се дубље проникло у концепт реализовања универзитетске наставе за време пандемије. AB - The COVID-19 pandemic forced the transition to online teaching and learning in Serbian higher education. Therefore, this paper studies the results achieved at Serbian universities during the Covid-19 pandemic. The methods used are the descriptive method together with the scaling technique and the Likert scale. The sample included 400 tertiary-level students from Serbia. The obtained results showed both advantages and disadvantages of online university teaching and learning during the pandemic from the students’ perspective, which might contribute to the improvement of this mode of teaching. (SOUV). Factor analysis was applied to determine the main variables that were used for further statistical data processing: the manner in which lectures and tutorials were held, the predominant teaching platforms used, the mode of examination and students’ academic achievements during the pandemic. The results proved that online teaching could not replace the traditional mode of teaching. Moreover, the results showed that the predominant teaching platforms used were Google Meet, Zoom and Google Classroom. The majority of the students claimed that the main advantage of taking examinations online was saving time and money, whreas its main disadvantage was techincal issues that could impede the process of examination. Also, this research proved that studying in time of the pandemic stimulated their digital literacy. The fact that the respondents stated both advantages and disadvantages of virtual teaching may contribute to the improvement of this manner of teaching. Thus, this paper aims to stimulate future research that will provide an indepth analysis of tertiary-level teaching during the pandemic. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања T2 - Зборник Института за педагошка истраживања T1 - Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената T1 - University education in Serbia during the COVID-19 pandemic - students’ perspective EP - 298 IS - 2 SP - 279 VL - 54 DO - doi.org/10.2298/ZIPI2202279O ER -
@article{ author = "Osmanović-Zajić, Jelena and Maksimović, Jelena and Lazić, Natalija", year = "2022", abstract = "Пандемија вируса COVID–19 условила је наставак образовања на универзитетима у Србији преласком на онлајн наставу. С тим у вези, у фокусу нашег истраживања је успешност високошколске наставе за време пандемије COVID–19 у Србији. У раду је примењена дескриптивна метода са техником скалирања и инструментом скала процене Ликертовог типа (СОУВ). Узорак је чинило 400 студената из Србије. Резултати истраживања показали су добре стране и слабости у реализовању високошколске наставе за време пандемије COVID–19 у Србији из студентске перспективе, чиме се потенцијално ствара основа за повећање њеног квалитета. Факторизацијом података издвојени су главни чиниоци на основу којих је даље обављена статистичка обрада података: начин реализације предавања и вежби, доминантне платорме за извођење наставе, начини полагања испита и постигнућа студената у време пандемије. Резултати показују да онлајн настава не може заменити квалитет традиционалне наставе. Такође, резултати показују да су најчешће коришћене платформе Google meet, Zoom и Google Classroom. Већина студената сматра да онлајн полагање испита доприноси економизацији времена и финансија што се истакло као предност, а да се као недостатак истичу технички проблеми који могу ометати извођење испита. Поред тога, истраживање је показало да је студирање у доба пандемије допринело стимулацији информатичке писмености. Студенти су исказивали ставове о добрим странама и слабостима високошколске наставе што може да се узме у обзир као основа за побољшање њеног квалитета. Такође, указивањем на испољене предности и слабости високошколске наставе, намера је да се подстакну будућа истраживања којима би се дубље проникло у концепт реализовања универзитетске наставе за време пандемије., The COVID-19 pandemic forced the transition to online teaching and learning in Serbian higher education. Therefore, this paper studies the results achieved at Serbian universities during the Covid-19 pandemic. The methods used are the descriptive method together with the scaling technique and the Likert scale. The sample included 400 tertiary-level students from Serbia. The obtained results showed both advantages and disadvantages of online university teaching and learning during the pandemic from the students’ perspective, which might contribute to the improvement of this mode of teaching. (SOUV). Factor analysis was applied to determine the main variables that were used for further statistical data processing: the manner in which lectures and tutorials were held, the predominant teaching platforms used, the mode of examination and students’ academic achievements during the pandemic. The results proved that online teaching could not replace the traditional mode of teaching. Moreover, the results showed that the predominant teaching platforms used were Google Meet, Zoom and Google Classroom. The majority of the students claimed that the main advantage of taking examinations online was saving time and money, whreas its main disadvantage was techincal issues that could impede the process of examination. Also, this research proved that studying in time of the pandemic stimulated their digital literacy. The fact that the respondents stated both advantages and disadvantages of virtual teaching may contribute to the improvement of this manner of teaching. Thus, this paper aims to stimulate future research that will provide an indepth analysis of tertiary-level teaching during the pandemic.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Зборник Института за педагошка истраживања", title = "Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената, University education in Serbia during the COVID-19 pandemic - students’ perspective", pages = "298-279", number = "2", volume = "54", doi = "doi.org/10.2298/ZIPI2202279O" }
Osmanović-Zajić, J., Maksimović, J.,& Lazić, N.. (2022). Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената. in Зборник Института за педагошка истраживања Београд : Институт за педагошка истраживања., 54(2), 279-298. https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202279O
Osmanović-Zajić J, Maksimović J, Lazić N. Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2022;54(2):279-298. doi:doi.org/10.2298/ZIPI2202279O .
Osmanović-Zajić, Jelena, Maksimović, Jelena, Lazić, Natalija, "Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената" in Зборник Института за педагошка истраживања, 54, no. 2 (2022):279-298, https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202279O . .