Испитна анксиозност, суочавање са стресом и академско постигнуће: Модераторска улога маладаптивног перфекционизма
Test anxiety, coping, and academic achievement: Maladaptive perfectionism as a moderator
Апстракт
Образовни процес на свим нивоима школовања засићен је ситуацијама провере знања
и вештина које често провоцирају специфичну подврсту анксиозности – испитну анксиозност. Испитна анксиозност није квалитетан директни предиктор постигнућа. Стога,
савремена истраживања доследно указују на потребу изучавања индиректних ефеката
које ова ситуацијски специфична црта има на успех преко различитих медијационих и
модерационих процеса. Циљ овог истраживања био је да се утврди постојање и природа
сложених модерирано-медијационих релација између висине изражености испитне анксиозности, механизама суочавања са њом, маладаптивног перфекционизма и академског
постигнућа. У истраживању су учествовала 263 студента. За прикупљање података употребљени су следећи мерни инструменти: Инвентар испитне анксиозности (the Test
Anxiety Inventory – TAI), Инвентар за суочавање са стресним задацима (Coping
Inventory for Task Stress – CITS) и супскала дискрепанце из упитника Скоро перфектна скала (the Almost Per...fect Scale-Revised – APS-R). Академски успех изражен је
бројем поена постигнутим на предиспитном тесту знања. Према резултатима истраживања, маладаптивни перфекционизам показао се као статистички значајан модератор у
релацији испитна анксиозност–избегавање као механизам суочавања. Надаље, утврђено
је да испитна анксиозност посредно, преко механизама суочавања усмерених на емоције,
предвиђа слабије постигнуће код студената са умерено израженим маладаптивним перфекционизмом. Такође, налази сугеришу да испитна анксиозност, делујући преко избегавања, индиректно предвиђа бољи успех код испитаника са израженим маладаптивним
перфекционизмом. У чланку су дате педагошке смернице за умањивање негативних ефеката испитне анксиозности и маладаптивног перфекционизма на постигнуће.
The educational process is saturated with evaluative situations, which often provoke a specific
subtype of anxiety known as test anxiety. Since test anxiety is not a reliable direct predictor
of achievement, contemporary research has consistently highlighted the need to explore how
this situation-specific trait indirectly affects success through various mediation and moderation
processes. The goal of this study was to determine the existence and nature of complex
moderated and mediated relationships between the level of test anxiety, coping mechanisms,
maladaptive perfectionism, and academic achievement. The survey was conducted on a sample
of 263 students. The instruments used for data collection included the Test Anxiety Inventory,
the Coping Inventory for Task Stress, and the Discrepancy subscale from the Almost Perfect
Scale-Revised. Academic success was expressed through the number of points achieved on a
pre-exam knowledge test. According to the results, maladaptive per...fectionism proved to be
a statistically significant moderator in the relationship between test anxiety and avoidance
as a coping mechanism. In students with moderate maladaptive perfectionism, test anxiety
indirectly predicted lower achievement through emotion-focused coping mechanisms. In
subjects with high levels of maladaptive perfectionism, test anxiety indirectly predicted better
performance through avoidance. The article discusses educational guidelines for reducing the
negative effects of test anxiety and maladaptive perfectionism on achievement.
Кључне речи:
испитна анксиозност / суочавање са стресом / маладаптивни перфекционизам / академско постигнуће / студенти / test anxiety / coping / maladaptive perfectionism / academic achievement / studentsИзвор:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2022, 54, 2, 167-187Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Институција/група
IPITY - JOUR AU - Genc, Ana PY - 2022 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/899 AB - Образовни процес на свим нивоима школовања засићен је ситуацијама провере знања и вештина које често провоцирају специфичну подврсту анксиозности – испитну анксиозност. Испитна анксиозност није квалитетан директни предиктор постигнућа. Стога, савремена истраживања доследно указују на потребу изучавања индиректних ефеката које ова ситуацијски специфична црта има на успех преко различитих медијационих и модерационих процеса. Циљ овог истраживања био је да се утврди постојање и природа сложених модерирано-медијационих релација између висине изражености испитне анксиозности, механизама суочавања са њом, маладаптивног перфекционизма и академског постигнућа. У истраживању су учествовала 263 студента. За прикупљање података употребљени су следећи мерни инструменти: Инвентар испитне анксиозности (the Test Anxiety Inventory – TAI), Инвентар за суочавање са стресним задацима (Coping Inventory for Task Stress – CITS) и супскала дискрепанце из упитника Скоро перфектна скала (the Almost Perfect Scale-Revised – APS-R). Академски успех изражен је бројем поена постигнутим на предиспитном тесту знања. Према резултатима истраживања, маладаптивни перфекционизам показао се као статистички значајан модератор у релацији испитна анксиозност–избегавање као механизам суочавања. Надаље, утврђено је да испитна анксиозност посредно, преко механизама суочавања усмерених на емоције, предвиђа слабије постигнуће код студената са умерено израженим маладаптивним перфекционизмом. Такође, налази сугеришу да испитна анксиозност, делујући преко избегавања, индиректно предвиђа бољи успех код испитаника са израженим маладаптивним перфекционизмом. У чланку су дате педагошке смернице за умањивање негативних ефеката испитне анксиозности и маладаптивног перфекционизма на постигнуће. AB - The educational process is saturated with evaluative situations, which often provoke a specific subtype of anxiety known as test anxiety. Since test anxiety is not a reliable direct predictor of achievement, contemporary research has consistently highlighted the need to explore how this situation-specific trait indirectly affects success through various mediation and moderation processes. The goal of this study was to determine the existence and nature of complex moderated and mediated relationships between the level of test anxiety, coping mechanisms, maladaptive perfectionism, and academic achievement. The survey was conducted on a sample of 263 students. The instruments used for data collection included the Test Anxiety Inventory, the Coping Inventory for Task Stress, and the Discrepancy subscale from the Almost Perfect Scale-Revised. Academic success was expressed through the number of points achieved on a pre-exam knowledge test. According to the results, maladaptive perfectionism proved to be a statistically significant moderator in the relationship between test anxiety and avoidance as a coping mechanism. In students with moderate maladaptive perfectionism, test anxiety indirectly predicted lower achievement through emotion-focused coping mechanisms. In subjects with high levels of maladaptive perfectionism, test anxiety indirectly predicted better performance through avoidance. The article discusses educational guidelines for reducing the negative effects of test anxiety and maladaptive perfectionism on achievement. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања T2 - Зборник Института за педагошка истраживања T1 - Испитна анксиозност, суочавање са стресом и академско постигнуће: Модераторска улога маладаптивног перфекционизма T1 - Test anxiety, coping, and academic achievement: Maladaptive perfectionism as a moderator EP - 187 IS - 2 SP - 167 VL - 54 DO - doi.org/10.2298/ZIPI2202167G ER -
@article{ author = "Genc, Ana", year = "2022", abstract = "Образовни процес на свим нивоима школовања засићен је ситуацијама провере знања и вештина које често провоцирају специфичну подврсту анксиозности – испитну анксиозност. Испитна анксиозност није квалитетан директни предиктор постигнућа. Стога, савремена истраживања доследно указују на потребу изучавања индиректних ефеката које ова ситуацијски специфична црта има на успех преко различитих медијационих и модерационих процеса. Циљ овог истраживања био је да се утврди постојање и природа сложених модерирано-медијационих релација између висине изражености испитне анксиозности, механизама суочавања са њом, маладаптивног перфекционизма и академског постигнућа. У истраживању су учествовала 263 студента. За прикупљање података употребљени су следећи мерни инструменти: Инвентар испитне анксиозности (the Test Anxiety Inventory – TAI), Инвентар за суочавање са стресним задацима (Coping Inventory for Task Stress – CITS) и супскала дискрепанце из упитника Скоро перфектна скала (the Almost Perfect Scale-Revised – APS-R). Академски успех изражен је бројем поена постигнутим на предиспитном тесту знања. Према резултатима истраживања, маладаптивни перфекционизам показао се као статистички значајан модератор у релацији испитна анксиозност–избегавање као механизам суочавања. Надаље, утврђено је да испитна анксиозност посредно, преко механизама суочавања усмерених на емоције, предвиђа слабије постигнуће код студената са умерено израженим маладаптивним перфекционизмом. Такође, налази сугеришу да испитна анксиозност, делујући преко избегавања, индиректно предвиђа бољи успех код испитаника са израженим маладаптивним перфекционизмом. У чланку су дате педагошке смернице за умањивање негативних ефеката испитне анксиозности и маладаптивног перфекционизма на постигнуће., The educational process is saturated with evaluative situations, which often provoke a specific subtype of anxiety known as test anxiety. Since test anxiety is not a reliable direct predictor of achievement, contemporary research has consistently highlighted the need to explore how this situation-specific trait indirectly affects success through various mediation and moderation processes. The goal of this study was to determine the existence and nature of complex moderated and mediated relationships between the level of test anxiety, coping mechanisms, maladaptive perfectionism, and academic achievement. The survey was conducted on a sample of 263 students. The instruments used for data collection included the Test Anxiety Inventory, the Coping Inventory for Task Stress, and the Discrepancy subscale from the Almost Perfect Scale-Revised. Academic success was expressed through the number of points achieved on a pre-exam knowledge test. According to the results, maladaptive perfectionism proved to be a statistically significant moderator in the relationship between test anxiety and avoidance as a coping mechanism. In students with moderate maladaptive perfectionism, test anxiety indirectly predicted lower achievement through emotion-focused coping mechanisms. In subjects with high levels of maladaptive perfectionism, test anxiety indirectly predicted better performance through avoidance. The article discusses educational guidelines for reducing the negative effects of test anxiety and maladaptive perfectionism on achievement.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Зборник Института за педагошка истраживања", title = "Испитна анксиозност, суочавање са стресом и академско постигнуће: Модераторска улога маладаптивног перфекционизма, Test anxiety, coping, and academic achievement: Maladaptive perfectionism as a moderator", pages = "187-167", number = "2", volume = "54", doi = "doi.org/10.2298/ZIPI2202167G" }
Genc, A.. (2022). Испитна анксиозност, суочавање са стресом и академско постигнуће: Модераторска улога маладаптивног перфекционизма. in Зборник Института за педагошка истраживања Београд : Институт за педагошка истраживања., 54(2), 167-187. https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202167G
Genc A. Испитна анксиозност, суочавање са стресом и академско постигнуће: Модераторска улога маладаптивног перфекционизма. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2022;54(2):167-187. doi:doi.org/10.2298/ZIPI2202167G .
Genc, Ana, "Испитна анксиозност, суочавање са стресом и академско постигнуће: Модераторска улога маладаптивног перфекционизма" in Зборник Института за педагошка истраживања, 54, no. 2 (2022):167-187, https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202167G . .