„Борим се са ветрењачама”: Тензије у професионалном идентитету наставника из перспективе модела агонистичког селфа
“I am tilting at windmills”: Tensions in teacher professional identity from the perspective of the model of the agonistic self
Abstract
У овом раду представљамо експлоративно истраживање у чијем су фокусу тензије у професионалном идентитету наставника, које смо конципирали ослањајући се на модел агонистичког селфа. У истраживању је учествовало девет наставница предметне и разредне
наставе из две београдске основне школе. Истраживање смо дизајнирали као вишеструку студију случаја у којој смо као помоћну методу анализе података, добијених путем
полуструктурисаног интервјуа, користили тематску анализу. Као критеријум селекције
тензичних ситуација користили смо присуство једног од четири типа тензичних односа у
агонистичком селфу: критичко прихватање, продуктивна тензија, акутни сукоб и трајни
сукоб. Ове односе интерпретирали смо као различите начине одвијања психосоцијалне
динамике и решавања психолошке тензије учесница. Селектоване ситуације смо, потом,
тематски категорисали. Идентификовали смо 9 тема у вези са којима наставнице имају
професионалне дилеме. Наши резултати указују на то да се иста професионална дил...ема
у селфу наставника манифестује кроз различите типове тензичног односа, што сугерише
да није довољно усмерити истраживачку пажњу на садржај наратива о професионалним дилемама већ и на различите механизме психосоцијалне динамике путем којих се дате
тензије одвијају и разрешавају. Оваквав поглед на професионалне дилеме наставника
представља допринос за осмишљавање нових и унапређивање постојећих модела професионалног развоја наставника.
In this paper, we present an exploratory study on tensions in teacher professional identity based
on the Model of Agonistic Self. The sample comprised nine class and subject teachers employed
at two primary schools in Belgrade. The research was conceived as a multiple-case study in
which thematic analysis was used as an auxiliary method for analyzing the data obtained via a
semi-structured interview. The criterion for the selection of tense situations was the presence of
one of the four types of tense relations in the agonistic self: acceptance with critique, productive
tension, acute conflict, and permanent conflict. These relations were interpreted as different
forms of psychosocial dynamics and ways of resolving psychological tension among participants.
Subsequently, we thematically categorized the selected situations. We identified nine themes in
relation to which our participants had professional dilemmas. Our findings indicate that the
same professional dilemma within a... teacher’s self can manifest itself in different kinds of tense
relations. This suggests that it is not sufficient to direct research attention towards the content
of the narratives about professional dilemmas, but that it is also necessary to explore different
mechanisms of psychosocial dynamics through which these tensions develop and get resolved. This perspective on teachers’ professional dilemmas represents a contribution to the creation of
new models and the refinement of existing models of teacher professional development.
Keywords:
професионалне дилеме наставника / професионални идентитет наставника / дијалошки селф / Модел агонистичког селфа / квалитативна методологија / teachers’ professional dilemmas / teacher professional identity / dialogical self / Model of the Agonistic Self / qualitative methodologySource:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2022, 54, 2, 189-222Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
- Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)
- Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200163 (University of Belgrade, Faculty of Philosophy) (RS-200163)
Collections
Institution/Community
IPITY - JOUR AU - Džinović, Vladimir AU - Grbić, Sanja AU - Vesić, Dragan PY - 2022 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/898 AB - У овом раду представљамо експлоративно истраживање у чијем су фокусу тензије у професионалном идентитету наставника, које смо конципирали ослањајући се на модел агонистичког селфа. У истраживању је учествовало девет наставница предметне и разредне наставе из две београдске основне школе. Истраживање смо дизајнирали као вишеструку студију случаја у којој смо као помоћну методу анализе података, добијених путем полуструктурисаног интервјуа, користили тематску анализу. Као критеријум селекције тензичних ситуација користили смо присуство једног од четири типа тензичних односа у агонистичком селфу: критичко прихватање, продуктивна тензија, акутни сукоб и трајни сукоб. Ове односе интерпретирали смо као различите начине одвијања психосоцијалне динамике и решавања психолошке тензије учесница. Селектоване ситуације смо, потом, тематски категорисали. Идентификовали смо 9 тема у вези са којима наставнице имају професионалне дилеме. Наши резултати указују на то да се иста професионална дилема у селфу наставника манифестује кроз различите типове тензичног односа, што сугерише да није довољно усмерити истраживачку пажњу на садржај наратива о професионалним дилемама већ и на различите механизме психосоцијалне динамике путем којих се дате тензије одвијају и разрешавају. Оваквав поглед на професионалне дилеме наставника представља допринос за осмишљавање нових и унапређивање постојећих модела професионалног развоја наставника. AB - In this paper, we present an exploratory study on tensions in teacher professional identity based on the Model of Agonistic Self. The sample comprised nine class and subject teachers employed at two primary schools in Belgrade. The research was conceived as a multiple-case study in which thematic analysis was used as an auxiliary method for analyzing the data obtained via a semi-structured interview. The criterion for the selection of tense situations was the presence of one of the four types of tense relations in the agonistic self: acceptance with critique, productive tension, acute conflict, and permanent conflict. These relations were interpreted as different forms of psychosocial dynamics and ways of resolving psychological tension among participants. Subsequently, we thematically categorized the selected situations. We identified nine themes in relation to which our participants had professional dilemmas. Our findings indicate that the same professional dilemma within a teacher’s self can manifest itself in different kinds of tense relations. This suggests that it is not sufficient to direct research attention towards the content of the narratives about professional dilemmas, but that it is also necessary to explore different mechanisms of psychosocial dynamics through which these tensions develop and get resolved. This perspective on teachers’ professional dilemmas represents a contribution to the creation of new models and the refinement of existing models of teacher professional development. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања T2 - Зборник Института за педагошка истраживања T1 - „Борим се са ветрењачама”: Тензије у професионалном идентитету наставника из перспективе модела агонистичког селфа T1 - “I am tilting at windmills”: Tensions in teacher professional identity from the perspective of the model of the agonistic self EP - 222 IS - 2 SP - 189 VL - 54 DO - doi.org/10.2298/ZIPI2202189D ER -
@article{ author = "Džinović, Vladimir and Grbić, Sanja and Vesić, Dragan", year = "2022", abstract = "У овом раду представљамо експлоративно истраживање у чијем су фокусу тензије у професионалном идентитету наставника, које смо конципирали ослањајући се на модел агонистичког селфа. У истраживању је учествовало девет наставница предметне и разредне наставе из две београдске основне школе. Истраживање смо дизајнирали као вишеструку студију случаја у којој смо као помоћну методу анализе података, добијених путем полуструктурисаног интервјуа, користили тематску анализу. Као критеријум селекције тензичних ситуација користили смо присуство једног од четири типа тензичних односа у агонистичком селфу: критичко прихватање, продуктивна тензија, акутни сукоб и трајни сукоб. Ове односе интерпретирали смо као различите начине одвијања психосоцијалне динамике и решавања психолошке тензије учесница. Селектоване ситуације смо, потом, тематски категорисали. Идентификовали смо 9 тема у вези са којима наставнице имају професионалне дилеме. Наши резултати указују на то да се иста професионална дилема у селфу наставника манифестује кроз различите типове тензичног односа, што сугерише да није довољно усмерити истраживачку пажњу на садржај наратива о професионалним дилемама већ и на различите механизме психосоцијалне динамике путем којих се дате тензије одвијају и разрешавају. Оваквав поглед на професионалне дилеме наставника представља допринос за осмишљавање нових и унапређивање постојећих модела професионалног развоја наставника., In this paper, we present an exploratory study on tensions in teacher professional identity based on the Model of Agonistic Self. The sample comprised nine class and subject teachers employed at two primary schools in Belgrade. The research was conceived as a multiple-case study in which thematic analysis was used as an auxiliary method for analyzing the data obtained via a semi-structured interview. The criterion for the selection of tense situations was the presence of one of the four types of tense relations in the agonistic self: acceptance with critique, productive tension, acute conflict, and permanent conflict. These relations were interpreted as different forms of psychosocial dynamics and ways of resolving psychological tension among participants. Subsequently, we thematically categorized the selected situations. We identified nine themes in relation to which our participants had professional dilemmas. Our findings indicate that the same professional dilemma within a teacher’s self can manifest itself in different kinds of tense relations. This suggests that it is not sufficient to direct research attention towards the content of the narratives about professional dilemmas, but that it is also necessary to explore different mechanisms of psychosocial dynamics through which these tensions develop and get resolved. This perspective on teachers’ professional dilemmas represents a contribution to the creation of new models and the refinement of existing models of teacher professional development.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Зборник Института за педагошка истраживања", title = "„Борим се са ветрењачама”: Тензије у професионалном идентитету наставника из перспективе модела агонистичког селфа, “I am tilting at windmills”: Tensions in teacher professional identity from the perspective of the model of the agonistic self", pages = "222-189", number = "2", volume = "54", doi = "doi.org/10.2298/ZIPI2202189D" }
Džinović, V., Grbić, S.,& Vesić, D.. (2022). „Борим се са ветрењачама”: Тензије у професионалном идентитету наставника из перспективе модела агонистичког селфа. in Зборник Института за педагошка истраживања Београд : Институт за педагошка истраживања., 54(2), 189-222. https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202189D
Džinović V, Grbić S, Vesić D. „Борим се са ветрењачама”: Тензије у професионалном идентитету наставника из перспективе модела агонистичког селфа. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2022;54(2):189-222. doi:doi.org/10.2298/ZIPI2202189D .
Džinović, Vladimir, Grbić, Sanja, Vesić, Dragan, "„Борим се са ветрењачама”: Тензије у професионалном идентитету наставника из перспективе модела агонистичког селфа" in Зборник Института за педагошка истраживања, 54, no. 2 (2022):189-222, https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202189D . .