IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Saradnja u nastavi i učenju : put od konstruktivističke utopije do generatora uspešne prakse i nazad

Thumbnail
2022
Saradnja_u_nastavi_i_ucenju_put_od_konstruktivisticke_utopije_do_generatora_uspesne_prakse_i_nazad_2022.pdf (748.6Kb)
Authors
Jelenković, Ljubica
Jošić, Smiljana
Vukobra, Simonida
Jolić Marjanović, Zorana
Ponjavić, Tanja
Crnojević, Marija
Contributors
Jerković, Ivan
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Savremena, iako ne nova, orijentacija obrazovne politike ka obrazovanju usmerenom na kompetencije afirmisala je konstruktivistički pristup učenju, kroz vršnjačku saradnju, razmenu i promišljanje, odnosno kolaborativno formulisanje rešenja i zaključaka. Od učenika se očekuje da bude aktivan, da ima razvijen smisao za saradnju i da ume da iznese i obrazloži svoje stanovište, a od nastavnika da bude osetljiv na ove kompetencije i da ih podržava primerenim metodama rada. Zahvaljujući javnim politikama i zakonskim rešenjima, u Srbiji je projektna nastava postala obavezni deo programa nastave i učenja u osnovnom i srednjem obrazovanju i primenjuje se na posebnim časovima. Istovremeno, za nastavnike je u ponudi više programa stručnog usavršavanja koji su orijentisani ka razvijanju kompetencija za rad u timu i kooperativno učenje. U okviru ovog okruglog stola, pokušaćemo da dođemo do odgovora na niz pitanja koja se tiču realizacije pomenutih programskih rešanja i promena u školskoj pr...aksi. Između ostalih, osvrnućemo se na sledeća pitanja: Da li je saradnički orijentisana nastava efikasnija od tradicionalne, a ako jeste u kojim aspektima je to najočiglednije? Koji su osnovni mehanizmi da se obezbedi raspodela zadataka i odgovornosti koja je kognitivno i socijalno podsticajna? Na koje načine nastavnik podstiče nastavu orijentisanu na zajedničko rešavanje problema i izgradnju kapaciteta mladih za konstruktivnu interakciju, a onda i prati njenu realizaciju i osigurava pozitivne efekte takvog rada? Da li je moguće da zajedničko rešavanje problema ne produkuje očekivane efekte i šta bi mogli biti osnovni razlozi da jedan dobar scenario za zajednički rad učenika ne bude uspešno realizovan? Za odgovorima na ova pitanja tragaće istraživači i stručni saradnici iz nekoliko odabranih srednjih škola, svi angažovani na zajedničkom projektu usmerenom na razvoj novog modela kolaborativnog rešavanja problema („The PEER model of collaborative problem solving“), čiji je krajnji cilj da unapredi kompetencije mladih srednjoškolskog uzrasta za učešće u grupnom radu.

Keywords:
nastavnici / učenici / srednja škola / učenje
Source:
Psihologija između profesije i nauke, 2022, 70, 14-14
Publisher:
  • Beograd : Društvo psihologa Srbije
Note:
  • Knjiga rezimea: 70. kongres psihologa Srbije 25-28. maj 2022.; organizator Društvo psihologa Srbije

Cobiss ID: 72114185

ISBN: 978-86-89377-51-4

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_876
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/876
Collections
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
Institution/Community
IPI
TY  - CONF
AU  - Jelenković, Ljubica
AU  - Jošić, Smiljana
AU  - Vukobra, Simonida
AU  - Jolić Marjanović, Zorana
AU  - Ponjavić, Tanja
AU  - Crnojević, Marija
PY  - 2022
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/876
AB  - Savremena, iako ne nova, orijentacija obrazovne politike ka obrazovanju usmerenom na kompetencije
afirmisala je konstruktivistički pristup učenju, kroz vršnjačku saradnju, razmenu i promišljanje, odnosno
kolaborativno formulisanje rešenja i zaključaka. Od učenika se očekuje da bude aktivan, da ima razvijen
smisao za saradnju i da ume da iznese i obrazloži svoje stanovište, a od nastavnika da bude osetljiv na ove
kompetencije i da ih podržava primerenim metodama rada. Zahvaljujući javnim politikama i zakonskim
rešenjima, u Srbiji je projektna nastava postala obavezni deo programa nastave i učenja u osnovnom i srednjem
obrazovanju i primenjuje se na posebnim časovima. Istovremeno, za nastavnike je u ponudi više programa
stručnog usavršavanja koji su orijentisani ka razvijanju kompetencija za rad u timu i kooperativno učenje. U
okviru ovog okruglog stola, pokušaćemo da dođemo do odgovora na niz pitanja koja se tiču realizacije
pomenutih programskih rešanja i promena u školskoj praksi. Između ostalih, osvrnućemo se na sledeća pitanja:
Da li je saradnički orijentisana nastava efikasnija od tradicionalne, a ako jeste u kojim aspektima je to
najočiglednije? Koji su osnovni mehanizmi da se obezbedi raspodela zadataka i odgovornosti koja je
kognitivno i socijalno podsticajna? Na koje načine nastavnik podstiče nastavu orijentisanu na zajedničko
rešavanje problema i izgradnju kapaciteta mladih za konstruktivnu interakciju, a onda i prati njenu realizaciju
i osigurava pozitivne efekte takvog rada? Da li je moguće da zajedničko rešavanje problema ne produkuje
očekivane efekte i šta bi mogli biti osnovni razlozi da jedan dobar scenario za zajednički rad učenika ne bude
uspešno realizovan?
Za odgovorima na ova pitanja tragaće istraživači i stručni saradnici iz nekoliko odabranih srednjih škola, svi
angažovani na zajedničkom projektu usmerenom na razvoj novog modela kolaborativnog rešavanja problema
(„The PEER model of collaborative problem solving“), čiji je krajnji cilj da unapredi kompetencije mladih
srednjoškolskog uzrasta za učešće u grupnom radu.
PB  - Beograd : Društvo psihologa Srbije
C3  - Psihologija između profesije i nauke
T1  - Saradnja u nastavi i učenju : put od konstruktivističke utopije do generatora uspešne prakse i nazad
EP  - 14
SP  - 14
VL  - 70
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_876
ER  - 
@conference{
author = "Jelenković, Ljubica and Jošić, Smiljana and Vukobra, Simonida and Jolić Marjanović, Zorana and Ponjavić, Tanja and Crnojević, Marija",
year = "2022",
abstract = "Savremena, iako ne nova, orijentacija obrazovne politike ka obrazovanju usmerenom na kompetencije
afirmisala je konstruktivistički pristup učenju, kroz vršnjačku saradnju, razmenu i promišljanje, odnosno
kolaborativno formulisanje rešenja i zaključaka. Od učenika se očekuje da bude aktivan, da ima razvijen
smisao za saradnju i da ume da iznese i obrazloži svoje stanovište, a od nastavnika da bude osetljiv na ove
kompetencije i da ih podržava primerenim metodama rada. Zahvaljujući javnim politikama i zakonskim
rešenjima, u Srbiji je projektna nastava postala obavezni deo programa nastave i učenja u osnovnom i srednjem
obrazovanju i primenjuje se na posebnim časovima. Istovremeno, za nastavnike je u ponudi više programa
stručnog usavršavanja koji su orijentisani ka razvijanju kompetencija za rad u timu i kooperativno učenje. U
okviru ovog okruglog stola, pokušaćemo da dođemo do odgovora na niz pitanja koja se tiču realizacije
pomenutih programskih rešanja i promena u školskoj praksi. Između ostalih, osvrnućemo se na sledeća pitanja:
Da li je saradnički orijentisana nastava efikasnija od tradicionalne, a ako jeste u kojim aspektima je to
najočiglednije? Koji su osnovni mehanizmi da se obezbedi raspodela zadataka i odgovornosti koja je
kognitivno i socijalno podsticajna? Na koje načine nastavnik podstiče nastavu orijentisanu na zajedničko
rešavanje problema i izgradnju kapaciteta mladih za konstruktivnu interakciju, a onda i prati njenu realizaciju
i osigurava pozitivne efekte takvog rada? Da li je moguće da zajedničko rešavanje problema ne produkuje
očekivane efekte i šta bi mogli biti osnovni razlozi da jedan dobar scenario za zajednički rad učenika ne bude
uspešno realizovan?
Za odgovorima na ova pitanja tragaće istraživači i stručni saradnici iz nekoliko odabranih srednjih škola, svi
angažovani na zajedničkom projektu usmerenom na razvoj novog modela kolaborativnog rešavanja problema
(„The PEER model of collaborative problem solving“), čiji je krajnji cilj da unapredi kompetencije mladih
srednjoškolskog uzrasta za učešće u grupnom radu.",
publisher = "Beograd : Društvo psihologa Srbije",
journal = "Psihologija između profesije i nauke",
title = "Saradnja u nastavi i učenju : put od konstruktivističke utopije do generatora uspešne prakse i nazad",
pages = "14-14",
volume = "70",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_876"
}
Jelenković, L., Jošić, S., Vukobra, S., Jolić Marjanović, Z., Ponjavić, T.,& Crnojević, M.. (2022). Saradnja u nastavi i učenju : put od konstruktivističke utopije do generatora uspešne prakse i nazad. in Psihologija između profesije i nauke
Beograd : Društvo psihologa Srbije., 70, 14-14.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_876
Jelenković L, Jošić S, Vukobra S, Jolić Marjanović Z, Ponjavić T, Crnojević M. Saradnja u nastavi i učenju : put od konstruktivističke utopije do generatora uspešne prakse i nazad. in Psihologija između profesije i nauke. 2022;70:14-14.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_876 .
Jelenković, Ljubica, Jošić, Smiljana, Vukobra, Simonida, Jolić Marjanović, Zorana, Ponjavić, Tanja, Crnojević, Marija, "Saradnja u nastavi i učenju : put od konstruktivističke utopije do generatora uspešne prakse i nazad" in Psihologija između profesije i nauke, 70 (2022):14-14,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_876 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB