IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Preispitivanje odnosa socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih: sistematski pregled

Thumbnail
2021
bitstream_2670.pdf (369.7Kb)
Authors
Kovačević-Lepojević, Marina
Popović-Ćitić, Branislava
Bukvić Branković, Lidija
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Pozitivan razvoj mladih i socioemocionalno učenje izdvajaju se kao najsistematičniji i najobuhvatniji pristupi kojima se postiže maksimalna dobrobit učenika. Cilj rada predstavlja sagledavanje odnosa između socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih. Na osnovu sistematskog pregleda metaanaliza i sistematskih pregleda intervencija pozitivnog razvoja mladih, data su prikladna teorijska i praktična obrazloženja razmatranih pojmova. Uključeni su naučni rezultati objavljeni u poslednjih pet godina na engleskom jeziku. Pretraživane su baze: Google Scholar, PsycINFO, Web of Science (WOS), Education Resources Information Center (ERIC) i Scopus. Rezultati istraživanja ukazuju na to da se među najdelotvornijim programima pozitivnog razvoja nalaze oni inkorporirani u kurikulum, odnosno programi bazirani na socioemocionalnom učenju, sa nastavnicima kao glavnim realizatorima.
Positive youth development and socioemotional learning stand out as the most systematic andcomprehensive approaches to well-being of children and adolescents. The aim of this paper is to considerthe relationship between the socioemotional learning and positive youth development. Basedat the systematization of scientific studies in the form of systematic reviews and meta-analyses onthe positive youth development interventions, theoretical and practical considerations are given. Thescientific results published in the last five years in English are included as well. Online data basessearched include: Google Scholar, PsycINFO, Web of Science (WOS), Education Resources InformationCenter (ERIC) and Scopus. The research results show that the most effective positive youth developmentinterventions are incorporated into curriculum, based at socioemotional learning, appliedby the teachers.
Keywords:
pozitivan razvoj mladih / socioemocionalno učenje / škole / učenici / positive youth development / socioemotional learning / well-being
Source:
Inovacije u nastavi, 2021, 34, 3, 110-123
Publisher:
  • Beograd : Učiteljski fakultet
Funding / projects:
  • Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)

DOI: 10.5937/inovacije2103110K

ISSN: 0352-2334; 2335-0806 (eISSN)

[ Google Scholar ]
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/855
Collections
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
Institution/Community
IPI
TY  - JOUR
AU  - Kovačević-Lepojević, Marina
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić Branković, Lidija
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/855
AB  - Pozitivan razvoj mladih i socioemocionalno učenje izdvajaju se kao najsistematičniji i najobuhvatniji pristupi kojima se postiže maksimalna dobrobit učenika. Cilj rada predstavlja sagledavanje odnosa između socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih. Na osnovu sistematskog pregleda metaanaliza i sistematskih pregleda intervencija pozitivnog razvoja mladih, data su prikladna teorijska i praktična obrazloženja razmatranih pojmova. Uključeni su naučni rezultati objavljeni u poslednjih pet godina na engleskom jeziku. Pretraživane su baze: Google Scholar, PsycINFO, Web of Science (WOS), Education Resources Information Center (ERIC) i Scopus. Rezultati istraživanja ukazuju na to da se među najdelotvornijim programima pozitivnog razvoja nalaze oni inkorporirani u kurikulum, odnosno programi bazirani na socioemocionalnom učenju, sa nastavnicima kao glavnim realizatorima.
AB  - Positive youth development and socioemotional learning stand out as the most systematic andcomprehensive approaches to well-being of children and adolescents. The aim of this paper is to considerthe relationship between the socioemotional learning and positive youth development. Basedat the systematization of scientific studies in the form of systematic reviews and meta-analyses onthe positive youth development interventions, theoretical and practical considerations are given. Thescientific results published in the last five years in English are included as well. Online data basessearched include: Google Scholar, PsycINFO, Web of Science (WOS), Education Resources InformationCenter (ERIC) and Scopus. The research results show that the most effective positive youth developmentinterventions are incorporated into curriculum, based at socioemotional learning, appliedby the teachers.
PB  - Beograd : Učiteljski fakultet
T2  - Inovacije u nastavi
T1  - Preispitivanje odnosa socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih: sistematski pregled
EP  - 123
IS  - 3
SP  - 110
VL  - 34
DO  - 10.5937/inovacije2103110K
ER  - 
@article{
author = "Kovačević-Lepojević, Marina and Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić Branković, Lidija",
year = "2021",
abstract = "Pozitivan razvoj mladih i socioemocionalno učenje izdvajaju se kao najsistematičniji i najobuhvatniji pristupi kojima se postiže maksimalna dobrobit učenika. Cilj rada predstavlja sagledavanje odnosa između socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih. Na osnovu sistematskog pregleda metaanaliza i sistematskih pregleda intervencija pozitivnog razvoja mladih, data su prikladna teorijska i praktična obrazloženja razmatranih pojmova. Uključeni su naučni rezultati objavljeni u poslednjih pet godina na engleskom jeziku. Pretraživane su baze: Google Scholar, PsycINFO, Web of Science (WOS), Education Resources Information Center (ERIC) i Scopus. Rezultati istraživanja ukazuju na to da se među najdelotvornijim programima pozitivnog razvoja nalaze oni inkorporirani u kurikulum, odnosno programi bazirani na socioemocionalnom učenju, sa nastavnicima kao glavnim realizatorima., Positive youth development and socioemotional learning stand out as the most systematic andcomprehensive approaches to well-being of children and adolescents. The aim of this paper is to considerthe relationship between the socioemotional learning and positive youth development. Basedat the systematization of scientific studies in the form of systematic reviews and meta-analyses onthe positive youth development interventions, theoretical and practical considerations are given. Thescientific results published in the last five years in English are included as well. Online data basessearched include: Google Scholar, PsycINFO, Web of Science (WOS), Education Resources InformationCenter (ERIC) and Scopus. The research results show that the most effective positive youth developmentinterventions are incorporated into curriculum, based at socioemotional learning, appliedby the teachers.",
publisher = "Beograd : Učiteljski fakultet",
journal = "Inovacije u nastavi",
title = "Preispitivanje odnosa socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih: sistematski pregled",
pages = "123-110",
number = "3",
volume = "34",
doi = "10.5937/inovacije2103110K"
}
Kovačević-Lepojević, M., Popović-Ćitić, B.,& Bukvić Branković, L.. (2021). Preispitivanje odnosa socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih: sistematski pregled. in Inovacije u nastavi
Beograd : Učiteljski fakultet., 34(3), 110-123.
https://doi.org/10.5937/inovacije2103110K
Kovačević-Lepojević M, Popović-Ćitić B, Bukvić Branković L. Preispitivanje odnosa socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih: sistematski pregled. in Inovacije u nastavi. 2021;34(3):110-123.
doi:10.5937/inovacije2103110K .
Kovačević-Lepojević, Marina, Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić Branković, Lidija, "Preispitivanje odnosa socioemocionalnog učenja i pozitivnog razvoja mladih: sistematski pregled" in Inovacije u nastavi, 34, no. 3 (2021):110-123,
https://doi.org/10.5937/inovacije2103110K . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB